Goedendag,
Mijn situatie:
- in september 2004 begonnen met studeren in voltijd.
- in september 2007 overgestapt op deeltijd, waar ik nu nog mee bezig ben.
Tijdens de voltijdopleiding heb ik, uiteraard, studiefinanciering ontvangen. Dit bestond uit een basisbeurs en hiernaast heb ik het één en ander bijgeleend.
Nu kreeg ik laatst een brief van het IBG dat ik alles terug moet betalen, dus mijn basisbeurs en bijgeleend geld. Hierbij werdt er een betalingsregeling vanaf 2010 voorgesteld. Uiteraard ben ik hier niet mee akkoord gegaan, aangezien ik nog studeer en dus nog helemaal niets hoef terug te betalen. Tevens is het raar dat de basisbeurs ook een rentedragende lening is geworden.
Bezwaarschrift ingediend en het bezwaar van de terugbetalingsverplichting werd geaccepteerd. Maar er zou eerder bekend gemaakt zijn dat mijn studiefinanciering is omgezet in een rentedragende lening.
Mijn vraag dus: Klopt het dat, zodra je stopt met een voltijdopleiding, je basisbeurs omgezet wordt in een rentedragende lening totdat je bent afgestudeerd?
Alvast bedankt!
LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Basisbeurs omgezet in rentedragende lening
-
Re: Basisbeurs omgezet in rentedragende lening
Studiefinanciering is altijd een lening en een gedeelte kan worden omgezet als er aan specifieke eisen wordt voldaan.
Er zijn 4 delen, namelijk:
Lening
basisbeurs
aanvullende beurs
OV
De lening is en blijft altijd een lening. De rest kan worden omgezet in een gift als er wordt voldaan aan de volgende eis.
- De studie moet binnen 10 jaar afgerond zijn, beginnend vanaf de EERSTE studieaanvang datum. Dit betekent dat als je bv een eerste studie doet en deze niet afmaakt en dan 5 jaar wacht, je de tweede studie in 5 jaar moet afmaken om in aanmerking te komen voor omzetting naar gift.
Dit geldt zover ik weet voor voltijd en deeltijd studies.
Jij hebt dus nog tot 2014 de tijd om een studie af te maken om in aanmerking te komen voor omzetting van de basisbeurs, aanvullende beurs en OV naar een gift.
Het zou kunnen dat jij in de tijd van de deeltijd studie wel moet beginnen met terugbetaling van je leningdeel, omdat je namelijk een salaris ontvangt, maar dat weet ik niet zeker.
Maar nog even terugkommend op je laatste vraag: Alle studiefinanciering blijft een lening net zo lang tot je bent afgestudeerd. Pas als je bent afgestudeerd wordt er gekeken welk deel een gift is en welk deel niet. Over het gedeelte wat een gift wordt, wordt geen rente geheven.
Er zijn 4 delen, namelijk:
Lening
basisbeurs
aanvullende beurs
OV
De lening is en blijft altijd een lening. De rest kan worden omgezet in een gift als er wordt voldaan aan de volgende eis.
- De studie moet binnen 10 jaar afgerond zijn, beginnend vanaf de EERSTE studieaanvang datum. Dit betekent dat als je bv een eerste studie doet en deze niet afmaakt en dan 5 jaar wacht, je de tweede studie in 5 jaar moet afmaken om in aanmerking te komen voor omzetting naar gift.
Dit geldt zover ik weet voor voltijd en deeltijd studies.
Jij hebt dus nog tot 2014 de tijd om een studie af te maken om in aanmerking te komen voor omzetting van de basisbeurs, aanvullende beurs en OV naar een gift.
Het zou kunnen dat jij in de tijd van de deeltijd studie wel moet beginnen met terugbetaling van je leningdeel, omdat je namelijk een salaris ontvangt, maar dat weet ik niet zeker.
Maar nog even terugkommend op je laatste vraag: Alle studiefinanciering blijft een lening net zo lang tot je bent afgestudeerd. Pas als je bent afgestudeerd wordt er gekeken welk deel een gift is en welk deel niet. Over het gedeelte wat een gift wordt, wordt geen rente geheven.