LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Boete wegens teveel werken, in periode zónder studiebeurs

Krijg je studiefinanciering? Of ben je al jouw lening aan het afbetalen? Bespreek hier jouw ervaringen.
sanny-d

Boete wegens teveel werken, in periode zónder studiebeurs

Ongelezen bericht door sanny-d »

Beste allemaal,

Ik ben zeer benieuwd naar ervaringen op het gebied van teveel werken in een periode waarin je geen studiebeurs ontving.

In november 2013 kreeg ik plotseling bericht dat ik in het jaar 2011 teveel bijverdiend zou hebben, en hiermee de bijverdiengrens in dat kalenderjaar heb overschreden. Hiervoor zou ik binnenkort een vordering krijgen.

Ik ben nagegaan wat ik in dat jaar zoal gedaan heb, en dat blijkt het volgende:

- jan-feb-maart: afstuderen aan het HBO. In maart 2011 diploma behaald

- april-mei-juni-juli-augustus: fulltime gewerkt bij mijn bijbaantje, en ondertussen gesolliciteerd

- september-oktober-november-december: begonnen aan een tweejarige Master. De banen lagen niet voor het oprapen, dus heb ik op het allerlaatste moment in augustus besloten om een aansluitende master te volgen.

Het leek mij dus vrij logisch dat ik in het hele kalenderjaar van 2011 meer verdiend heb dan de door DUO vastgestelde bijverdiengrens, want ik heb nu eenmaal 5 maanden fulltime gewerkt. Om rond te komen! Ik ontving in die periode uiteraard geen studiefinanciering omdat ik op dat moment niet studeerde en ook niets meer van plan was te gaan doen.

Oh, dacht ik, niets aan de hand. Ik leg het even uit bij DUO en everything is gonna be all right!

Ik heb dit reeds aangegeven bij DUO, en uitgelegd dat ik 5 maanden lang een periode had zonder studie, omdat ik namelijk was afgestudeerd, en later toch maar weer ben begonnen met een nieuwe studie. Ik heb hen verzocht om te kijken of ik verhoudingsgewijs niet teveel bijverdiend heb in de maanden waarin ik werkte NAAST mijn studie, dus in de maanden jan-feb-mrt-sep-okt-nov-dec van 2011. Want daar draait die hele bijverdienregeling om, lijkt mij????

Maar er wacht mij nu toch nog steeds een vordering, waartegen ik dan waarschijnlijk met weinig succes een bezwaar mag gaan maken.
Want, zo zegt het DUO, wij kijken nu eenmaal naar het HELE kalenderjaar. Er zijn twee uitzonderingen, en die zijn als je in het BEGIN in het jaar fulltime gewerkt zou hebben, of aan het EIND van het jaar. Maar niet in een tussenliggende periode. Waarom is dat!? Ze snappen mijn situatie toch wel? Hoe zou ik anders die 5 maanden doorgekomen moeten hebben zonder inkomen? Ik woon op mezelf en heb behoorlijk wat vaste lasten. Daarnaast was ik na mijn HBO in eerste instantie helemaal niet van plan om verder te studeren. Dat heb ik pas in augustus besloten en dat zouden ze zelfs terug kunnen zien, want ik heb me pas in augustus ingeschreven bij de universiteit.

Ik vind het erg oneerlijk dat mij een boete wacht, omdat ik fulltime gewerkt heb in een periode waarin ik geen gebruik maakte (en ook geen recht had) op een studiebeurs. Hoe kan dit??? :evil: Logisch dat je niet teveel mag werken als je een beurs krijgt, maar helaas is de gewone mens toch echt genoodzaakt fulltime te werken als er verder geen andere inkomsten binnenkomen!!!

witte angora

Re: Boete wegens teveel werken, in periode zónder studiebeurs

Ongelezen bericht door witte angora »

sanny-d schreef: Want, zo zegt het DUO, wij kijken nu eenmaal naar het HELE kalenderjaar. Er zijn twee uitzonderingen, en die zijn als je in het BEGIN in het jaar fulltime gewerkt zou hebben, of aan het EIND van het jaar. Maar niet in een tussenliggende periode. Waarom is dat!?
Dat is omdat ze nu eenmaal een grens moeten trekken. Bij jou was de tussenliggende periode 5 maanden (5 maanden rond, of 4 1/4?), bij een ander is het vanwege vakantie 3 maanden. Sja, en waar leg je de grens? Die is niet te leggen. Ik kan het me wel indenken dat ze zo redeneren.

Aan de andere kant kun je je terecht afvragen in hoeverre dit redelijk is, omdat het in jouw geval kennelijk niet de vakantieperiode besloeg? Is er een manier om een klacht/verzoek om herziening in te dienen bij de DUO?

Gesloten