LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] EINDE DISCUSSIE!!!

Krijg je studiefinanciering? Of ben je al jouw lening aan het afbetalen? Bespreek hier jouw ervaringen.
dvs-weg_159
Berichten: 153
Lid geworden op: 05 okt 2008 11:42

EINDE DISCUSSIE!!!

Ongelezen bericht door dvs-weg_159 »

Wat betalen jullie allemaal van je prestatiebeurs, als je thuiswonend ben?
Laatst gewijzigd door dvs-weg_159 op 05 apr 2010 16:54, 1 keer totaal gewijzigd.

Amyl
Berichten: 356
Lid geworden op: 29 dec 2009 15:21

Re: EINDE DISCUSSIE!!!

Ongelezen bericht door Amyl »

Nou daar gaat hij hoor.

Een prestatiebeurs voor thuiswonenden bedraagt minder dan 100 euro per maand, dus daar zal men niet veel voor kopen. Waarschijnlijk boeken en studiebenodigdheden? Als je ouders een normaal inkomen hebben, krijg je verder niets, als zij heel weinig verdienen kun je een aanvullende beurs krijgen om bijvoorbeeld je lesgeld van te betalen.

dvs-weg_159
Berichten: 153
Lid geworden op: 05 okt 2008 11:42

Re: EINDE DISCUSSIE!!!

Ongelezen bericht door dvs-weg_159 »

de (stief)vader verdient normaal en de moeder heeft geen betaald werk en dan krijg je 300 euro prestatiebeurs + studiefinanciering!

Amyl
Berichten: 356
Lid geworden op: 29 dec 2009 15:21

Re: EINDE DISCUSSIE!!!

Ongelezen bericht door Amyl »

Nee de prestatiebeurs is nog steeds minder dan 100 euro.
In dit geval krijgt betrokkene namelijk een aanvullende beurs, omdat zijn moeder niets verdient en zijn biologische vader / wettelijke vertegenwoordiger blijkbaar niet zo veel heeft verdient gedurdende de 2 jaar voordat betrokkene ging studeren.
De prestatiebeurs en aanvullende beurs zijn samen je stufi, dus wat je met + stufie bedoeld is niet erg duidelijk.

Misschien heeft hij een aanvullende lening bij de IB-groep en dat niet aan jou vertelt? Dat doen heel veel studenten namelijk; bijlenen. Dat is in dit programma al eens eerder een hot topic geweest.

Maar je vraag is dus: Wat koopt hij van zijn aanvullende beurs? Ik neem aan dat hij daarmee zijn lesgeld betaalt? Maar als je hem zelf kent waarom vraag je het hem niet? Je kan hem moeilijk vergelijken met de gemiddelde student, want dit is een aparte situatie.
Laatst gewijzigd door Amyl op 05 apr 2010 16:33, 1 keer totaal gewijzigd.

dvs-weg_159
Berichten: 153
Lid geworden op: 05 okt 2008 11:42

Re: EINDE DISCUSSIE!!!

Ongelezen bericht door dvs-weg_159 »

de aanvullende "prestatie" berus voor een thuiswonende met een alleen verdiende modale vader is incl. stufi 382 euro!!

dvs-weg_159
Berichten: 153
Lid geworden op: 05 okt 2008 11:42

Re: EINDE DISCUSSIE!!!

Ongelezen bericht door dvs-weg_159 »

Belangstellende...daarom willen weten wat er door andere leerlingen meegedaan wordt....

Amyl
Berichten: 356
Lid geworden op: 29 dec 2009 15:21

Re: EINDE DISCUSSIE!!!

Ongelezen bericht door Amyl »

Heb je bovenstaande gelezen? Als je hem kent waarom vraag je het hem niet?
Het gaat hier om een aanvullende beurs, niet om de prestatiebeurs. Je vraagt steeds wat mensen daar allemaal wel niet van kopen; het antwoord is simpel, niet veel, want je krijgt meestal geen aanvullende beurs. Doel is dat je daarmee je lesgeld betaald, omdat je ouders dat blijkbaar niet kunnen opbrengen. Als de ouders dat wel makkelijk kunnen betalen, vraag ik mij af hoe de persoon in kwestie uberhaubt aan een aanvullende beurs gekomen is.

Besef je ook dat de aanvullende beurs niet prestatiegericht is en dus ook niet omgezet wordt in een gift als je de studie afrond? Het is in prinicipe gewoon een lening die terugbetaald moet worden, aldus gaat de vergelijking lekkere uitkering niet op.

dvs-weg_159
Berichten: 153
Lid geworden op: 05 okt 2008 11:42

Re: EINDE DISCUSSIE!!!

Ongelezen bericht door dvs-weg_159 »

hij zal toch niet de enige leerling zijn met zo'n beurs... Hij heeft er in de afgelopen jaren een laptop en een computer meegefinancierd. ZIjn zorgpremie wordt betaald en wat hoge uitgaven.... EN natuurlijk zijn lesgeld!!

Amyl
Berichten: 356
Lid geworden op: 29 dec 2009 15:21

Re: EINDE DISCUSSIE!!!

Ongelezen bericht door Amyl »

Nou dat lijken me verstandige uitgaven toch? Ik zou ook 2 x nadenken voordat studenten het er doorheen brassen, want nogmaals; het is een lening, je moet strakjes die aanvullende beurs gewoon terugdokken.

dvs-weg_159
Berichten: 153
Lid geworden op: 05 okt 2008 11:42

Re: EINDE DISCUSSIE!!!

Ongelezen bericht door dvs-weg_159 »

Dat is in dit geval niet zo als de leerling binnen 10 jaar gediplomeerd de school verlaat!

Pindakaaspotje
Berichten: 1672
Lid geworden op: 02 jan 2009 19:01

Re: EINDE DISCUSSIE!!!

Ongelezen bericht door Pindakaaspotje »

Amyl schreef:Heb je bovenstaande gelezen? Als je hem kent waarom vraag je het hem niet?
Het gaat hier om een aanvullende beurs, niet om de prestatiebeurs. Je vraagt steeds wat mensen daar allemaal wel niet van kopen; het antwoord is simpel, niet veel, want je krijgt meestal geen aanvullende beurs. Doel is dat je daarmee je lesgeld betaald, omdat je ouders dat blijkbaar niet kunnen opbrengen. Als de ouders dat wel makkelijk kunnen betalen, vraag ik mij af hoe de persoon in kwestie uberhaubt aan een aanvullende beurs gekomen is.

Besef je ook dat de aanvullende beurs niet prestatiegericht is en dus ook niet omgezet wordt in een gift als je de studie afrond? Het is in prinicipe gewoon een lening die terugbetaald moet worden, aldus gaat de vergelijking lekkere uitkering niet op.
misschien moet jij beter lezen.. het gaat wel om de prestatiebeurs. Als je ouders een laag salaris hebben is deze veel hoger dan wanneer je ouders meer verdienen.

De aanvullende beurs staat weer helemaal los van, dat kan je zelf bijlenen en daarvan moet je in ieder geval in het achterhoofd houden dat je het later gewoon terug moet betalenn

dvs-weg_159
Berichten: 153
Lid geworden op: 05 okt 2008 11:42

Re: EINDE DISCUSSIE!!!

Ongelezen bericht door dvs-weg_159 »

MAAR nu terug naar het onderwerp wat doen leerlingen allemaal met..hoe je het ook noemt met een studie-uitkering van 382 euro. Zijn HIER forummer die ook zo'n studie-uitkering hebben?

Amyl
Berichten: 356
Lid geworden op: 29 dec 2009 15:21

Re: EINDE DISCUSSIE!!!

Ongelezen bericht door Amyl »

Ik word moe van jou, anders zoek je het eerst even uit. Wat je zegt klopt van geen kant.

1. Iedereen krijgt een BASISbeurs dit is de PRESTATIEbeurs, thuiswonenden krijgen minder dan 100 euro prestatiebeurs. De prestatiebeurs wordt omgezet in een gift als je netjes binnen een bepaalde termijn je diploma haalt. Dit is niet zoals jij beweerd afhankelijk van inkomen maar een vast bedrag. Je denkt steeds dat aanvullende beurs onder prestatiebeurs valt.
2. De rest is een AANVULLENDE beurs, die krijg je als je ouders minder dan een bepaald bedrag verdienen, dit is een LENING, ook al haal je, je diploma, dit deel moet je terugdokken. In geval van de kiddo die bij jou woont is dat dus ongeveer 200 maal het aantal maanden dat hij heeft gestudeerd. Je kunt in aanmerking komen voor gedeeltelijke kwijtschelding als hij straks zelf minder dan een bepaald bedrag verdient.
3. Daarnaast kun je nog een lening aanvragen, die wordt nooit gedeeltelijk kwijtgescholden en hierover moet je rente betalen. Dat kan voor zowel studenten met als zonder aanvullende beurs.

Haal je nu de zaken even goed uit elkaar? De persoon waar jij het over hebt moet straks 200x aantal maanden studie terugdokken. De prestatiebeurs van minder dan 100 euries per maand wordt omgezet in een gift als hij binnen 10 jaar naar start zijn diploma heeft gehaald. Geen uitkering dus.

Pindakaaspotje
Berichten: 1672
Lid geworden op: 02 jan 2009 19:01

Re: EINDE DISCUSSIE!!!

Ongelezen bericht door Pindakaaspotje »

Amyl schreef:Ik word moe van jou, anders zoek je het eerst even uit. Wat je zegt klopt van geen kant.

1. Iedereen krijgt een BASISbeurs dit is de PRESTATIEbeurs, thuiswonenden krijgen minder dan 100 euro prestatiebeurs. De prestatiebeurs wordt omgezet in een gift als je netjes binnen een bepaalde termijn je diploma haalt. Dit is niet zoals jij beweerd afhankelijk van inkomen maar een vast bedrag. Je denkt steeds dat aanvullende beurs onder prestatiebeurs valt.
2. De rest is een AANVULLENDE beurs, die krijg je als je ouders minder dan een bepaald bedrag verdienen, dit is een LENING, ook al haal je, je diploma, dit deel moet je terugdokken. In geval van de kiddo die bij jou woont is dat dus ongeveer 200 maal het aantal maanden dat hij heeft gestudeerd. Je kunt in aanmerking komen voor gedeeltelijke kwijtschelding als hij straks zelf minder dan een bepaald bedrag verdient.
3. Daarnaast kun je nog een lening aanvragen, die wordt nooit gedeeltelijk kwijtgescholden en hierover moet je rente betalen. Dat kan voor zowel studenten met als zonder aanvullende beurs.

Haal je nu de zaken even goed uit elkaar? De persoon waar jij het over hebt moet straks 200x aantal maanden studie terugdokken. De prestatiebeurs van minder dan 100 euries per maand wordt omgezet in een gift als hij binnen 10 jaar naar start zijn diploma heeft gehaald. Geen uitkering dus.
misschien is het handig als je het eerst zelf ff uitzoekt... gebruik de calculator op de ib-groep site en je ziet dat het wel degeleijk om het prestatiegedeelte gaat

Amyl
Berichten: 356
Lid geworden op: 29 dec 2009 15:21

Re: EINDE DISCUSSIE!!!

Ongelezen bericht door Amyl »

Goed nu even op MBO klikken en niet op hoger onderwijs en op thuiswonend en je ziet... bij een loon van vader van 3000 euro en het hoogste mbo niveau

Maandbedragen
basisbeurs € 75
aanvullende beurs € 306

en wat staat er in de algemene voorwaarden
Kwijtschelding aanvullende beurs
Als je een prestatiebeurs hebt, wordt ook de aanvullende beurs gedeeltelijk als lening uitbetaald. Na afloop van je studie kun je in aanmerking komen voor kwijtschelding van deze lening.

Pindakaaspotje
Berichten: 1672
Lid geworden op: 02 jan 2009 19:01

Re: EINDE DISCUSSIE!!!

Ongelezen bericht door Pindakaaspotje »

Amyl schreef:Goed nu even op MBO klikken en niet op hoger onderwijs en op thuiswonend en je ziet... bij een loon van vader van 3000 euro en het hoogste mbo niveau

Maandbedragen
basisbeurs € 75
aanvullende beurs € 306
ik ging in het beginsel wel uit van nivo 3 of 4, maar ok, ook in dit geval wordt deze lening nog kwijtgescholden. Klik maar rechts en zie wat je schuld is na 4 jaar en je studie hebt afgemaakt.. 0,00 euro

wist trouwens niet dat er helemaal geen prestatiedwang achter zat :shock:

Amyl
Berichten: 356
Lid geworden op: 29 dec 2009 15:21

Re: EINDE DISCUSSIE!!!

Ongelezen bericht door Amyl »

De berekeningen zijn uitgevoerd met fictieve rentepercentages. Het is dus geen exacte weergave van de voor jou geldende situatie. De uitkomsten zijn slechts indicatief, je kunt er geen rechten aan ontlenen.

Zit wel dwang achter; bijvoorbeeld als een leerling te veel lessen mist op mbo, dan kan men het omzetten in een lening, ook de basisbeurs. Andere vorm van prestatie dus, meer aanwezigheidsplicht.

Ik snap je punt, goed punt ook. Maar wat ik niet snap is dat op elk punt in de algemene voorwaarden staat dat het een lening beteft, en dat je in aanmerking kunt komen voor kwijtschelding. Specifiek bij aanvullende beurs mbo staat
Als je een prestatiebeurs hebt, betalen we alleen de eerste twaalf maanden van de aanvullende beurs als gift uit. Het is ook mogelijk om de overige maanden van de uitbetaalde aanvullende beurs kwijt te schelden. Als je hiervoor in aanmerking komt, doen we dat een paar jaar na afloop van je studie.

Hieruit blijkt toch niet dat het gaat om een automatische kwijtschelding, ook niet als je wel je diploma hebt gehaald? Het enige waar dat uit blijkt is uit de calculator, waaraan geen rechten ontleent mogen worden. Ook als je zoekt op andere bronnen van de overheid, tot aan wikipedia, staat dat je de beurs moet terugbetalen tenzij je minder dan 35000 ofzo verdiend.

Amyl
Berichten: 356
Lid geworden op: 29 dec 2009 15:21

Re: EINDE DISCUSSIE!!!

Ongelezen bericht door Amyl »

Kijk dit vind ik ook sneaky

Afhankelijk van je inkomen
Door de aanvullende beurs ook na het eerste jaar kwijt te schelden, hebben studenten mét en studenten zonder aanvullende beurs dezelfde studieschuld. Dat is de achterliggende gedachte van deze kwijtscheldingsregeling. Of we de aanvullende beurs daadwerkelijk kwijtschelden, is afhankelijk van je inkomen en dat van je eventuele partner. Je komt in aanmerking voor (gedeeltelijke) kwijtschelding als je verzamelinkomen in het peiljaar lager is dan ongeveer € 35.000,-. Als je een partner hebt, moet het gezamenlijk verzamelinkomen lager zijn dan ongeveer € 43.500,-.

Gaan ze in de calculator niet uit van de meest rooskleurige situatie?

Pindakaaspotje
Berichten: 1672
Lid geworden op: 02 jan 2009 19:01

Re: EINDE DISCUSSIE!!!

Ongelezen bericht door Pindakaaspotje »

Amyl schreef:Kijk dit vind ik ook sneaky

Afhankelijk van je inkomen
Door de aanvullende beurs ook na het eerste jaar kwijt te schelden, hebben studenten mét en studenten zonder aanvullende beurs dezelfde studieschuld. Dat is de achterliggende gedachte van deze kwijtscheldingsregeling. Of we de aanvullende beurs daadwerkelijk kwijtschelden, is afhankelijk van je inkomen en dat van je eventuele partner. Je komt in aanmerking voor (gedeeltelijke) kwijtschelding als je verzamelinkomen in het peiljaar lager is dan ongeveer € 35.000,-. Als je een partner hebt, moet het gezamenlijk verzamelinkomen lager zijn dan ongeveer € 43.500,-.

Gaan ze in de calculator niet uit van de meest rooskleurige situatie?
ehm.. dat wist ik niet. (ik was ook alleen op de hoogte van het hoger onderwijs). Vraag me af wat ze met de peiljaar bedoelen. Is het in dit geval niet zo dat het gaat om 35.000 euro tijdens je studie, (dat is denk ik vooral van toepassing op mensen die ernaast gewoon werken.)

Amyl
Berichten: 356
Lid geworden op: 29 dec 2009 15:21

Re: EINDE DISCUSSIE!!!

Ongelezen bericht door Amyl »

Nee het gaat echt om na je studie... bovendien krijg je helemaal geen stufi en al helemaal geen aanvullende beurs als je zulke bedragen ernaast zou verdienen. Volgens mij mag je iets van 10 duizend per jaar verdienen?? Maar dat is uit mijn hoofd hoor, heb ik niet nagezocht nu.

Bij deze regeling is er sprake van een partner zodra u in het derde jaar dat volgt op het kalenderjaar waarin u voor het laatst studiefinanciering heeft ontvangen, langer dan zes maanden samenwoont, gehuwd bent of een geregistreerd partnerschap heeft.

Het peiljaar betreft de finanicele situatie van de ouders van de studerende in de 2 jaar voorafgaande aan aanvang van de studie. Op basis daarvan krijg je al dan niet een aanvullende beurs, maar dan moet je wijzigingen in het inkomen van je ouders dus ook doorgeven, anders heb je nog meer problemen.

Ik dacht dat ze misschien het als zero schuld rekenen in de calculator omdat ze er vanuit gaan dat de gemiddelde afgestuurde mbo-er niet een salaris heeft van meer dan 35000 per jaar??? Dus dat de meesten het daarom niet hoeven terug te betalen? Maar nu speculeer ik natuurlijk, want ik vind het maar een onduidelijk systeem. Ik ken wel mensen die tot hun suprise hun aanvullende beurs moesten terugdokken en dat is wel heel zuur als je daar geen rekening mee had gehouden.

Gesloten