LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Grote schuld na succesvol afgeronde mbo niveau 2 opleiding

Krijg je studiefinanciering? Of ben je al jouw lening aan het afbetalen? Bespreek hier jouw ervaringen.
00236634

Grote schuld na succesvol afgeronde mbo niveau 2 opleiding

Ongelezen bericht door 00236634 »

Hallo

Ik ben een meisje van 20. Ik ben meteen na het vwo op mezelf gaan wonen en mijn droom was naar de modeacademie gaan(HBO).

Om mijn portfolio op te bouwen had ik besloten om eerst een tweejarige modeopleiding op mbo2 niveau te doen. Het staat bekend als een van de beste opleidingen voor het leren van naai- en patroontechnische vaardigheden die je het op het HBO niet leert. Ik wist ook dat je met een mbo2 geen studieschuld op kon bouwen en bovendien zou ik nu nog precies in de oude regeling vallen en een prestatiebeurs krijgen voor het HBO. Het mbo viel helaas erg tegen maar ik had toch besloten het af te maken. Nu heb ik mijn diploma en ben ik ook toegelaten op de academie. Geen vuiltje aan de lucht. Totdat ik hier achter kwam:

De administratie van de school had me op niveau 4 ingeschreven. (Je kunt ook vier jaar over de opleiding doen dan haal je een niveau 4 diploma) Ze zeiden dat ze dit altijd deden met studenten die een havo niveau of hoger hadden. Ik schrok hier een beetje van maar mijn mentor verzekerde mij er van dat ik me geen zorgen hoefde te maken. Ik zou net als iedereen zonder schuld kunnen stoppen na 2 jaar.

Toen ik toegelaten werd op de academie zei mijn mentor dat ze het bij de administratie had omgezet van niveau 4 naar niveau 2. Ik wilde toch even zeker weten dat het goed was gegaan dus ik heb de duo gebeld en zij vertelden mij dat dit helemaal niet gebeurt was. Volgens hun had ik een onafgemaakte niveau 4 opleiding gedaan en een prestatiebeurs gehad. Mijn schuld (ik had overigens niks geleend) was al opgelopen tot 17.000 euro! Ik heb nooit baat gehad bij het feit dat ik op niveau 4 ingeschreven stond, de studiefinanciering is namelijk even hoog. Ik heb ook nooit de intentie gehad om vier jaar op het mbo te zitten. Zonde van mijn tijd!

Hoe kan ik nou een tweejarige niveau 2 opleiding succesvol afronden en toch 17.000 euro schuld hebben? Ik heb precies hetzelfde gedaan als de rest van de klas en die doen het (of ze het nou wel of niet halen en hoe lang ze er ook over doen) gratis omdat die wel op niveau 2 ingeschreven staan! Is dit niet te herstellen?

Ik ben er van op de hoogte dat de schuld alsnog kwijtgescholden word als ik het HBO haal. Maar ik ben er niet meer zo zeker van dat ik het ga halen. De passie die ik voor mode had is door deze school behoorlijk weggeëbd en ik heb de laatste jaren meer psychische klachten gekregen. Juist omdat ik dacht dat ik echt een nieuwe start kon maken op het HBO wilde ik het nog proberen. Stel dat ik nu na een jaar HBO zou stoppen zou ik weer terug moeten naar het mbo. Als ik nu alsnog mijn niveau 4 diploma ga halen kan ik niet meer naar de academie. Ik ben ten einde raad. :(

Groetjes
Laatst gewijzigd door 00236634 op 13 mar 2014 14:01, 2 keer totaal gewijzigd.

olaf79

Re: Grote schuld na succesvol afgeronde mbo niveau 2 opleiding

Ongelezen bericht door olaf79 »

Beetje vreemd verhaal. Waarom ga je in godsnaam een mbo opleiding doen, 7 stappen onder je niveau voor je "portfolio". Klinkt meer als 2 jaar op vakantie en lekker luieren op een veel te simpele opleiding.

Frantic2

Ongelezen bericht door Frantic2 »

wat doet dat er toe??? iedereen heeft toch recht op zijn eigen keuze? Ik denk dat de TS er meer aan heeft als iemand haar advies kan geven hoe ze hiermee om moet gaan.

Miepje1

Ongelezen bericht door Miepje1 »

Als ik het goed begrijp hoef je nog maar één jaar HBO, dan ben je klaar en wordt je schuld ook nog kwijtgescholden. Alleen vind je het niet leuk meer. Dan moet je dus helaas op je tanden bijten en dat jaar afmaken. Kop op! Probeer de zonnige kant te zien: het is nog maar één jaar van je leven en daarna heb je die schuld niet meer en een goed diploma, het diploma dat je zo graag wilde hebben.
Veel sterkte.

Annikaatje

Ongelezen bericht door Annikaatje »

Hoe kom jij bij dat ene jaar? Volgens mij moet TS na dit (eerste) jaar nog 3 jaar?

Ik zou sowieso eens even goed gaan praten met DUO. Het kan natuurlijk niet zo zijn dat door een inschrijvingsfoutje jij met allerlei gevolg zit.

Wat ik me wel afvraag - krijg je na een 2-jarige MBO ook kwijtschelding? En kan je daarna nog eens 4 jaar studeren?

Oh, en met "ik had overigens niets geleend" bedoel je dat je niet bijgeleend hebt, neem ik aan?

kweenie

Ongelezen bericht door kweenie »

00236634 schreef: Hoe kan ik nou een tweejarige niveau 2 opleiding succesvol afronden en toch 17.000 euro schuld hebben? Ik heb precies hetzelfde gedaan als de rest van de klas en die doen het (of ze het nou wel of niet halen en hoe lang ze er ook over doen) gratis omdat die wel op niveau 2 ingeschreven staan! Is dit niet te herstellen?
Je geeft zelf al aan hoe dat kan... dat is doordat je voor de vierjarige opleiding stond ingeschreven.

Ik denk dat de essentiële vragen zijn:
- Heb je je zelf expliciet moeten aanmelden voor de 2-jarige of de 4-jarige opleiding? Of kon je je alleen aanmelden voor 'de' opleiding.
- Had je zelf al eerder kunnen opmerken dat de inschrijving (voor jou) onjuist was? Bijvoorbeeld op het bewijs van inschrijving. Of is dat puur 'op de achtergrond' en had je het tot nu toe niet kunnen weten?

Ik denk dat je zowel bij DUO als bij de school bezwaar moet maken en dat het dan mogelijk wel te corrigeren is. Maar dat hangt er natuurlijk wel vanaf in hoeverre het jou wel of niet te verwijten is.

00236634

Ongelezen bericht door 00236634 »

Bedankt voor jullie reacties! Ik zal de vragen even beantwoorden:

-ik krijg 603 euro per maand, uitwonend en een aanvullende beurs. Met de overbrugging van de zomervakanties er bij is het bedrag zo hoog geworden.
-als je ingeschreven staat op niveau 2 krijg je geen prestatiebeurs maar een gewone beurs. Je hoeft dit niet terug te betalen.
-en of je nou van de havo of van het mbo komt; je krijgt altijd een prestatiebeurs voor het HBO
-de opleiding die ik volg is de eerste twee jaar niveau 2 en de laatste 2 jaar niveau 4. De studenten worden pas na het behalen van het niveau 2 diploma omgezet naar niveau 4.
-Ik wist inderdaad al vanaf het begin dat ik ingeschreven was op niveau 4. Ik heb hier niet voor gekozen. De school heeft dit gedaan omdat ik van het vwo kwam. De reden dat ik me daar geen zorgen om gemaakt heb is omdat mijn mentor mij destijds mondeling heeft laten weten dat het teruggedraaid kon worden naar niveau 2 als ik na 2 jaar zou stoppen (dit blijkt dus achteraf niet waar)
-de reden dat het me dwars zit is dat ik precies hetzelfde programma heb gevolgd als de studenten die op niveau 2 werden ingeschreven. Die hebben dit probleem niet.
-De duo heeft me laten weten dat het gecorrigeerd mag/kan worden maar dan niet door mij of door de duo maar door mijn school. Dit wil de school niet omdat ze dan de afgelopen twee jaar foutieve informatie van mij naar de duo zouden hebben gestuurd, dat zou 'frauderen' zijn.

p.s. Er zijn meer studenten die van de havo of het vwo naar de modevakschool willen. Dit is iets dat je niet op een hoger niveau kan doen

olaf79

Ongelezen bericht door olaf79 »

Frantic2 schreef:wat doet dat er toe??? iedereen heeft toch recht op zijn eigen keuze? Ik denk dat de TS er meer aan heeft als iemand haar advies kan geven hoe ze hiermee om moet gaan.
Ja en de keuze voor studieschuld hoort daarbij...

Annikaatje

Ongelezen bericht door Annikaatje »

Heb je "bewijs" dat de school heeft gezegd dat het voor je stufi niet uitmaakte of ze je voor een 2- of een 4jarige studie inschreven? Dan kun je misschien iets afdwingen. Anders ziet het er volgens mij niet heel rooskleurig uit!

Gesloten