LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Grote zaak !

Krijg je studiefinanciering? Of ben je al jouw lening aan het afbetalen? Bespreek hier jouw ervaringen.
aryrsf

Grote zaak !

Ongelezen bericht door aryrsf »

Beste leden,

ik ben een student aan een HBO instelling. Vanaf 2013 had ik geen recht meer op mijn studentenreisproduct ( ik ben december 2012 op de hoogte gebracht en heb dit ook gelezen ).

De huidige procedure om je studentenreisproduct stop te zetten is vanaf december 2012 mogelijk om dit bij een ophaalautomaat te doen. De oude procedure vòòr december 2012 om je studentenreisproduct stop te zetten was dat je de IB Groep/DUO op de hoogte moest brengen en hier tot moest verzoeken.
In mei 2012 heb ik een brief verstuurd met het verzoek om mijn studentenreisproduct stop te zetten ivm aanschaf van eigen vervoersmiddel. Vervolgens heb ik een herhalingsverzoek van het stopzetten van mijn studentenreisproduct in juli 2012 verstuurd. Op beide berichten heb ik geen reactie ontvangen!

Nou heb ik rekeningen ontvangen dat ik mijn boete/vergoeding voor mijn gebruik van mijn studentenreisproduct vanaf januari 2013. Elke halve maand iets van 97 euro tot aan heden toe. Echter heb ik onlangs mijn bezwaar dat ik deze rekeningen niet ga betalen, naar ze verzonden met kopieën van mijn verzonden verzoeken van mei en juli 2012. Hun antwoord is dat ze december 2012 mij een brief hebben verstuurd dat mijn recht op mijn studentenreisproduct afloopt. Oftewel ze negeren mijn bewijs van dat ik halverwege 2012 brieven heb verstuurd?!!?!? Daarnaast heb ik originele uitdraaien bij vervoersmaatschappijen dat ik voor het laatst op 30 mei 2012 mijn studentenreisproduct gebruikt heb, omdat ik toen voormezelf dus een auto had aangeschaft zoals ik dit eerder heb vermeld. Ik ben nog studerende, ik ga niet zomaar meer niet meer reizen met OV ( aanschaf auto )

Ik ben sinds 2013 meerdere malen naar de balie van de RET te Rotterdam Centraal Station geweest, en elke keer vertellen ze me dat ik mijn stopzetten van mijn reisproduct eerst via de DUO moet regelen! Ongelovelijk! ik word steeds van het kastje naar de muur gestuurd. Dus nu ga ik een video opnemen dat ik bij de balie van de RET te horen krijg dat ik niet mijn studentenreisproduct stop kan zetten, omdat ik dit eerst bij de DUO moet regelen!

Wanneer ik na de naar-de-duo-verstuurde-video nog steeds te horen krijg dat dit mijn schuld is, ga ik juridische stappen overwegen! Heeft iemand nog tips voor me ?!

vroem

Re: Grote zaak !

Ongelezen bericht door vroem »

je schrijft ergens dat je bericht had dat het vanzelf afloopt toch? dan wordt het automatisch van hun kant toch stopgezet?
Wat juridische stappen betreft heb je de optie de tegenpartij de zaak te laten starten. Alles wat je verstuurd hebt heb je neem ik aan aangetekend verstuurd, en je hebt neem ik aan ook de procedure die ervoor staat gevolgd, aantoonbaar. Anders heb je geen poot om op te staan..

kokka

Ongelezen bericht door kokka »

tip: verstuur belangrijke brieven aangetekend, dan heb je daadwerkelijk bewijs dat je iets verstuurd hebt.

witte angora

Ongelezen bericht door witte angora »

Grote zaak !
Ik dacht even dat een van de ministers betrokken was bij een gigazwendel. Maar het valt dus wel mee.

Feitelijk is er alleen maar sprake van een stuk miscommunicatie waardoor je een boete krijgt? Eigenlijk begrijp ik niet veel van je verhaal, als ik eerlijk mag zijn. Je hebt opgezegd, je krijgt een bericht dat de studentenkaart afloopt, maar je moet het eerst regelen maar het kan niet...

Een tip van mijn kant: zorg dat mensen kunnen begrijpen wat je schrijft. Want dit epistel kent zoveel halve zinnen dat ik er niet uit wijs wordt.

nici99

Ongelezen bericht door nici99 »

het is een zootje! ik heb ongeveer hetzelfde probleem. bij mij reageren ze wel maar het is een wellus/niettus verhaal. gelukkig heb ik het allemaal wel per mail.

ik heb in begin juli 2013 mijn ov-chipkaart stopgezet omdat ik hier geen recht meer op had. Dit is op een oplaadpunt gebeurd te Duiven zoals omschreven in de brief van de Duo/ov-chip. Vervolgens krijg ik de eerste herinnering van DUO op 28 september. Ik ben gelijk gaan bellen met Duo maar die verwijzen mij naar ov-chip. Vervolgend heb ik ov-chip gebeld maar hier is helemaal niets bekend van een product en ook is hiervan geen historie. Tot op heden ben ik nog niets verder en word ik zowel telefonisch als per mail van het kastje naar de muur gestuurd. Wel heb ik inmiddels een historie van Arriva gekregen. Duo adviseert mij in beroep te gaan bij een rechtbank in een van de laatste berichten.

Iemand juridisch advies?

Jantje7

Ongelezen bericht door Jantje7 »

Kan maar niet begrijpen dat studenten die zowat de hele dag achter hun laptop zitten geen account hebben om hun reisgedrag te downloaden. In dit account is natuurlijk ook te zien welk product op de persoonlijke OV-kaart staat en wanneer dit is opgeheven.

Fleurtjuh666

Ongelezen bericht door Fleurtjuh666 »

Jantje7 schreef:Kan maar niet begrijpen dat studenten die zowat de hele dag achter hun laptop zitten geen account hebben om hun reisgedrag te downloaden. In dit account is natuurlijk ook te zien welk product op de persoonlijke OV-kaart staat en wanneer dit is opgeheven.
Buiten dat is DUO nog steeds een bijzonder slordige organisatie. Ondanks het stopzetten van mijn reisproduct (al enige jaren geleden), zelfs met een bevestiging van DUO....kreeg ik nog steeds ineens een rekening dat ik het niet op tijd stopgezet zou hebben. Gelukkig zit het kantoor van DUO hier om de hoek, zodat ik niet eindeloos brieven hoefde te versturen, maar ik wil hiermee enkel aangeven dat de schuld niet altijd bij de student hoeft te liggen als er iets misgaat met de ov-chipkaart.

Jantje7

Ongelezen bericht door Jantje7 »

@fleurjhu666,

Bedoel ook niet dat studenten het altijd fout doen, maar dat op z'n manier bewijs kan worden geleverd.
Zelf ook slechte ervaring met studie financiering, maar met bewijs is het toch makkelijker op te lossen.

nici99

Ongelezen bericht door nici99 »

Als je het product op de wijze stop heb gezet zoals ze dat vragen ga je er vanuit dat dit goed is. Wat ze nu doen is misbruik maken van hun positie. Nu moet ik in beroep gaan bij de rechtbank omdat het intern niet geregeld is. Er is namelijk helemaal geen product bij ov-chip. Het ergste is nog dat dit duizende scholieren betreft maar er niets gebeurd! Ik heb contact gehad met ombudsman en die verwijzen mij naar juridisch loket en het termijn in de gaten te houden van DUO.

BreejKC

Ongelezen bericht door BreejKC »

Kijk eens op de behoorlijkheidswijzer, gepubliceerd op internet, door de Nationale Ombudsman. Hierin staan de regels waaraan een overheidsorganisatie moet voldoen jegens de burger. Eén van de vereisten is dat de uitkomsten van overheidshandelen niet niet onredelijk mogen zijn.

In uw geval handelt DUO overduidelijk onredelijk jegens u. Op uw klachten wordt niet gereageerd en u wordt genegeerd door deze overheidsinstelling. Naar uw bewijsmateriaal wordt niet gekeken. Duidelijk een overheid die onbehoorlijk handelt.

Uw gang zal nu naar de Nationale Ombudsman moeten zijn met het verzoek naar dit handelen van DUO een onderzoek in te stellen. Een klacht indienen is makkelijker als u denkt. Met het ijzersterke bewijs dat u in handen heeft zal dit handelen van DUO als onbehoorlijk bestempeld worden en zal de Nationale Ombudsman een aanbeveling doen.

Succes!

marianne88

Ongelezen bericht door marianne88 »

Ik heb eenzelfde soort zaak.. maar dan ineens over 2011.
mijn studiefinanciering liep af in september. ik heb alles (studiefinanciering en ov) stopgezet vanaf september t/m december 2011. ik heb het telefonisch zelfs bevestigd. nu komt er een brief dat ik van september tot december een nullening heb gehad met ov studentenreisproduct??? belachelijk. ze geven aan dat ik onvoldoende bewijs heb dat ik daadwerkelijk geen ov heb gehad in die periode. ik heb mijn ov nooit gebruikt in die tijd omdat ik altijd met de auto ging. mijn werktijden waren sowieso te vroeg/te laat om met de trein/bus te gaan.

ik heb alles nagevraagd maar er zijn geen transactie overzichten meer of iets dergelijks van 2011. de ns geeft aan alles na 18 maanden te moeten vernietigen dus ik kan niet laten zien dat ik het ov niet heb gebruikt.. en ook op mijnduo staan geen gegevens meer uit die tijd. ik heb loonstrookjes met bewijs dat ik t/m november niet over de bijverdiengrens ben gegaan. december is mijn killer geweest door een eindejaarsuitkering. ik heb alleen nog een brief van duo dat ik per sept 2011 geen studiefinanciering meer ontvang maar hier staat volgens duo niet duidelijk op dat het ov ook is stopgezet. en mijn telefoontje destijds is natuurlijk ook niet meer te achterhalen.

kortom ik moet alles van 2011 terugbetalen! bizar. ik heb dat geld niet en ben het er totaal niet mee eens. ik weet 100% zeker dat ik mijn studentenreisproduct heb stop gezet. zij komen ook niet met bewijzen dat ik het wel heb gehad. en door een fout binnen hun organisatie ben ik nu de klos.

Gesloten