LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Het bijna onmogelijke studentenleven

Krijg je studiefinanciering? Of ben je al jouw lening aan het afbetalen? Bespreek hier jouw ervaringen.
gilas

Re: Het bijna onmogelijke studentenleven

Ongelezen bericht door gilas »

Geraldine1987 schreef:Ik ben een hardwerkende student waarbij het geld niet op de rug groeit. Ik vind dat je niet alles zo moet generaliseren. Niet iedere student geeft zijn of haar geld uit aan andere dingen dan de studie. Ik vind het een mooi geschreven verhaal en ik kan me helemaal vinden in de schrijver. Mijn ouders weigeren ook maar iets mee te betalen aan mijn studie en ik ontvang alleen een basisbeurs. Dit betekent voor mij dus dat ik heel hard moet werken naast mijn studie om alles te bekostigen. Ik denk dat de meeste mensen die hier zo negatief reageren dit niet kennen. Voor jullie is het misschien vanzelfsprekend dat jullie ouders meebetalen. Je zou zelf eens in deze situatie moeten zitten... dan zou je wel anders denken!
Dat is dan een goede les voor de werkelijke wereld waar je ook voor jezelf moet zorgen.
Nee,mijn ouders hebben niet bijgedragen aan mijn studie omdat het geld er simpel weg niet voor was.
Ik had 2 baantjes om te zorgen dat ik mijn diploma kon halen en ik heb het ook gehaald.
Mijn nichtje is vorig jaar afgestudeerd als pedagoge en nee,mijn zus en zwager konden haar ook niet ondersteunen.
Zij heeft het helemaal zelf gedaan door naast haar studie te werken en te sparen waardoor ze nu ook op haarzelf kan wonen.
Mijn andere nichtje wordt ook niet ondersteunt door mijn zus en zwager omdat het geld er simpel weg niet is en ook zij werkt hard.
Het verschil met jou en TS is dat alletwee mijn nichtjes niet lopen te zeuren daarover maar gewoon doorgaan en zorgen dat ze hun diploma krijgen of al hebben gehaald.
Dus,voordat jij gaat oordelen en gaat roepen dat mensen zoals ik me zelf eens zouden moeten verplaatsen in jouw,dat heb ik gedaan en ik heb mijn diploma.

eleven

Ongelezen bericht door eleven »

gilas schreef: Dus,voordat jij gaat oordelen en gaat roepen dat mensen zoals ik me zelf eens zouden moeten verplaatsen in jouw,dat heb ik gedaan en ik heb mijn diploma.
A + B diploma?

gilas

eleven schreef:A + B diploma?
en C :wink: :lol:

witte angora

Ongelezen bericht door witte angora »

En het veterstrikdiploma niet te vergeten.

Moedt

Ongelezen bericht door Moedt »

gilas schreef: Dat is dan een goede les voor de werkelijke wereld waar je ook voor jezelf moet zorgen.

Inderdaad.

kiz

Ongelezen bericht door kiz »

gilas schreef:...roepen dat mensen zoals ik me zelf eens zouden moeten verplaatsen in jouw...
Vast geen Nederlandse taal en letterkunde gestudeerd.
Starr schreef:Acht uur per week college (gemiddelde WO-opleiding) noem ik niet druk hoor.

Collegegeld 2000 per jaar; totaal 8.000. Schijntje voor een opleiding waarbij dure hoogleraren etc etc moeten worden betaald. Ben je met boeken erbij voor minder dan 10.000 euro klaar.

Vier jaar een kamer van 400 euro per maand, grofweg 20.000 euro. Leefkosten, verzekering en dergelijke voor het gemak ook 400 euro; zit je in totaal dus op 50.000 euro.

Studiefinanciering: 280 euro per maand. Totaal 13.500. Zorgtoeslag 72 euro per maand, totaal 3.500 euro.

Ik werkte twee dagen per dag naast m'n studie, maar een bedrag van 250 euro per maand verdienen lijkt mij heel redelijk als student. Verdien je in totaal 12.000 euro.

Totaal ontvangen: 29.000.

Heb je een schuld van 50.000-29.000=21.000 euro.

Er vanuit gaande dat je een beetje slim je studie hebt gekozen verdien je in een fulltime baan toch al snel en in ieder geval binnen een paar jaar 30.000 bruto per jaar. Da's 2.500 per maand. Netto houd je 1.900 euro over.

Je wilt snel van je schulden af dus je blijft op je kamer wonen, geeft maar iets meer uit en zit op 1.000 euro per maand. Houd je 900 euro over.

Heb je in twee jaar je schuld afbetaald en kun je van je vakantiegeld op vakantie. De rest van je leven heb je een diploma en een bijbehorend mooi salaris.

Niet zo zeuren hoor.
Dank voor dit overzicht, weet ik ongeveer wat ik de komende jaren aan onze jongste te besteden heb. Ze woont thuis overigens, ondanks een reistijd van 2x 2 uur per dag, en haar opleiding kent "iets meer" dan 8u college per week, ze is in ieder geval 5 dagen per week heen en weer aan het reizen en kan daardoor één dag in de week werken.
Lijkt me duidelijk dat "op kamers" geen optie is.

gilas

kiz schreef: gilas schreef:...roepen dat mensen zoals ik me zelf eens zouden moeten verplaatsen in jouw...

Vast geen Nederlandse taal en letterkunde gestudeerd.
Oh nee! Ik ben een woordje vergeten in mijn post,wat een drama!,wat een ramp!,het einde van de wereld begint omdat ik een woordje ben vergeten in mijn post.Hou kinderen en huisdieren binnen.
Zorg dat je planken voor de ramen hebt en verstevig je deur want er mist een woordje in mijn post!

olaf79

Ongelezen bericht door olaf79 »

kiz schreef:Lijkt me duidelijk dat "op kamers" geen optie is.
Waarom niet. met zoveel op en neer reizen lijkt me dat wel verstandig.

Gesloten