LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] ib groep

Krijg je studiefinanciering? Of ben je al jouw lening aan het afbetalen? Bespreek hier jouw ervaringen.
Theeski

ib groep

Ongelezen bericht door Theeski »

hey

wij zitten nu in de situatie als volgt

we zijn vorig jaar aug verhuisd naar ons huidige adres
van uit een andere woning in enkhuizen naar hoorn

we zijn bijde 21 jaar oud , getrouwd en hebben een zoontje

nu hebben ze doen ze alsof t door verhuizing komt dat ze nu ons minder betalen
nu opeens worden de gegevens van mijn vrouw de vader uit litouwen gevraagt , die al afstand van haar gedaan hebt toen ze net in nl ging wonen.

wij zijn zelf standig , tot op zekere hoogte ouders schieten wel eens bij
maar nu ze opeens heel erg gekort hebben en opeens allerlei gegevens willen terwijl , wij vanaf t begin af aan duidelijk zijn geweest over onze geggevens want we zonen vanaf 3 januarie 2006 samen.
en niet zogenaamd bij moeder weer gingen inwonen toen we verhuizde want dat beweerde ze ook.wat dus niet t geval was, we zijn van een klein huis naar een groter huis gegaan. van enkhuizen naar hoorn meer niet. ik bedoel we zijn getrouwd hebben een kind, ik verdien t mimimum loon en mn vrouw studeert.
waarom zo moeilijk. lastig en vervelend?

kan iemand ons helpen of hebt ie ook zoiets meegmeaakt

kweenie

Re: ib groep

Ongelezen bericht door kweenie »

Als je studeert en daarvoor studiefinanciering krijgt, dan wordt er altijd vanuit gegaan dat de ouders voor een bepaald bedrag meebetalen, afhankelijk van het inkomen van de ouders. Voor dat principe is het dus niet belangrijk of je alleenstaand bent of samenwoont of getrouwd bent. Als de ouders te weinig inkomen hebben, dan kun je meer aanvullende financiering krijgen. Daarom is het voor de IBG relevant hoeveel de ouders verdienen.

Theeski

maar wat ouders moeten of kunnen betalen is toch hun probleem?

denk je dat hun t nu tegen werken en wij daarom de moeilijkheden komen?

Theeski

want ze kreeg net ffies meer dan 700 euro en opeens werd t ron de 400 euro , en dat een paar maanden lang
en toen opeens betaalde ze weer meer..

en daar komt nog eens bij dat er ook maanden nog schoolgeld word ingehouden ongelovelijk.

en de gemeenteljike belastingen moet ik ook gewoon betalen alsof ik teveel verdien

Remster

Ongelezen bericht door Remster »

Ik denk dat je toch het beste met de IBG zelf om tafel kunt gaan.
Zij hebben inzicht in de gegevens zoals die bij hun bekend zijn. Mocht daarin iets niet kloppen dan zul je aan moeten kunnen tonen waarom bepaalde gegevens niet juist zijn.
Zorg dat je alle gegevens bij de hand hebt om goed voorbereid aan een (telefoon)gesprek te beginnen. Beperk je tot de feiten, en laat emotionele zaken achterwege. Die zijn niet relevant voor het beoordelen van de hoogte van je toelage.

Voor gemeentelijke belastingen kun je soms (gedeeltelijke) vrijstelling krijgen als je onder een bepaalde inkomensgrens zit. Bij het gemeentehuis ligt allerlei foldermateriaal over dat soort zaken. Je kunt daarmee zelf vrij makkelijk uit rekenen of je in aanmerking komt. Vrijstelling krijg je nóóit automatisch. Je zult er altijd zelf actie voor moeten ondernemen.

Als je met overheidsinstellingen te maken hebt moet je er rekening mee houden dat je niet als persoon wordt gezien, maar als nummer.
Je moet je realiseren dat er bij bijvoorbeeld de IBG misschien nog wel 10.000 verzoeken liggen om de hoogte van een toelage te herzien. Gevallen waarbij er (voor de IBG) belangrijke informatie ontbreekt zullen eerder op het stapeltje "mogelijke fraude" terecht komen dan op het stapeltje "gewoon maar geld geven".

Gesloten