LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Recht op studiefinanciering

Krijg je studiefinanciering? Of ben je al jouw lening aan het afbetalen? Bespreek hier jouw ervaringen.
sstoffer
Berichten: 5
Lid geworden op: 16 nov 2009 13:03

Recht op studiefinanciering

Ongelezen bericht door sstoffer »

Nou mijn eerste topic hier op het forum iets waar ik nu al een paar dagen mee bezig ben.

* In 2006 / 2007 heb ik 10 maanden gestudeerd voltijd. Ik heb toen OV + lening + uitwonende beurs + prestatiebeurs ontvangen, toentertijd gestopt voortijdig.

*Totale schuld € 3300,- (heden)

Nu ben ik sinds 09-2008 duaal gaan studeren en heb toen studiefinanciering aangevraagd, na telefonich contact bleek dat niet te gaan want ik zou te veel verdienen (€ 13.000,-) per jaar. Toentertijd niet aangevraagd dus.

* Nu ben ik op 01-2009 op mijzelf gaan wonen. Nu ben ik me eens aan het verdiepen in mijn studiefinanciering en blijkt dat ik wel gewoon studiefinanciering aan had kunnen vragen.

* Nu studeer ik duaal en heb ik recht op 24 maanden stufi, waarvan ik er nu 10 heb gebruikt (vorige studie) hierdoor heb ik nog 14 maanden recht op stufi, waarvan ik er per studiejaar 6 maanden kan gebruiken (ivm de 13.000 euro per jaar). Dit is mij echter nooit verteld, waardoor ik nu € 500,- per maand mis ben gelopen (op basis van uitwonend en inkomen ouders) a 12 maanden totaal die ik voor deze studie had kunnen gebruiken is € 6000,-! Dit zijn dus 6 maanden van afgelopen jaar (2009) en 6 maanden van 2010.

* Die van 2010 kan ik nog opvragen, al loopt de studie in februari af dus zat zijn 2 maanden + 1 van december, rest mij dus 9 maanden waarvan ik 6 maanden stufi van had kunnen ontvangen.

Dit is toch een aardig bedrag, is er een manier om dit toch terug te verhalen op de IB-groep of het alsnog uitbetaald te krijgen???

Met vriendelijke groet,

Stephan

stofzuigertje

Re: Recht op studiefinanciering

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

U krijgt alleen geld van na de aanvraag dus nu te laat.

U moet alle regels nalezen en soms verdien je teveel en vooraf regels lezen en je kunt soms dan beter een lager inkomen regelen...
Dit kan op naam broer of zus of vriend salaris laten betalen (mag niet)
maar zo kom je wel voor volle bedrag in aanmerking.

Vooraf informeren voor je gaat werken en je zou dit wel gekregen hebben.
Nu achteraf zal het erg moeilijk worden en gezien hun manier van werken kost het meer aan tijd dan het zal opleveren.

Vooraf informeren en lezen is altijd beter dan achteraf en dat geld voor meerdere dingen in het leven.
Zelf heb ik ooit 2 maanden vrij genomen zonder salaris omdat ik dan volgende 5 jaren meer subsidie kreeg op Premie A woning eind vorige eeuw.
Dus 2 maanden zonder salaris en uitkering was voordeliger omdat ik dan meer subsidie zou krijgen!

Zo moet je dus vooruit denken en niet zoveel mogelijk werken en verdienen.

Wel rekening houden dat onkosten als vrijwilliger anders gerekend en opgegeven dienen te worden dan normaal werk.

sstoffer
Berichten: 5
Lid geworden op: 16 nov 2009 13:03

Re: Recht op studiefinanciering

Ongelezen bericht door sstoffer »

Nja het vooraf helemaal inlezen had allicht gekund. Nu lijkt het net alsof ik er niets aan heb gedaan. Houdt er rekening mee dat ik gewoon werk sinds 2007 en dus een volledig maandsalaris verdien. Uit oogpunt van ontwikkeling ben ik via mijn werkgever deze studie gaan volgen. Door de informatie verstrekt via het IBG ben ik dus deels op het verkeerde been gezet.

Er is dus geen enkele manier (ook juridisch?) om dit nog voor elkaar te krijgen?

Gr. Stephan

stofzuigertje

Re: Recht op studiefinanciering

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Geeft Uw werkgever niets voor deze studie?

Als je werk en teveel verdien krijg je niets en dit is vooraf te lezen.
Deze regeling is voor studenten zonder salaris en als U dit naast Uw werk doet krijg je niets omdat je teveel verdiende.

Verder is de info geschreven voor studenten die bij verdienen en niet voor mensen met vast dienstverband die doorleren dus ik begrijp uw vergissing.
Voor je een studie start eerst informeren en studie kosten zijn voor U met Uw inkomen vermoedelijk via aangifte belastingdienst als aftrekpost op te voeren en dat kan wel achteraf.

Dus probeer eens een aangifte formulier inkomstenbelasting en dat kan tot 5 jaren terug.
Ook reeds ingediende en afgesloten jaren kunt U opnieuw openen door nieuwe in te sturen.
Dus probeer die weg eens die voor U bedoeld is.

Studie kosten - vergoeding werkgever = aftrekbaar bedrag onder voorwaarden die via digitale aangifte online te vinden is.

sstoffer
Berichten: 5
Lid geworden op: 16 nov 2009 13:03

Re: Recht op studiefinanciering

Ongelezen bericht door sstoffer »

Ik krijg de opleiding volledig vergoed vanuit mijn werkgever.

Wat jij claimt is dus niet waar. Je mag wel degelijk bijverdienen, tot 13.200 euro. Je kan dus van januari tot en met de maand waarop je op dit maximum komt studiefinanciering genieten. Hierdoor is het zo krom, want dat is mij dus nooit verteld tot eergisteren.

Verder heeft het geen zin studiekosten op mijn inkomstenbelasting af te trekken aangezien ik geen studie zelf betaal.

Als dat ik wel dus maak ik mij schuldig aan fraude en andere zaken die uiteindelijk toch aan het licht komen. Dat is dus geen optie.

Gr. Stephan

quantas01
Berichten: 409
Lid geworden op: 07 nov 2009 16:37

Re: Recht op studiefinanciering

Ongelezen bericht door quantas01 »

Nja het vooraf helemaal inlezen had allicht gekund. Nu lijkt het net alsof ik er niets aan heb gedaan. Houdt er rekening mee dat ik gewoon werk sinds 2007 en dus een volledig maandsalaris verdien. Uit oogpunt van ontwikkeling ben ik via mijn werkgever deze studie gaan volgen.
Kortom sinds 2007 heb je dus gewoonweg nergens recht op.
Je had een volledig salaris en je werkgever betaalde je opleiding dus kan je gewoon in je eigen onderhoud voorzien.

Als je het wel had gekregen had je het met een boete terug kunnen betalen achteraf

sstoffer
Berichten: 5
Lid geworden op: 16 nov 2009 13:03

Re: Recht op studiefinanciering

Ongelezen bericht door sstoffer »

Waar baseer jij dat op? Na mijn contact met het IBG krijg ik toch echt anders te horen...

Gr. Stephan

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Recht op studiefinanciering

Ongelezen bericht door kweenie »

Je houdt elk jaar recht op studiefinanciering tot het moment dat je met je inkomen boven de grens voor de studiefinanciering komt. Theoretisch zou je dus met een inkomen van een ton per jaar ook nog eerst een maand recht hebben op studiefinanciering, omdat je met die eerste maand nog niet boven de grens zit.

sstoffer
Berichten: 5
Lid geworden op: 16 nov 2009 13:03

Re: Recht op studiefinanciering

Ongelezen bericht door sstoffer »

Juist.. Personen van 29 kunnen ook nog studiefinanciering aanvragen. Lijkt me dan hun iets meer verdienen dan 13.000 per jaar.

Verder betaalt mijn werkgever. Is dat iets anders dan dat mijn moeder, opa of tante betaalt?

Daarom is het juist allemaal zo onduidelijk...

Gr. Stephan

Waterlelie
Berichten: 287
Lid geworden op: 22 dec 2007 01:15

Re: Recht op studiefinanciering

Ongelezen bericht door Waterlelie »

sstoffer schreef:Juist.. Personen van 29 kunnen ook nog studiefinanciering aanvragen. Lijkt me dan hun iets meer verdienen dan 13.000 per jaar.

Verder betaalt mijn werkgever. Is dat iets anders dan dat mijn moeder, opa of tante betaalt?

Daarom is het juist allemaal zo onduidelijk...

Gr. Stephan
Als je werkgever betaalt, wat is het probleem?? Naast mijn fulltime baan studeer ik deeltijd en krijgt mijn studie 100% vergoed door mijn werkgever. Mensen die deeltijd studeren hebben sowieso geen recht op studiefinanciering. Ik neem aan dat je deeltijd studeert aangezien je ook gewoon werkt. Je heb alleen recht op wanneer je een voltijd of duale opleiding volgt.

Waar jij in 2007 recht op had kan je nu geen beroep op doen, had je in 2007 moeten doen.
Laatst gewijzigd door Waterlelie op 31 jan 2010 23:39, 1 keer totaal gewijzigd.

rollertje
Berichten: 221
Lid geworden op: 28 nov 2004 17:06

Re: Recht op studiefinanciering

Ongelezen bericht door rollertje »

Ik studeer deeltijd naast mijn baan van 30 uur. Ik krijg niets vergoed van mijn werkgever en heb ook geen recht op studiefinanciering vanwege het inkomen van mijn man en mijzelf. Dit afgezien van het feit dat het een deeltijd inkomen is. Ook niet over de eerste paar maanden van het jaar. Is ook terecht. Ik kan het zelf betalen. IB-groep/DUO kijkt naar je jaarinkomen en neemt dat mee vanaf de eerste maand in het jaar. We krijgen ook geen schoolkosten vergoeding voor mijn oudste en zullen straks ook geen studiefinanciering voor haar krijgen als ze gaat studeren. Is ook terecht.
Wanneer er een vergoeding door de werkgver wordt gegeven, is het zoiezo terecht dat er geen studiefinanciering wordt gegeven. De studiefinanciering wordt uit gemeenschapsgeld betaalt en is bedoeld voor die studerende die het geld nodig hebben en dit niet op een andere manier kunnen verkrijgen.

Gesloten