LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] studiefinanciering en tegemoetkoming scholieren

Krijg je studiefinanciering? Of ben je al jouw lening aan het afbetalen? Bespreek hier jouw ervaringen.
svanrhee
Berichten: 9
Lid geworden op: 09 apr 2012 13:57

studiefinanciering en tegemoetkoming scholieren

Ongelezen bericht door svanrhee »

Ik ben gescheiden en heb 3 kinderen. Mijn oudste dochter is 18 jaar, is gaan studeren en ontvangt studiefinanciering. Mijn tweede dochter is 17 jaar en zit op het voortgezet onderwijs. Voor haar moet ik nu een tegemoetkoming scholieren gaan aanvragen. Weet iemand waarom er voor de studiefinanciering uitgegaan wordt van het salaris van de biologische ouders, terwijl voor de tegemoetkoming scholieren het salaris van mij en mijn huidige partner gebruikt wordt? In beide gevallen vervalt immers de kinderbijslag. Mijn dochter met de studiefinanciering ontvangt nu minder studiefinanciering, omdat haar vader aanzienlijk meer is gaan verdienen na de scheiding, maar niet meer alimentatie betaald. Mijn dochter waarvoor ik een tegemoetkoming scholieren ga aanvragen krijgt een maandbedrag gebaseerd op het salaris van mij en mijn huidige partner, maar zodra ze studiefinanciering gaat aanvragen wordt het hoge salaris van mijn ex-man gebruikt. Vanwaar dit verschil? Dit is toch niet eerlijk voor de kinderen?

Mathilde D.
Berichten: 2156
Lid geworden op: 06 aug 2005 18:41

Re: studiefinanciering en tegemoetkoming scholieren

Ongelezen bericht door Mathilde D. »

De enige verklaring die ik heb, is dat de tegemoetkoming scholieren meestal voorkomt bij thuiswonenden en de studiefinanciering bij uitwonenden. Ook zal een jonger kind eerder bij een nieuwe partner horen dan een ouder kind. misschien dat de overheid verwacht dat de alimentatie voor het kind hoger wordt als een studie gevolgd wordt? Ook kunnen kinderen zelf een lening afsluiten met weinig rente.

Emmy75
Berichten: 6713
Lid geworden op: 21 jan 2010 04:23

Re: studiefinanciering en tegemoetkoming scholieren

Ongelezen bericht door Emmy75 »

Er zijn ook genoeg studenten die wel thuiswonend zijn en stufi ontvangen. Maar zeker de van de uitwonende student kan worden aangenomen dat deze deels zelf bepaald hoe de relatie met beide ouders is.

Misschien zijn deze regels verschillend omdat de een meerderjarig is en de ander niet. In principe kan de volwassene zelf bepalen waar hij/zij gaat of staat. Deze is ook niet meer gehouden aan eventuele bezoekregelingen enz. Van de volwassene wordt geacht dat deze bij de biologische vader zou kunnen aankloppen voor aanvulling op de studiekosten. Terwijl de minderjarige meestal gewoon meedraait in het gezin waar deze woont ( zoals Mathilde al aangeeft ). Daarbij zal er voor de minderjarige vaak nog kinderalimentatie betaald worden welke ook deels afhankelijk is van de draagkracht van de biologische vader.

Beetje vreemd dat zeker.

Winterman
Berichten: 856
Lid geworden op: 15 jan 2012 13:54

Re: studiefinanciering en tegemoetkoming scholieren

Ongelezen bericht door Winterman »

Misschien, misschien, misschien.

De tegemoetkoming scholieren bestaat uit een basistoelage en een annvullende toelage afhankelijk van het inkomen van de ouder en een eventuele partner. De thuissituatie.

Bij studiefinanciering kijken ze naar het inkomen van je ouders en wat die bij kunnen dragen.

svanrhee
Berichten: 9
Lid geworden op: 09 apr 2012 13:57

Re: studiefinanciering en tegemoetkoming scholieren

Ongelezen bericht door svanrhee »

In beide gevallen krijg ik geen kinderbijslag meer. Dat begrijp ik.
Maar de stufi valt bij de oudste lager uit doordat het salaris van haar biologische vader hoger is geworden. Als die stufi gebaseerd was op het salaris van mij en mijn huidige partner, had zij veel meer gekregen. Haar biologische vader betaald echter geen cent meer aan alimentatie. Dus mijn dochter gaat er dubbel op achteruit per maand en dat moet ik dan opvangen. Dat is toch niet eerlijk?

Waarom houden ze die regels niet gelijk voor stufi en tegemoetkoming?

Winterman
Berichten: 856
Lid geworden op: 15 jan 2012 13:54

Re: studiefinanciering en tegemoetkoming scholieren

Ongelezen bericht door Winterman »

Haar biologische vader wordt geacht naar vermogen bij te dragen voor haar studie. Doet hij dat niet dan moet ze bij de IBG een beroep doen op de regeling weigerachtige ouders.

GJvdZ
Berichten: 7404
Lid geworden op: 03 nov 2010 13:49

Re: studiefinanciering en tegemoetkoming scholieren

Ongelezen bericht door GJvdZ »

Is dit niet het gevolg van het feit dat tot de 18e verjaardag van een kind de vader de kinderalimentatie aan de moeder betaalt, en vanaf 18 jaar aan het kind?

SaritaX
Berichten: 130
Lid geworden op: 27 nov 2010 15:42

Re: studiefinanciering en tegemoetkoming scholieren

Ongelezen bericht door SaritaX »

De alimentatie van haar vader hoeft ook niet omhoog want deze staat los van de stufi. In de brief van de stufi met het bedrag dat ze krijgt staat ook de advies vrijwillige bijdrage van de ouders. Hiervoor moet ze dus aankloppen bij haar ouders, maar u en uw ex zijn niet niet verpilcht dit bij te dragen.

Winterman
Berichten: 856
Lid geworden op: 15 jan 2012 13:54

Re: studiefinanciering en tegemoetkoming scholieren

Ongelezen bericht door Winterman »

SaritaX schreef:maar u en uw ex zijn niet niet verpilcht dit bij te dragen.
Ja, waarom zou je. Het is je kind maar.

Jefdus
Berichten: 927
Lid geworden op: 08 sep 2011 12:00

Re: studiefinanciering en tegemoetkoming scholieren

Ongelezen bericht door Jefdus »

Winterman schreef:
SaritaX schreef:maar u en uw ex zijn niet niet verpilcht dit bij te dragen.
Ja, waarom zou je. Het is je kind maar.
Die 18 is geworden en waarvan verwacht wordt dat ze op termijn toch enigzins op eigen benen moet kunnen staan

Brainless
Berichten: 938
Lid geworden op: 23 sep 2011 18:58

Re: studiefinanciering en tegemoetkoming scholieren

Ongelezen bericht door Brainless »

Jefdus schreef:
Winterman schreef:
SaritaX schreef:maar u en uw ex zijn niet niet verpilcht dit bij te dragen.
Ja, waarom zou je. Het is je kind maar.
Die 18 is geworden en waarvan verwacht wordt dat ze op termijn toch enigzins op eigen benen moet kunnen staan
Kinderen moeten tot hun 21ste financieel ondersteund worden!
Wat is de voortgezette onderhoudsplicht:

De financiële verplichting om voor kinderen te zorgen loopt door totdat kinderen de leeftijd van 21 jaar bereikt hebben. Voor kinderen van 18 tot en met 20 jaar, de zogenaamde jongmeerderjarigen heeft men een zogeheten voortgezette onderhoudsplicht die verwijst naar kosten van levensonderhoud en studie. In feite is het dezelfde plicht als die voor kinderen onder de 18 jaar geldt, en die in dat geval de onderhoudsplicht betreffende opvoeding en verzorging wordt genoemd.
http://www.alimentatieplicht.com/onderh ... e-kinderen

Gesloten