Ik moet helaas vanwege mijn dyslexie overstappen naar het MBO nadat ik twee jaar HBO heb gedaan.
Maar hoe moet ik dat regelen met de studiefinanciering?
Moet ik de studiefinanciering die ik nu krijg stoppen en dan voor het MBO aanvragen?
Of kan ik met het wijzigen van de hoogte ook al volstaan????
En vanaf wanneer kan ik de schuld die ik van het HBO heb terugbetalen?
Ik weet dat het kort dag is, maar ik heb het ook deze week moeten besluiten.
LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] van HBO naar MBO overstappen
-
Re: van HBO naar MBO overstappen
gewoon even contact opnemen met DUO die kunnen je dat vast wel vertellen
Je hebt twee jaar studiefinanciering gebruikt en de opleiding niet afgemaakt. Dat betekent dat je de prestatiebeurs moet terugbetalen. De regel is dat de terugbetaling begint twee jaar na het afbreken van de studie of 2 jaar na voltooide studie (MBO-BOL) - aflosfase. Je kan echter al nu verzoeken de studieschuld (in termijn) terug te betalen.
Lees hier en lees hier
Je kan overbrugging (studiebeurs tussen twee studies) aanvragen voor maximaal vier maanden tussen je hbo- en mbo-opleiding. Je moet je nieuwe opleiding binnen vier maanden nadat je met de hbo-studie gestopt bent, opgeven bij de IB-Groep. Doe je dat niet, dan loop je de overbrugging mis. Je hebt NU nog recht op twee jaar studiefinanciering. De wijziging van HBO naar MBO geef je dus zsm door aan de DUO-IB groep.
Lees hier en lees hier
Je kan overbrugging (studiebeurs tussen twee studies) aanvragen voor maximaal vier maanden tussen je hbo- en mbo-opleiding. Je moet je nieuwe opleiding binnen vier maanden nadat je met de hbo-studie gestopt bent, opgeven bij de IB-Groep. Doe je dat niet, dan loop je de overbrugging mis. Je hebt NU nog recht op twee jaar studiefinanciering. De wijziging van HBO naar MBO geef je dus zsm door aan de DUO-IB groep.
Ik ken iemand die dezelfde situatie had. Deze heeft toendertijd (jaar of 7 geleden) een test of toets moeten maken, waarmee de dyslectische aandoening mee aangetoond werd.
Nadat ze eerst een schrijven had gekregen om de studiefinanciering terug te betalen, werd dit kwijtgescholden.
Informeer dus bij je studiefinanciering hoe dit zit.
Nadat ze eerst een schrijven had gekregen om de studiefinanciering terug te betalen, werd dit kwijtgescholden.
Informeer dus bij je studiefinanciering hoe dit zit.
Misschien handig om een remedial teacher te raadplegen om een Dyslexie verklaring te krijgen. Dan heb je niet alleen de lasten maar ook de "lusten" zoals bijvoorbeeld extra tijd bij je examens.