LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] wanneer kan je gebruik maken van ov studentenkaart?

Krijg je studiefinanciering? Of ben je al jouw lening aan het afbetalen? Bespreek hier jouw ervaringen.
manondoris
Berichten: 1700
Lid geworden op: 02 dec 2010 17:28

wanneer kan je gebruik maken van ov studentenkaart?

Ongelezen bericht door manondoris »

ik heb een vraag ! ik kom er namelijk niet uit. mijn dochter is 22 juli 18 jaar geworden,nu gaat haar studie beurs in op 25 oktober ,dan krijgt zei voor het eerst uitbetaald. nu gaat zei maandag weer beginnen op school . nu kreeg zei bericht dat haar ov kaart ingaat en geactiveerd kan worden de 15de voor dat je je eerste studie beurs ontvangt? begrijp ik nou goed dat wij als ouders eerst nog 2 mnd een reis abbo voor haar moeten kopen a 166 euro per maand,ik baal hier echt enorm van. bellen kan ik niet want dat moet ze zelf doen maar op dit moment is zei een paar dagen niet thuis en op de site word ik ook niet veel wijzer . kan iemand mij vertellen hoe het nou allemaal in elkaar zit!

Miepje1
Berichten: 1742
Lid geworden op: 22 feb 2005 15:12

Re: wanneer kan je gebruik maken van ov studentenkaart?

Ongelezen bericht door Miepje1 »

Handig als je op een universiteit werkt :wink: . Ik heb het nagevraagd bij ons Studentencentrum en helaas! De kaart gaat voor jouw dochter pas 15 oktober in en je moet dus eerst nog zelf kaartjes kopen.

Jolijn
Berichten: 6307
Lid geworden op: 02 apr 2011 23:45

Re: wanneer kan je gebruik maken van ov studentenkaart?

Ongelezen bericht door Jolijn »

Je kunt gebruikmaken van je abonnement vanaf het moment dat je recht op studiefinanciering in gaat. Als je recht op studiefinanciering ingaat per 1 september, kun je dus per die datum met je abonnement reizen. Begin je al eerder met je studie, bijvoorbeeld vanwege een introductie, dan kun je dan dus nog geen gebruik maken van je abonnement.

Emmy75
Berichten: 6713
Lid geworden op: 21 jan 2010 04:23

Re: wanneer kan je gebruik maken van ov studentenkaart?

Ongelezen bericht door Emmy75 »

Wat ik mij nog kan herinneren, is dat vroeger de studiefinanciering inging in het kwartaal volgend op het kwartaal waarin je 18 jaar werd en dat je op dat moment ook pas recht had op gratis reizen met de OV-studentenkaart. En dat het inderdaad voorkomt dat de eerste periode reizen zelf betaald moet worden.

Op de site van Duo-IB-groep vind ik o.a. het volgende waaruit blijkt dat dat nog ongeveer zo werkt:
Website IB-Groep schreef: Studiefinanciering voor het mbo
Als je achttien jaar of ouder bent en je volgt een voltijdopleiding in het middelbaar beroepsonderwijs (mbo), dan heb je als je aan alle voorwaarden voldoet recht op studiefinanciering. In de eerste maand van het kwartaal dat volgt op je achttiende verjaardag krijg je voor het eerst studiefinanciering.
Website IB-Groep schreef: Studiefinanciering voor hbo en universiteit
Als je een voltijd- of duale opleiding aan een hogeschool of universiteit volgt, dan heb je als je aan alle voorwaarden voldoet recht op studiefinanciering. En als je recht hebt op studiefinanciering, dan heb je ook recht op een studentenreisproduct.
Website IB-Groep schreef:Zolang je recht hebt op studiefinanciering kun je met je studentenreisproduct gratis of met korting reizen met het openbaar vervoer.
Website IB-Groep schreef:Wanneer ophalen
Ben je een nieuwe student? Je kunt je studentenreisproduct ophalen vanaf de 15e van de maand voordat je recht op studiefinanciering ingaat. Log in op Mijn DUO om te zien wanneer dat is. Je kunt er vervolgens mee reizen vanaf het moment dat je studiefinanciering ingaat.

Miepje1
Berichten: 1742
Lid geworden op: 22 feb 2005 15:12

Re: wanneer kan je gebruik maken van ov studentenkaart?

Ongelezen bericht door Miepje1 »

vogels schreef:
Miepje1 schreef:Handig als je op een universiteit werkt :wink: .
Hoef je echt niet voor op een universiteit te werken. Eenvoudig te vinden op DUO-site.
Neem me vooral niet kwalijk dat ik de moeite heb genomen een collega te bellen om antwoord op deze vraag te krijgen voor Manondoris. Zij kon het op de DUO-site niet vinden zei ze.

Miepje1
Berichten: 1742
Lid geworden op: 22 feb 2005 15:12

Re: wanneer kan je gebruik maken van ov studentenkaart?

Ongelezen bericht door Miepje1 »

vogels schreef:
Zij kon het op de DUO-site niet vinden zei ze.
Dat kan, maar betekent niet dat de info er niet op staat.
We zitten hier allemaal om elkaar te helpen; niet om elkaar te bekritiseren over de manier waarop we dat doen. Op deze manier haal jij wel het plezier voor mij weg. Dan kan je wel op iedereen die ergens op reageert gaan zitten vitten dat ze het ergens anders ook hadden kunnen vinden. Dat doe ik ook niet, terwijl ik hier vragen voorbij zien komen waarvan ik zéker weet dat betreffende vragensteller bij de juiste instantie(s) sneller antwoord zouden hebben.
Ik hoop dat Manondoris wat heeft aan de reacties; helaas voor haar is het zo dat ze nog t/m oktober kaartjes moet kopen.

manondoris
Berichten: 1700
Lid geworden op: 02 dec 2010 17:28

Re: wanneer kan je gebruik maken van ov studentenkaart?

Ongelezen bericht door manondoris »

dank je miepje! ik heb inderdaad gelezen maar wilde het zeker weten. ik vind het zo oneerlijk dat je eerst nog 2x 166 euro op moet hoesten , schoolgeld a 1050 euro moet ook betaald worden en de zietekostenverzekering gaat in op de dag dat ze 18 jaar worden.wij kunnen het allemaal net nog ,maar ik heb spijt met ouders die niet weten hoe ze het moeten doen,ik baal er wel van .maar het is dus inderdaad zo ,zo als ik al dacht . en nee wij krijgen nergens een tegemoetkoming voor omdat we te veel verdienen :?

Miepje1
Berichten: 1742
Lid geworden op: 22 feb 2005 15:12

Re: wanneer kan je gebruik maken van ov studentenkaart?

Ongelezen bericht door Miepje1 »

Ja, het is echt erg hoor. Zo wordt studeren, als je niet uitkijkt, weer alleen voor héél rijke mensen. Ik hoop dat je dochter veel plezier gaat beleven aan haar studie. Dan weet je waar je het voor doet...

manondoris
Berichten: 1700
Lid geworden op: 02 dec 2010 17:28

Re: wanneer kan je gebruik maken van ov studentenkaart?

Ongelezen bericht door manondoris »

dank je ,dat hopen wij ook :lol:

manondoris
Berichten: 1700
Lid geworden op: 02 dec 2010 17:28

Re: wanneer kan je gebruik maken van ov studentenkaart?

Ongelezen bericht door manondoris »

ja klopt dat zei mijn pa ook al ,maar dan via de belastingen .

doradora456
Berichten: 219
Lid geworden op: 22 mar 2011 20:06

Re: wanneer kan je gebruik maken van ov studentenkaart?

Ongelezen bericht door doradora456 »

uw dochter heeft recht vanaf 1 oktober op de beurs, de uitbetaling is achteraf op 25 oktober. zij mag dus vanaf 1oktober reizen.

dora

Chocomelk
Berichten: 11409
Lid geworden op: 30 nov 2009 18:14

Re: wanneer kan je gebruik maken van ov studentenkaart?

Ongelezen bericht door Chocomelk »

Waarom gaat een studiebeurs pas zo laat in terwijl school eerder begint ?

hobby1
Berichten: 301
Lid geworden op: 25 mei 2011 21:10

Re: wanneer kan je gebruik maken van ov studentenkaart?

Ongelezen bericht door hobby1 »

Chocomelk schreef:Waarom gaat een studiebeurs pas zo laat in terwijl school eerder begint ?
Dat vraag ik mij ook af.
Is dit een kwestie van te laat aangevraagd?

Jolijn
Berichten: 6307
Lid geworden op: 02 apr 2011 23:45

Re: wanneer kan je gebruik maken van ov studentenkaart?

Ongelezen bericht door Jolijn »

In de eerste maand van het kwartaal dat volgt op je achttiende verjaardag krijg je voor het eerst studiefinanciering. :?

manondoris
Berichten: 1700
Lid geworden op: 02 dec 2010 17:28

Re: wanneer kan je gebruik maken van ov studentenkaart?

Ongelezen bericht door manondoris »

hobby1 schreef:
Chocomelk schreef:Waarom gaat een studiebeurs pas zo laat in terwijl school eerder begint ?
Dat vraag ik mij ook af.
Is dit een kwestie van te laat aangevraagd?
zeker niet te laat aangevraagd,daar krijg je namelijk vanzelf bericht van . de zelfde dag als de brief nog aangevraagd en volgends duo is alles geregeld en staat klaar! alleen 1ste uitbetaling 25 okt. dusss dora de 15de van de maand van ingang studiebeurs is volgends mij 15 okt? of bedoel jij dan toch 15 sept. pffff ze moet toch maar even bellen geloof ik :roll:

Miss Tascha
Berichten: 280
Lid geworden op: 15 dec 2009 19:21
Locatie: Lelystad
Contacteer:

Re: wanneer kan je gebruik maken van ov studentenkaart?

Ongelezen bericht door Miss Tascha »

Ik weet niet of ze iemand kent die naar dezelfde school gaat en al gebruik maakt van de ov-kaart, want dan kan ze gebruik maken van diens korting, als ze tegelijk reizen (zelfde tijd, klasse, coupé, etc) in de trein.

Scheelt toch alweer 40%

manondoris
Berichten: 1700
Lid geworden op: 02 dec 2010 17:28

Re: wanneer kan je gebruik maken van ov studentenkaart?

Ongelezen bericht door manondoris »

tascha goed idee ,maar zij is helaas de enige die hier de trein moet nemen .zelfs niemand in de buurt :(

manondoris
Berichten: 1700
Lid geworden op: 02 dec 2010 17:28

Re: wanneer kan je gebruik maken van ov studentenkaart?

Ongelezen bericht door manondoris »

ja vogels maar wanneer is dat dan :?:

hobby1
Berichten: 301
Lid geworden op: 25 mei 2011 21:10

Re: wanneer kan je gebruik maken van ov studentenkaart?

Ongelezen bericht door hobby1 »

manondoris schreef:ja vogels maar wanneer is dat dan :?:
Heeft zij geen bericht gehad, wanneer de stufie ingaat?

trudy81
Berichten: 630
Lid geworden op: 22 apr 2010 16:38

Re: wanneer kan je gebruik maken van ov studentenkaart?

Ongelezen bericht door trudy81 »

dat is 1 oktober. Stufi wordt achteraf betaald.

Trudy

Gesloten