LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Acer mobiel nu al voor de 4e keer kapot

Heb je goede of slechte ervaringen met jouw telefoon of jouw telefoonaanbieder? Geef hier jouw mening.
Wil7

Acer mobiel nu al voor de 4e keer kapot

Ongelezen bericht door Wil7 »

Heb vorig jaar mei een Acer Z120 gekocht en nu, 1 jaar en 7 dagen later, voor de 4e keer dat hij "dood" is.
Gisteren heb ik uit nood een andere gekocht.
Heb Acer gebeld en ze zeggen doodleuk dat ik hem weer moet opsturen.
Maar ik helemaal geen zin meer in dit toestel, dat het al zo vaak af liet weten.

Heb al mail gekregen, met instructie dat ik hem terug kan sturen, maar wil hier op dit forum toch even kijken wat mijn rechten zijn.

Er zit 2 jaar garantie op. Maar als ik om de paar maanden weer het toestel moet opsturen, gaat de lol er wel een beetje af.

Wie kan mij helpen/zeggen wat ik moet doen.

Wil7

olaf79

Re: Acer mobiel nu al voor de 4e keer kapot

Ongelezen bericht door olaf79 »

Dat is vrij simpel. Dit toestel is duidelijk niet deugdelijk en 4x repareren is onacceptabel. U heeft daarom recht om een nieuw vergelijkbaar toestel te krijgen (dus geen korting, tegoedbon, of wat dan ook, maar echt splinternieuw), of de koop te ontbinden en het volledige aankoopbedrag terug te krijgen.

U dient zich hiervoor wel tot de verkoper te wenden. De fabrikant (ACER) is niet de partij waar u van gekocht heeft.

Wil7

olaf79 schreef:Dat is vrij simpel. Dit toestel is duidelijk niet deugdelijk en 4x repareren is onacceptabel. U heeft daarom recht om een nieuw vergelijkbaar toestel te krijgen (dus geen korting, tegoedbon, of wat dan ook, maar echt splinternieuw), of de koop te ontbinden en het volledige aankoopbedrag terug te krijgen.

U dient zich hiervoor wel tot de verkoper te wenden. De fabrikant (ACER) is niet de partij waar u van gekocht heeft.
Dank Olaf voor je reactie.
Hier heb ik tenminste wat aan.
Wat raad je mij aan? Het toestel ter reparatie te sturen en eisen dat ik of mijn aankoopbedrag terugkrijg of een nieuw toestel krijg.

Of met het toestel naar de winkel terug en vragen of zij het willen oplossen?

Graag nog even een berichtje hier terug.

Wil7

P.s. het is niet 4x geweest, maar nu, gisteren, de 3e keer dat hij kapot is. Sorry voor de verwarring!

olaf79

Eigenlijk heb je het vanaf het begin fout gedaan. Je had direct naar de winkel moeten gaan. Je hebt daar je telefoon gekocht en niet bij ACER. Je moet de verkoper de kans geven je probleem op te lossen. Alleen als die failliet is, kun je direct naar de fabrikant.

Wat je dus nu moet doen is als de bliksem naar de winkel, je verhaal doen en hun voorstellen dat je een nieuw toestel wilt. Je hebt nu nog geen recht op geld terug omdat je de winkel geen kans hebt gegeven het toestel te vervangen. Als de winkel niet wil vervangen kun je alsnog de koop ontbinden.

Ik wijs je er nog op dat je reparatie niet hoeft te accepteren. Het is namelijk JOUW keuze (en niet van de verkoper) of je reparatie of vervanging wenst. Alleen als er een klein defect is kun je geen vervanging eisen omdat dat dan niet in verhouding staat met de kosten van reparatie. Aangezien dit toestel al zo vaak is gerepareerd is het eenvoudig te stellen dat het geen simpele reparatie betreft.

Wil7

Dank je wel, Olaf!
Ik ga naar de winkel.

Wil7

encore

Ongelezen bericht door encore »

Volgens mij is het aan de winkel of ze em repareren of een ander meegeven. Inmiddels is de mobiel in waarde gezakt en zal een vervanger uit een nog goedkoper segment komen. Maar goed, je kunt altijd proberen wat Olaf zei...

olaf79

encore schreef:Volgens mij is het aan de winkel of ze em repareren of een ander meegeven. Inmiddels is de mobiel in waarde gezakt en zal een vervanger uit een nog goedkoper segment komen. Maar goed, je kunt altijd proberen wat Olaf zei...
De wet stelt duidelijk dat koper kan kiezen uit vervanging of reparatie tenzij vervanging onredelijk is omdat met een simpele goedkope reparatie het probleem kan worden opgelost. Na 3x repareren is m.i. sowieso wel duidelijk geworden dat repareren geen zin heeft.

Dat de mobiel in waarde is gedaald (niet zo gek na 3x repareren) is het probleem van de verkoper, hij had immers een deugdelijk product moeten leveren. De financiele risico's en gevolgen zijn dan ook geheel voor de verkoper.

Waar het hier fout is gegaan is dat koper zich direct bij verkoper had moeten melden niet bij fabrikant.

encore

Maar na een jaar gebruik is en blijft die mobiel in waarde gedaald en een vervanging zal geen zelfde opleveren. Let maar op, want gelijk hebben is iets anders dan gelijk krijgen.

olaf79

encore schreef:Maar na een jaar gebruik is en blijft die mobiel in waarde gedaald en een vervanging zal geen zelfde opleveren. Let maar op, want gelijk hebben is iets anders dan gelijk krijgen.
Misschien, maar dat is wat anders dan te stellen dat de keuze aan de winkel is. Dat is niet zo, al denken sommige winkels dat ze de wet mogen overtreden.

encore

en hoe doe jij dan zoiets in een winkel? Je hebt gelijk maar krijgt het niet. Ga je dan op de toonbank staan stampvoeten? "Neej!Neej!Neej!..."

olaf79

encore schreef:en hoe doe jij dan zoiets in een winkel? Je hebt gelijk maar krijgt het niet. Ga je dan op de toonbank staan stampvoeten? "Neej!Neej!Neej!..."
Is dat relevant voor iemand die vraagt wat zijn rechten zijn?

Als je de winkelier op een nette manier wijst op zijn wettelijke verplichting, werken ze i.h.a. wel mee. Wel wil ik nogmaals herhalen dat TS de verkeerde volgorde heeft gevolgd.

alfatrion

Ongelezen bericht door alfatrion »

In de wet staat dat een consumentkoper herstel of vervanging kan eisen behoudens enkele uitzonderingen. Het vervangende product moet ook aan de overeenkomst beantwoorden. Dat betekent dat je een nieuw model moet krijgen van het zelfde type. In de wet staat dat de zaak voor risico van de verkoper blijft bij een terecht beroep op vervanging of ontbinding. Daarnaast staat in de wet dat de verkoper herstel en ontbinding kosteloos moet uitvoeren.

Har06

Ongelezen bericht door Har06 »

encore schreef:en hoe doe jij dan zoiets in een winkel? Je hebt gelijk maar krijgt het niet. Ga je dan op de toonbank staan stampvoeten? "Neej!Neej!Neej!..."

NOG plaats er een foto bij lijkt ons leuk om je te zien jengelen :oops:

Wil7

Kan jullie vertellen dat het allemaal goed opgelost is met de winkel waar ik de mobiel had gekocht.
En, het was nu de 3e keer. Dacht zelf dat het de 4e keer was. Niet dus.

Ben naar de winkel gegaan en na overleg met de leidinggevende mocht ik een ander mobiel uitzoeken.
Ben zeer tevreden en heb nu een ander toestel. Heb iets bijbetaald, maar dat vond ik niet erg.

Met de huidige mobiel kan ik heel goed overweg en ben nu dus een heel blij :) meisje!!

Dank jullie voor de reacties en het goede Advies Olaf!!
Weet nu wat ik een volgende keer moet doen.

Wil7

encore

Wil7 schreef:Kan jullie vertellen dat het allemaal goed opgelost is met de winkel waar ik de mobiel had gekocht.... Heb iets bijbetaald, maar dat vond ik niet erg.

Met de huidige mobiel kan ik heel goed overweg en ben nu dus een heel blij :) meisje!!

Wil7
Mooi dat het is opgelost.

47712

Ongelezen bericht door 47712 »

Wil7 schreef:Kan jullie vertellen dat het allemaal goed opgelost is met de winkel waar ik de mobiel had gekocht.
En, het was nu de 3e keer. Dacht zelf dat het de 4e keer was. Niet dus.

Ben naar de winkel gegaan en na overleg met de leidinggevende mocht ik een ander mobiel uitzoeken.
Ben zeer tevreden en heb nu een ander toestel. Heb iets bijbetaald, maar dat vond ik niet erg.

Wil7
vind ik erg lief :wink:

Gesloten