LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Afgesloten door verkeerde facturatie KPN

Heb je goede of slechte ervaringen met jouw telefoon of jouw telefoonaanbieder? Geef hier jouw mening.
choogendoorn

Afgesloten door verkeerde facturatie KPN

Ongelezen bericht door choogendoorn »

Hi all,

Ik zit met een probleempje, en hoop dat jullie me wellicht kunnen helpen.

Ik heb in mei een factuur ontvangen van KPN (mobiel), waarin ze perongeluk €30 te veel in rekening gebracht hebben. Erg apart, maar kan gebeuren! Contact opgenomen met KPN, en ze hebben aangegeven dit bij de volgende factuur (juni) te crediteren. Opgelost.

In juni kreeg ik echter een factuur waar wederom €30 te veel in rekening is gebracht. Ik heb toen direct met KPN contact opgenomen, en toen bleek dat de medewerker ipv €30 gecrediteerd te hebben, €30 éxtra heeft toegevoegd. Weer een fout, maar de maand daarop zou er €60 gecrediteerd worden.

Gezien ik hier geen vertrouwen meer in had, heb ik de incasso terug laten boeken en zelf het goede bedrag (rekening -€30 te veel en -€30 creditering) overgemaakt naar KPN, ver voor de uiterste betaaldatum sloot. Tevens heb ik KPN hiervan op de hoogte gesteld. Deze gaven mij aan dat dit niet mogelijk was, gezien "hun automatiserings-systemen hier niet mee om konden gaan", en handmatig controleren is te veel werk.

Nu ben ik vandaag afgesloten, terwijl ik in feite wél het goede, volledige bedrag gewoon op tijd heb betaald.
KPN geeft als enige oplossing alsnog het volledige bedrag van de foute factuur te betalen, waarna zij het bedrag wat ik reeds zelf heb overgemaakt binnen 30 dagen teruggestort krijg, en de volgende maand €60 gecrediteerd krijg, maar het lijkt me dat ik nu volledig in mijn recht sta?

Alvast bedankt voor jullie mening/reactie!

moederslink

Re: Afgesloten door verkeerde facturatie KPN

Ongelezen bericht door moederslink »

choogendoorn schreef:Hi all,

Ik zit met een probleempje, en hoop dat jullie me wellicht kunnen helpen.

Ik heb in mei een factuur ontvangen van KPN (mobiel), waarin ze perongeluk €30 te veel in rekening gebracht hebben. Erg apart, maar kan gebeuren! Contact opgenomen met KPN, en ze hebben aangegeven dit bij de volgende factuur (juni) te crediteren. Opgelost.

In juni kreeg ik echter een factuur waar wederom €30 te veel in rekening is gebracht. Ik heb toen direct met KPN contact opgenomen, en toen bleek dat de medewerker ipv €30 gecrediteerd te hebben, €30 éxtra heeft toegevoegd. Weer een fout, maar de maand daarop zou er €60 gecrediteerd worden.

Gezien ik hier geen vertrouwen meer in had, heb ik de incasso terug laten boeken en zelf het goede bedrag (rekening -€30 te veel en -€30 creditering) overgemaakt naar KPN, ver voor de uiterste betaaldatum sloot. Tevens heb ik KPN hiervan op de hoogte gesteld. Deze gaven mij aan dat dit niet mogelijk was , gezien hun " automatiserings-systemen hier niet mee om konden gaan " , en handmatig controleren is te veel werk.

Nu ben ik vandaag afgesloten, terwijl ik in feite wél het goede, volledige bedrag gewoon op tijd heb betaald.
KPN geeft als enige oplossing alsnog het volledige bedrag van de foute factuur te betalen, waarna zij het bedrag wat ik reeds zelf heb overgemaakt binnen 30 dagen teruggestort krijg, en de volgende maand €60 gecrediteerd krijg, maar het lijkt me dat ik nu volledig in mijn recht sta ?

Alvast bedankt voor jullie mening/reactie!
Helaas is het zo vaak zo dat je toch eerst zelf de ( foute ) nota moet betalen en dat er daarna pas gecrediteerd kan worden en daar gaat bijna altijd sowieso weer 1 maand overheen.
Het klopt dat " het systeem het niet aan kan " , het is allemaal geautomatiseerd immers.
Dan kunnen ze de betaling (en) niet afboeken , want het komt op die manier niet voor in hun systeem.
Als ik u was zou ik dan toch maar het volledige , foute , bedrag overmaken en de € 60 creditatie via de mail vastleggen. Dan wordt u ook weer gewoon aangesloten .
Rechten heb je wel en je haalt je recht ook wel , maar voordat alles correct is verwerkt ben je zomaar 1- 2 mnd verder .
Eerst betalen en dan maar hopen dat de creditering binnen 1 maand plaatsvindt, maar handel de correspondentie alleen wel via e- mail af.
Zelf heb ik iets dergelijks net bij de hand gehad met Valystaxi....ze hadden ritten en - boetes i.v.m te laat boeken ( :?: ) onterecht gefactureerd.
Ik moest eerst toch alles betalen en na een hoop gedoe , gebel en gemail heb ik nu pas , na bijna 2 maanden, mijn geld retour en is er dus gecrediteerd.

alfatrion

Ongelezen bericht door alfatrion »

choogendoorn schreef:KPN geeft als enige oplossing alsnog het volledige bedrag van de foute factuur te betalen, waarna zij het bedrag wat ik reeds zelf heb overgemaakt binnen 30 dagen teruggestort krijg, en de volgende maand €60 gecrediteerd krijg, maar het lijkt me dat ik nu volledig in mijn recht sta?
Zeker, je kunt een kort geding starten om de lijn terug te krijgen.
moederslink schreef:Zelf heb ik iets dergelijks net bij de hand gehad met Valystaxi....ze hadden ritten en - boetes i.v.m te laat boeken ( :?: ) onterecht gefactureerd.
Ik moest eerst toch alles betalen en na een hoop gedoe , gebel en gemail heb ik nu pas , na bijna 2 maanden, mijn geld retour en is er dus gecrediteerd.
Hebben ze de wettelijke rente vergoed?

moederslink

Nee Alfa..maar daar heb ik geen seconde over nagedacht. Het ging ook maar om € 17,20.
En we zitten in het topic v.e ander :oops:
(hoewel.......het gebeurt immers zooo vaak dat mensen een stukje eigen ervaring er even tussendoor plaatsen, ter verduidelijking? Geeft ook verder niks )

alfatrion

Dat verloopt oor TS natuurlijk het zelfde.

moederslink

Bij TS gaat het om € 60 , dus @ choogendoorn, u kunt straks wettelijke rente vragen over dit bedrag dat u nog tegoed heeft.

kokka

Ongelezen bericht door kokka »

je ben natuurlijk niet afgesloten door de verkeerde facturatie, maar omdat je de incasso terug hebt laten boeken.
erg vervelend als het niet helemaal lekker gaat, maar als ze zeggen dat ze het op gaan lossen had je daar gewoon even op moeten wachten.

16again

Ongelezen bericht door 16again »

kokka schreef:je ben natuurlijk niet afgesloten door de verkeerde facturatie, maar omdat je de incasso terug hebt laten boeken.
Nu haal je oorzaak en gevolg door elkaar.
Oorzaak van de ellende is verkeerde facturatie. Gevolg daarvan is dat TS de foute incasso heeft terug geboekt , en juiste bedrag heeft overgemaakt.

kokka

nou daar verschillen we dus van mening. uiteraard is de facturatie fout gegaan, en heeft TS 60 euro teveel betaald.
maar door de incasso te storneren roep je dit soort ellende wel over jezelf af.

16again

TS had KPN al de gelegenheid gegeven om fout te herstellen, dit ging ook fout. Als bedrijf jaag je klanten weg door fout op fout te stapelen, en door in systemen ipv klantgerichte oplossingen te denken.

kokka

daar ben ik het wel mee eens.

moederslink

kokka schreef:.......... maar als ze zeggen dat ze het op gaan lossen had je daar gewoon even op moeten wachten.
Dat klopt wel, Kokka, alleen moest TS wel eerst ff die foute nota betalen :( omdat het systeem zo werkt.
Vandaar ook mijn voorbeeld, eerst betalen ( :mrgreen: ) daarna wordt er gecrediteerd en komt het uiteindelijk wel weer goed.
Dat heb ik nu in ieder geval geleerd.

alfatrion

moederslink schreef:Bij TS gaat het om € 60 , dus @ choogendoorn, u kunt straks wettelijke rente vragen over dit bedrag dat u nog tegoed heeft.
Nee, als je het zelf betaald dan is het een gewone onverschuldigde betaling. Dus is eerst een ingebrekestelling nodig.
Als de machtinging wordt gebruikt om meer af te schrijven dan waar men bedrag recht op heeft dan handelt men onrechtmatig en dus is er geen ingebrekestelling nodig. Immers, verzuim treed dan van rechtswege in. De wettelijke rente is 2%, wat neer komt op een paar centen.

De voor de hand liggende route is de kort geding procedure. Los daarvan kan TS zijn schade claimen, zoals extra telefoonkosten. Stukje rente tussen de periode van afschrijven en storneren zou ook mee gekomen kunnen worden.
kokka schreef:je ben natuurlijk niet afgesloten door de verkeerde facturatie, maar omdat je de incasso terug hebt laten boeken.
Voor die afsluiting is geen wettelijke grond. Immers TS heeft het juiste bedrag overgeboekt.
Overigens is TS niet afgesloten omdat hij de incasso heeft laten storneren en vervolgens het juiste bedrag heeft overboekt, maar omdat de provider totaal inflexibel is en niet kan omgaan met (eigen) gemaakte fouten.

berndv

Ongelezen bericht door berndv »

@alfa, je hebt op alle punten gelijk, maar dat wist je wel. TS staat op alle punten in zijn recht. Het vervelende is alleen dat om zijn recht te halen, ts inderdaad een kort geding zou moeten starten.

16again

alfatrion schreef:De voor de hand liggende route is de kort geding procedure.
Voor de hand liggende reactie: Is dat niet met een kanon op een mug schieten?

Moneyman

Ongelezen bericht door Moneyman »

De kort geding route is de route als je voor het principe gaat. Als je voor het resultaat gaat, doe wat KPN zegt.

Het is een hele vervelende waarheid, maar zo werkt het bij de grote jongens tegenwoordig.

moederslink

Exact, dat is precies zoals ik het ook zie en zei. ( ongeveer :wink: )
Gewoon eerst betalen en later laten crediteren. Dat leer je wel.
Principes en een kort geding , schiet gewoon niet op!
Waardeloos van zo.n KPN , maar zo werkt het inderdaad .

choogendoorn

Ongelezen bericht door choogendoorn »

Dank voor jullie tips en mening!

Klopt inderdaad, er is vrij weinig tegen de afsluiting te doen, ware het niet dat ik nog een telefoon van m'n werk heb en ik dus best zonder deze aansluiting kan. Inmiddels is heb ik het door mij betaalde bedrag wel teruggestort gekregen. Iets wat ik erg raar vind, ik heb gewoon het correcte bedrag betaald. een medewerker heeft zelfs (in een Twitter-DM) bevestigd dat dit het juist openstaande bedrag was.

Ik kan me er bij neerleggen, en het volledige bedrag betalen, echter ben ik het zat dat ik al maanden maar moet meewerken met de fouten van KPN (dit speelt al langer, al veel vaker wordt er te veel in rekening gebracht, waarna het gecrediteerd wordt), en wil graag een compensatie. Is er iets, buiten de rente, wat ik zou kunnen eisen? een schadevergoeding oud n.a.v. de periode dat ik afgesloten ben?

Groet,
Cedric

alfatrion

Je hoeft niet te betalen voor de periode dat je geen telefoon had. En als bellen via je werk duurder is dan moet KPN dit verschil vergoeden. Maar dat is meer iets voor een bodem procedure. Een kort geding is overigens alleen voor dringende zaken, dus de afsluiting zelf. Daarna is er vast met KPN te praten over een vergoeding. Een bodem procedure duurt een jaar.

moederslink

Inmiddels is heb ik het door mij betaalde bedrag wel teruggestort gekregen. Iets wat ik erg raar vind, ik heb gewoon het correcte bedrag betaald.
Wat u hebt teruggestort gekregen is dat niet juist die - correcte- €30 ? Omdat ze dit niet kunnen afboeken- niet kunnen terugvinden in hun systeem? Hopelijk krijgt u nu weer niet een aanmaning over die € 60 die wel nog openstaat in de boeken. :(

Gesloten