LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Eurodirect of Telfort schudt mij leeg?

Heb je goede of slechte ervaringen met jouw telefoon of jouw telefoonaanbieder? Geef hier jouw mening.
Franceina

Eurodirect of Telfort schudt mij leeg?

Ongelezen bericht door Franceina »

Beste lezer,
Ik weet niet zo goed of ik zelf iets stoms gedaan heb, of dat ik 'om de tuin geleid' ben, vandaar dit berichtje. Begin april ben ik 2 weken naar Spanje op vakantie gegaan. Om het thuisfront goedkoop te kunnen bellen heb ik bij een internetcafe een Eurodirect belkaart gekocht. Daarmee krijg je voor 6 euro ongeveer 300 belminuten voor gesprekken naar Nederland. Prachtig! Op de kaart staan drie nummers. Het eerste nummer moet je bellen als je belt vanaf een telefooncel. Je krijgt dan een verbinding waar je om je toegangscode gevraagd wordt, waarna je je gewenste nummer kunt bellen. Dat werkt. Het tweede nummer dat op de kaart staat kun je bellen vanaf een mobiele telefoon waar hetzelfde mechanisme werkt. Het derde nummer is bedoelt voor mensen die van een vaste lijn naar het buitenland willen bellen. Volstrekt logisch zou je zeggen. Nou niet dus. In goed vertrouwen ben ik blij mijn driehonderd belminuten op gaan bellen met mijn mobiele telefoon (abonnement van Telfort). Toen ik thuis kwam wachtte mij een minder prettige verrassing. Ik ontving een rekening van 238 euro vanwege gesprekken uit het buitenland. Ik heb de specificatie opgevraagd en daarop staan nummers die ik niet gebeld heb, dwz niet bewust. Telfort beweert dat in Spanje ik doorgeschakeld ben naar een telefoonnummer (het onbekende 034-nummer dat op mijn specificatie staat), die vanaf daar weer mijn gewenste nummer doorbelde. Telfort beweert dus dat ik door Eurodirect om de tuin geleid ben. Nu is echter de enige die geld aan mij verdiend Telfort. Gezien Eurodirect slechts 6 euro aan mij verdient vind ik het niet erg waarschijnlijk dat Eurodirect mij een oor aan naait. Nu baal ik natuurlijk als een stekker van het geld, maar daarnaast vraag ik me constant af of ik dit had kunnen weten. Ik pas doorgaans vreselijk goed op mijn geld, dus ik voel me dan ook onwaarschijnlijk stom dat me dit is overkomen. Mijn vraag aan u: ben ik te goed gelovig of kan ik nog ergens proberen een deel van mijn geld terug te krijgen?

Met vriendelijke groet,
Franceina van Zalk

coolcom

Re: Eurodirect of Telfort schudt mij leeg?

Ongelezen bericht door coolcom »

Franceina,

Ik heb een en ander voor je nagevraagd (ook al is mn Spaans niet zo goed :)

Het verhaal wat je zelf doet klopt inderdaad. Je kon bellen van vast, van telefooncel en van mobiel alleen zitten hier wel wat haken en ogen aan hoor.

Dit zegt de kaarthouder over jouw situatie:

"Dialing from a mobile phone: When using your mobile phone to make calls, please remember that you can use any one of the local access numbers throughout Spain since most mobile plans do not distinguish between calls made to different cities. If you receive a busy signal from one number, try another local access number."

Also, please note that when using the local access number, your mobile operator will charge you the cost of a call to a normal fixed line number. If you chose not to pay the cost of a local call and use the toll free access number, the rate per minute charged will be higher.

Voor al de tweede noot is van belang. Het is dus zo dat Telfort (via roaming in het buitenland) je gewoon belkosten in rekening brengt voor het bellen met locale nummers in Spanje. (hierover zo meer) Verder is het zo dat je twee opties had als je mobiel wilde bellen met de kaart. 1: Je kan bellen met een van de locale nummers of 2: je kon bellen met een gratis Spaans nummer. Het verschil: bellen met een locaal nummer geeft je veel meer belminuten voor je kaart en bellen met een Spaans gratis nummer gaf je veel minder belminuten. Uit je verhaal haal ik dat je naar een locaal nummer belde. Niet zo gek, want het gratis nummer (minder belminuten) is alleen in het Spaans en dus lastig te begrijpen en die keuzes voor locaal of gratis nummer had je wellicht niet begrepen.

Dat Telfort gerechtigd is je te laten betalen voor het in Spanje bellen naar een locaal nummer lijkt me logisch en blijkt ook hier uit:

"Voor bellen in het buitenland is een aantal zones bepaald. Voor de West Europa Zone geldt één tarief voor bellen" Het tarief in jouw geval is 1,10 per minuut (als ik uitga van een Telfort abonnement, want ik heb niet naar tarieven voor prepaid en ook niet naar tarieven voor samenbellen 500 gekeken)

Maar nu meldt Telfort nog dit:

"Voor bellen vanuit het buitenland naar 0800-nummers worden soms kosten in rekening gebracht. Ook voor het bellen vanuit het buitenland naar informatienummers van het land waar u verblijft, of naar informatienummers van een ander land, kunnen door de buitenlandse operators kosten berekend worden."

Dus ook al had je in Spanje naar een gratis nummer gebeld (met minder belminuten) dan zou het ook best gekund hebben dat Telfort gewoon het tarief van 1.10 had gerekend. Men is daar zoals je hierboven lees niet duidelijk over.

Al met al, denk ik dat er niets mis met je kaart was (alle info staat goed aangegeven, alleen heb je dat van het gratis nummer niet goed gegrepen en had waarschijnlijk niets uitgemaakt).
Tevens geeft Telfort (op deze laatste passage na) ook goed aan hoeveel het je kost. Ze moeten alleen duidelijker zijn over het bellen van gratis nummers in Spanje want deze passage is niet duidelijk (maar wat ik denk lezend uit je verhaal ook niet van toepassing daar je geen gratis nummer had gebeld.)

Voor meer info over de kaart kan je nog bellen met: 900 902 411. Ik weet alleen niet of je dit Spaanse nummer vanuit Nederland kan bellen. Of neem contact op met de beheerder van http://sms.klikwijzer.nl en dat ben ik zelf :)

Moraal: onderzoek en lees alle kleine lettertjes en informeer altijd eerst voordat je gaat bellen want dat is een dure aangelegenheid.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt en hoop op je reactie.

Groeten,
CoolCom

Gesloten