LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Extra roamingkosten Ziggo bij bootovertocht

Heb je goede of slechte ervaringen met jouw telefoon of jouw telefoonaanbieder? Geef hier jouw mening.
MansSchaaphok

Extra roamingkosten Ziggo bij bootovertocht

Ongelezen bericht door MansSchaaphok »

Afgelopen week ben ik met het gezin op vakantie geweest naar Kopenhagen (Denemarken).
Aangezien Denemarken onder de EU valt, ging ik er vanuit dat de mobiele telefonie van ons gezin gedekt was door de
gezinsbundel van ZIggo. Dat klopt ook per 1 juli van dit jaar.
Alleen zat in de vakantie een excursie per boot naar Malmö in Zweden. Op zich geen probleem, want ook Zweden valt onder de EU en dus de internetbundel.
Tot mijn verbazing verscheen er een bedrag van €50,- extra kosten op de Ziggo app.
Bij thuiskomst heb ik gebeld, hoe dat kon en de medewerken gaf aan dat hij niet begreep, hoe dat mogelijk was.
Ik moest de factuur maar afwachten, want daar stonden de specificaties op.

Op 5 augustus was de factuur er met als specificatie 5 Mb gebruik met kosten €50,-
De medewerker van Ziggo wist mij nu te vertellen, dat dat komt door de overtocht per boot van Denemarken naar Zweden (45 minuten).
Dan schakelt de mobile telefoon automatisch over naar het Maritiem Antennesysteem en dat is dus zo duur en valt niet onder Europa!

Kijk dus uit voor boot tochten in Europa! Dat kost je erg veel extra!
Laatst gewijzigd door Radar op 11 aug 2017 10:26, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Onderwerp aangepast

Verwijderd

Re: Extra roamingkosten Ziggo bij bootovertocht

Ongelezen bericht door Verwijderd »

MansSchaaphok schreef:Afgelopen week ben ik met het gezin op vakantie geweest naar Kopenhagen (Denemarken).
Aangezien Denemarken onder de EU valt, ging ik er vanuit dat de mobiele telefonie van ons gezin gedekt was door de
gezinsbundel van ZIggo. Dat klopt ook per 1 juli van dit jaar.
Alleen zat in de vakantie een excursie per boot naar Malmö in Zweden. Op zich geen probleem, want ook Zweden valt onder de EU en dus de internetbundel.
Tot mijn verbazing verscheen er een bedrag van €50,- extra kosten op de Ziggo app.
Bij thuiskomst heb ik gebeld, hoe dat kon en de medewerken gaf aan dat hij niet begreep, hoe dat mogelijk was.
Ik moest de factuur maar afwachten, want daar stonden de specificaties op.

Op 5 augustus was de factuur er met als specificatie 5 Mb gebruik met kosten €50,-
De medewerker van Ziggo wist mij nu te vertellen, dat dat komt door de overtocht per boot van Denemarken naar Zweden (45 minuten).
Dan schakelt de mobile telefoon automatisch over naar het Maritiem Antennesysteem en dat is dus zo duur en valt niet onder Europa!

Kijk dus uit voor boot tochten in Europa! Dat kost je erg veel extra!
Bedankt, maar dit weet ik al jaren. Ik ga regelmatig met de boot naar Engeland en daar is dit ook zo. Wel een absurde prijs trouwens, €10 per Mb.

kweenie

Ongelezen bericht door kweenie »

Die boottocht valt inderdaad niet onder de EU. Het gebruik van de gsm op dat traject dus ook niet. Maar dat is iets wat al zo is sinds de opkomst van de mobiele telefonie, dus ik denk dat dit weinig mensen zal verbazen.

Of 10 euro per MB duur is, daar valt een hoop over te discussiëren. Maar feit is wel dat het gebruik van de satelliet voor internet nou eenmaal heel veel duurder is dan via het gsm-netwerk.

Miepje1

Ongelezen bericht door Miepje1 »

Lekker die telefoon uitlaten als je een boottochtje maakt. Geniet van het varen en het uitzicht. Dat geknutsel kan wel weer als je 's avonds in het hotel bent ;-)

JvandeW

Ongelezen bericht door JvandeW »

JohnTheBassist schreef:Bedankt, maar dit weet ik al jaren. Ik ga regelmatig met de boot naar Engeland en daar is dit ook zo.
Toch weten een heleboel mensen dit dus niet en ik ook pas sinds kort. Jammer dat dit niet goed gecommuniceerd is bij het volop maken van reclame over roamen uit eigen bundel in de EU.

En ook niet alle providers vermelden het als je zoekt naar landen die vallen onder de regeling. Vodafone doet dit wel, KPN vermeld niets over het maritieme netwerk. Jammer!

Rinustp

Ongelezen bericht door Rinustp »

Helaas. Het water tussen verschillende landen valt niet onder de EU. Dat is iets wat veel mensen verkeerd zien. Bij elk land hoort een strook water. Dit worden de territoriale wateren genoemd. De breedte daarvan is ongeveer 22 kilometer. Zodra je die strook verlaat vaar je door internationale wateren en dus niet meer in de EU. Je betaald dan natuurlijk het volle tarief.

Deze kennis doe je op op de lagere school. Providers mogen er vanuit gaan dat je die kennis hebt en hoeven je niet bij te scholen. Het is een kwestie van goed nadenken en er niet klakkeloos vanuit gaan dat je overal maar vrij kan bellen of internet gebruiken.

NeoDutchio

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

U kunt het ook zien op uw telefoon. Achter uw netwerk staat de tekst maritiem of boot.

Harm.calc

Ongelezen bericht door Harm.calc »

Eerste jaar wijziging roamingskosten in het buitenland, dan had ik zeker m'n verbruik wat in de gaten gehouden of het allemaal wel goed komt. De verhalen van extra kosten van tientjes, honderden euro's, ja zelfs meer dan duizend euro's ben ik al tegen gekomen.
Jammer want lijkt mij een vervelende thuiskomst.

Uiteindelijk komt het er op neer van welke faciliteiten maak je gebruik. Op zee blijkt dat wat anders dan op land.

Willem-J

Ongelezen bericht door Willem-J »

Vast off topic.
Maar is het nodig dat iedereen de complete tekst van de "klager" herhaalt?
We hebben het probleem toch al gelezen voordat we reageren.
Je kunt toch ook een gedeelte qoaten, als je op alleen dat stukje wilt reageren?

Minder stukken al gelezen tekst maakt het reageren heel wat prettiger.

JvandeW

Rinustp schreef:Helaas. Het water tussen verschillende landen valt niet onder de EU. Dat is iets wat veel mensen verkeerd zien. Bij elk land hoort een strook water. Dit worden de territoriale wateren genoemd. De breedte daarvan is ongeveer 22 kilometer. Zodra je die strook verlaat vaar je door internationale wateren en dus niet meer in de EU. Je betaald dan natuurlijk het volle tarief.
Dat kan best, maar dit zou betekenen dat als je op de boot tussen Calais en Dover zit, je feitelijk de EU niet verlaat en je feitelijk dus ook nog binnen Europa aan het roamen bent.

Alleen zo werkt het dus niet. Want zodra jouw mobiele telefoon geen verbinding meer kan maken met een telefoonmast maar wel met het maritieme netwerkt, schakelt jouw telefoon hierop over. En daarvoor hoef je ook niet eens op het open water te zijn maar kan ook voorkomen aan de kust.

Er volgt dan ook geen waarschuwing of melding. Dus als jij over het hoofd ziet dat je op het maritieme netwerk zit, kun je heel snel heel veel kosten maken.
Het is een kwestie van goed nadenken en er niet klakkeloos vanuit gaan dat je overal maar vrij kan bellen of internet gebruiken.
Daar ben ik het normaliter mee eens. Alleen met de grote hoeveelheid berichten en reclames over zorgeloos alles in Europa uit eigen bundel, is het zeer logisch als consumenten geen addertje meer onder het gras verwachten. En nu blijkt die er toch te zijn. Ik heb ook het geluk er op tijd van op de hoogte te zijn door anderen, anders had ik vermoedelijk ook hoge kosten gehad op mijn reis naar Engeland, ondanks dat ik daarbij de EU niet heb verlaten.

Het zou providers sieren als zij hier iets aan doen en consumenten op een goede manier informeren. Een sms op het moment dat verbinding met een maritiem netwerk tot stand is gekomen zou het meest simpel zijn. Dit hebben zij al jaren gedaan bij het binnentreden van een ander land.

sjohie

Ongelezen bericht door sjohie »

Het praktische probleem is dat roamen alles of niks is. En als je het toestaat, dan pakt je toestel élk netwerk wat voorhanden is, en je provider een deal mee heeft. De nieuwe regels betekenen dus dat je goedkoper kan roamen, maar ook op moet letten als je boottochtjes maakt, of bijvoorbeeld op een strand aan de oostkust van een aantal Griekse eilanden, waar je telefoon nog wel es wil overspringen naar en Turks netwerk, wat óók geen EU is.

kweenie

Ongelezen bericht door kweenie »

Dat heeft dan dus vooral te maken met laksheid, of gemakzucht. Dat je je telefoon zo instellen dat er met ieder willekeurig netwerk verbinding kan worden gemaakt, in plaats van dat je zelf een netwerk uitkiest.

Miepje1

Ongelezen bericht door Miepje1 »

Willem-J schreef:Vast off topic.
Maar is het nodig dat iedereen de complete tekst van de "klager" herhaalt?
We hebben het probleem toch al gelezen voordat we reageren.
Je kunt toch ook een gedeelte qoaten, als je op alleen dat stukje wilt reageren?

Minder stukken al gelezen tekst maakt het reageren heel wat prettiger.
Dat komt omdat sommige topicstarters er een handje van hebben het originele bericht te verwijderen, of te gaan zitten knutselen in reacties van henzelf op gegeven antwoorden. Met het volledig quoten - ik geef toe, het ziet er wat onhandig uit - kan voorkomen worden dat mensen hier een volkomen onbegrijpelijk topic terugvinden omdat er zoveel gewijzigd is.

JvandeW

sjohie schreef:Het praktische probleem is dat roamen alles of niks is. En als je het toestaat, dan pakt je toestel élk netwerk wat voorhanden is, en je provider een deal mee heeft. De nieuwe regels betekenen dus dat je goedkoper kan roamen, maar ook op moet letten als je boottochtjes maakt, of bijvoorbeeld op een strand aan de oostkust van een aantal Griekse eilanden, waar je telefoon nog wel es wil overspringen naar en Turks netwerk, wat óók geen EU is.
En dat is eigenlijk ook best interessant. Want feitelijk verlaat je de EU niet en zou je dus aan de voorwaarden voor roamen uit eigen bundel in de EU voldoen.

Zo gauw kan ik geen kleine lettertjes en andere voorwaarden vinden over grensgebieden met landen die niet tot de EU behoren. Er zou dus gesteld kunnen worden dat deze kosten voor roaming in een land dat niet tot de EU hoort, terwijl de persoon en de telefoon binnen de EU zijn, niet voor de consument zijn.
kweenie schreef:Dat heeft dan dus vooral te maken met laksheid, of gemakzucht. Dat je je telefoon zo instellen dat er met ieder willekeurig netwerk verbinding kan worden gemaakt, in plaats van dat je zelf een netwerk uitkiest.
Ook al bestaat de optie om zelf een netwerk te kiezen, betekent dit ook dat de gemiddelde consument dus bekent moet zijn met de verschillende providers in het land waar zij zich bevinden, wil dit argument stand kunnen houden. En die kennis hebben veruit de meeste consumenten denk ik toch niet.

Sterker nog, het is niet eens simpel via Google te vinden. Zoek ik op providers in Griekenland, krijg ik wel berichten te zien van mensen die deze zomer naar bijvoorbeeld Rhodos en Corfu op vakantie zijn geweest en inderdaad te maken hebben gehad met roamingkosten doordat zij verbinding hebben gemaakt met Turkse en Albanese telefoonmasten.

sjohie

Ongelezen bericht door sjohie »

JvandeW schreef:
sjohie schreef:Het praktische probleem is dat roamen alles of niks is. En als je het toestaat, dan pakt je toestel élk netwerk wat voorhanden is, en je provider een deal mee heeft. De nieuwe regels betekenen dus dat je goedkoper kan roamen, maar ook op moet letten als je boottochtjes maakt, of bijvoorbeeld op een strand aan de oostkust van een aantal Griekse eilanden, waar je telefoon nog wel es wil overspringen naar en Turks netwerk, wat óók geen EU is.
En dat is eigenlijk ook best interessant. Want feitelijk verlaat je de EU niet en zou je dus aan de voorwaarden voor roamen uit eigen bundel in de EU voldoen.

Zo gauw kan ik geen kleine lettertjes en andere voorwaarden vinden over grensgebieden met landen die niet tot de EU behoren. Er zou dus gesteld kunnen worden dat deze kosten voor roaming in een land dat niet tot de EU hoort, terwijl de persoon en de telefoon binnen de EU zijn, niet voor de consument zijn.
kweenie schreef:Dat heeft dan dus vooral te maken met laksheid, of gemakzucht. Dat je je telefoon zo instellen dat er met ieder willekeurig netwerk verbinding kan worden gemaakt, in plaats van dat je zelf een netwerk uitkiest.
Ook al bestaat de optie om zelf een netwerk te kiezen, betekent dit ook dat de gemiddelde consument dus bekent moet zijn met de verschillende providers in het land waar zij zich bevinden, wil dit argument stand kunnen houden. En die kennis hebben veruit de meeste consumenten denk ik toch niet.

Sterker nog, het is niet eens simpel via Google te vinden. Zoek ik op providers in Griekenland, krijg ik wel berichten te zien van mensen die deze zomer naar bijvoorbeeld Rhodos en Corfu op vakantie zijn geweest en inderdaad te maken hebben gehad met roamingkosten doordat zij verbinding hebben gemaakt met Turkse en Albanese telefoonmasten.
Je verlaat de EU in de voorbeelden die ik hier voorbij zie komen, wél. Tussen het Europese vasteland (vertrekhaven Genua) en Corsica zit een stuk open zee wat een deel internationale wateren behelst. Verder vind ik, maar dat is dus mijn mening, dat elke volwassene toch wel moet kunnen bedenken dat en systeem wat werkt met alom vertegenwoordigde zendmasten, dus fysieke metershoge stalen constructies op vaste grond, niet zal werken op volle zee, en dat áls je daar iets van een dataverbinding kan krijgen, met het kenmerk @sea er ook nog in, je je toch we leven achter je hoofd krabbelt.

JvandeW

sjohie schreef:
JvandeW schreef:

Je verlaat de EU in de voorbeelden die ik hier voorbij zie komen, wél. Tussen het Europese vasteland (vertrekhaven Genua) en Corsica zit een stuk open zee wat een deel internationale wateren behelst.
De voorbeelden die ik gaf betreffen geen zee maar het eiland en vaste land, waarbij zij verbinding hebben gemaakt met de telefoonmasten van andere niet-EU landen. Het gaat hier om de grens met deze niet-EU landen waarbij open water geen rol hoeft te spelen.
Verder vind ik, maar dat is dus mijn mening, dat elke volwassene toch wel moet kunnen bedenken dat en systeem wat werkt met alom vertegenwoordigde zendmasten, dus fysieke metershoge stalen constructies op vaste grond, niet zal werken op volle zee, en dat áls je daar iets van een dataverbinding kan krijgen, met het kenmerk @sea er ook nog in, je je toch we leven achter je hoofd krabbelt.
Bij verbinding met het maritieme netwerk zie je geen "sea" erbij staan, slechts "Maritiem". Dan moet je dus weten dit niet valt onder de EU-regels voor roaming en dat weet dus niet iedereen. Dat is simpelweg verwarrend en zorgt voor dit soort problemen.

Het zou op zijn minst sieren als providers hier informatie over geven. Zoals ik al eerder zei doet Vodafone dit enigszins wel maar KPN niet. Al heeft een SMS nog het meeste effect, maar die heb ik bij Vodafone niet gekregen. Wel toen ik in België, Frankrijk en GB aankwam met wederom het verhaal dat ik mij helemaal nergens druk om hoef te maken en ik gewoon uit mijn bundel kan roamen.

Nijogeth

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Roamen op NETWERKEN binnen de Eu. Niet roamen binnen de Eu. Daar zit het verschilletje hem dus in.

JvandeW

Nijogeth schreef:Roamen op NETWERKEN binnen de Eu. Niet roamen binnen de Eu. Daar zit het verschilletje hem dus in.
Zo wordt het alleen nergens gebracht. Zelfs niet op de website van de EU zelf hebben ze het niet over roamen op netwerken binnen de EU maar over roamen in de EU: http://europa.eu/youreurope/citizens/co ... dex_nl.htm

Ook Vodafone, KPN en T-Mobile spreken over roamen in landen binnen de EU en niet over roamen op netwerken binnen de EU. Dan is de reclame dus fout.

Best wel interessant eigenlijk. Ik vraag mij af of iemand die zo'n hoge rekening ontvangt en aanvecht bij de rechter in het gelijk gesteld zou worden. Kan best nog wel eens gebeuren.

angel1978

Ongelezen bericht door angel1978 »

JvandeW schreef:
Nijogeth schreef:Roamen op NETWERKEN binnen de Eu. Niet roamen binnen de Eu. Daar zit het verschilletje hem dus in.
Zo wordt het alleen nergens gebracht. Zelfs niet op de website van de EU zelf hebben ze het niet over roamen op netwerken binnen de EU maar over roamen in de EU: http://europa.eu/youreurope/citizens/co ... dex_nl.htm

Ook Vodafone, KPN en T-Mobile spreken over roamen in landen binnen de EU en niet over roamen op netwerken binnen de EU. Dan is de reclame dus fout.

Best wel interessant eigenlijk. Ik vraag mij af of iemand die zo'n hoge rekening ontvangt en aanvecht bij de rechter in het gelijk gesteld zou worden. Kan best nog wel eens gebeuren.
als je elke reclame zo letterlijk neemt, klopt er heel veel niet volgens mij.
Maar als een reclame niet klopt, wordt meestal de reclamemaker op de vingers getikt ( door de RCM ) volgens mij en moet de reclame aangepast worden en niet het produkt?

JvandeW

angel1978 schreef:als je elke reclame zo letterlijk neemt, klopt er heel veel niet volgens mij.
Met reclame doel ik niet alleen op de reclamespot(s).

Gesloten