Hallo Forum-leden,
Een andere invalshoek voor de lopende discussie kan nooit geen kwaad.
Eerst maar eens mijn bron vermelden:
Art. 32 Boek 3 Burgerlijk Wetboek (BW)
1. Iedere natuurlijke persoon is bekwaam tot het verrichten van rechtshandelingen, voor zover de wet niet anders bepaalt.
2. Een rechtshandeling van een onbekwame is vernietigbaar. Een eenzijdige rechtshandeling van een onbekwame, die niet tot een of meer bepaalde personen gericht was, is echter nietig.
© 2001-2014 Lycaeus® Juridisch Woordenboek
Het aangaan van een abonnement op een sms-dienst is een rechtshandeling, zoals in artikel 2 is omschreven.
Een minderjarige van 13 jaar is handelingsonbekwaam / handelingsonbevoegd.
En topic starter is als ouder wettelijk bevoegd om deze rechtshandeling door zijn minderjarige (13-jarige) dochter te laten vernietigen.
Hier wordt zelden gebruik van gemaakt. Maar het kan wel volgens het Burgerlijk Wetboek.
Als het om een groot bedrag gaat. Dan zou ik toch van die mogelijkheid gebruik maken.
Dus de rechtshandeling laten vernietigen. Eerst via de aanbieder van die Content Services. Met een kopie-brief aan Hi.
Later bij de Rechtbank. Of de Stichting Gedragscodes Mobiele Diensten.
Succes!
Netwerker-
| LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Gamifive mobiele oplichting
-
F.van Holten
Re: Gamifive mobiele oplichting
Netwerker- schreef:Hallo Forum-leden,
Een andere invalshoek voor de lopende discussie kan nooit geen kwaad.
Eerst maar eens mijn bron vermelden:
Art. 32 Boek 3 Burgerlijk Wetboek (BW)
1. Iedere natuurlijke persoon is bekwaam tot het verrichten van rechtshandelingen, voor zover de wet niet anders bepaalt.
2. Een rechtshandeling van een onbekwame is vernietigbaar. Een eenzijdige rechtshandeling van een onbekwame, die niet tot een of meer bepaalde personen gericht was, is echter nietig.
© 2001-2014 Lycaeus® Juridisch Woordenboek
Het aangaan van een abonnement op een sms-dienst is een rechtshandeling, zoals in artikel 2 is omschreven.
Een minderjarige van 13 jaar is handelingsonbekwaam / handelingsonbevoegd.
En topic starter is als ouder wettelijk bevoegd om deze rechtshandeling door zijn minderjarige (13-jarige) dochter te laten vernietigen.
Hier wordt zelden gebruik van gemaakt. Maar het kan wel volgens het Burgerlijk Wetboek.
Als het om een groot bedrag gaat. Dan zou ik toch van die mogelijkheid gebruik maken.
Dus de rechtshandeling laten vernietigen. Eerst via de aanbieder van die Content Services. Met een kopie-brief aan Hi.
Later bij de Rechtbank. Of de Stichting Gedragscodes Mobiele Diensten.
Succes!
Netwerker-
Is het niet veel verstandiger om een minderjarige van 13 jaar te beperken in deze handelingen, dan om dit later weer via een rechtshandeling te laten vernietigen.
Volgens mij is dit het paard achter de kar spannen, er is nog zoiets als verantwoording voor de handelingen van je kind.
Maar daar is TS ook al achter, betalen en het is afgedaan, en het zal niet meer gebeuren, neem ik aan.
Die beperking kennen we al, daarom mag een 13 jarige ook geen mobiel abonnement afsluiten. Dat pappie dat doet en vervolgens de telefoon aan een minderjarige geeft is naar mijn idee alleen de vader aan te rekenen.F.van Holten schreef: Is het niet veel verstandiger om een minderjarige van 13 jaar te beperken in deze handelingen, dan om dit later weer via een rechtshandeling te laten vernietigen.
Bedankt voor de reakties. Ik begrijp dat een aantal mensen vindt, dat een kind van 13 geen eigen smartphone hoort te hebben, helaas is dat tegenwoordig bijna niet meer tegen te houden omdat dit zo'n beetje de norm is op de middelbare school. Daarnaast heb ik proberen aan te geven dat mijn grootste probleem met dit proces is, dat een third party blijkbaar geld kan laten incasseren via de rekening van mijn provider - ongeacht of het hier gaat over een kind dat per ongeluk ergens op klikt of een volwassene: deze incassowijze is in mijn ogen in essentie compleet fout.
Daar wil ik het graag bij laten.
De kosten van november en december (in totaal ongeveer 40 Euro) worden overigens door HI via mijn rekening gecrediteerd. Na fors maar beleefd aandringen en drie keer in de wacht gezet te zijn kwam men blijkbaar ook tot de conclusie dat dit niet door de beugel kan. Victorie! Ik hoop dat meer gedupeerden hier wat mee kunnen.
Daar wil ik het graag bij laten.
De kosten van november en december (in totaal ongeveer 40 Euro) worden overigens door HI via mijn rekening gecrediteerd. Na fors maar beleefd aandringen en drie keer in de wacht gezet te zijn kwam men blijkbaar ook tot de conclusie dat dit niet door de beugel kan. Victorie! Ik hoop dat meer gedupeerden hier wat mee kunnen.
-
F.van Holten
Hallo
Ik denk dat er genoeg ouders zijn die niet mee kunnen doen met de "norm" van een 13 jarige op school, vanwegen de kosten, dus hoezo deze "norm", ik ben nog geen school tegengekomen die dit verplicht.
En de (Third party) weet niet wie achter de telefoon een tien cijferig nummer intoetst ter activatie. !! En niet met een simpele klik.
Het Abo. staat niet op een 13 jarige, maar op een volwassenen, andersom als u wel een Abo zou willen, verwacht u ook dat u het krijgt.
U wilt of kan het niet begrijpen, maar wel goed dat het opgelost is.
Ik denk dat er genoeg ouders zijn die niet mee kunnen doen met de "norm" van een 13 jarige op school, vanwegen de kosten, dus hoezo deze "norm", ik ben nog geen school tegengekomen die dit verplicht.
En de (Third party) weet niet wie achter de telefoon een tien cijferig nummer intoetst ter activatie. !! En niet met een simpele klik.
Het Abo. staat niet op een 13 jarige, maar op een volwassenen, andersom als u wel een Abo zou willen, verwacht u ook dat u het krijgt.
U wilt of kan het niet begrijpen, maar wel goed dat het opgelost is.
Ook mijn dochter heeft zich nergens voor aangemeld. Ze weet dat ze het zelf moet betalen en heeft het geld niet. Ze heeft een computer klas gevolgd en met suc6 een diploma behaald. Ze weet dus heus wat ze doet met haar IPhone. Gamifive Games heeft 5 x 5 euro afgeboekt van haar telefoon rekening en dat was pas zichtbaar toen de factuur zichtbaar was. Absurd dat dit nog steeds kan gebeuren zonder je medeweten. Mijn dochter heeft nooit een 10 cijferig nummer ter bevestiging, zoals menigeen van u stelt, gestuurd naar wat dan ook. Ik wil ook graag dit geld voor haar terug maar je kunt niet met Gamifive communiceren. Dit abonnement is tegen wil en weten tot stand gekomen en er is nooit gebruik van gemaakt. Hoe krijgt mijn dochter haar zuurverdiende centen, die zomaar zijn afgepakt, terug?