| LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Gamifive mobiele oplichting
Gamifive mobiele oplichting
Zijn er meer mensen die ervaringen hebben met het zomaar via je mobiele abonnement incasseren van wekelijkse bedragen, terwijl daar nooit bewust voor is aangemeld?
Ik controleerde vandaag de rekening over december voor het HI-abonnement van mijn dochter van 13, en het bleek dat er vanaf 2 november bedragen op de factuur komen van 5 euro/week vanwege een abonnement bij Gamifive, een online spelletjes site. Aangezien deze kosten over november pas in december op de factuur komen, kon ik deze 'service' nu pas annuleren, maar de kosten voor december worden dus waarschijnlijk nog wel in januari in rekening gebracht. Dat kost me dus 40 Euro, voor iets waar mijn dochter zich nooit bewust voor heeft aangemeld, en waar HI me nooit over bericht heeft.
Ik ga maandag direct HI bellen om te vragen of ze dit geld kunnen terugboeken. Er zijn over Gamifive meerdere klachten overigens op klachtenkompas.nl, maar het lijkt er niet op of er centraal iets aan dit soort praktijken gedaan wordt. Kan dit zomaar? Ik heb een ruim HI abonnement voor mijn dochter afgesloten, met geen extra kosten als haar databundel op is, juist om verassingen zoals deze te voorkomen, en tòch gebeurt het! Misselijkmakend.
Graag ervaringen delen over of providers bereid zijn om deze kosten terug te boeken. Verder ben ik benieuwd of dit soort zaken wel mag volgens de wet in Nederland. Blijkbaar hebben de grote providers in Nederland afspraken met dergelijke oplichters, zodat als je per ongeluk op een advertentie klikt, automatisch de kosten via deze providers geincasseerd kunnen worden. Vooral voor mensen met kinderen die een smartphone hebben is dit natuurlijk niet te controleren! Het lijkt mij, dat je je abonnement zodanig moet kunnen instellen dat dit soort dingen eenvoudigweg niet mogelijk zijn. Momenteel is dat blijkbaar niet mogelijk. Ben benieuwd hoeveel van dit geld bij de providers blijft hangen.
Ik controleerde vandaag de rekening over december voor het HI-abonnement van mijn dochter van 13, en het bleek dat er vanaf 2 november bedragen op de factuur komen van 5 euro/week vanwege een abonnement bij Gamifive, een online spelletjes site. Aangezien deze kosten over november pas in december op de factuur komen, kon ik deze 'service' nu pas annuleren, maar de kosten voor december worden dus waarschijnlijk nog wel in januari in rekening gebracht. Dat kost me dus 40 Euro, voor iets waar mijn dochter zich nooit bewust voor heeft aangemeld, en waar HI me nooit over bericht heeft.
Ik ga maandag direct HI bellen om te vragen of ze dit geld kunnen terugboeken. Er zijn over Gamifive meerdere klachten overigens op klachtenkompas.nl, maar het lijkt er niet op of er centraal iets aan dit soort praktijken gedaan wordt. Kan dit zomaar? Ik heb een ruim HI abonnement voor mijn dochter afgesloten, met geen extra kosten als haar databundel op is, juist om verassingen zoals deze te voorkomen, en tòch gebeurt het! Misselijkmakend.
Graag ervaringen delen over of providers bereid zijn om deze kosten terug te boeken. Verder ben ik benieuwd of dit soort zaken wel mag volgens de wet in Nederland. Blijkbaar hebben de grote providers in Nederland afspraken met dergelijke oplichters, zodat als je per ongeluk op een advertentie klikt, automatisch de kosten via deze providers geincasseerd kunnen worden. Vooral voor mensen met kinderen die een smartphone hebben is dit natuurlijk niet te controleren! Het lijkt mij, dat je je abonnement zodanig moet kunnen instellen dat dit soort dingen eenvoudigweg niet mogelijk zijn. Momenteel is dat blijkbaar niet mogelijk. Ben benieuwd hoeveel van dit geld bij de providers blijft hangen.
-
F.van Holten
Re: Gamifive mobiele oplichting
http://www.gamifive.nl/web/terms/
In deze voorwaarden staat dat men het abo. moet bevestigen met een mob. nummer, en moet betalen, ook staat er hoe u er van af komt. "afmelden", en hoe de afmelding verloopt van het abo, maar dat heeft u al gedaan.
Verder is het abo. opgezegd, en zullen u de resterende kosten op het tel, nummer worden berekend, er is immers een abo, afgesloten, en op bestellen/activeren gedrukt.
In deze voorwaarden staat dat men het abo. moet bevestigen met een mob. nummer, en moet betalen, ook staat er hoe u er van af komt. "afmelden", en hoe de afmelding verloopt van het abo, maar dat heeft u al gedaan.
Verder is het abo. opgezegd, en zullen u de resterende kosten op het tel, nummer worden berekend, er is immers een abo, afgesloten, en op bestellen/activeren gedrukt.
F. van Holten, ik weet niet precies wat u hiermee wilt zeggen, het lijkt op eigen schuld dikke bult, maar wat ik met deze forum-entry wil aangeven is, dat e.e.a op een misleidende manier gebeurt, waardoor je door middel van één simpele klik op een advertentie vastzit aan een wekelijks abonnement via je provider. Zeker nu kinderen vaak een smartphone hebben kom je daar als ouder dus veel te laat achter. Dat 'bevestigen met een mobiel nummer' gaat dus blijkbaar automatisch zodra je op die advertentie klikt, ook dit is dus weer een misleidende voorwaarde.
-
F.van Holten
Niets ter nadele van u dochter, maar het abo. moet geactiveerd worden met een 10 cijferig nummer, en dat is helaas buiten u mede weten om gebeurd.
Kinderen van 13 met een mobiel gaan snel overstag, en daar rekenen deze site's op, en leven ze van, en tientallen gaan jammer genoeg over tot deze spelletjes.
Maar zonder gevraagde activatie waarbij een tel. nummer ingetoetst moet worden geen abo.
Ik hoop dat u er snel uit bent.
Kinderen van 13 met een mobiel gaan snel overstag, en daar rekenen deze site's op, en leven ze van, en tientallen gaan jammer genoeg over tot deze spelletjes.
Maar zonder gevraagde activatie waarbij een tel. nummer ingetoetst moet worden geen abo.
Ik hoop dat u er snel uit bent.
Ik heb het al eerder gezegd, maar de tijd wordt steeds rijper voor een "internetrijbewijs". Zonder zo'n bewijs zou je niet online mogen gaan. Het klinkt misschien overdreven, maar het gros van de soort problemen die je hier leest wordt veroorzaakt omdat de gebruiker zich te weinig bewust is van de risico's van dingen die je doet en kunt doen op internet.
Er is ook een reden waarom er een leeftijdsgrens is waarop je een abonnement mag afsluiten. Dat heeft iets te maken met verantwoordelijk zijn.velthoen schreef:Zeker nu kinderen vaak een smartphone hebben kom je daar als ouder dus veel te laat achter.
Dat is ook zo, dat heet gewoon een blokkade, die kan je provider er op zetten of de gezamenlijke website http://www.payinfo.nlvelthoen schreef:Het lijkt mij, dat je je abonnement zodanig moet kunnen instellen dat dit soort dingen eenvoudigweg niet mogelijk zijn. Momenteel is dat blijkbaar niet mogelijk.
heeft niets te maken met kunde. Ik heb bij het afsluiten van mijn mobiele abbo nooit een derde partij gemachtigd om maar geld via mijn telefoonnummer te incasseren. Het is veel te fraudegevoelig en gaat nergens over. En als het onterecht is... hoe moet je dan storneren? Dat kan niet via je provider. Persoonlijk vind ik al die "bedrijven" die geld innen via telefoonrekeningen dubieus, duister en grenzend aan frauduleus gedrag.
Dat heb je waarschijnlijk wel, zal vast en zeker in de algemene voorwaarden vermeld staan en als je die niet gelezen hebt, heeft het al wel met kunde te maken.wieder schreef:heeft niets te maken met kunde. Ik heb bij het afsluiten van mijn mobiele abbo nooit een derde partij gemachtigd om maar geld via mijn telefoonnummer te incasseren.
Ik ben wel van mening dat deze diensten standaard geblokkeerd moeten zijn bij je provider en dat de blokkade alleen op verzoek verwijderd kan worden, in plaats van andersom.
Natuurlijk niet. Die AV gaan over de dienst(en) van de provider. Niet over de diensten van een derde partij en dat die derde partij mag factureren via de telefoonrekening van de provider. Indirect factureren is technisch mogelijk, dat wil echter niet zeggen dat het ook maar moet gebeuren. Als ik tijdens het tanken een oliebol haal betaal ik die oliebol toch ook bij de kraam en niet via het pinapparaat van het tankstation? Bovendien geldt nog altijd dater EERST een factuurmoet zijn voordat er geïncasseerd mag worden. Met zo'n betaalde dienst gebeurt dat ook nooit. Die schrijven geen facturen uit. Van mij mag zo'n dienst per direct verboden worden.zal vast en zeker in de algemene voorwaarden vermeld staan
-
VioletPrue
Met andere woorden, uw dochter heft zich aangemeld voor een spelletje en heeft u dit niet verteld. En dan de kosten bij HI terug willen vragen? U vindt dat de telefoon anders moet worden ingesteld, dat de provider iets moet doen. Ik vind dat u iets moet doen en het geld dat u wettelijk aan HI verschuldigd bent als wijze les van het zakgeld van de jonge dame in moet houden. Gelijk iets geleerd, namelijk niet meer zo maar op advertenties klikken en abo's op spelletjes afsluiten en niets aan papa en mama vertellen.velthoen schreef:Zijn er meer mensen die ervaringen hebben met het zomaar via je mobiele abonnement incasseren van wekelijkse bedragen, terwijl daar nooit bewust voor is aangemeld?
Nou.. dat is dus het probleem. Dat geld is niet verschuldigd aan Hi, maar aan die schimmige derde partij. En zie het maar eens terug te krijgen, ook hebben ze zich duidelijk niet aan "de" regels gehouden.VioletPrue schreef:.... Ik vind dat u iets moet doen en het geld dat u wettelijk aan HI verschuldigd bent als wijze les van het zakgeld van de jonge dame in moet houden...
Tja, dan klopt mijn vermoeden dat je niet op de hoogte bent van de voorwaarden dus toch.wieder schreef:Natuurlijk niet. Die AV gaan over de dienst(en) van de provider. Niet over de diensten van een derde partij en dat die derde partij mag factureren via de telefoonrekening van de provider.zal vast en zeker in de algemene voorwaarden vermeld staan
Uit de voorwaarden:
Hi kan eventuele vergoedingen die verschuldigd zijn voor het gebruik van Contentdiensten of andere diensten van derden op last van deze derden bij de Contractant innen. Hi staat er voor in dat de Contractant met de betaling van deze vergoedingen aan Hi jegens die derde bevrijdend heeft betaald.
Je ontvangt eerst je factuur van je provider, daarna incasseert deze.wieder schreef:Bovendien geldt nog altijd dater EERST een factuurmoet zijn voordat er geïncasseerd mag worden. Met zo'n betaalde dienst gebeurt dat ook nooit. Die schrijven geen facturen uit. Van mij mag zo'n dienst per direct verboden worden.
Jaja, maar m.i. hoort die derde partij een factuur te sturen. Gelukkig heb ik hier zelf geen last van en heb ik inderdaad die regels niet bij mij in de AV zien staan ( kheb Voda, en zal ze eens doorspitten. Maar echt nooit eerder gezien.. )berndv schreef:...Je ontvangt eerst je factuur van je provider, daarna incasseert deze.
Ze zijn niet verplicht een factuur te sturen. Bedrijf richting particulier heeft die verplichting niet.wieder schreef:Jaja, maar m.i. hoort die derde partij een factuur te sturen. Gelukkig heb ik hier zelf geen last van en heb ik inderdaad die regels niet bij mij in de AV zien staan ( kheb Voda, en zal ze eens doorspitten. Maar echt nooit eerder gezien.. )berndv schreef:...Je ontvangt eerst je factuur van je provider, daarna incasseert deze.
Dit soort kosten komen nooit "zomaar" op een rekening. Daar moet altijd een actie voor plaatsvinden op de telefoon, dus ergens op drukken in een app oid. En ja ze maken die schermpjes bewust wat vaag, en laten die advertenties bewust lijken op bijvoorbeeld facebook meldingen, en zo is er nog een hele riedel aan slechte gewoontes van dat soort clubs. Maar er is altijd een actie nodig van een mens die die telefoon in de handen heeft, het gaat niet "zomaar".
Er is dus een eigen verantwoordelijkheid van de gebruiker, of van de ouder die een kind misschien wat beter had mogen beschermen tegen dit soort dingen. Bijvoorbeeld door een prepaid kaart te geven om dit te voorkomen, een speciaal kinder-abonnement af te sluiten, of door tenminste samen eens goed te gaan zitten met die telefoon op tafel, en door te nemen wat wel en niet slim is om er mee te doen.
Ik zou de kosten samen met je dochter delen als wederzijds leergeld, en het daarbij laten. Hi kan hier voor de verandering eens niks aan doen, die zijn slechts doorgeefluik.
Er is dus een eigen verantwoordelijkheid van de gebruiker, of van de ouder die een kind misschien wat beter had mogen beschermen tegen dit soort dingen. Bijvoorbeeld door een prepaid kaart te geven om dit te voorkomen, een speciaal kinder-abonnement af te sluiten, of door tenminste samen eens goed te gaan zitten met die telefoon op tafel, en door te nemen wat wel en niet slim is om er mee te doen.
Ik zou de kosten samen met je dochter delen als wederzijds leergeld, en het daarbij laten. Hi kan hier voor de verandering eens niks aan doen, die zijn slechts doorgeefluik.
Volgens mij controleerde U niet de rekening van uw dochter, maar uw eigen rekening. Uw dochter is met 13 jaar minderjarig en kan dus geen Hi-abonnement afgesloten hebben. Hi gaat er dan ook vanuit, dat U als verstandige volwassene bewust een abonnement voor "GameFive" aangegaan bent. Met uw dochter hebben zij niets te maken.velthoen schreef:Zijn er meer mensen die ervaringen hebben met het zomaar via je mobiele abonnement incasseren van wekelijkse bedragen, terwijl daar nooit bewust voor is aangemeld?
Ik controleerde vandaag de rekening over december voor het HI-abonnement van mijn dochter van 13
U zelf had met uw dochter moeten afspreken, wat zij wel en niet met de telefoon mag doen. Kwestie van opvoeden volgens mij.
-
F.van Holten
En er is wel bewust 10x een cijfer ingedrukt, om een abo. te krijgen.Dirkie schreef:Volgens mij controleerde U niet de rekening van uw dochter, maar uw eigen rekening. Uw dochter is met 13 jaar minderjarig en kan dus geen Hi-abonnement afgesloten hebben. Hi gaat er dan ook vanuit, dat U als verstandige volwassene bewust een abonnement voor "GameFive" aangegaan bent. Met uw dochter hebben zij niets te maken.velthoen schreef:Zijn er meer mensen die ervaringen hebben met het zomaar via je mobiele abonnement incasseren van wekelijkse bedragen, terwijl daar nooit bewust voor is aangemeld?
Ik controleerde vandaag de rekening over december voor het HI-abonnement van mijn dochter van 13
U zelf had met uw dochter moeten afspreken, wat zij wel en niet met de telefoon mag doen. Kwestie van opvoeden volgens mij.
TS moet de resterende kosten betalen, de telefoon afnemen van een 13 jarige, die daar als kind nog niet aan toe is, voordat er nog meer kosten komen, of regelmatig het belgedrag van haar dochter controleren, het blijven kinderen, die iets doen zonder er bij na te denken, of mama te vragen.
Misschien de volgende keer even de voorwaarden lezen voor je een abonnement afsluit:wieder schreef:Gelukkig heb ik hier zelf geen last van en heb ik inderdaad die regels niet bij mij in de AV zien staan ( kheb Voda, en zal ze eens doorspitten. Maar echt nooit eerder gezien.. )
Uit de algemene voorwaarde
over de betalingen:
Kosten voor diensten van derden worden door Vodafone van jouw rekening of prepaid tegoed afgeschreven, ook als je die diensten van die derde afneemt. Die partij kan met Vodafone hebben afgesproken dat Vodafone de vergoedin- gen namens haar int.
Grapjas.. Mijn abo is nog van 1998. En ik heb die ori voorwaarden ook nog. DAAR staat niets in over derden. Dat was toen ook nog niet aan de orde. En de huidige geldende AV heb ik idd nog nooit gelezen. Hoeft ook niet: dankzij jou ben ik jou weer op de hoogte. Thanx!berndv schreef: Misschien de volgende keer even de voorwaarden lezen voor je een abonnement afsluit:
over de betalingen:Kosten voor diensten van derden worden door Vodafone van jouw rekening of prepaid tegoed afgeschreven, ook als je die diensten van die derde afneemt. Die partij kan met Vodafone hebben afgesproken dat Vodafone de vergoedin- gen namens haar int.
-
F.van Holten
De voorwaarden van het Abo. van 1998 gelden allang niet meer het Abo. moet telkens vernieuwd/verlengt worden, en dan gelden ook de nieuwe voorwaarden.wieder schreef:Grapjas.. Mijn abo is nog van 1998. En ik heb die ori voorwaarden ook nog. DAAR staat niets in over derden. Dat was toen ook nog niet aan de orde. En de huidige geldende AV heb ik idd nog nooit gelezen. Hoeft ook niet: dankzij jou ben ik jou weer op de hoogte. Thanx!berndv schreef: Misschien de volgende keer even de voorwaarden lezen voor je een abonnement afsluit:
over de betalingen:Kosten voor diensten van derden worden door Vodafone van jouw rekening of prepaid tegoed afgeschreven, ook als je die diensten van die derde afneemt. Die partij kan met Vodafone hebben afgesproken dat Vodafone de vergoedin- gen namens haar int.