LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Geen Tele2-abonnement vanwege negatief advies Experian
Geen Tele2-abonnement vanwege negatief advies Experian
Hoi allemaal,
Ik zou graag een Telefoon abonnement willen afsluiten bij Tele2. Nu blijkt dat niet mogelijk te zijn door een negatief advies van Experian. (Een particulier bedrijf dat data van personen/adressen verzamelt en daarmee een advies geeft aan bedrijven over het wel/niet verlenen van een abonnement)
Laat ik dat op zich al raar vinden, voor hogere bedragen heb je daar toch al BKR voor? Maar goed, ik heb van mijn leven geen rare dingen met betalen gedaan dus ik was wel benieuwd naar wat Experian dacht over mij.
Ik heb de gegevens opgevraagd bij Experian en het bleek dat ze niks raars over mij hebben. Alles is in orde.
Dit heb ik Tele2 gemeld, maar ik kreeg keer op keer te horen dat ze echt niet om het advies van Experian heen kunnen. Zelf kunnen ze niet de gegevens zien die Experian over mij heeft i.v.m. privacy.
(bovenstaande is een korte versie van een bijzonder tijdrovende soap)
Wat ik me afvraag:
1. Is datgene wat Experian doet wel legaal? Ze verwerken namelijk persoonsgegevens van mij zonder dat ze daar over berichten. En waar halen ze die gegevens eigenlijk vandaan? Ze komen op mij over als een bijzonder dubieus bedrijf. Het schijnt dat ze informatie over klanten met verschillende bedrijven uitwisselen of bijvoorbeeld kopen van incassobureaus (persoonsgegevens zonder toestemming). Andere bedrijven betalen voor deze informatie. (bron: https://www.groene.nl/artikel/u-staat-o ... arte-lijst)
2. Mag een provider zomaar klanten weigeren op aantoonbaar verkeerde informatie? Naast dat het dom is van tele2 (ze lopen klanten mis) , is het bijzonder frustrerend voor klanten om onterecht afgewezen te worden. En zolang Experian zelf aangeeft ook informatie te gebruiken over het betalingsgedrag binnen de postcode, (bijvoorbeeld wanbetalers als buren) riekt het weigeren op dit soort gronden ook als discriminatie.
Ik heb gisteren een e-mail adres gekregen ([email protected]) waar ik het bewijs heen kan sturen dat Experian geen negatieve gegevens over mij heeft. Dit heb ik gedaan. Nu afwachten of ze hier op reageren.
Ik zou graag een Telefoon abonnement willen afsluiten bij Tele2. Nu blijkt dat niet mogelijk te zijn door een negatief advies van Experian. (Een particulier bedrijf dat data van personen/adressen verzamelt en daarmee een advies geeft aan bedrijven over het wel/niet verlenen van een abonnement)
Laat ik dat op zich al raar vinden, voor hogere bedragen heb je daar toch al BKR voor? Maar goed, ik heb van mijn leven geen rare dingen met betalen gedaan dus ik was wel benieuwd naar wat Experian dacht over mij.
Ik heb de gegevens opgevraagd bij Experian en het bleek dat ze niks raars over mij hebben. Alles is in orde.
Dit heb ik Tele2 gemeld, maar ik kreeg keer op keer te horen dat ze echt niet om het advies van Experian heen kunnen. Zelf kunnen ze niet de gegevens zien die Experian over mij heeft i.v.m. privacy.
(bovenstaande is een korte versie van een bijzonder tijdrovende soap)
Wat ik me afvraag:
1. Is datgene wat Experian doet wel legaal? Ze verwerken namelijk persoonsgegevens van mij zonder dat ze daar over berichten. En waar halen ze die gegevens eigenlijk vandaan? Ze komen op mij over als een bijzonder dubieus bedrijf. Het schijnt dat ze informatie over klanten met verschillende bedrijven uitwisselen of bijvoorbeeld kopen van incassobureaus (persoonsgegevens zonder toestemming). Andere bedrijven betalen voor deze informatie. (bron: https://www.groene.nl/artikel/u-staat-o ... arte-lijst)
2. Mag een provider zomaar klanten weigeren op aantoonbaar verkeerde informatie? Naast dat het dom is van tele2 (ze lopen klanten mis) , is het bijzonder frustrerend voor klanten om onterecht afgewezen te worden. En zolang Experian zelf aangeeft ook informatie te gebruiken over het betalingsgedrag binnen de postcode, (bijvoorbeeld wanbetalers als buren) riekt het weigeren op dit soort gronden ook als discriminatie.
Ik heb gisteren een e-mail adres gekregen ([email protected]) waar ik het bewijs heen kan sturen dat Experian geen negatieve gegevens over mij heeft. Dit heb ik gedaan. Nu afwachten of ze hier op reageren.
Re: Geen Tele2-abonnement vanwege negatief advies Experian
Wat bedoelt u met 'aantoonbaar verkeerde informatie'?
Welke informatie is hier gedeeld?
Welke informatie die hier gedeeld is, is 'aantoonbaar verkeerd'?
Een bedrijf is niet verplicht iedereen als klant te accepteren.
Experian heeft geen negatieve informatie over mij, maar toch hebben ze tele2 een negatief advies gegeven. Het bewijs heb ik. Experian heeft dit namelijk zelf naar me opgestuurd.tttlocke schreef:Wat bedoelt u met 'aantoonbaar verkeerde informatie'?
De info die tele2 gekregen heeft, lijkt me daarom aantoonbaar verkeerd.
Overigens snap ik dat je niet iedereen als klant hoeft te accepteren, maar een geldige reden zou dan wel fijn zijn.
-
Ik heb in het tele2 forum jouw verhaal ook gelezen. Heel erg raar en vooral vervelend voor jouw. Blijf vooral actief daar, zorg dat je profiel ingevuld is. Schrijf iets, al is het dat je nog niets gehoord hebt. Dan blijf je bovenaan Staan. Via het forum bereik je het meeste als je netjes en correct blijft is mijn ervaring. Tot nu ben je dat ook wel. Vooral profiel invullen.
Ja, het is inderdaad een raar verhaal. Bedankt voor de aanmoediging en de tip om straks weer in het tele2 forum een reactie te plaatsen. Dat helpt misschien wel.Theotrucker schreef:Ik heb in het tele2 forum jouw verhaal ook gelezen. Heel erg raar en vooral vervelend voor jouw. Blijf vooral actief daar, zorg dat je profiel ingevuld is. Schrijf iets, al is het dat je nog niets gehoord hebt. Dan blijf je bovenaan Staan. Via het forum bereik je het meeste als je netjes en correct blijft is mijn ervaring. Tot nu ben je dat ook wel. Vooral profiel invullen.
Ik probeer inderdaad netjes te blijven. De medewerkers daar kunnen er natuurlijk ook niet veel aan doen. Frustrerend is het wel.
Zou het niet kunnen dat er niets persoonlijk over je bekend is, maar dat jouw adres een negatief advies geeft? Woon je er al lang?
-
Over het adres is mogelijk een probleem. Ik heb ooit een probleem gehad om een lening te krijgen. Bleek naderhand dat een zoon van de vorige bewoners zich niet op een ander adres had aangemeld. Zelfs de gemeente wilde mij in eerste instantie niets vertellen.
Ja, dat had gekund, maar er staan geen negatieve gegevens over het adres en de postcode in de uitdraai die Experian gestuurd heeft. We wonen er bovendien ruim 10 jaar en er zijn nog nooit betalingsproblemen geweest.Nijogeth schreef:Zou het niet kunnen dat er niets persoonlijk over je bekend is, maar dat jouw adres een negatief advies geeft? Woon je er al lang?
Persoonlijk denk ik dat het om een fout gaat in het systeem of de communicatie.
Het bedrijf heeft geen 'geldige reden' nodig.reinoud94 schreef:Experian heeft geen negatieve informatie over mij, maar toch hebben ze tele2 een negatief advies gegeven. Het bewijs heb ik. Experian heeft dit namelijk zelf naar me opgestuurd.
Overigens snap ik dat je niet iedereen als klant hoeft te accepteren, maar een geldige reden zou dan wel fijn zijn.
U weet niet wat de afspraken tussen Tele2 en Experian zijn en welke diensten Tele2 van Experian afneemt.
Bovendien 'negatieve informatie', wat is dat? Welke informatie hebben ze dan wel? Over u? Of misschien informatie over anderen die desalniettemin een rol speelt bij de beslissing u als klant te weigeren?
Vlak voordat de overeenkomst tot stand komt voor een abonnement, gaat dit door een check heen. In mijn geval werd de overeenkomst gecanceld wegens een "Experian blokkade". Daarom heb ik Experian gevraagd om alle informatie die ze over mij en mijn adres hebben op te sturen. Dit hebben ze gedaan (mag ik aannemen). Als hier niks negatiefs instaat (overal staat "geen registraties gevonden". ) , dan moet er echt iets fout gaan neem ik aan.tttlocke schreef:Het bedrijf heeft geen 'geldige reden' nodig.reinoud94 schreef:Experian heeft geen negatieve informatie over mij, maar toch hebben ze tele2 een negatief advies gegeven. Het bewijs heb ik. Experian heeft dit namelijk zelf naar me opgestuurd.
U weet niet wat de afspraken tussen Tele2 en Experian zijn en welke diensten Tele2 van Experian afneemt.
Bovendien 'negatieve informatie', wat is dat? Welke informatie hebben ze dan wel? Over u? Of misschien informatie over anderen die desalniettemin een rol speelt bij de beslissing u als klant te weigeren?
Tenzij Experian voor mij gegevens achterhoudt en deze gegevens wel gebruikt om een negatieve score te geven. Ik zou niet weten wat maar goed. Mochten ze deze gegevens achterhouden voor mij terwijl ik er wel om vraag dan breken ze volgens mij de wet.
"informatie over anderen" vind ik wel interessant. Aangezien er op het adres niks vreemds gevonden is, zouden ze hiervoor mensen aan mij moeten koppelen die op een ander adres wonen, en dezen vervolgens ook checken. Dit lijkt me wel sterk als ik er zo over nadenk.
In ieder geval bedankt voor het meedenken.
-
Het is een vervelende situatie voor je dat experian aan Tele2 adviseert om geen overeenkomst aan te gaan. Een goed moment om te overwegen of je daar wel klant wilt zijn. Tele2 verzuipt in rare procedures en processen en de klantenservice doet niets want kan niets.
Opgelost!
Vanochtend een reactie gekregen op mijn mail naar [email protected]. Ik ben toegelaten als klant.
Blij dat alle moeite niet voor niks is geweest. Het is dat ze zo voordelig zijn, anders was ik allang naar een andere provider gegaan. Ik blijf wel kritisch over deze manier van beoordelen en het siert zowel Tele2 als Experian niet.
Ik moet zeggen dat ik wel steeds vriendelijk te woord ben gestaan door de medewerkers van Tele2. Al konden ze me niet echt verder helpen.
Voor iedereen die ook tegen zo'n onterechte blokkade aanloopt: Vraag een uitdraai van je gegevens aan bij Experian en stuur dit bewijs naar [email protected]. Dan krijg je als het goed is een bevestiging dat je toch klant mag worden.
Nu hopen dat Tele2 mijn vertrouwen terug kan winnen in de komende twee jaar
Bedankt allemaal voor jullie reacties en het meedenken!
Vanochtend een reactie gekregen op mijn mail naar [email protected]. Ik ben toegelaten als klant.
Blij dat alle moeite niet voor niks is geweest. Het is dat ze zo voordelig zijn, anders was ik allang naar een andere provider gegaan. Ik blijf wel kritisch over deze manier van beoordelen en het siert zowel Tele2 als Experian niet.
Ik moet zeggen dat ik wel steeds vriendelijk te woord ben gestaan door de medewerkers van Tele2. Al konden ze me niet echt verder helpen.
Voor iedereen die ook tegen zo'n onterechte blokkade aanloopt: Vraag een uitdraai van je gegevens aan bij Experian en stuur dit bewijs naar [email protected]. Dan krijg je als het goed is een bevestiging dat je toch klant mag worden.
Nu hopen dat Tele2 mijn vertrouwen terug kan winnen in de komende twee jaar
Bedankt allemaal voor jullie reacties en het meedenken!