LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] GSM's met waterschade

Heb je goede of slechte ervaringen met jouw telefoon of jouw telefoonaanbieder? Geef hier jouw mening.
lotte23

GSM's met waterschade

Ongelezen bericht door lotte23 »

Ik lees hier op het forum allerlei berichten die betrekking hebben op vochtschade. De ene klacht zal geoorloofd zijn een andere misschien niet. Wel is duidelijk dat personen snel te horen krijgen dat hun toestel vochtschade heeft wanneer deze opgestuurd wordt ter reparatie.

Wil je daarom meer over dit onderwerp lezen, ga dan binnenkort de consumentengids van januari 2005 is kopen. Hier wordt uitgebreidt aandach geschonken aan dit probleem. De gids komt rond de kerstdagen uit. Misschien dat iedereen daar wat aan heeft....

Groetjes Lotte

gast123

Re: GSM's met waterschade

Ongelezen bericht door gast123 »

Lotte, goeie tip voor de consument.

Alleen. Ergens anders spreek je op een forum over een levensduur van 2 jaar voor een telefoon. Volgens mijn laatste informatie van de consumentenbond (is een jaar of 2 oud, dus al wat gedateerd) geldt voor een mobiele telefoon dat de levensduur 3-5 jaar is. Ik besef dat dit vaak niet het geval is, maar gezien de prijs die je ervoor betaald (vaak 300-500 Euro) is dat wel wat je er van mag verwachten.

Wat betreft de discussies over vochtschaden merk ik op dat we aan de ene kant te maken hebben met consumenten oorzaken en dat tevens de fabrikanten verantwoordelijk gehouden moeten worden.

Consumenten in zijn algemeenheid gaan vaak minder voorzichtig om met apparatuur dan ze zelf beseffen. Hoe vaak zie je niet mensen in de regen bellen? Een toestel gaat hiervan niet meteen kapot maar doordat de contacten in het toestel gaan oxideren zal het toestel er uiteindelijk mee ophouden of klachten gaan vertonen. Dit kan weken of soms maanden duren en men weet dan logischerwijs niet meer wat nou de oorzaak kan zijn van vocht.

Aan de andere kant is het ronduit belachelijk dat fabrikanten steeds grotere troep de markt op gooien. Waar iedereen in de verschilldende forums niet aan denkt is dat zover ik weet de onderdelen van toestellen van een coating kunnen worden voorzien. Deze coating zorgt ervoor dat toestellen minder vatbaar zijn voor condens (eventueel opgetreden door verplaatsing van warme naar koude ruimten en vice versa).

Eigenlijk mag je gezien de aard van het product verwachten dat het hier tegen kan. Een mobiele telefoon ligt immers niet continue op tafel in huis. Maar ongetwijfeld geinspireerd door economische belangen blijft men zooi produceren met een hoge vochtgevoeligheid. Het is toch mooi dat een consument zijn toestel een keer in de paar maanden moet vervangen?

Dat verzekeraars dit soort schadegevallen zijn gaan uitsluiten (zie ook diverse forums) is dus eigenlijk vrij logisch. Ook verzekeraars zijn commerciele instellingen en zullen dekkingsonderdelen die tot grote verliezen lijden gaan uit sluiten.

De consumetengids waar je het over hebt zie ik met belangstelling tegemoet. Heb je hier wellicht meer info over?

lotte23

Ongelezen bericht door lotte23 »

Ik denk dat een groot deel van vochtschade ook de persoon zelf verantwoordelijk is. Denk inderdaad aan bellen in de regen, maar ook de telefoon in de badkamer leggen om bereikbaar te zijn.

Maar daarnaast hoor ik ook steeds vaker (zelfs in de winkel) dat leveranciers zich er op deze manier ook gemakkelijk van afmaken. Geen idee in hoeverre dit klopt!

Wat betreft de consumentengids... ik kan hier verder niks meer over vertellen. Ik ben lid van dit blad en op de laatste pagina stond: volgende keer in de cosumentengids GSM's met vochtschade.

Even afwachten dus maar.

Gast

Ongelezen bericht door Gast »

Zover ik weet zullen alle leveranciers het toestel echt aanbieden bij een reparateur, aangewezen door de fabrikant in kwestie. Gebruikelijk is dat er een soort onderzoeksrapport wordt opgesteld (vaak erg summier) waarin de reparateur haar constateringen bevestigd. Ik denk niet dat een winkel een klant direct wegstuurt met de mededeling "vochtschade" als er uiterlijk niets met het toestel aan de hand is. Ze zouden het eventueel af kunnen leiden aan aanslag op de contactpunten van de batterij, waarop een bepaalde aanslag te zien is. Soms is het ook te ruiken (roestgeur).

Gast

Er zijn toestellen waarbij je zelf kan zien of er vochtschade is 1 daarvan is de Sharp GX10 onder het klepje aan de onderzijze van het toestel zit een klein rondje dat is nogmaal gesproken grijs. Heb je bij dit toestel vochtschade zal dat rondje roze zijn. Dus hierbij kan de winkelier al direct zeggen dat er vochtschade zal zijn. Misschien 'n idee voor meerdere fabrikanten om dit te doen zo bespaar je de klant in ieder geval een hoop onderzoekskosten, en het is zichtbaar dat er vochtschade is.

Tosbaga

Ongelezen bericht door Tosbaga »

waterschade is een moeilijk punt...

het kan al ontstaan zonder dat je in aanraking komt met water, bij temperatuurswisselingen kan condens ontstaat in het toestel. Het hang af van de constructie en de kwaliteit van het rubber of de kit die er in zit.

Als winkel kan je er weinig tegen doen, want als wij hem opsturen en hij komt trug met de melding waterschade, kunnen wij hem alleen nog een keer trug sturen, maar of ze er dan wel iets mee doen?!.

Wat ik zelf altijd doe als ik een probleem heb met mijn toestel is direct contact opnemen met de fabrikant. Bij nokia kan je naar een nokia service point, bij mij in de buurt zit een hele goede echt super gewoon, ze controleren of de garantie nog geldig is zo ja, krijg ik een swap als hij niet direct gemaakt kan worden, ze onderzoeken hem niet echt dus krijg ik ook geen gezeik of gezeur over waterschade. In sommige gevallen is het overduidelijk, maar soms ook niet.

Kheb een keer een Sony-Ericsson gehad en ook daarbij wilde ik naar het service point, maar die eikel vond dat ik verzendkosten moest betalen omdat ik het toestel niet bij hem had gekocht, onzin natuurlijk, na contact te hebben gehad met SE, vertelde de lieve dame over de telefoon dat ik hem beter zelf kon opsturen, kostte me 20guldens toen, maar ik had hem wel in 10dgn binnen.

Garantie moet vanzelfsprekend zijn, maar als je een beetje moeite doet krijg je gewoon sneller je toestel.

Bij kpn hebben we bussinespoints, daar maken ze je toestel ala minuut. Als mensen geen service contract hebben en eigenlijk niet zonder mobiel kunnen stuur ik ze daar heen, want daar maken ze hem ter plekke, wel even w8en natuurlijk.

Tosbaga

Ongelezen bericht door Tosbaga »

dat van die rozepuntje klopt, dat hbben steeds meer toestellen, als het nat wordt verkleurt het en da weet je meteen dat er vocht schade is, meestal houd een klant dan nog steeds vol dat dit niet het geval is, maar kan ook niet verklaren dat het puntje verkleurt is.

Laats kei grappig stond een ouwe kerel kei hard te tieren dat z'n telefoon het niet deed, hij had hem al 6mndn en had het probleem al vanaf het begin, heel typisch om dan ook pas na 6 maanden trug te komen. Nou hij stond dus te roepen en te schreeuwen dat hij wilde dat zijn telefoon gemaakt werd, en hij mocht niet opgestuurd worden maar het moest nu opgelost worden. Hij belde soms wel soms niet. DUs mijn collega's vanalles geprobeerd en toen maar naar kpn gebelt om te kijken of ze een ander toestel mochten geven of er vanuit kpn geen oplossing was. Bleek die eikel een kleine 2000 euro aan schuld te hebben bij kpn, en daardoor was de sim dus geblokt en kon hij dus niet bellen. Toen hij trug kwam werd hem verteld dat hij schuld had en dat hij dit eerst moest oplossen, uit zijn gedrag bleek dat hij het al wel wist, want hij was heel stilletjes meteen weg. Echt triest gewoon van die mensen.

Als mensen met een probleem komen en ze blijven netjes kan er altijd een oplossing gevonden worden, je doet dan xtra je best, maar sommigen beginnen meteen te tieren en worden asociaal en dan doe je gewoon niet extra moeite maar volg je het protocol. Simpel toch

henkgiezen

Ongelezen bericht door henkgiezen »

allesbehalve de eerlijkheid van de consument die meestal beweerd van niets te weten ,zou ik de consumentenbond eens willen vragen,om eens te kijken hoe vaak je mensen ziet bellen buiten terwijl het regent ,nou echt waar dit zie ik zo vaak en dat kan dus fatale gevolgen hebben voor je telefoon .verder vind ik het lotte23 niet gepast reclame te maken voor de consumentenbond,ik vind vaak hun onderzoeken en testen vaak onzorgvuldig en niet objectief genoeg.

Truus Vaassen

Ongelezen bericht door Truus Vaassen »

:twisted:
Ik denk dat wanneer je in de regen telefoneert en het toestel wordt nat, je kunt spreken van waterschade ipv vochtschade.
Tegen mij werd verteld, dat vochtschade zelfs kan komen door in het toestel te spreken, of wanneer je je toestel vasthebt en je handen zweten, ja zo kan hij wel weer.Als je op een feestje of zo bent en je vertelt je verhaal komen er zoveel reakties van mensen die hetzelfde te horen kregen. Vind het echt niet meer normaal. Hier zou echt wat aan gedaan moeten worden.

vespisti

Ongelezen bericht door vespisti »

er wordt al gauw bij garantie gezegd; vochtschade!; meestal is dat niet het geval; de moderne gsm.s kunnen best tegen een beetje vocht; zelfs onderdompelen hoeft niet gelijk funest te zijn; als dit gebeurt; gelijk de accu en de simkaart eruit; als de frontjes eraf kunnen; dat ook doen; een dagje op een warm plekje en dan doet hij het meestal weer; bij garantieproblemen altijd naar een servicepoint gaan van het merk en nooit naar de winkel; de meeste verkopers hebben geen moer verstand van de gsm techniek :evil:

Gast

Hoi Henk

Ik maak geen reclame voor de consumentenbond, ik zeg alleen dat ze er het eerstvolgende nummer aandacht aan besteden. Op dit forum staan zoveel klachten die betrekking hebben op waterschade, dus ik dacht misschien heeft iemand er wat aan.

Als je je niet aangesproken voelt, reageer dan niet. Ik plaats dit bericht immers alleen voor de geinteresseerden.

Groetjes lotte

henkgiezen

Ongelezen bericht door henkgiezen »

lotte ik hou van je

ik begrijp je reactie,ik ben alleen van mening dat de consumentenbond nou niet echt zich goed verdiept in een onderwerp om een goed objectieve test te doen ,maar ik zal het artikel lezen .

gr.henk

Bloem Wulfken

Ongelezen bericht door Bloem Wulfken »

Op 15 januari 2004 kocht ik bij v & d een simlokvrije Nokia 3310 voor 109.99 euro.
In juli werd de accu na een gesprek zo erg heet,dat wij het toestel eerst lieten afkoelen . :? Maar al snel bleek,dat niets meer reageerde: geen display, geen mogelijkheid om te bellen of gebeld te worden. Op dat moment waren wij in zuidfrankrijk, wat het allemaal veel erger maakte!
Wij hadden het toestel gekocht om bereikbaar te zijn, omdat wij in de zomermanden heel veel onderweg zijn.
26 oktober bracht ik het toestel terug naar v&d om het te laten repareren, de jonge man aan de bali opperde direkt "als het maar geen vochtschade is ,dan doet Nokia er niets mee." Om een lang verhaal kort te maken: de telefoon werd opgestuurd. Gisteren kon ik het ophalen: ongerepareerd i.v.m. vloeistofschade geen garantie, kosten 20 euro voor het bekijken !!!!!! :x
Ik weigerde te betalen, naar lang heen en weer mocht ik zonder kosten de kapotte telefoon meenemen.
Een telefoontje vandaag naar de centrale service afd. maakte mij iets wijzer, het blijkt dat vochtige handen of een vochtige uitspraak al genoeg zijn :? ,ook een temperatuurwissel kan condens veroorzaken en funest zijn!!!! Het is toch niet te geloven, dat een toestel in deze prijsklasse op dermate banale dingen reageerd en dat nokia hier niets mee doet :evil:
v&d weigerd de garantie over te nemen omdat het nog onder fabrieksgarantie valt en nokia hiervoor aanspraaklijk is, alleen weigert nokia aanspraaklijkheid omdat het - volgens hun - een gebruikersfout is.

Dus weg telefoon, weg garantie , weg 110.- euro.Is hier nog iets aan te doen, of moet je dat allemaal zo nemen????????????

Gesloten