LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Hi toestellease: onredelijk overname bedrag, slechte service

Heb je goede of slechte ervaringen met jouw telefoon of jouw telefoonaanbieder? Geef hier jouw mening.
Mej. Foolen

Hi toestellease: onredelijk overname bedrag, slechte service

Ongelezen bericht door Mej. Foolen »

Goedendag,

Ik zou graag mijn ongenoegen uiten over de toestellease van Hi en de service van Hi in het algemeen. Hieronder zal ik mijn situatie uitleggen.

Vorig jaar heb ik op advies van de plaatselijke Phonehouse een eenjarig lease abonnement afgesloten van gemiddeld €40 per maand met daarbij de Samsung Galaxy S plus, met de gedachte die aan het einde van het contract over te nemen. Mij werd verteld dat dit voor een paar tientjes zou kunnen. Inmiddels heb ik mijn contract opgezegd en is het overnamebedrag bekend. Dit bleek maar liefst €110 te zijn.

Dit bedrag vind ik erg onredelijk en wel om de volgende redenen:
Ik heb al minimaal 12 x €40 = €480 aan abonnementskosten betaald. Het toestel was toen al een midrange toestel en het is nu niet eens meer te koop! Uiteraard was ik ervan op de hoogte dat ik nog iets moest betalen om het toestel over te nemen, maar dit bedrag is ronduit belachelijk.

Daarnaast is het maandelijkse bedrag (€40) van mijn rekening afgeschreven, terwijl mijn abonnement al op de 6e van deze maand was opgeheven. Voorgaande was ook al schriftelijk bevestigd door Hi. Toen ik contact opnam met de klantenservice kreeg ik doodleuk te horen dat ik mijn geld uiterlijk volgende maand terug gestort krijg.

Verder kon ik plotseling niet meer terecht op het forum van Hi om mijn ongenoegen te uiten, terwijl ik daar al een account had, omdat mijn nummer opgezegd is. Slim van Hi.

Naar aanleiding van het bovenstaande verhaal, ben ik allereerst naar de plaatselijke Phonehouse gegaan, waar ik destijds mijn abonnement heb afgesloten. Ik zei dat ik een nieuw toestel wilde en vroeg naar de inruilwaarde van mijn toestel. De verkoper vertelde dat het toestel er nog puntgaaf uitzag en daarom €50 waard was. Mijn vraag daarop was: 'Waarom moet ik €110 betalen om het toestel over te nemen terwijl hij volgens jullie €50 waard is?' Daarop was hij even stil. Hij gaf meteen aan dat hij al meerdere klachten heeft gehad over de overname bedragen die Hi rekent en de lease constructie in het algemeen. Hij was het volledig met mij eens. De verkoper heeft vervolgens mijn probleem voorgelegd aan Hi, maar Hi blijkt onvermurwbaar. De Phonehouse is overigens wel behulpzaam en probeert ons in ieder geval te helpen.

Uiteindelijk hebben wij zelf nog contact opgenomen met de klantenservice, maar ook deze persoon bleek onbehulpzaam en stelde simpelweg dat de overnamebedragen bepaald worden conform de marktprijs. Al onze tegenwerpingen en voorbeelden (bijv. van de inruilwaarde in de winkel, de waarde bij tweedehands verkoop en simpelweg het feit dat ik al ruim €480 heb betaald voor een middelmatig toestel) ten spijt hebben wij Hi niet kunnen overtuigen. Maar €110 is zoals eerder gezegd onrealistisch voor een toestel dat niet eens meer in de handel is.

Tot slot heeft mijn vader voorafgaand aan een zoveelste telefoontje met de klantenservice de ênquete over de behandeling van de klantenservice ingevuld. Hij gaf bij de eerste twee vragen de laagst mogelijke score aan en kreeg vervolgens te horen dat hij niets ingevuld zou hebben en dat ze geen contact hadden. De verbinding werd prompt verbroken.

Ze stellen een prijs die zodanig is dat hij te laag is om een nieuw toestel te kopen van minimaal dezelfde kwaliteit, maar die wél zo hoog is dat je bijna gedwongen wordt erop in te gaan omdat je anders zonder toestel zit.

Ik ben benieuwd hoe andere mensen over deze kwestie denken en of er meerdere mensen zijn die zeer ontevreden zijn met het overnamebedrag. Wellicht heeft iemand een suggestie om dit probleem (gezamenlijk?) aan te pakken.

Met vriendelijke groeten,

dhc

Re: Hi toestellease: onredelijk overname bedrag, slechte service

Ongelezen bericht door dhc »

Trol....niet op reageren, heeft niet eens de moeite genomen de posting te lezen en geeft een volslagen debiel, irrelevant antwoord.

Mej. Foolen

Bedankt voor de antwoorden, al heb ik er niet zo veel aan.

Zijn er dan geen mensen die ook ontevreden zijn over het overnamebedrag?

devious

Ongelezen bericht door devious »

Nou ja...leasen is wat anders dan HI ervan maakt. Een midrange toestel is met een jaar al afgeschreven en van bijbetaling zou dan geen sprake zijn. Waar HI dat bedrag vandaan haalt? Het is gewoon de nieuwprijs en heeft dus niets met leasen te maken. Afgeschreven en leasen...eigenlijk moet je doorgaan met je abonnement en vragen waar je nieuwe toestel blijft. Leasen wil zeggen dat je de onkosten voor je rekening neemt maar dat de leaser ervoor zorgt dat je altijd goed en nieuw materiaal hebt. Afgeschreven betekent dus dat je een vervanger krijgt. Zonder bijbetaling, want je least. Maar goed, zelfs dit hele verhaal heeft een flinke draai gekregen bij HI. Daarom ook niet met zulke providers in zee gaan, maar daar is het inmiddels al te laat voor bij TS. Wat nu te doen? Verliezen accepteren en "NEXT!" , de bureaucratische molen draait tergend langzaam bij HI, verwacht daar maar niks van. Dien wel een klacht in via de daarvoor bestemde kanalen.

dhc

Heb ik deze week niet ergens gelezen dat Hi met het leaseconcept stopt?

devious

inderdaad, omdat het geen leasen was. Neemt niet weg dat de TS een dikke klacht moet gaan indienen.

dhc

Want ze is niet tevreden met het restbedrag?

Da's wellicht een reden voor een klacht maar wie gaat deze serieus behandelen?

devious

Goed punt, maar hopen op iemand bij de Klachtenafdeling die het wel begrijpt en op kan lossen. Dat restbedrag klopt voor geen meter, het is de aanschafprijs en het zou de aanschafprijs min de afgeloste afschrijvingen moeten zijn. Kom je uit op 0 bij dit toestel, en dan nog heeft HI een hele dikke winst op dat toestel omdat die toestellen inkoop nog geen 70 euri kosten

Mej. Foolen

Bedankt voor de reacties.

De enige optie is eigenlijk inderdaad om mijn verlies te nemen en het toestel alsnog te kopen, want voor dat geld koop ik geen nieuwe. Al staat deze optie me erg tegen omdat ik uit principe niet zoveel wil betalen voor mijn al dik betaalde toestel. En Devious, mijn abonnement door laten lopen kan niet meer want hij is al opgezegd. Dit zou sowieso geen optie geweest zijn omdat ik wil overstappen op een sim only abonnement.

Wie weet waar en/of op welke manier ik het beste een klacht kan indienen? Zoals ik al zei heeft de plaatselijke Phonehouse al contact opgenomen met Hi maar daar is tot dusver nog niets uitgekomen. De klantenservice heb ik ook zelf aan de lijn gehad maar dit leverde ook niets op.

Erg frustrerend dit want ik geloof niet dat die medewerkers van Hi niet inzien dat dit belachelijke bedragen zijn.. Alleen al het feit dat de leaseconstructie stopt (niet alleen bij Hi, maar schijnbaar ook bij andere providers volgens de Phonehouse) bewijst dat het van geen kanten werkt.

EDIT: Er is nog haast bij ook want ik moet binnen 2 weken beslissen of ik het toestel terugstuur of niet.

devious

Haast? In dat geval zou ik em gewoon terugsturen en gebruik maken van een leuke aanbieding van een willekeurige site. Veel goedkoper en je krijgt er een nieuw toestel bij met garantie. Enige nadeel is dat dat soor abo's twee jarig zijn. Maar ach, dan steek je die 110 euri wel in eigen zak.

Klacht indienen bij HI door flink te brullen op alle social-media. Ze zijn aktief op Facebook, Twitter en desnoods maak je daar speciaal een account voor aan. Lekker de hele dag door brullen in hoofdletters tot ze contact opnemen. Hashtags goed gebruiken, daar zoeken ze namelijk mee. En nog een mail sturen. Kost wat energie, maar je krijgt aandacht van ze. En hier zijn ze soms ook, maar geen idee wat ze kunnen.

Niet leuk.. maar succes!

Mej. Foolen

Bedankt voor uw reactie.

Het punt is dat ik graag een sim only abonnement wil omdat ik eigenlijk nauwelijks bel en sms en alleen internet gebruik. Voor mb's betaal je bij providers als KPN met een toestel erbij vaak de jackpot, rond de €40 per maand (dit wil ik niet meer), terwijl ik met een sim only voor zo'n €10 per maand klaar ben. Daarbij wil ik maximaal één jaar aan een abonnement vastzitten en zijn de sim only abonnementen flexibel qua opzeggen en het aanpassen van de bundel. Inmiddels heb ik wel geleerd dat ik beter een los toestel kan kopen met een los abonnement. Dan had deze hele situatie nooit plaats gevonden ;) Dus in dit geval ben ik tóch het voordeligst uit wanneer ik mijn huidige telefoon overneem... Lastig.

Goed idee van de social media, maar twitter heb ik niet en mijn facebook wil ik er niet voor gebruiken. In het uiterste geval kan ik inderdaad wel een nep account aanmaken. Al heb ik het liefste dat ze het óf hier lezen, óf gewoon reageren op mijn telefoontjes zoals ik van een zichzelf respecterend bedrijf verwacht.

Kort samengevat: eigenlijk wil ik gewoon mijn huidige toestel overnemen, maar wel voor een realistisch bedrag. Dus medewerkers van Hi, jullie weten wat je te doen staat.

devious

Leuk geprobeerd, maar dat gaan ze niet doen hier. Of je moet een Webcare medewerker een mail sturen. Daarvoor moet je even alle HI topics af om een mailadres te vinden.

Toch is een nieuw abonnement bij Tele2 of Telfort goedkoper dan je toestel overnemen en een SIM-only nemen. Maar de keusis aan jou. Qua service zijn volgens mij alle providers even slecht. Ik heb altijd ruzie met mijn provider, gelukkig heb ik ze maar 1 keer per jaar nodig...

Mej. Foolen

Ja? In dat geval ga ik me even verdiepen in die providers. Wellicht zit er wat leuks bij. Bedankt voor het advies!

EDIT: Het mailadres vinden van de Hi Webcare was een fluitje van een cent met de goedwerkende zoekfunctie op deze site. Heb een email gestuurd en ben benieuwd of er wat uit gaat komen.

devious

vergeet niet de aanbieding-sites af te gaan zoals gsmweb.nl enzo

Regggy

Ongelezen bericht door Regggy »

Even voor mij: Is dat eindbedrag van de smartphone na lease al bekend of nog niet wanneer je het abbo afsluit?

devious

Officieel zou dat bekend moeten zijn, op voorhand dat jij kunt vertellen hoe lang je gaat leasen. Na een jaar betaal je meer dan na twee jaar. Overigens is een telefoon na een jaar echt financiëel afgeschreven en is er dus geen restwaarde, na twee jaar zou je eigenlijk een tweede telefoon moeten hebben gehad. Net zoals bij leaseauto's

bprosman

Ongelezen bericht door bprosman »

Overigens gaat KPN (niet Hi) alweer stoppen met de lease constructie.

Mej. Foolen

Regggy schreef:Even voor mij: Is dat eindbedrag van de smartphone na lease al bekend of nog niet wanneer je het abbo afsluit?
Nee, dit was vooraf niet bekend. Anders had ik dit abonnement nooit afgesloten. In de winkel werd mij verteld een paar tientjes. In de voorwaarden staat het volgende, en daarmee snijdt Hi zichzelf in de vingers. Ik citeer:

''Hoe wordt het overnamebedrag van mijn toestel bepaald?

Wil je het toestel aan het einde van je contract houden, dan kun je hem overnemen. De prijs die we dan voor het toestel vragen bedraagt de dan geldende 2e hands-waarde van het toestel. Wij weten echter nu niet wat de waarde tegen het einde van je contract zal zijn.

Onze ervaring is dat de 2e-hands waarde van een 2 jaar oud toestel ongeveer 15% bedraagt van de nieuwwaarde van het toestel op het moment toen je het toestel hebt gekregen.

Nogmaals, dit is een schatting. Op het moment dat je verlengbaar bent, zal de 2e-hands waarde waarvoor je het toestel kunt overnemen, bekend zijn''

Over twee jaar dus 15% van de nieuwwaarde, over een jaar schijnt het 35% te zijn.

Simpel rekensommetje: €110/15x100%= €733. €110/35x100%=€314.

Ik geloof niet dat mijn midrange telefoon (galaxy s plus) los vorig jaar €314 kostte, laat staan €733. Laat me niet lachen. (De opvolger ervan, de S advance, kun je nieuw kopen voor €209)

Ik heb overigens nog geen mail terug gehad van Hi, verbaast me ook niets. Ik ga maar eens naar de winkel om daar mijn rekensom voor te leggen. Wellicht kunnen zij Hi hiermee overtuigen.

Mej. Foolen

Wat een achterlijk bedrijf. Na 10 minuten aan de telefoon te hebben gehangen krijg ik de "klachtenlijn" en degene aan die lijn kon alleen maar op een arrogante toon zeggen 'Ja maar je hebt zelf getekend'. Ze luistert niet eens naar mijn verhaal en doet net of ik er de vervelende klant ben. Op mijn vraag waar ik dan wel wel terecht kan met mijn klacht was haar antwoord wederom 'Bij niemand want je hebt zelf getekend.'

Ja, ik heb getekend maar wel met de gedachte van een paar tientjes in mijn achterhoofd!

Mijn toestel gaat terug en de rest van het gezin stapt ook over naar een andere provider. Ik gun dat bedrijf niks meer. Enige wat ik nog kan doen is negatieve reclame maken.

devious

welkom bij de club ;-)

Gesloten