Wij hebben in totaal 75 sms verstuurd vanuit Afrika, zone 4. Vooraf hadden wij opgezocht op de site dat de kosten hiervoor 0,67 euro per bericht bedroegen. Toch werden ons 315 SMS in rekening gebracht. (209,63 euro ex btw)
Na verschillende contacten met de klantenservice van Telfort, kon eindelijk iemand vaststellen dat het door het aantal karakters kwam. Ze konden aantonen dat er op de website staat dat dit tarief geldt per bericht van maximaal 160 karakters. Wij hebben onze sms berichten nagekeken en opnieuw nagerekend (knip en plak in word en dat aantal tekens tellen, inclusief spaties) en kwamen dan op een totaal van 153 SMS. Dat zijn er nog steeds geen 315.
Na veel aandringen, wringen en wurgen kon vervolgens iemand ons vertellen dat spaties, dubbele punten, smileys, en andere special tekens als 2,3,4 of zelfs 5 karakters zouden kunnen tellen. Er is tot nu toe niemand geweest die mij kon vertellen waar die regel dan stond. Verder kreeg ik een heel verhaal dat het telefoonafhankelijk zou zijn en van de instellingen van de telefoon zou afhangen. Maar ook dat staat nergens op de site van Telfort. Toen ik de suggestie gaf dat ze dit toch bij de kleine letters van het SMS zouden moeten gezet hebben, werd ik bedankt voor de tip en daar bleef het bij.
Ik moet toch de hoge rekening betalen terwijl ik op mijn.telfort alle alerts heb aanstaan om onverwacht hoge rekeningen te vermijden. Voor specifiek SMS is het onmogelijk dit in te stellen.
Ik ben van mening dat Telfort in gebreke is gebleven in het informeren van de klant over de voorwaarden van het versturen van SMS in het buitenland. In een tijd waar SMS in Nederland en Europa gratis is, is het van groot belang de voorwaarden elders duidelijk te benoemen. Het was voor mij als klant onmogelijk om deze hoge factuur te voorzien, terwijl ik er alles aan gedaan heb om onverwacht hoge facturen te vermijden. Ik heb hen gevraagd om in de kosten tegemoet te komen, maar daar hebben jullie geen oren naar.
LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Hoge SMS factuur buitenland, geen SMS regels op website
Re: Hoge SMS factuur buitenland, geen SMS regels op website
Bij het invoeren van een SMS is het bij mijn weten altijd zichtbaar als het bericht doorloopt naar een tweede bericht. Het lijkt me niet de verantwoordelijkheid van Telfort om dit uitgebreid aan de klanten te communiceren.
Re: Hoge SMS factuur buitenland, geen SMS regels op website
Een sms is áltijd 160 karakters geweest, dat is de techniek zoals die is. Dat sommige sms-apps of telefoons je een langere tekst laten tikken, en deze onder water als meerdere losse versturen, doet daar niks aan af. Dat verschilt per telefoon en app. Ik kan hiervoor kiezen in mijn sms-app Contacts+ op mijn android smartphone. Telfort heeft dus gelijk. Dat de info hierover summier is, is vermoedelijk te danken aan het feit dat bijna iedereen "appt", in plaats van "smst" tegenwoordig.annekevh schreef:Wij hebben in totaal 75 sms verstuurd vanuit Afrika, zone 4. Vooraf hadden wij opgezocht op de site dat de kosten hiervoor 0,67 euro per bericht bedroegen. Toch werden ons 315 SMS in rekening gebracht. (209,63 euro ex btw)
Na verschillende contacten met de klantenservice van Telfort, kon eindelijk iemand vaststellen dat het door het aantal karakters kwam. Ze konden aantonen dat er op de website staat dat dit tarief geldt per bericht van maximaal 160 karakters. Wij hebben onze sms berichten nagekeken en opnieuw nagerekend (knip en plak in word en dat aantal tekens tellen, inclusief spaties) en kwamen dan op een totaal van 153 SMS. Dat zijn er nog steeds geen 315.
Na veel aandringen, wringen en wurgen kon vervolgens iemand ons vertellen dat spaties, dubbele punten, smileys, en andere special tekens als 2,3,4 of zelfs 5 karakters zouden kunnen tellen. Er is tot nu toe niemand geweest die mij kon vertellen waar die regel dan stond. Verder kreeg ik een heel verhaal dat het telefoonafhankelijk zou zijn en van de instellingen van de telefoon zou afhangen. Maar ook dat staat nergens op de site van Telfort. Toen ik de suggestie gaf dat ze dit toch bij de kleine letters van het SMS zouden moeten gezet hebben, werd ik bedankt voor de tip en daar bleef het bij.
Ik moet toch de hoge rekening betalen terwijl ik op mijn.telfort alle alerts heb aanstaan om onverwacht hoge rekeningen te vermijden. Voor specifiek SMS is het onmogelijk dit in te stellen.
Ik ben van mening dat Telfort in gebreke is gebleven in het informeren van de klant over de voorwaarden van het versturen van SMS in het buitenland. In een tijd waar SMS in Nederland en Europa gratis is, is het van groot belang de voorwaarden elders duidelijk te benoemen. Het was voor mij als klant onmogelijk om deze hoge factuur te voorzien, terwijl ik er alles aan gedaan heb om onverwacht hoge facturen te vermijden. Ik heb hen gevraagd om in de kosten tegemoet te komen, maar daar hebben jullie geen oren naar.
Re: Hoge SMS factuur buitenland, geen SMS regels op website
Emojis over het SMS protocol maken gebruik van 16-bit UTF tekst i.p.v. 7-bit GSM tekst. Hierdoor is de lengte van je SMS bericht beperkt tot 70 karakters.
Een reguliere SMS zonder emoji maakt gebruik van 7-bit GSM tekst. Bij het versturen wordt je normale sms omgezet naar een pakketje van 140 8-bit bytes (maximaal aantal bytes voor 1 sms). Een emoji telt dus dubbel zo zwaar als een normaal karakter in een SMS. Daarnaast kan een SMS maar 1 type tekst aan, en zal dus altijd gebruik maken van 16-bit UTF als je een emoji in je sms plaatst.
Doordat je 7-bit SMS wordt geconverteerd naar 8-bit bij het versturen, is het mogelijk om 160 tekens in een SMS te proppen. Als de SMS in eerste instantie in 8-bit zou worden geschreven, heb je maar 140 karakters per sms. Omdat 16-bit UTF het dubbele aantal bits gebruikt, zakt je maximale aantal tekens van 160 (140) naar 70.
Een reguliere SMS zonder emoji maakt gebruik van 7-bit GSM tekst. Bij het versturen wordt je normale sms omgezet naar een pakketje van 140 8-bit bytes (maximaal aantal bytes voor 1 sms). Een emoji telt dus dubbel zo zwaar als een normaal karakter in een SMS. Daarnaast kan een SMS maar 1 type tekst aan, en zal dus altijd gebruik maken van 16-bit UTF als je een emoji in je sms plaatst.
Doordat je 7-bit SMS wordt geconverteerd naar 8-bit bij het versturen, is het mogelijk om 160 tekens in een SMS te proppen. Als de SMS in eerste instantie in 8-bit zou worden geschreven, heb je maar 140 karakters per sms. Omdat 16-bit UTF het dubbele aantal bits gebruikt, zakt je maximale aantal tekens van 160 (140) naar 70.
Re: Hoge SMS factuur buitenland, geen SMS regels op website
@Hatertje
Bedankt voor je reactie. Duidelijk verhaal. Geen idee hoe ik dit had moeten weten en hoe ik hier rekening mee had kunnen houden.
Bedankt voor je reactie. Duidelijk verhaal. Geen idee hoe ik dit had moeten weten en hoe ik hier rekening mee had kunnen houden.
Re: Hoge SMS factuur buitenland, geen SMS regels op website
Dat laatste ben ik met je eens. Verder heb ik deze informatie ook niet op de Telfort website kunnen vinden.
Re: Hoge SMS factuur buitenland, geen SMS regels op website
Dat zal te maken hebben met het 'gebruiksgemak' van het sms programma dat je telefoon gebruikt. Vroeger hield je bericht gewoon op als de tekens op waren, daarna is overgegaan op het automatisch met een nieuwe sms beginnen als je bericht nog niet af was. Daar kwam dan wel bij te staan hoeveel sms'jes je verbruikte. Maar blijkbaar geeft het sms programma van jouw telefoon dat ook niet weer?annekevh schreef:@Hatertje
Bedankt voor je reactie. Duidelijk verhaal. Geen idee hoe ik dit had moeten weten en hoe ik hier rekening mee had kunnen houden.
Ik heb voor de lol even gekeken hoe het bij mijn sms programma zit. Daar komt, als het einde van het bericht in zicht is, te staan hoeveel tekens er nog over zijn. En vervolgens blijft dit, met het aantal berichten, staan als je door typt. Je ziet daar dus precies hoeveel sms'jes je bericht wordt (bv 3/30 betekent dat het derde smsje nog 30 tekens over heeft.)