| LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Iphone 6s Reparatie buiten garantie??
-
daniël.doggen
- Contacteer:
Iphone 6s Reparatie buiten garantie??
Goedemiddag,
Vorige week ben ik bij de Apple Store geweest aangezien mijn maand oude iPhone 6s niet meer oplaadde. Verschillende dingen geprobeerd, andere oplader van collega, ander stopcontact, echter allemaal zonder resultaat. Via de chat van Apple heb ik toen een afspraak gemaakt bij de Apple Store in Amsterdam. Tijdens deze afspraak gaf de medewerker aan dat hij met het toestel een paar tests ging uitvoeren om te kijken wat het probleem kon zijn. Na 15 minuten kwam hij terug en gaf aan dat de connectors onder in het dock (waar de oplaadstekker ingaat), de pinnetjes waren verbogen en dat hij geen idee hoe dit heeft kunnen gebeuren. Hierop gaf ik aan dat ik het toestel normaal gebruik en er geen rare dingen mee heb gedaan. De medewerker gaf hier echter geen gehoor aan en zei dat dit niet viel te repareren en dat dit ook buiten de garantie viel. Ik kreeg van de medewerker twee opties:
1. Betaal 339 euro en dan krijg je een nieuwe iPhone 6s
Of
2. Ik nam het toestel weer ongerepareerd mee terug.
Is dit een normale gang van zaken? Het toestel is een MAAND oud en er is niks bijzonders mee gebeurd...
Iemand tips?
Vorige week ben ik bij de Apple Store geweest aangezien mijn maand oude iPhone 6s niet meer oplaadde. Verschillende dingen geprobeerd, andere oplader van collega, ander stopcontact, echter allemaal zonder resultaat. Via de chat van Apple heb ik toen een afspraak gemaakt bij de Apple Store in Amsterdam. Tijdens deze afspraak gaf de medewerker aan dat hij met het toestel een paar tests ging uitvoeren om te kijken wat het probleem kon zijn. Na 15 minuten kwam hij terug en gaf aan dat de connectors onder in het dock (waar de oplaadstekker ingaat), de pinnetjes waren verbogen en dat hij geen idee hoe dit heeft kunnen gebeuren. Hierop gaf ik aan dat ik het toestel normaal gebruik en er geen rare dingen mee heb gedaan. De medewerker gaf hier echter geen gehoor aan en zei dat dit niet viel te repareren en dat dit ook buiten de garantie viel. Ik kreeg van de medewerker twee opties:
1. Betaal 339 euro en dan krijg je een nieuwe iPhone 6s
Of
2. Ik nam het toestel weer ongerepareerd mee terug.
Is dit een normale gang van zaken? Het toestel is een MAAND oud en er is niks bijzonders mee gebeurd...
Iemand tips?
Re: Iphone 6s Reparatie buiten garantie??
wat zei de verkoper? Of heeft u het toestel ook bij de apple store gekocht? Natuurlijk heeft u gewoon garantie, en met de bon die u heeft, kunt u die ook krijgen. Bij de verkoper wel te verstaan.
-
daniël.doggen
- Contacteer:
Ik heb het toestel een maand geleden gekocht in dezelfde Apple Store. Echter voel ik me gewoon voor het blok gezet, want mijn telefoon functioneert momenteel niet. Maar om nou 339 euro te gaan betalen, het toestel kostte al 709 euro...berndv schreef:wat zei de verkoper? Of heeft u het toestel ook bij de apple store gekocht? Natuurlijk heeft u gewoon garantie, en met de bon die u heeft, kunt u die ook krijgen. Bij de verkoper wel te verstaan.
het toestel is minder dan 6 maand oud, de bewijslast ligt in dezen bij de verkoper. Alleen maar stellen dat het buiten de garantie valt is niet voldoende, dit dient ook bewezen te worden.
-
daniël.doggen
- Contacteer:
Ik heb naderhand contact gezocht met Apple per telefoon, gisteren is het toestel opgehaald voor een reparatie. Echter wordt eerst gekeken of het gerepareerd kan worden. Ik hoop via deze weg misschien alsnog een gerepareerde iPhone terug te krijgen. Ik zal hier de status ook updaten.berndv schreef:het toestel is minder dan 6 maand oud, de bewijslast ligt in dezen bij de verkoper. Alleen maar stellen dat het buiten de garantie valt is niet voldoende, dit dient ook bewezen te worden.
Let er wederom/nogmaals goed op dat de wet zegt dat binnen 6 maanden na aankoop, de verkoper moet bewijzen dat een defect is veroorzaakt door verkeerd verbruik. Apple is berucht wat betreft het afpoeieren van klanten, en het zich niet te houden aan de wettelijke bepalingen.daniël.doggen schreef:Ik heb naderhand contact gezocht met Apple per telefoon, gisteren is het toestel opgehaald voor een reparatie. Echter wordt eerst gekeken of het gerepareerd kan worden. Ik hoop via deze weg misschien alsnog een gerepareerde iPhone terug te krijgen. Ik zal hier de status ook updaten.berndv schreef:het toestel is minder dan 6 maand oud, de bewijslast ligt in dezen bij de verkoper. Alleen maar stellen dat het buiten de garantie valt is niet voldoende, dit dient ook bewezen te worden.
>6 maanden is het andersom, dan moet jij als consument bewijzen dat jij niks gekst hebt gedaan. Apple zal dus in dit geval, als ze lastig gaan doen, aan jou moeten bewijzen dat de schade is ontstaan door iets wat jij gedaan hebt. En bewijzen betekent foto's etc, je hoeft ze niet op hun woord te geloven.
Frappant is wel dat de iPhone blijkbaar eerst wekenlang wél laadde, en dat nu wegens verbogen pinnetjes niet meer doet. Dat kan toch onmogelijk spontaan ontstaan? Mij lijkt dat Apple hiermee vrij makkelijk kan bewijzen dat het aan verkeerd gebruik ligt.
Of de constructie is dusdanig dat ook bij normaal gebruik deze schade kan ontstaan.Moneyman schreef:Frappant is wel dat de iPhone blijkbaar eerst wekenlang wél laadde, en dat nu wegens verbogen pinnetjes niet meer doet. Dat kan toch onmogelijk spontaan ontstaan? Mij lijkt dat Apple hiermee vrij makkelijk kan bewijzen dat het aan verkeerd gebruik ligt.
Ja, maar dan zou dat waarschijnlijk bij veel meer toestellen voor moeten komen.madfred schreef:Of de constructie is dusdanig dat ook bij normaal gebruik deze schade kan ontstaan.Moneyman schreef:Frappant is wel dat de iPhone blijkbaar eerst wekenlang wél laadde, en dat nu wegens verbogen pinnetjes niet meer doet. Dat kan toch onmogelijk spontaan ontstaan? Mij lijkt dat Apple hiermee vrij makkelijk kan bewijzen dat het aan verkeerd gebruik ligt.
Dan nog moet de verkoper dit bewijzen...Moneyman schreef:Ja, maar dan zou dat waarschijnlijk bij veel meer toestellen voor moeten komen.madfred schreef:Of de constructie is dusdanig dat ook bij normaal gebruik deze schade kan ontstaan.Moneyman schreef:Frappant is wel dat de iPhone blijkbaar eerst wekenlang wél laadde, en dat nu wegens verbogen pinnetjes niet meer doet. Dat kan toch onmogelijk spontaan ontstaan? Mij lijkt dat Apple hiermee vrij makkelijk kan bewijzen dat het aan verkeerd gebruik ligt.
Zelf heb ik anders een goede ervaring met de garantieafhandeling van Apple. Maar ik ben ook wel bekend met de horrorverhalen van anderen die er niet zo tevreden mee zijn.sjohie schreef:Apple is berucht wat betreft het afpoeieren van klanten, en het zich niet te houden aan de wettelijke bepalingen. :shock:
Het probleem is echter dat deze horrorverhalen vaak ontstaan doordat de klant vaak onjuist handelt. Zo hoor je wel vaker van mensen dat Apple wettelijk meer dan 1 jaar garantie moet geven en dat klopt enkel voor de mensen die ook bij Apple de producten kopen.
Maar de meeste mensen die ik ken, kopen hun Apple's bij andere winkels zoals Media Markt of van die Apple Retailers zoals Amac en iCenter en dan geldt dat Apple slechts gebonden is aan de fabrieksgarantie en daar eigen voorwaarden aan mag stellen. De consumentengarantie geldt dan bij de winkel waar het product is gekocht, niet bij Apple.
Toch gaan veel mensen bij klachten dan gewoon naar Apple toe waar ze dan van een koude kermis thuiskomen omdat ze te horen krijgen dat ze maar 1 jaar garantie hebben, namelijk de fabrieksgarantie.
Of eigenlijk nog erger, mensen die dan niet naar Apple gaan maar naar een willekeurige Apple Retailer. Dat heeft een oud collega van mij eens gedaan met een MacBook die hij had gekocht bij de Media Markt. Die kwam vervolgens boos op werk omdat hij geen garantie kreeg bij zo'n Apple Retailer.
Maar dit probleem zie ik niet alleen bij Apple maar ook bij andere merken. Vooral bij mobiele telefoons als mensen een abonnement met toestel afsluiten bij een webwinkel en als ze dan problemen met het toestel hebben, naar de provider toe gaan terwijl het toestel niet door de provider is verkocht. Die mensen klagen dan over T-mobile of Vodafone terwijl ze bij de verkeerde partij zijn om garantie te halen.
Maar goed, dat is hier niet van toepassing. Hier is het product wel bij Apple gekocht en dus geldt de consumentengarantie ook echt bij Apple. Mogelijk was de verkoper hier niet van op de hoogte en volgde daardoor het beleid van de fabrieksgarantie. Nu maar afwachten of Apple inderdaad het toestel gaat repareren. Lijkt mij van wel of het moet inderdaad gebruikersschade zijn.
Mijn dochter heeft toch al een paar keer een gratis reparatie gehad, (tussen de 1 en 2 jaar) bij de Apple store in Amsterdam van een iPone 5 geleverd door Vodafone. Ook een adapter waar de kabeladers bloot kwamen te liggen van een MacBook is 2 keer omgeruild.Toch gaan veel mensen bij klachten dan gewoon naar Apple toe waar ze dan van een koude kermis thuiskomen omdat ze te horen krijgen dat ze maar 1 jaar garantie hebben, namelijk de fabrieksgarantie.
Maar goed, misschien was het overbeleefd doen en lippenstift wat het verschil maakt
ik zal het ook eens proberen, hoewel ik niet weet of de lippenstift bij mij het gewenste effect gaat creërenbprosman schreef: Maar goed, misschien was het overbeleefd doen en lippenstift wat het verschil maakt
-
daniël.doggen
- Contacteer:
Bedankt allemaal voor jullie reacties. Ik heb de iPhone opgestuurd en kreeg tot mijn verbazing nu de uitkomst dat ze een vervangend toestel hebben opgestuurd. Deze heb ik afgelopen vrijdag ontvangen en deze werkt weer zoals van ouds:) Kortom het kan dus wel. Wel vind ik het frappant dat het dus uitmaakt welke weg je bewandeld met je klacht...
-
MarcvBremen
Absurde reactie en goed om te horen dat je een vervangend toestel hebt ontvangen. Mocht je overigens een nieuwe iPhone te duur vinden, kun je altijd nog via bijvoorbeeld [commerciële link door Moderator verwijderd] een refurbished exemplaar kopen.