LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Klacht Tele2 mobiele data op telefoonabonnement

Heb je goede of slechte ervaringen met jouw telefoon of jouw telefoonaanbieder? Geef hier jouw mening.
Mellius

Klacht Tele2 mobiele data op telefoonabonnement

Ongelezen bericht door Mellius »

Ik heb een goed telefoonabonnement genomen voor mijn dochter. Dat ging lange tijd goed, totdat ze blijkbaar de mobiele data knop had gevonden en vervolgens honderden euro aan data verbruikte.
Omdat het lange tijd goed ging, heb ik de facturen niet altijd meer gecheckt. Bovendien had ik alleen een abonnemenqt voor telefonie. Niet wetende dat je dan nog steeds internet kan gebruiken. Bij Tele2 geklaagd over de extreem hoge tarieven en gevraagd hoe het kan dat deze zo buitenproportioneel hoog zijn. 1 euro per Mb, terwijl 4Gb per maand 15 euro kost bij Tele2 (0,0037 euro per Mb). Ze rekenen me dus 227x zoveel dan wanneer ik een databundel had, terwijl ik niet eens wil dat mijn dochter buiten wifi van internet gebruik maakt.
Tele2 verschuilt zich achter de voorwaarden en verschuift de verantwoordelijk terug naar mij. Ze hebben dan wel een sms gestuurd over het dataverbruik, maar uiteraard naar het nummer van mijn 11 jarige dochter.
Strikt genomen hebben ze dan gelijk, maar ik ben behoorlijk misleid door het telefoon 'only' abonnement. Vervolgens voel ik mij opgelicht doordat Tele2 deze situatie uitbuit met absurd hoge tarieven.
Tele2 toont geen enkel begrip en coulance, ondanks dat het hier om een minderjarig kind gaat en dit verbruik uiteraard niet de bedoeling was. Ook krijg ik geen verantwoording over de gevoerde tarieven.

berndv

Re: Klacht Tele2 mobiele data op telefoonabonnement

Ongelezen bericht door berndv »

Mellius schreef:Ze hebben dan wel een sms gestuurd over het dataverbruik, maar uiteraard naar het nummer van mijn 11 jarige dochter.
dat is een beetje het risico met het geven van een telefoon met abonnement aan een 11 jarige. In dat soort gevallen is prepaid een betere oplossing, op=op. Met het sturen van de sms hebben ze voldaan aan hun zorgplicht die voortvloeit uit de gedragscode.
Mellius schreef:Bovendien had ik alleen een abonnemenqt voor telefonie. Niet wetende dat je dan nog steeds internet kan gebruiken.
dat is een veelgehoord excuus. Het is niet noodzakelijk om ergens een bundel voor te nemen om er gebruik van te maken. Voor 0900 nummers heeft u ook geen abonnement, maar die worden wel in rekening gebracht als ze gebeld worden, zelfde geldt voor het gebruik in het buitenland.
Mellius schreef:Bij Tele2 geklaagd over de extreem hoge tarieven en gevraagd hoe het kan dat deze zo buitenproportioneel hoog zijn. 1 euro per Mb, terwijl 4Gb per maand 15 euro kost bij Tele2 (0,0037 euro per Mb).
En hier heeft u een heel goed punt te pakken. Helaas zijn er binnen Nederland geen opgelegde maximumtarieven voor internetgebruik. Met de huidige snelheden van 4G netwerken zijn deze kosten volstrekt buitenproportioneel. Op het KPN netwerk bieden ze tegenwoordig snelheden tot 256 Mbit/s, dat betekent dat er in iets meer dan een halve minuut al 1 GB aan data verstookt kan worden, met de tarieven van 1 euro per MB zijn dat natuurlijk tarieven die nergens op slaan. Vreemd genoeg zijn er voor roaming maximum tarieven, opgelegd door de EU, en nu ben ik niet zo van betutteling, maar ik ben wel van mening dat de overheid hier best wat aan mag doen.

Ik kan zo niet inschatten wat de kansen zouden kunnen zijn, er zijn hier anderen die het wellicht beter kunnen inschatten, maar wellicht is het een idee om dit eens aan een rechter voor te leggen, met het oog op de inmiddels al weer 4 jaar oude gedragscode, die nog is gemaakt ten tijde van de 3G netwerken.

kweenie

Ongelezen bericht door kweenie »

Een gsm-abonnement geeft je in het algemeen de mogelijkheid om van alle mogelijkheden van het gsm-netwerk gebruik te maken. Dus bellen (ook dure betaalnummers), sms'en en ook internetten. Je kunt dan zelf kiezen of je voor bepaalde diensten een bundel neemt.

Maar als je geen bundel neemt, dan betekent dat niet dat je ook niet van die diensten gebruik kunt maken. Alleen zijn de tarieven dan wel dus hoger. Voor bellen heb je het zelfde: met een basis prepaid kaartje heb je gewoonlijk geen abonnementskosten, maar betaal je wel 35ct per minuut. Terwijl dat bij een bundel maar 2 ct is en voor 6 euro kun je onbeperkt bellen. Dus ook extreem veel duurder, maar ook dat weet je van tevoren. Of kun je weten.

Gelukkig kun je zelf via je instellingen bij de provider kiezen of je bepaalde diensten wilt uitschakelen. Dan loop je niet het risico dat je per ongeluk internet gebruikt. Of 0900 nummers belt. Of in het buitenland belt etc. Helaas heb jij er niet aan gedacht dit te doen, wat bij een kind van 11 toch wel verstandig zou zijn.

Dat het om een minderjarig kind gaat, is richting Tele2 niet echt een excuus. Ze bieden nl niet voor niets alleen abonnementen aan meerderjarigen aan. Als meerderjarige zou je zelf moeten kunnen nagaan of je je kind ermee vertrouwt. En zou je zelf eventueel de nodige maatregelen kunnen nemen. De verantwoordelijkheid daarvoor doorschuiven naar Tele2 is niet reëel.

Esceha

Ongelezen bericht door Esceha »

:-))))))))))))))))))))))))))))))))))))

stofzuigertje

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Minderjarige van 11 mogen zelf niets afsluiten en als U maandenlang niet controleerde en in ingreep, niet hun fout.

Mijn kleinkinderen van ruim 5 jaren jong weten dat het geld kost en mogen alleen Wifi gebruiken.
Ik heb laten zien en ze willen hun zakgeld niet kwijt als ze toch dit gaan gebruiken.
Gewoon vooraf goed uitleggen en laat ze de tarieven zien.

Op school, thuis of bij Ikea of zo is gratis wifi en daar surfen ze maar raak.
Ik weet dat zij hoewel erg jong het wel weten en dat is Uw verantwoording en niet van de provider.
Een klik en het is ingeschakeld en dat weet ik maar zij ook.
Beide weten het en tot nu toe gaat het goed.

Verder geen Abonnement maar prepaid dus max ,€10,00 armer!
What App en kletsen en berichten, foto, alles doen ze gratis en eens per half jaar het tegoed van €9,20 ophogen omdat dat elk half jaar moet....!
Dat was meneertje en de dame stond nog op €10,-.

Alleen als echt nodig zullen ze bellen of SMS sturen!
Zo kan het ook.

Gesloten