LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Kopie paspoort vliegveld Tunesië

Heb je goede of slechte ervaringen met jouw telefoon of jouw telefoonaanbieder? Geef hier jouw mening.
StevenCosta

Kopie paspoort vliegveld Tunesië

Ongelezen bericht door StevenCosta »

Hi,

Ik heb een vraag, ik hoop dat ik bij de juiste categorie ben om mijn vraag te stellen want ik ben nieuw op deze forum.

Ik ben een kleine maand geleden naar Tunesië gegaan, en eenmaal aangekomen op het vliegveld gaven ze bij een 'stand' simkaarten van het merk 'Orange' weg. Natuurlijk denk je gelijk aan een marketing actie, alleen maakten zij daarbij ook een foto van iedere paspoort bij afgifte ervan.

Nu vraag ik mij af voor wat voor doeleinde dit bedoelt is? het was zeker naïef om dit zomaar te laten doen. Alleen ging het handig als een lopende band bij de toeristen, die natuurlijk vermoeid net de vliegtuig uitstappen.

mika21

Re: Kopie paspoort vliegveld Tunesië

Ongelezen bericht door mika21 »

Je vertrouwde het niet en hebt het toch gedaan?

Bob Schurkjens

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Dat is gedaan om identiteitsfraude mee te plegen. Lucky you.

ruud_a

Ongelezen bericht door ruud_a »

misschien was het een cadeautje van de overheid, om u beter in de gaten te kunnen houden.

Dirkie

Ongelezen bericht door Dirkie »

Die vermoeide toeristen reageren net als andere mensen als ze gratis horen.
De reactie is dan altijd oordoppen in, oogkleppen op en gaan met die banaan, want het is GRATIS.

En nu vraag wat doel was van deze aktie. Ik heb suggesties genoeg, maar als je het echt had willen weten, had je het toen moeten vragen

tenormin

Ongelezen bericht door tenormin »

Dus eigenlijk door oververmoeidheid fijn kopie paspoort laten maken. Of ging het toch om de gratis Orange sim kaart, het gratis "zonlicht" (in de avond :lol: ) wat verblindde?

eleven

Ongelezen bericht door eleven »

StevenCosta schreef: Ik ben een kleine maand geleden naar Tunesië gegaan, en eenmaal aangekomen op het vliegveld gaven ze bij een 'stand' simkaarten van het merk 'Orange' weg. Natuurlijk denk je gelijk aan een marketing actie, alleen maakten zij daarbij ook een foto van iedere paspoort bij afgifte ervan.
En werkten de SIM kaarten ook?

F.van Holten

Ongelezen bericht door F.van Holten »

Ja, dat heb je met die Nederlanders, als het voor niets is, dan maar een kopietje, terwijl zelfs een hotel in het buitenland geen kopie mag nemen van je paspoort.

sjohie

Ongelezen bericht door sjohie »

Of het is een vorm van identiteitsfraude, of het is een legitiem aanbod van Orange, die als Telco verplicht zijn om de identiteit van een klant vast te stellen. Sommige landen dwingen telco's ertoe om ook bij prepaidkaarten de identiteit van de koper vast te leggen, oa omdat die dingen anders verrekte handig zijn voor opstandelingen tegen een regering, of regelrechte terroristen. Het kan dus beide kanten op, maar een goede lakmoesproef lijkt me of die simkaart heeft gewerkt?

olaf79

Ongelezen bericht door olaf79 »

F.van Holten schreef:Ja, dat heb je met die Nederlanders, als het voor niets is, dan maar een kopietje, terwijl zelfs een hotel in het buitenland geen kopie mag nemen van je paspoort.
Waarom zou een hotel geen kopie mogen maken. In sommige landen is dat zelfs verplicht.

tenormin

Ongelezen bericht door tenormin »

http://blog.iusmentis.com/2012/07/19/Ko ... en-tenzij/ en wil men de ID afschermen: http://www.id-mal.nl/

Maar eigen ervaring is dat (b.v.) in hotel Turkije je je paspoort zelfs moest afgeven en de volgende ochtend weer terugkreeg. Protesterende mensen konden kiezen of delen: wel of geen kamer in het geboekte en betaalde hotel. En waar kies je dan voor, midden in de nacht?

sjohie

Ongelezen bericht door sjohie »

tenormin schreef:http://blog.iusmentis.com/2012/07/19/Ko ... en-tenzij/ en wil men de ID afschermen: http://www.id-mal.nl/

Maar eigen ervaring is dat (b.v.) in hotel Turkije je je paspoort zelfs moest afgeven en de volgende ochtend weer terugkreeg. Protesterende mensen konden kiezen of delen: wel of geen kamer in het geboekte en betaalde hotel. En waar kies je dan voor, midden in de nacht?
De touristenpolitie (of iets van die strekking) bellen is meestal wel een probaat antwoord/dreigement, in veel landen heeft de instantie die de certificaten en vergunningen voor bijvoorbeeld het mogen verhuren van kamers een klachtenafdeling, en ik ken gevallen in bijvoorbeeld Griekenland waar die appartementenverhuurders even goed door de mangel hebben gehaald om dit soort achterhoud praktijken. Eentje was zelfs z'n licentie voor een jaar kwijt, die liet gasten voor "vernielde" terrasmeubelen betalen voordat ze de paspoorten terugkregen.

Maar inderdaad, ze halen er soms echt rotgeintjes mee uit, en dan sta je daar 's nachts gaar van de vliegreis, hunkerend naar een bed.

ruud_a

ik kan me een tijd heugen, dat de politie iedere dag van het hotel wilde weten wie er had geslapen.
waar de gast vandaan kwam, wanneer de gast was gearriveerd, wanneer hij was vertrokken en waarheen hij was afgereisd.
daarvoor wilden ze op de dag van aankomst de paspoorten zien.
en in die tijd waren copieerapparaten nog niet gangbaar.
misschien bestaat systeem dit nog steeds.

GJvdZ

Ongelezen bericht door GJvdZ »

sjohie schreef:Of het is een vorm van identiteitsfraude, of het is een legitiem aanbod van Orange, die als Telco verplicht zijn om de identiteit van een klant vast te stellen. Sommige landen dwingen telco's ertoe om ook bij prepaidkaarten de identiteit van de koper vast te leggen, oa omdat die dingen anders verrekte handig zijn voor opstandelingen tegen een regering, of regelrechte terroristen. Het kan dus beide kanten op, maar een goede lakmoesproef lijkt me of die simkaart heeft gewerkt?
Het is het tweede. In veel landen moet je inderdaad ook als prepaid gebruiker geregistreerd staan.

F.van Holten

De ANWB geeft hoesjes uit die u over het paspoort kan schuiven, die de belangrijkste gegevens afschermen, en er toch een kopie gemaakt kan worden.
Laatst gewijzigd door F.van Holten op 13 mei 2014 23:36, 1 keer totaal gewijzigd.

ruud_a

leuk bedacht van de overheid, maar als de overheid in het buitenland waar u op een bepaald moment per ongeluk bent er nu eens anders over denkt?

F.van Holten

Dat weet ik, en van mij mogen ze in het hotel een kopietje maken, ik maak daar niet zo'n punt van, maar bij TS gaat het over een kopietje voor een voordeeltje van een simkaart, dat is heel wat anders, en het is ook niet aan te raden zo makkelijk met je paspoort om te springen.
En wie er wel problemen mee heeft, een hoesje van de ANWB.

JeSpr

Ongelezen bericht door JeSpr »

Geef uw paspoort niet af!

http://www.anwb.nl/vakantie/nieuws/2014 ... stemmingen

in de link tref je een brief wat je kunt meenemen naar de accommodatie. In diverse talen beschikbaar

eleven

Ongelezen bericht door eleven »

JeSpr schreef:Geef uw paspoort niet af!

http://www.anwb.nl/vakantie/nieuws/2014 ... stemmingen

in de link tref je een brief wat je kunt meenemen naar de accommodatie. In diverse talen beschikbaar

In een Duits paspoort staat geen servicenummer/BSN nummer.

Gesloten