LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Kosten Short-Codes bij provider

Heb je goede of slechte ervaringen met jouw telefoon of jouw telefoonaanbieder? Geef hier jouw mening.
kerby

Kosten Short-Codes bij provider

Ongelezen bericht door kerby »

Dat sms-jes naar short codes extra kosten is bekend. Maar je moet de provider vaak ook extra betalen om te sms-en naar short-codes!

Ik moet als monteur erg veel sms-en naar sms-parking. Makkelijk, handig en snel dacht ik. Deze sms-jes moeten naar de shortcode 4030 gestuurd worden en kosten 15ct. per sms. Dit wordt afgerekend op de factuur van sms-parking.

Ik schrok me dus een hoedje toen ik op mijn telefoonrekening extra gemaakte kosten zag staan voor het versturen van sms-jes naar short codes.

De eerste keer toen ik hier voor belde zei de dame van de helpdesk dat dat kwam omdat ik geen sms-bundel had. Maar een maand later had ik weer een dikke rekening en toen bleek dat short-codes sms-jes buiten die bundel vallen. De eerste dame wist precies waar ik naar sms-te. Foutieve informatie die me dus veel geld kostte.

Ieder short-code sms-je levert vodafone 30ct. op. Ik moet zo'n 16-20 sms-jes op een dag sturen om parkeren te starten en te stoppen. Dat loopt in een maand natuurlijk enorm op. Ook voor de tarief-experts van bellen.com was dit een on-ontgonnen gebied en wisten me niet te vertellen welke provider wat rekent voor sms-jes naar short-codes.

Een schimmig gebied waar de providers dus flink hun zakken mee spekken.

Hatertje

Re: Kosten Short-Codes bij provider

Ongelezen bericht door Hatertje »

Beste Kerby,

Het versturen van sms-berichten naar een verkort nummer valt buiten de bundel. Net zoals je voor het bellen naar een servicenummer de €x,xx per minuut moet betalen plus de kosten voor het gebruik van je mobiele telefoon.

De kosten voor je telefoon zijn de kosten die buiten de bundel in rekening worden gebracht. De providers zetten deze informatie niet groot op hun website omdat ze hier goed geld mee verdienen. Ze staan echter wel in hun recht.

kerby

Of ze in hun recht staan boeit me eigenlijk niet zo.
Recht of niet, die kosten moeten duidelijk zichtbaar zijn, ze zijn nu het grootste deel van mijn rekening!

Zoals gezegd weten de mensen van bellen.com ook niet 123 waar ze het zoeken moeten, dat wil wat zeggen lijkt me zo. Het is een enorme instinker waar onevenredig veel aan wordt verdiend.

GJvdZ

Ongelezen bericht door GJvdZ »

kerby schreef:Of ze in hun recht staan boeit me eigenlijk niet zo.
Recht of niet, die kosten moeten duidelijk zichtbaar zijn, ze zijn nu het grootste deel van mijn rekening!

Zoals gezegd weten de mensen van bellen.com ook niet 123 waar ze het zoeken moeten, dat wil wat zeggen lijkt me zo. Het is een enorme instinker waar onevenredig veel aan wordt verdiend.
bellen.com leeft van de kick back fees die ze van de providers krijgen, dus hoe objectief zullen die zijn....

Dit staat gewoon in het tarievenoverzicht van Vodafone:

"Het versturen van een sms naar een verkort nummer of ‘shortcode’ valt buiten uw tegoed."

Het kostte mij 1 minuut om dit te vinden.

kerby

Da's mooi dat je dat kunt vinden, was dat bij het zakelijke gedeelte?
En vond je ook iets over de kosten van die sms-jes? of het nu 6, 12 of 30 cent is maakt nogal veel uit.

En als je ze belt weten ze het vaak ook niet precies.

En het zou kunnen dat bellen.com niet objectief is... misschien zijn de reageerders hier dat ook wel niet.

GJvdZ

Ongelezen bericht door GJvdZ »

kerby schreef:Da's mooi dat je dat kunt vinden, was dat bij het zakelijke gedeelte?
En vond je ook iets over de kosten van die sms-jes? of het nu 6, 12 of 30 cent is maakt nogal veel uit.

En als je ze belt weten ze het vaak ook niet precies.

En het zou kunnen dat bellen.com niet objectief is... misschien zijn de reageerders hier dat ook wel niet.
In de tarievenlijst staat duidelijk dat berichten die buiten de bundel vallen 30 cent kosten. En om je insinuatie te ontkrachten: ik werk niet bij Vodafon of zo, ik haal de informatie gewoon van hun website.

kerby

GJvdZ schreef: In de tarievenlijst staat duidelijk dat berichten die buiten de bundel vallen 30 cent kosten. En om je insinuatie te ontkrachten: ik werk niet bij Vodafon of zo, ik haal de informatie gewoon van hun website.
ik ben wel benieuwd waar jij die informatie hebt gevonden.
als ik zoek zie ik het niet zo direct staan, slechts door uitsluitingen mee te nemen kun je het er uit destilleren. dat mag best duidelijker voor iets wat potentieel 90% van je telefoonrekening bedraagt.

en los daarvan... waarom moeten dat soort sms-jes zo zwaar belast worden? van de dienst die ik afneem begreep ik dat er geen risico of extra kosten aan zitten voor vodafone, die extra kosten voor klanten zijn volledig uit de lucht gegrepen.

kerby

heb een poging gedaan om de kosten bij bijvoorbeeld KPN te achterhalen... ik kan je zeggen, dat is slecht voor je hart.

50 minuten verder, 1 keer werd ik opgehangen, uiteindelijk verkeerd doorverbonden met "vaste lijnen" die niet verder kwamen dan mij het helpdesknummer geven en zeggen dat ik verkeerd gebeld had.
en toen ontplofte ik.

Gesloten