LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Laders voor Mobiel, Namaak of Orgineel?

Heb je goede of slechte ervaringen met jouw telefoon of jouw telefoonaanbieder? Geef hier jouw mening.
trail46

Laders voor Mobiel, Namaak of Orgineel?

Ongelezen bericht door trail46 »

Als je lader van je mobiel het begeeft of kwijt raakt merk je dan een nieuwe lader best duur is en je ziet dan vaak aanbiedingen van (niet) originele laders die net zo goed zouden zijn maar een stuk minder kosten.Toch is de vraag of het wel zo verstandig is om een namaaklader te kopen, er zit natuurlijk garantie op maar als er iets fout gaat omdat de lader bv niet de juiste spanning afgeeft en je Mobiel of Tablet opblaast ben je aan de beurt.De kans dat je garantie voor het toestel vervalt is hoog zeker als je eerlijk meld welke lader je gebruikte. Ik heb op de BBC bij Fake Britain een onderwerp hierover gezien en ik ben om. Dan maar een paar euro meer maar geen namaaklader in mijn huis.Hier een stukje onderbouwing.Het eerste is helaas wel in het Engels, sorry daarvoor.
http://www.righto.com/2012/10/a-dozen-u ... le-is.html

http://www.zdnet.nl/nieuws/150605/waaro ... vaarlijk-/

devious

Re: Laders voor Mobiel, Namaak of Orgineel?

Ongelezen bericht door devious »

nah, righto stond ook al vermeld in het topic van de laderwebshop. Maar zoals gezegd, en dat kun je ook lezen in de reakties, soms is het prijsverschil tussen origineel en imitatie wel HEEL erg groot.
Op righto is de imitatie USB-lader 4 dollar, de Apple versie 24. Hier in Nederland liggen die verschillen nòg verder uit elkaar. Wel begrijpelijk dat men dan toch voor de imitatie gaat.

trail46

Ik begrijp het ook wel. Sterker nog, ik kocht zelf ook een imitatielader van Samsung.Het onderwerp echter op de BBC bracht mij op andere gedachte, daar ontplofte een namaaklader in het gezicht van een kind op het moment dat hij uit het stopcontact werd gehaald en als je dan het verschil ziet van de inhoud van dit simpel stuk Hardware schrik je echt. Het origineel gaat door bepaalde kwaliteitscontroles en moet bv een bepaalde dikte kunststof hebben of een periode van hitte kunnen verwerken. Op hun filmpje ( ik heb hem wel maar krijg hem niet werkend helaas) zag je dat het origineel minutenlang grote hitte aankon en de nepper na 30 Seconden al zwarte walm afgaf en kleine vlammetjes zichtbaar werden. Ik ben het met je eens dat het origineel flink aan de prijs is maar aan veiligheid hangt natuurlijk een prijskaartje.

olaf79

Ongelezen bericht door olaf79 »

devious schreef:nah, righto stond ook al vermeld in het topic van de laderwebshop. Maar zoals gezegd, en dat kun je ook lezen in de reakties, soms is het prijsverschil tussen origineel en imitatie wel HEEL erg groot.
Op righto is de imitatie USB-lader 4 dollar, de Apple versie 24. Hier in Nederland liggen die verschillen nòg verder uit elkaar. Wel begrijpelijk dat men dan toch voor de imitatie gaat.
Die dure prijs betaal je alleen omdat er apple opstaat. Hoge prijs betekend niet automatisch hoge kwaliteit

olaf79

Ongelezen bericht door olaf79 »

Er is niks mis met niet origineel. Sterker nog, die kunnen beter zijn dan het origineel. Het is alleen van belang dat je dit duidelijk vermeldt.

devious

Ongelezen bericht door devious »

Nou, in een aantal gevallen is er wel degelijk iets mis met het imitatie-product. De goedkope prijs komt echt ergens vandaan. Als je de link volgt van Righto dan zie je bij die oplader al waar daar het verschil zit. Bij bepaalde automerken zijn de imitatie-onderdelen van mindere kwaliteit staal gemaakt. Of dunner.

In de (merken)kleding zit wel heel veel rek. Toen ik nog modeshows liep kon ik designerjasjes halen voor 35 gulden, en ze lagen in de winkels voor 300 gulden...

On topic: vaak gaat het heus wel goed met imitatie-laders, maar als het fout gaat, dan kan het ook echt fout gaan en dan heb je meer problemen dan alleen een defecte lader. En ik heb zelf ook imitatie-laders, maar geen SteveJobs-meuk in huis..

trail46

olaf79 schreef:Er is niks mis met niet origineel. Sterker nog, die kunnen beter zijn dan het origineel. Het is alleen van belang dat je dit duidelijk vermeldt.
Daar denk ik na het zien van de tests onder gecontroleerde omstandigheden toch echt anders over.
En deze tester ook.
Eén reden waarom de laders zo gevaarlijk zijn, is de slechte scheiding tussen netspanning (110 tot 240 volt wisselstroom) en de laagspanning (5 volt gelijkstroom) die op de usb-poort staat. Zo ontdekte Jones dat bij een van de laders de metalen behuizing van de USB-poort op amper een millimeter van de netstroomleiding gemonteerd is. Dat is een wel erg kleine foutenmarge en vroeg of laat moet het wel eens mis gaan. Condensatie zou genoeg zijn om een te hoge spanning op de usb-poort te krijgen.

Er is ook nog het elektronische ontwerp dat goed fout zit bij de nepladers. Dat uit zich in twee dingen: weggelaten en verkeerde, maar goedkope componenten. Zo zit er geen volledige diodenbrug in die de wisselstroom omzet naar gelijkstroom. (Kost: 6 dollarcent voor drie bijkomende diodes.) Er zitten ook geen of verkeerde veiligheidsfilters over de transformator, een overtreding van normale veiligheidsvoorschriften.

De componenten die gebruikt worden, zijn van minderwaardige kwaliteit, of om het met de woorden van David L. Jones te zeggen: “Ik zou deze elektrolytische condensator niet verder vertrouwen dan ik ze in de designer zijn kont kan duwen.” De transistors zijn ook van minderwaardige kwaliteit.

De valse iPhoneladers zijn erg goedkoop en daar is een reden voor: slecht ontwerp en slechte componenten. “Er is enkel nagedacht over hoe goedkoop ze deze dampende hoop hondenstront kunnen produceren”, dixit David L. Jones.
Misschien wat zwaar aangezet maar ik ben om en doe voorzichtiger met de originele lader en raak ik hem toch onverhoopt kwijt ga ik voor het origineel.Ten slotte verlies je dat ding niet elke dag en voor die paar euro meer ga ik voor veiligheid boven prijs. Ieder denkt daar uiteraard anders over. :wink:

sjohie

Ongelezen bericht door sjohie »

Er zijn ook prima niet A-merk laders te koop, die gewoon goed en veilig zijn. Maar die zijn dan zeg 12,50, waar "eigen" Apple laders ~25 zijn, en Chinese ontploffende meuk rond de 5 euro. Net als met accu's voor bijvoorbeeld digitale (spiegelreflex) camera's, daar doet een merk als Jupio niks onder voor mijn originele Olympus accu. Sterker nog, die Jupio heeft iets meer vermogen, en houdt de lading ook net iets langer vol als hij ongebruikt in de tas ligt.

GJvdZ

Ongelezen bericht door GJvdZ »

Het probleem is niet zozeer origineel of niet origineel, maar goed of slecht. Een adapter voor een paar euro kan gewoon niet. Moet je laten liggen. Daarnaast kan je natuurlijk ook twijfels hebben als een fabrikant het plastic deel van een Apple of Samsung adapter tot in de puntjes probeert na te maken. Waarom niet gewoon een universele vormgeving toepassen?

Gesloten