Vakantiegangers, die in het buitenland hun mobieltje (of laptop) hebben gebruikt om te internetten, krijgen momenteel letterlijk de rekening gepresenteerd. Het is vaak flink schrikken bij de nota’s die je bij thuiskomst op de deurmat vindt. Onverwachte rekeningen van honderden of zelfs duizenden euro’s zijn geen uitzondering. In Nederland zelf kun je voor een tientje per maand onbeperkt het internet op; eenmaal over de grens zijn tarieven van 30 euro per MB geen uitzondering. We zijn niet gewend om per MB af te rekenen, maar onderweg 20 vakantiefoto’s naar huis mailen kan dus een rekening van 900 euro opleveren. En bijvoorbeeld even met je mobieltje spelen en een filmpje downloaden, idem dito.
De Consumentenbond heeft een actie opgezet tegen de hoge tarieven voor mobiel internet in het buitenland. Daarnaast voeren we onderzoek naar hoe de hoge rekeningen tot stand komen. Daarom willen we jullie ervaringen horen. Meld je ervaringen met mobiel internet op vakantie in het buitenland op de website van de Consumentenbond, www.consumentenbond.nl/meldpuntinternet. En vertel je verhaal via de webcam op YouTube, www.youtube.nl/group/meldpuntinternet
Eva Whyte
Consumentenbond
| LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Meldpunt Duur Vakantie-internet
Re: Meldpunt Duur Vakantie-internet
Ik ben me werkelijk te pletter geschrokken van mijn rekening. Een paar leuke vakantiefoto's mailen kost me echt honderden euro's. Voor dit geld had ik beter een goede digitale camera kunnen kopen. Bij de klantenservice kreeg ik te horen dat dat nou een eenmaal de tarieven zijn. En ja, ik kan het bedrag in termijnen betalen, maar dan kan ik mijn telefoon niet meer gebruiken, ik kan dan alleen nog maar gebeld worden !
Daar heb ik dat k.. ding toch niet voor.
-
gravedigger
Betutteling van de consument. Men heeft gewoon zijn eigen verantwoordelijkheid, D.w.z. informeer eerst voor je ergens aan begint. Maar het lijkt er tegenwoordig op dar er eerst gedaan wordt en achteraf geklaagd. De xonsementenbons kan z=ich beter bezig houden met informeren VOOR dit soort zaken gebeurt.
Een leuke actie voor domme mensen!
De consumentenbond vindt blijkbaar dat mensen niets meer hoeven te lezen of te onderzoeken en de hele dag overstelpt moeten worden met waarschuwingen voor van alles en nog wat.
De consumentenbond vindt blijkbaar dat mensen niets meer hoeven te lezen of te onderzoeken en de hele dag overstelpt moeten worden met waarschuwingen voor van alles en nog wat.
Ik ben het niet helemaal eens met twee bovenstaande reacties. Waar ik me wel in kan vinden, is dat consumenten zich van te voren moeten informeren over de dienst die ze gaan gebruiken. Ik geloof echter niet dat het de bedoeling van de consumentenbond is om dit tegen te gaan.
Ik denk wel dat ze iets willen doen aan de natuurlijk veel te hoge tarieven voor internationaal dataverkeer. Eén mb aan data is in het buitenland al gauw twintig keer zo duur als in Nederland. Met eenzelfde rekensom zou één minuut bellen in het buitenland al gauw vier euro kosten.
Natuurlijk zullen de kosten van diensten als telefonie en internet in het buitenland hoger zijn dan in Nederland, maar ik geloof wel dat het verschil proportioneel moet zijn. De prijs van nu staat namelijk in geen enkele verhouding meer tot de kosten en het lijkt er sterk op dat de prijzen van internationaal dataverkeer kunstmatig hoog worden gehouden.
Ik denk wel dat ze iets willen doen aan de natuurlijk veel te hoge tarieven voor internationaal dataverkeer. Eén mb aan data is in het buitenland al gauw twintig keer zo duur als in Nederland. Met eenzelfde rekensom zou één minuut bellen in het buitenland al gauw vier euro kosten.
Natuurlijk zullen de kosten van diensten als telefonie en internet in het buitenland hoger zijn dan in Nederland, maar ik geloof wel dat het verschil proportioneel moet zijn. De prijs van nu staat namelijk in geen enkele verhouding meer tot de kosten en het lijkt er sterk op dat de prijzen van internationaal dataverkeer kunstmatig hoog worden gehouden.
-
gravedigger
De petitie is vandaag aangeboden. Ondertekend door maar liefst 11000 mensen. Geweldig succes CB. Leeft dus wel heel erg onder jullie leden