LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Mobiel internet KPN wordt duurder

Heb je goede of slechte ervaringen met jouw telefoon of jouw telefoonaanbieder? Geef hier jouw mening.
HTCHenk007

Mobiel internet KPN wordt duurder

Ongelezen bericht door HTCHenk007 »

Mobiel internet KPN wordt duurder
Uitgegeven: 10 mei 2011 09:29
Laatst gewijzigd: 10 mei 2011 10:27

LONDEN - Mobiel internetten wordt duurder. Dat zei KPN-topman Eelco Blok dinsdag in een toelichting op de strategie van het concern tot en met 2015.

© AFPKPN ziet zich genoodzaakt een ander verdienmodel te lanceren nu blijkt dat de oude modellen die in hoge mate leunen op bellen en sms'en, zijn achterhaald.

Zo liet Blok weten dat van de Hi-klanten, het jongerenmerk van KPN, in augustus vorig jaar niemand de applicatie WhatsApp op zijn smartphone had geïnstalleerd. ''Nu is dat 85 procent.'' Met WhatsApp kunnen klanten gratis met elkaar chatten via de smartphone.

Extra betalen

De wijzigingen gelden ook voor KPN-dochters Hi en Telfort. Alle nieuwe klanten die gebruikmaken van het netwerk van KPN zullen vanaf de zomer dus extra moeten betalen voor bepaalde functionaliteiten.

"We gaan geen extra geld vragen voor specifieke applicaties, maar vragen een extra vergoeding voor bijvoorbeeld alle apps die gebruikmaken van de functie VoIP", aldus Blok. Bijvoorbeeld Skype maakt gebruik van VoIP. Whatsapp is een dienst waarbij berichten over internet verstuurd worden.

Bedrag

Met welk bedrag het mobiele internet bij KPN zal toenemen, wil de provider nog niet bekendmaken. Ook wil Blok geen applicaties noemen naast Skype en Whatsapp die extra geld zullen gaan kosten.

Verdere details wil KPN pas in de zomer geven als de abonnementen worden geïntroduceerd. Of een klant straks duurder uit is, hangt volgens Blok helemaal van de klant af. ''In hoeverre die er gebruik van maakt.''

KPN wil niet ingaan op de vraag of het basis abonnement voor mobiel internet duurder wordt, of dat de prijsstijging alleen geldt voor klanten die extra diensten als VoIP willen.

Huidige abonnees

Wel stelt de provider dat er voor huidige klanten niets veranderd. Dit is deels waar. Er is extra een regel in de algemene voorwaarden die nu niet nageleefd wordt en straks wel.

Zo is in de voorwaarden (pdf) te lezen dat het gebruik van VoIP verboden is. KPN staat dit nu toe, maar zal de functionaliteit wanneer de nieuwe abonnementen ingegaan zijn ook blokkeren voor bestaande abonnees.

Fundamenteel veranderd

Volgens Blok is de mobiele markt met de komst van de smartphones ''fundamenteel veranderd''. Geavanceerde smartphones zijn in verbazingwekkend hoog tempo omarmd. ''Het aantal mobiele belminuten zal afnemen, sms'en vlakt al af.''

KPN stelt bovendien dat zij niet de enige zijn die dit zullen merken. "Wij hebben de verandering echter snel opgemerkt en handelen er ook snel naar." T-Mobile en Vodafone maakten onlangs nog bekend dat het aantal sms'jes bij deze providers wel blijft toenemen.

KPN houdt rekening met een lichte afname van het marktaandeel op de mobiele markt. Op dit moment heeft de provider 47 procent van de markt in handen, in 2015 mag dit gedaald zijn naar 45 procent.

© NU.nl/ANP

http://www.nu.nl/internet/2511233/mobie ... urder.html

Voor eerlijke voorlichting kan je altijd naar http://www.belkostenwijzer.nl

Ik zou graag de mening van de trosradar leden weten over deze stap van KPN.

MVG,

Henk

manondoris

Re: Mobiel internet KPN wordt duurder

Ongelezen bericht door manondoris »

enorm balen natuurlijk,en switchen heeft geen zin denk ik want andere providers zullen in rap tempo de kpn volgen.

angel1978

Ongelezen bericht door angel1978 »

lastig maar niet rampzalig.. alternatieven genoeg

manondoris

angel1978 schreef:lastig maar niet rampzalig.. alternatieven genoeg
wat zijn die alternatieven dan? mijn dochter heeft een bb met internet,nu vond ik het juist zo fijn dat ze kon w.a pen en pingen .dat scheeld weer in de kosten omdat die kinderen zich helemaal wezenloos sms. en aangezien bijna alle jeugd een i-phone bezitten is dat onderling gratis.

Remont1

Ongelezen bericht door Remont1 »

Dit is voor mij een reden om na mijn huidige abbonnement niet verder te gaan bij KPN. Heb daar 7 jaar lang mijn telefoon abbonnement gehad en ga het hierna opzeggen. Rekeningen die niet kloppen, prijzen die per ongeluk omhoog gaan, fouten die gemaakt worden, slechte klantenservice, torenhoge rekeningen na de vakantie, etc.

angel1978

manondoris schreef:
angel1978 schreef:lastig maar niet rampzalig.. alternatieven genoeg
wat zijn die alternatieven dan? mijn dochter heeft een bb met internet,nu vond ik het juist zo fijn dat ze kon w.a pen en pingen .dat scheeld weer in de kosten omdat die kinderen zich helemaal wezenloos sms. en aangezien bijna alle jeugd een i-phone bezitten is dat onderling gratis.
Niet gratis, ze hebben wel een databundel nodig..
laat ze gewoon pingen via wifi-netwerken..

Indien het toch via een 3G moet, leg verbinding met thuis en ping / whatsapp daarna via het thuis-wifi

manondoris

maar wiffi heb je toch niet overal? nu kunnen ze inderdaad met zon bundeltje eindeloos internetten en w.appen en pingen , ze sluit er nog een sms bundeltje bij af iedere maand en heeft dan 1000 sms .zo kan ze nooit over haar tegoed heen gaan en dat sprak ons nou juist zo aan . en als ze verbinding heeft met thuis,is het dan niet zo dat ze er alleen thuis ping en w.a mee kan versturen? ik wilde in juni ook een bb aanschafen met internet ,want dan is de 2 jaar voorbij en mag ik weer een nieuw toestel.nu moet ik er toch nog maar eens over na denken.

angel1978

Thuis, station, McDonalds, school

mogelijkheden genoeg.. Ze moeten gewoon leren om gebruik te maken van de mogelijkheden die er zijn.. buiten die mogelijkheden om moet het mogelijk zijn om de overige smsjes binnen die 1000 te houden ( dat zijn er gemiddeld meer dan 30 per dag die buiten het wifi om gestuurd kunnen worden ).

Via een VPN naar huis zijn er ook nog andere technische mogelijkheden, maar die vragen wat meer ( voor de meesten teveel ) technische kennis.

angel1978

ik wilde in juni ook een bb aanschafen met internet ,want dan is de 2 jaar voorbij en mag ik weer een nieuw toestel.nu moet ik er toch nog maar eens over na denken.
Beter een sim-only nemen en daarmee evt. sparen voor een nieuw toestel. Veel goedkoper.

manondoris

angel1978 schreef:Thuis, station, McDonalds, school

mogelijkheden genoeg.. Ze moeten gewoon leren om gebruik te maken van de mogelijkheden die er zijn.. buiten die mogelijkheden om moet het mogelijk zijn om de overige smsjes binnen die 1000 te houden ( dat zijn er gemiddeld meer dan 30 per dag die buiten het wifi om gestuurd kunnen worden ).

Via een VPN naar huis zijn er ook nog andere technische mogelijkheden, maar die vragen wat meer ( voor de meesten teveel ) technische kennis.
dank voor de tips maar ik vind het toch allemaal iets te moeilijk worden zo :lol: het is nou juist zo handig zoals het nu gaat,en het is heel erg in trek nu vooral onder de jeugd.ik vrees dat er over een tijdje heel veel ouders niet meer zo blij zullen zijn. jammer kpn!!!!

angel1978

het is nou juist zo handig zoals het nu gaat,en het is heel erg in trek nu vooral onder de jeugd.
Precies de reden waarom het nu anders wordt

manondoris

ja precies!

angel1978

manondoris schreef:ja precies!
Ik geloof dat je het niet helemaal snapt..

De populariteit is nu juist de ondergang hiervan. Je kan beter iets hebben dat minder populair is, maar blijkbaar lopen mensen liever achter de stroom aan..
Iets tijd investeren en echt doorgronden hoe iets werkt, werkt veel beter, maar is blijkbaar teveel gevraagd voor het gros van de mensen...

Die klagen liever achteraf dat het niet meer werkt.

manondoris

angel1978 schreef:
manondoris schreef:ja precies!
Ik geloof dat je het niet helemaal snapt..

De populariteit is nu juist de ondergang hiervan. Je kan beter iets hebben dat minder populair is, maar blijkbaar lopen mensen liever achter de stroom aan..
Iets tijd investeren en echt doorgronden hoe iets werkt, werkt veel beter, maar is blijkbaar teveel gevraagd voor het gros van de mensen...

Die klagen liever achteraf dat het niet meer werkt.
het eerste deel snap ik en ben ik het met je eens.deel 2 snap ik er niks meer van :?:

Gesloten