Hallo!
Momenteel heb ik een sim-only abonnement bij Simyo lopen. Ik ben al iets meer dan 3 jaar een redelijk tevreden klant, tot de afgelopen maand.
Ik heb een internet bundel van 1500mb. Afgelopen juli was ik mij ervan bewust dat ik dat ging overschrijven. Via de applicatie van Simyo hield ik mijzelf op de hoogte van mijn verbruik. Aan het einde van de maand bleef de teller op 1599mb hangen, aangezien ik de laatste paar dagen gebruik maakte van de wifi thuis. De keuze was dan ook snel gemaakt, ik zou per 1 augustus een bundel van 2500mb in gebruik nemen.
Al gauw kwam de rekening van juli, en die was voor 99mb buiten de bundel behoorlijk hoog. Ik was niet op de hoogte van de tarieven die golden buiten de bundel (uiteraard eigen verantwoordelijkheid), dus via het forum van Simyo heb ik daarom verzocht. De medewerker reageerde met onder andere een link naar de tarieven, en het verhaal 'dat ik 148mb buiten de bundel heb verbruikt, vandaar de hoge kosten'.
Ik vroeg mij af hoe zij aan 148mb kwamen, aangezien de applicatie weergaf dat ik op 99mb zat. Dat verschil is maar liefst 7 euro.
Uiteindelijk bleek : "Het kan helaas zo zijn dat de grafieken bij Historie op de app (en op Mijn Simyo, want die zijn hetzelfde) niet overeenkomen met het werkelijke verbruik.
Om helemaal gespecificeerd te zien wat je werkelijke verbruik is, kun je in de lopende maand gaan naar het tabblad Verbruik. Daarna staat dit op je factuur.
Deze is dan ook leidend."
De applicatie is dus misleidend. Als je uitgaat van dat verbruik, maar achteraf blijkt dat je helemaal niet uit kunt gaan van dat verbruik, kom je in mijn geval uit op nog hogere kosten. Mocht je denken dat je misschien binnen je bundel bent gebleven deze maand, is de kans aanwezig dat je stiekem toch buiten je bundel bent gegaan. Alleen haal je dit niet uit je applicatie, maar moet je de hele specificatie gaan raadplegen om erachter te komen, achteraf. Dan kan je er niks meer aan doen, je kunt je verbruik niet meer aanpassen en die rekening gaat er toch wel komen.
Tevens was een reactie: "Je hebt zeker wel wat aan de gegevens van de Mijn Simyo app. Alleen hebben we op Mijn Simyo zelf meer ruimte om info te geven.
Die info die jij betwist betreft een indicatie van het verbruik in een vorige maand. Tijdens de lopende maand staat alles, en dan ook echt alles op de website Mijn Simyo. Bovendien gaat het hier om de maand juli en daarvan kun je op de app de specificatie downloaden waar dus ook echt alles op staat."
Er wordt op gehamerd om vooral uit te gaan van de specificatie. Dat begrijp ik, maar een doel van een applicatie is om via een snelle manier inzicht te krijgen in je verbruik. En dat verbruik klopt dus niet. Ook nu ik ondertussen de specificatie kan bekijken, heeft de applicatie zich niet aangepast aan het daadwerkelijke gebruik.
Ook is het gek dat men een indicatie van het verbruik van een vorige maand gebruikt. Mijn gebruik is grillig. De ene maand zat ik op 1356 mb, de maand daarop op 909mb. Er is geen peil op te trekken. De maanden hiervoor heb ik respectievelijk 1356mb, 909mb, 871mb, 1002mb, 1369mb en 1431mb verbruikt. De maand augustus zat ik alweer op 1321mb. Men moet geen indicatie geven, dat is elke maand dus onbetrouwbaar.
Bij deze wil ik Simyo gebruikers dus waarschuwen, de applicatie is geen correcte weergave van je gebruik. Ook is er nergens terug te vinden dat je huidige verbruik, een zogenaamde indicatie is van het gebruik van je afgelopen maand. Simyo verzuimd hierin zijn klanten op de hoogte te stellen via die bewuste applicatie. De specificatie achteraf is leidend, de applicatie waar je betrouwbare informatie acht terug te vinden, dus niet.
| LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Mobiele applicatie Simyo misleidend
Re: Mobiele applicatie Simyo misleidend
ff veiligstellenSkaai schreef:Hallo!
Momenteel heb ik een sim-only abonnement bij Simyo lopen. Ik ben al iets meer dan 3 jaar een redelijk tevreden klant, tot de afgelopen maand.
Ik heb een internet bundel van 1500mb. Afgelopen juli was ik mij ervan bewust dat ik dat ging overschrijven. Via de applicatie van Simyo hield ik mijzelf op de hoogte van mijn verbruik. Aan het einde van de maand bleef de teller op 1599mb hangen, aangezien ik de laatste paar dagen gebruik maakte van de wifi thuis. De keuze was dan ook snel gemaakt, ik zou per 1 augustus een bundel van 2500mb in gebruik nemen.
Al gauw kwam de rekening van juli, en die was voor 99mb buiten de bundel behoorlijk hoog. Ik was niet op de hoogte van de tarieven die golden buiten de bundel (uiteraard eigen verantwoordelijkheid), dus via het forum van Simyo heb ik daarom verzocht. De medewerker reageerde met onder andere een link naar de tarieven, en het verhaal 'dat ik 148mb buiten de bundel heb verbruikt, vandaar de hoge kosten'.
Ik vroeg mij af hoe zij aan 148mb kwamen, aangezien de applicatie weergaf dat ik op 99mb zat. Dat verschil is maar liefst 7 euro.
Uiteindelijk bleek : "Het kan helaas zo zijn dat de grafieken bij Historie op de app (en op Mijn Simyo, want die zijn hetzelfde) niet overeenkomen met het werkelijke verbruik.
Om helemaal gespecificeerd te zien wat je werkelijke verbruik is, kun je in de lopende maand gaan naar het tabblad Verbruik. Daarna staat dit op je factuur.
Deze is dan ook leidend."
De applicatie is dus misleidend. Als je uitgaat van dat verbruik, maar achteraf blijkt dat je helemaal niet uit kunt gaan van dat verbruik, kom je in mijn geval uit op nog hogere kosten. Mocht je denken dat je misschien binnen je bundel bent gebleven deze maand, is de kans aanwezig dat je stiekem toch buiten je bundel bent gegaan. Alleen haal je dit niet uit je applicatie, maar moet je de hele specificatie gaan raadplegen om erachter te komen, achteraf. Dan kan je er niks meer aan doen, je kunt je verbruik niet meer aanpassen en die rekening gaat er toch wel komen.
Tevens was een reactie: "Je hebt zeker wel wat aan de gegevens van de Mijn Simyo app. Alleen hebben we op Mijn Simyo zelf meer ruimte om info te geven.
Die info die jij betwist betreft een indicatie van het verbruik in een vorige maand. Tijdens de lopende maand staat alles, en dan ook echt alles op de website Mijn Simyo. Bovendien gaat het hier om de maand juli en daarvan kun je op de app de specificatie downloaden waar dus ook echt alles op staat."
Er wordt op gehamerd om vooral uit te gaan van de specificatie. Dat begrijp ik, maar een doel van een applicatie is om via een snelle manier inzicht te krijgen in je verbruik. En dat verbruik klopt dus niet. Ook nu ik ondertussen de specificatie kan bekijken, heeft de applicatie zich niet aangepast aan het daadwerkelijke gebruik.
Ook is het gek dat men een indicatie van het verbruik van een vorige maand gebruikt. Mijn gebruik is grillig. De ene maand zat ik op 1356 mb, de maand daarop op 909mb. Er is geen peil op te trekken. De maanden hiervoor heb ik respectievelijk 1356mb, 909mb, 871mb, 1002mb, 1369mb en 1431mb verbruikt. De maand augustus zat ik alweer op 1321mb. Men moet geen indicatie geven, dat is elke maand dus onbetrouwbaar.
Bij deze wil ik Simyo gebruikers dus waarschuwen, de applicatie is geen correcte weergave van je gebruik. Ook is er nergens terug te vinden dat je huidige verbruik, een zogenaamde indicatie is van het gebruik van je afgelopen maand. Simyo verzuimd hierin zijn klanten op de hoogte te stellen via die bewuste applicatie. De specificatie achteraf is leidend, de applicatie waar je betrouwbare informatie acht terug te vinden, dus niet.
Re: Mobiele applicatie Simyo misleidend
En hier verder omdat ik >4000 tekens had,
De applicatie is volgend, die weet niet realtime wat je verbruik is, dat wordt elke keer uit de systemen van Simyo gehaald op het moment dat jij er voor kiest om deze in de app te bekijken. Sterker nog, dit doen op je mobiele dataverbinding is al een garantie dat het niet klopt, omdat de dan actieve datasessie er nog niet in kan staan, omdat die nog niet afgerond is.
Ze kunnen je op 1 maand +/-10% vertellen wat je verbruik is, dus de truc is een datalimiet op 90% van je bundel op je toestel te zetten, dat kan op elk recent Android toestel sowieso, en dan zit je veilig.
Overig staat bij de algemene voorwaarden (pdf link!) van de app, bij "2" dat de getoonde gegevens met een paar uur vertraging getoond kunnen worden.
De applicatie is volgend, die weet niet realtime wat je verbruik is, dat wordt elke keer uit de systemen van Simyo gehaald op het moment dat jij er voor kiest om deze in de app te bekijken. Sterker nog, dit doen op je mobiele dataverbinding is al een garantie dat het niet klopt, omdat de dan actieve datasessie er nog niet in kan staan, omdat die nog niet afgerond is.
Ze kunnen je op 1 maand +/-10% vertellen wat je verbruik is, dus de truc is een datalimiet op 90% van je bundel op je toestel te zetten, dat kan op elk recent Android toestel sowieso, en dan zit je veilig.
Overig staat bij de algemene voorwaarden (pdf link!) van de app, bij "2" dat de getoonde gegevens met een paar uur vertraging getoond kunnen worden.
Re: Mobiele applicatie Simyo misleidend
Bedankt voor je reactie. Een ieder die wegwijs is in de wereld (en dus weet dat ze je gebruik op +/- 10% schatten) begrijpt volledig wat je allemaal zegt. Ik persoonlijk wist dit niet. En lees dit ook niet in de app of de voorwaarden.
Ik begrijp dat de applicatie volgend is, elke keer als ik deze open zie ik een tijdstip staan dat de gegevens zijn bijgewerkt en dat tijdstip komt nooit overeen met de momenten dat ik hem open. Dat heb ik al een tijdje door, maar niet iedere klant heeft daar kaas van gegeten, en dan is zo'n applicatie het ideale middel om er en kleine bron aan voorwaarden (zoals in jouw linkje) aan te verbinden.
Nu zijn we wel 1,5 maand verder, en blijft de applicatie stug volhouden dat ik 1599 mb heb verbruikt. Hij is nooit bijgewerkt, ook niet 'vertraagd', komt nog immer niet overeen met de specificatie die ik kan inzien. Er staat nergens dat er 'ongeveer' wordt getoond wat je hebt verbruikt, een klant die dit niet weet zal de app gewoon als leidraad gebruiken. Voor jou heel logisch misschien, maar voor een gemiddelde klant nergens terug te vinden.
Die haakjes en oogjes die niet in de voorwaarden terug zijn te vinden (behalve het vertraagd tonen van gebruik) kunnen wel vervelend worden.
Ik begrijp dat de applicatie volgend is, elke keer als ik deze open zie ik een tijdstip staan dat de gegevens zijn bijgewerkt en dat tijdstip komt nooit overeen met de momenten dat ik hem open. Dat heb ik al een tijdje door, maar niet iedere klant heeft daar kaas van gegeten, en dan is zo'n applicatie het ideale middel om er en kleine bron aan voorwaarden (zoals in jouw linkje) aan te verbinden.
Nu zijn we wel 1,5 maand verder, en blijft de applicatie stug volhouden dat ik 1599 mb heb verbruikt. Hij is nooit bijgewerkt, ook niet 'vertraagd', komt nog immer niet overeen met de specificatie die ik kan inzien. Er staat nergens dat er 'ongeveer' wordt getoond wat je hebt verbruikt, een klant die dit niet weet zal de app gewoon als leidraad gebruiken. Voor jou heel logisch misschien, maar voor een gemiddelde klant nergens terug te vinden.
Die haakjes en oogjes die niet in de voorwaarden terug zijn te vinden (behalve het vertraagd tonen van gebruik) kunnen wel vervelend worden.
