| LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Onterecht factureren Telfort
Onterecht factureren Telfort
Ik heb een factuur ontvangen van Telfort rond de 1200 euro.
In eerste instantie dacht ik dat dit een typfout zou zijn geweest, toen ikmijn specificatie echter bekeek zag ik dat er voor 800 (!) euro gedownload is in 3G, na nader bekeken te hebben bleek ik een virus te hebben dat continue download in 3G!
Dit verhaal heb ik bij telfort neergelegt, zij zeggen echter dat ik direct moet betalen en dat termijnen niet mogelijk zijn....
hierop volgend heb ik hun gemeld absoluut nooit getekend te hebben voor een 3G verbinding en altijd wifi gebruik. Zij stuurden terug dat wanneer je niet tekend voor iets, dit toch wordt aangesloten!!! Dat zou in de algemene voorwaarden staan maar ik vind het nergens meer terug.
na een jurist en advocaat te hebben geraadpleegt geven deze mij aan dit bedrag niet te voldoen aan telfort, echter dit bedrag is namelijk schade veroorzaakt door een virus en op een netwerk waarvoor ik NIET getekend heb. Telfort dreigt nu met van alles en nogwat.
Heeft iemand tips?
In eerste instantie dacht ik dat dit een typfout zou zijn geweest, toen ikmijn specificatie echter bekeek zag ik dat er voor 800 (!) euro gedownload is in 3G, na nader bekeken te hebben bleek ik een virus te hebben dat continue download in 3G!
Dit verhaal heb ik bij telfort neergelegt, zij zeggen echter dat ik direct moet betalen en dat termijnen niet mogelijk zijn....
hierop volgend heb ik hun gemeld absoluut nooit getekend te hebben voor een 3G verbinding en altijd wifi gebruik. Zij stuurden terug dat wanneer je niet tekend voor iets, dit toch wordt aangesloten!!! Dat zou in de algemene voorwaarden staan maar ik vind het nergens meer terug.
na een jurist en advocaat te hebben geraadpleegt geven deze mij aan dit bedrag niet te voldoen aan telfort, echter dit bedrag is namelijk schade veroorzaakt door een virus en op een netwerk waarvoor ik NIET getekend heb. Telfort dreigt nu met van alles en nogwat.
Heeft iemand tips?
-
B77_Neoworx
Re: Onterecht factureren Telfort
je moet het internet zien als een service die wordt aangeboden door Telfort. Net zo als bellen en smsen. Ook al heb je geen sms in je bundel je kunt toch nog smsen maar dan wel voor een buiten de bundel tarief dit is hetzelfde bij het gebruik van internet.
Wat betreft het virus, Telfort draagt niet de verantwoording over de software die je op je telefoon installeert en dit is dan dus ook je eigen verantwoording. Het is heel vervelend wat er is gebeurt maar Telfort kan natuurlijk niet weten dat, wanneer jij internet gebruikt, dit wordt gedaan door kwaadaardige software die op je smartphone staat.
Ik zou eerst het bedrag voldoen en dan vervolgens met Telfort in dialoog gaan. Dit omdat het in dit geval erop lijkt dat Telfort juridisch gezien meer heeft om op te staan en als je het bedrag niet overmaakt er eventueel nog incasso kosten bovenop komen.
Wat betreft het virus, Telfort draagt niet de verantwoording over de software die je op je telefoon installeert en dit is dan dus ook je eigen verantwoording. Het is heel vervelend wat er is gebeurt maar Telfort kan natuurlijk niet weten dat, wanneer jij internet gebruikt, dit wordt gedaan door kwaadaardige software die op je smartphone staat.
Ik zou eerst het bedrag voldoen en dan vervolgens met Telfort in dialoog gaan. Dit omdat het in dit geval erop lijkt dat Telfort juridisch gezien meer heeft om op te staan en als je het bedrag niet overmaakt er eventueel nog incasso kosten bovenop komen.
Dat hoeft niet perse, als TS direct stelt dat hij een dispuut over de rekening heeft, hij de rechtmatigheid van de rekening betwist en alleen na tussenkomst van de rechter zal betalen, dan heeft TS een behoorlijke grond om geen incasso kosten te hoeven betalen. Verliest hij de procedure, dan zal TS uiteraard wel de gerechtelijke kosten extra moeten betalen.B77_Neoworx schreef:Dit omdat het in dit geval erop lijkt dat Telfort juridisch gezien meer heeft om op te staan en als je het bedrag niet overmaakt er eventueel nog incasso kosten bovenop komen.
Blijft de vraag over of je een procedure wel wint, dat ligt allemaal niet zo eenvoudig. Je zal de algemene voorwaarden en je contractbepalingen echt helemaal moeten uitzoeken. Eventueel kan je op zoek gaan naar eerdere rechtzaken van andere slachtoffers, die zullen er vast wel zijn daar dit al jaren gebeurt. Die uitkomst kan een graadmeter zijn voor je eigen zaak, al heb je natuurlijk nooit zekerheid.
Als je op rechtspraak.nl kijkt zie je o.a. zaak LJN: BQ4867, Rechtbank Rotterdam , 369519 / HA ZA 10-3768. Het gaat hier dan wel niet over een virus maar er zijn wel raakvlakken, wellicht dat je er wat aan hebt.
Laatst gewijzigd door wiseger op 11 aug 2012 15:04, 1 keer totaal gewijzigd.
Dat zijn een funky advocaat en jurist geweest, jij hebt een virus op een apparaat waar jij verantwoordelijk voor bent, en volgens hen zou je niet moeten betalen? Doe mij dat adresje even..ThomasF schreef:Ik heb een factuur ontvangen van Telfort rond de 1200 euro.
Heeft iemand tips?
En 3g, oftewel "mobiel internet" is een dienst die je ook af kan nemen zonder speciaal data-abonnement bij je telefoon abonnement, daarvoor staan de kosten in je contract vermeld trouwens. Als jij bij je (smart)phone een data abonnement afsluit is het goedkoper, maar zonder kan dus prima zoals je hebt gemerkt.
Ik begrijp dat je een abonnement hebt afgesloten waarvan internet geen onderdeel van uitmaakte. Vervolgens raakt je telefoon besmet met een virus en die gaat internet gebruiken. Dit maakt vervolgens gebruik van internet, dat je niet zou moeten hebben. Ik zie geen aanleiding om het bedrag te betalen.
Vergelijk dit eens met een verkoper die goederen heeft afleveren die jij niet besteld heb. Die betaal je toch ook niet? Als Telfort niet op een een overeenkomst kan wijzen op basis waarvan men dit gebruik in rekening kan brengen dan heeft ze geen recht op dat geld.B77_Neoworx schreef:Net zo als bellen en smsen. Ook al heb je geen sms in je bundel je kunt toch nog smsen maar dan wel voor een buiten de bundel tarief dit is hetzelfde bij het gebruik van internet.
Klopt als een bus, kijk maar eens op rechtspraak.nl bij zaak LJN: BQ4867, Rechtbank Rotterdam , 369519 / HA ZA 10-3768.alfatrion schreef:Als Telfort niet op een een overeenkomst kan wijzen op basis waarvan men dit gebruik in rekening kan brengen dan heeft ze geen recht op dat geld.
Het consumeren van de 3g dienst maakt er geen deel van uit, de mogelijkheid ervan wel, waarom zouden er anders toch data-prijzen in het contract staan, en het toestel die mogelijkheid bieden?alfatrion schreef:Ik begrijp dat je een abonnement hebt afgesloten waarvan internet geen onderdeel van uitmaakte. Vervolgens raakt je telefoon besmet met een virus en die gaat internet gebruiken. Dit maakt vervolgens gebruik van internet, dat je niet zou moeten hebben. Ik zie geen aanleiding om het bedrag te betalen.
Vergelijk dit eens met een verkoper die goederen heeft afleveren die jij niet besteld heb. Die betaal je toch ook niet? Als Telfort niet op een een overeenkomst kan wijzen op basis waarvan men dit gebruik in rekening kan brengen dan heeft ze geen recht op dat geld.B77_Neoworx schreef:Net zo als bellen en smsen. Ook al heb je geen sms in je bundel je kunt toch nog smsen maar dan wel voor een buiten de bundel tarief dit is hetzelfde bij het gebruik van internet.
Het zou ook gezien kunnen worden als je loopt een supermarkt in, consumeert een blikje cola en wil er vervolgens niet voor betalen.alfatrion schreef:Vergelijk dit eens met een verkoper die goederen heeft afleveren die jij niet besteld heb. Die betaal je toch ook niet? Als Telfort niet op een een overeenkomst kan wijzen op basis waarvan men dit gebruik in rekening kan brengen dan heeft ze geen recht op dat geld.B77_Neoworx schreef:Net zo als bellen en smsen. Ook al heb je geen sms in je bundel je kunt toch nog smsen maar dan wel voor een buiten de bundel tarief dit is hetzelfde bij het gebruik van internet.
@Emmy
Nee, het gaat erom dat je niet weet dat je telefoon data consumeert op 3G, terwijl je denkt dat het gewoon via zijn Wifi loopt. Hij heeft tenslotte helemaal geen 3G contract afgesloten, hoe zou het dan zomaar over 3G kunnen lopen?
De meeste consumenten weten geeneens wat 3G is, laat staan dat ze weten zomaar ineens een rekening van maar liefst 1200 euro in een maand kunnen krijgen, zonder enige begrenzing. Bij dergelijke bedragen moet het gewoon expliciet in de overeenkomst opgenomen zijn.
Het verweer, tja wij sluiten dat eigenlijk standaard aan zonder u daarover in te lichten, komt dan wel zwak over.
Nee, het gaat erom dat je niet weet dat je telefoon data consumeert op 3G, terwijl je denkt dat het gewoon via zijn Wifi loopt. Hij heeft tenslotte helemaal geen 3G contract afgesloten, hoe zou het dan zomaar over 3G kunnen lopen?
De meeste consumenten weten geeneens wat 3G is, laat staan dat ze weten zomaar ineens een rekening van maar liefst 1200 euro in een maand kunnen krijgen, zonder enige begrenzing. Bij dergelijke bedragen moet het gewoon expliciet in de overeenkomst opgenomen zijn.
Het verweer, tja wij sluiten dat eigenlijk standaard aan zonder u daarover in te lichten, komt dan wel zwak over.
In dat voorbeeld is er ook geen overeenkomst op grond waarvan de supermarkt de kosten van het blikje cola kan opeisen. Dan komen we uit bij zaken als ongerechtvaardigde verrijking en onrechtmatige daad. Maar de vergelijking gaat dan niet meer op.Emmy75 schreef:Het zou ook gezien kunnen worden als je loopt een supermarkt in, consumeert een blikje cola en wil er vervolgens niet voor betalen.
Zoals bij alle providers, is een 3G verbinding gewoon een onderdeel van het abonnement. Dat je geen internetbundel of wat dan ook afsluit, doet daar verder niks aan af. Persoonlijk heb ik bijvoorbeeld geen SMS-bundel bij mijn abonnement. Dat betekent natuurlijk niet dat ik niet zou hoeven te betalen voor het versturen van SMS berichtjes. Met 3G internet is het gewoon hetzelfde. Bij sommige providers is het wel mogelijk om 3G naderhand uit te schakelen, maar je zult hier zelf achteraan moeten. Als je goed het contract leest, zal dit er ook gewoon duidelijk in staan.