LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Onterechte boete voor te vroeg overstappen KPN

Heb je goede of slechte ervaringen met jouw telefoon of jouw telefoonaanbieder? Geef hier jouw mening.
renewouters
Berichten: 3493
Lid geworden op: 27 jul 2015 12:20

Re: Onterechte boete voor te vroeg overstappen KPN

Ongelezen bericht door renewouters »

Carstens schreef:Dank voor de reacties en het meedenken.

Voor het goede begrip: zoals staat aangegeven in mijn bericht van 13.18 op 11 augustus jl. heeft de nieuwe aanbieder namens mij al medio juni met ingang van 1 augustus 2017 opgezegd.
a- heb je dat zwart op wit van de nieuwe provider?
b- zo ja, dan wil dat nog altijd niet zeggen dat het ook een geaccepteerde datum voor de oude provider is. Als ik nu een contract afsluit bij een nieuwe provider met ingangsdatum X, dan voert de nieuwe provider dat gewoon uit, zonder voor mij te controleren wat er in mijn oude contract staat.

Carstens
Berichten: 12
Lid geworden op: 10 aug 2017 21:06

Re: Onterechte boete voor te vroeg overstappen KPN

Ongelezen bericht door Carstens »

Dank voor uw reactie

Ik heb het niet zwart op wit, maar persoonlijk hecht ik meer aan het woord van de nieuwe aanbieder dan dat van KPN, die immers aantoonbaar gelogen heeft. Van het verhaal over het zelf opzeggen klopt so wie so geen hout. Tot nu toe heeft de nieuwe aanbieder alles volgens afspraak geregeld. Bovendien heeft de nieuwe aanbieder aangeboden de zaak recht te zetten, hetgeen voor mij aangeeft dat men zeker is van z'n zaak. Bovendien past het voorval in het beeld dat inmiddels ook door een andere ex-klant van KPN is geschetst.

Voor mij is de zaak afgedaan, maar mocht er nog iemand in de vlek van KPN willen wrijven dat vind ik dat prima.

gemist
Berichten: 584
Lid geworden op: 13 mar 2016 00:32

Re: Onterechte boete voor te vroeg overstappen KPN

Ongelezen bericht door gemist »

Een telefonie-dienst opzeggen dmv nummerportatie is geen contracts-opzegging. Het contract loopt door, de dienst zelf is nutteloos omdat bellen zonder nummer alleen voor hackers is weggelegd.
Beste TS. Hoe u ook wringt, u staat in het ongelijk. Conform informatie diende u zelf actief het contract op te zeggen omdat u niet akkoord ging met de tariefsverhoging. Dus passief opzeggen dmv de overstapservice was fout. Dat staat overigens ook in het papieren bescheiden dat u bij uw nieuwe provider heeft ondertekend. Maar u heeft dat stukje waarschijnlijk gewoon niet gelezen.
Overstapservice = opzeggen latende provider per einde contract. Omdat de overstap-systemen geautomatiseerd zijn kunnen ze niet zien wanneer welke provider per welke datum een tariefsverhoging doorvoert.
Nog niet overtuigd? Bel uw huidige provider. Zelfde verhaal.

Carstens
Berichten: 12
Lid geworden op: 10 aug 2017 21:06

Re: Onterechte boete voor te vroeg overstappen KPN

Ongelezen bericht door Carstens »

Misschien heeft u even de tweede alinea van mijn bericht van 10.14 "gemist" over wat er in het White Paper Nummerportabiliteit staat. Gezien hetgeen u beweert lijkt erop dat op u ook de eerste alinea van het bericht van toepassing is.

Mocht u of iemand anders iets met KPN te maken hebben, nogmaals, door dit soort berichten wrijft u alleen maar in de vlek van KPN.

renewouters
Berichten: 3493
Lid geworden op: 27 jul 2015 12:20

Re: Onterechte boete voor te vroeg overstappen KPN

Ongelezen bericht door renewouters »

Carstens schreef:Dank voor uw reactie

Ik heb het niet zwart op wit, maar persoonlijk hecht ik meer aan het woord van de nieuwe aanbieder dan dat van KPN, die immers aantoonbaar gelogen heeft.
Dat vind ik toch wel een gewaagde opmerking eerlijk gezegd. Het gras is immers niet altijd groener (no pun intended) aan de andere kant.
Het is op z'n minst vreemd dat de nieuwe aanbieder dingen niet schriftelijk bevestigd....
Carstens schreef: Van het verhaal over het zelf opzeggen klopt so wie so geen hout. Tot nu toe heeft de nieuwe aanbieder alles volgens afspraak geregeld. Bovendien heeft de nieuwe aanbieder aangeboden de zaak recht te zetten, hetgeen voor mij aangeeft dat men zeker is van z'n zaak.
Of dat ze er achter zijn gekomen dat ze boel verkloot hebben....

Carstens
Berichten: 12
Lid geworden op: 10 aug 2017 21:06

Re: Onterechte boete voor te vroeg overstappen KPN

Ongelezen bericht door Carstens »

De enige partij die tot nu toe iets verkloot heeft is KPN. Uw opmerking dat de nieuwe aanbieder dingen niet schriftelijk bevestigt is onjuist; dat is nl. wel gebeurd. Wat ik niet zwart op wit heb is een bevestiging van het gesprek van vanmorgen over het verloop van e.e.a. De nieuwe provider heeft echter tot op dit moment alles keurig volgens afspraak geregeld, zoals ook al vermeld in het bericht van 10.14. Vanaf 16 juni is het daar gelopen zoals in het door Bob Schurkjens genoemde protocol geregeld is. Als u uit wilt gaan van de kwade trouw van de nieuwe aanbieder neem ik daar kennis van; het zij zo. Ik weet echter wel beter. In tegenstelling tot KPN ben ik door de nieuwe aanbieder nog nooit belogen en heb geen reden om aan hen te twijfelen. Dat is geen mening maar een feit.

Gelukkig ben ik er van af en ben ik klaar met KPN. Als wie dan ook wel tevreden zou zijn is mij dat prima. Voor mij heeft KPN echter afgedaan als onbetrouwbaar.

Nijogeth
Berichten: 10944
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Onterechte boete voor te vroeg overstappen KPN

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Maar u snapt niet dat u gewoon een contract heeft tot 1 september en deze niet zomaar mag opzeggen zonder het af te kopen?

U kunt inderdaad uw abonnement opzeggen als er voorwaarden door KPN worden veranderd, maar dit moet u echter zelf wel tijdig doen en ook duidelijk maken dat dit vanwege die reden is.

sylvesterb
Berichten: 5056
Lid geworden op: 26 apr 2015 10:52

Re: Onterechte boete voor te vroeg overstappen KPN

Ongelezen bericht door sylvesterb »

Carstens schreef:De enige partij die tot nu toe iets verkloot heeft is KPN. Uw opmerking dat de nieuwe aanbieder dingen niet schriftelijk bevestigt is onjuist; dat is nl. wel gebeurd. Wat ik niet zwart op wit heb is een bevestiging van het gesprek van vanmorgen over het verloop van e.e.a. De nieuwe provider heeft echter tot op dit moment alles keurig volgens afspraak geregeld, zoals ook al vermeld in het bericht van 10.14. Vanaf 16 juni is het daar gelopen zoals in het door Bob Schurkjens genoemde protocol geregeld is. Als u uit wilt gaan van de kwade trouw van de nieuwe aanbieder neem ik daar kennis van; het zij zo. Ik weet echter wel beter. In tegenstelling tot KPN ben ik door de nieuwe aanbieder nog nooit belogen en heb geen reden om aan hen te twijfelen. Dat is geen mening maar een feit.

Gelukkig ben ik er van af en ben ik klaar met KPN. Als wie dan ook wel tevreden zou zijn is mij dat prima. Voor mij heeft KPN echter afgedaan als onbetrouwbaar.
U blijft de plank missen en in te zien waar het om draait. Uw nieuwe aanbieder heeft niets foutgedaan. KPN heeft niets fout gedaan. De enige die een fout heeft gemaakt bent u zelf. U heeft het nagelaten KPN mede te delen dat u de overeenkomst vervroegt wilt beëindigen wegens de prijsverhoging die per 1 augustus inging.

Dit heeft u nagelaten, uw nieuwe provider kan dit niet doorgeven en KPN kan dit niet ruiken. U bent in gebreke gebleven hierin. Uw contract eindigde, conform de oorspronkelijke overeenkomst, per 1 september. KPN heeft u abonnement per 1 augustus beëindigd dus u betaald een boete voor de resterende maand.

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Onterechte boete voor te vroeg overstappen KPN

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Geachte mijnheer xxx,

Hartelijk dank voor uw reactie n.a.v. mijn verzoek per E-mail d.d.6 juli 2012.

Daar uw klacht is binnen gekomen via de Geschillencommissie dien ik volgens een vastgestelde procedure te handelen.
Voor betreft het bedrag van € 142,28 inclusief btw stuur ik u een Schikkingsvoorstel in tweevoud met een retourenveloppe toe.
Na uw akkoord verzoek ik u deze te ondertekenen en aan mij retour te sturen.
Na ontvangst kan ik tot betaling over gaan.

Vertrouwende u voor dit moment voldoende te hebben geïnformeerd.

Met vriendelijke groet,

Xxxxx xxxxx
KR CaseManagement
Even uit mijn mailbox gevist. KPN weigerde in 2012 mij teveel betaalde abokosten terug te betalen. Iets van 10 euro. Ben toen maar naar de SGC gegaan. Vergoed. Het coulancebedrag is opgebouwd uit het betwiste bedrag, sgc klachtengeld en 100 euro compensatie voor geleden ongemak.

Kpn moet een paar honderd euro behandelkosten per geschil schuiven aan de sgc. Daarom schikken ze. Prima werkwijze voor consumenten om je recht te halen. En weinig werk.

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Onterechte boete voor te vroeg overstappen KPN

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

http://maxius.nl/telecommunicatiewet/artikel7.2

Carstens heeft opgezegd per datum tariefsverhoging. Feitelijk komt de overeenkomst daarmee te vervallen. Artikel 7.2 telecomwet geeft aan dat dit kosteloos is. Ik lees nergens in artikel 7.2 dat consument een reden voor de opzegging moet geven. Het is daarnaast juist kpn die contractbreuk pleegt want zij verhogen de tarieven.

Daarnaast geldt bij tariefsverhoging zelfs geen opzegtermijn. Je kan kosteloos opzeggen op 31 juli voor een verhoging die op 1 augustus in gaat.

sylvesterb
Berichten: 5056
Lid geworden op: 26 apr 2015 10:52

Re: Onterechte boete voor te vroeg overstappen KPN

Ongelezen bericht door sylvesterb »

Bob Schurkjens schreef: Even uit mijn mailbox gevist. KPN weigerde in 2012 mij teveel betaalde abokosten terug te betalen. Iets van 10 euro. Ben toen maar naar de SGC gegaan. Vergoed. Het coulancebedrag is opgebouwd uit het betwiste bedrag, sgc klachtengeld en 100 euro compensatie voor geleden ongemak.

Kpn moet een paar honderd euro behandelkosten per geschil schuiven aan de sgc. Daarom schikken ze. Prima werkwijze voor consumenten om je recht te halen. En weinig werk.
KPN moet een paar honderd euro betalen voor een schikkingsvoorstel via de SGC en een paar honderd euro erbij als je het voor laten komen. Als ze winnen krijgen ze dit bedrag terug, Er is geen beleid bij KPN wat de minimale vordering moet zijn, de medewerker die de klacht behandeld kan zelf de afweging maken.

Zelf bij de SGC een klacht behandeld van een klant die claimde 5 jaar teveel betaald te hebben, theoretische gelijk waar het niet dat hij nooit opgezegd had. In eerste instantie was het coulance voorstel 1 jaar, na SGC 2 jaar van gemaakt. Klant ging niet akkoord hij wilde 5 jaar. Volgens de uitspraak had hij nergens recht op en meneer was € 50,00 kosten kwijt en was erg boos toen hij vernam dat het aanbod van 2 jaar natuurlijk niet meer gelde.

Ook klant gehad die € 50,00 terug claimde omdat ze volgens haar betaalde voor een gratis website. Gezien dit om het principe ging is deze zaak wel voorgelegd aan de SGC en deze wonnen we ook.

Al de 3,5 jaar dat ik klachten hebt behandeld hebben wij geen zaak verloren bij de SGC. Veelal deden we wel een schikkingsvoorstel omdat het voorleggen aan het SGC geen voordeel opleverde maar enkel kosten.

In dit geval zou ik niet zo zeker zijn.
Laatst gewijzigd door sylvesterb op 15 aug 2017 00:06, 2 keer totaal gewijzigd.

Carstens
Berichten: 12
Lid geworden op: 10 aug 2017 21:06

Re: Onterechte boete voor te vroeg overstappen KPN

Ongelezen bericht door Carstens »

De beste sylvesterb maakt een aantal denkfouten. Even ter overweging: waarom zou iemand op 16 juni laten opzeggen wegens prijsverhoging, om te bereiken dat op 1 augustus het KPN-contract stopt? Opzegging wegens prijsverhoging zou relevant geweest zijn als de opzegging na 1 juli zou zijn gedaan. Op 16 juni kon immers nog ruimschoots aan de gebruikelijke contractuele opzegtermijn van 1 maand worden voldaan. De overweging om KPN te verlaten is de slechte prijs/kwaliteitverhouding en nog een paar dingen. Wanneer echter iemand zich gewoon houdt aan de in dit geval geldende contractuele opzegtermijn van een maand is de reden van opzegging helemaal niet relevant. En dat is precies wat hier gebeurd is. Maar goed, stel dat ik zelf bij KPN opgezegd zou hebben, hoe zou dan de nummerportering verlopen zijn? Van verschillende kanten wordt aangegeven dat de kans op brokken dan levensgroot is, zeker bij een bedrijf als KPN en voor zover het überhaupt al kan. Het is ook niet voor niets in het protocol opgenomen dat wanneer de klant nummerbehoud wenst zowel portering als opzegging door de nieuwe aanbieder moet worden geïnitieerd. Als men de moeite neemt om even in mijn bericht van 10.14 te kijken ziet men de letterlijke tekst van het relevante Whitepaper over dit onderwerp. Wat de repeterende opmerking over mijn vermeende eigen schuld betreft heeft de nieuwe aanbieder aangegeven dat daarvan totaal geen sprake is, en dat er geheel en tijdig volgens het geldende protocol is gehandeld. Sylvesterb moet mij niet kwalijk nemen, maar gegeven de denkfouten en onjuiste veronderstellingen die hij maakt ik de deskundigheid van de nieuwe aanbieder net iets hoger inschat dan de zijne . Bovendien heeft de nieuwe aanbieder volledig inzicht in de feiten, terwijl sylvesterb niet meer dan veronderstellingen poneert. En nogmaals: KPN heeft tegenover mij nooit iets betwist over de datum waarop is opgezegd; slechts het feit dat niet door, maar namens mij is opgezegd zou de reden zijn voor het in rekening brengen van de afkoopboete. Zoals u elders kunt lezen is dat argument door een in het Verbintenissenrecht gespecialiseerde jurist voldoende weerlegd. Maar mogelijk weet sylvesterb het ook op dat punt beter.

Met andere woorden: naar mijn bescheiden mening slaat de beste man de plank zelf op meerdere punten mis.

De heer Bob Schurkjens dank voor het bericht. Naar het zich laat aanzien zal de nieuwe aanbieder de zaak van de afkoopboete regelen, hoewel ik dat zelf eigenlijk niet eens zo belangrijk vindt. Bovendien gaat het om een relatief gering bedrag, en het topic heeft slechts ten doel andere klanten van KPN die overstap overwegen attent te maken op wat hier gebeurd is. Wat anderen vinden is voor mij totaal irrelevant. Het zijn slechts mijn ervaringen, als anderen betere ervaringen hebben en dat willen laten weten is mij dat best. Voor mij was belangrijk dat de portering goed zou verlopen, want ik ben redelijk afhankelijk van mijn ouderwetse lijntje met bijbehorend nummer. Dank zij de goede zorgen van de nieuwe aanbieder en het kennelijk volgen van de juiste procedure is dat gelukkig helemaal goed gegaan en was het voormalige KPN-nummer op 1 augustus actief bij de nieuwe aanbieder. Ik heb er alle vertrouwen in dat het helemaal in orde zal komen, maar zoals u wellicht kunt begrijpen is het vertrouwen in KPN totaal verdwenen.

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Onterechte boete voor te vroeg overstappen KPN

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Sylvesterb uw reactie roept veel vragen op. Wat is uw relatie tot kpn en sgc? Hoe komt u aan de bedragen behandelkosten? Dit is echte insiderinformatie die niet openbaar is. Verder kunt u blijven roepen dat topicstarter ongelijk heeft, maar u onderbouwt dat niet in relatie tot de telecomwet. Ben benieuwd wat Alfatrion hier van vindt. In mijn ogen heeft Carstens 100% het gelijk aan zijn/haar kant en zou ik er beslist een geschil van maken bij sgc.

Als ik het goed begrijp heeft ts in juni jl opgezegd bij kpn per 1 aug. via overstapservice of zelf. Contract kpn liep tot 1 september. Daarna heeft kpn tariefsverhoging per 1 aug. doorgevoerd. Vervolgens wil kpn nog even de maand augustus beuren wat dus niet kan volgens art 7.2 telecomwet. Goede samenvatting?

Carstens
Berichten: 12
Lid geworden op: 10 aug 2017 21:06

Re: Onterechte boete voor te vroeg overstappen KPN

Ongelezen bericht door Carstens »

Hr. Schurkjens even voor de duidelijkheid:

De nieuwe aanbieder heeft namens mij op 16 juni 2017 via portering/opzegging bij KPN aangegeven dat het contract bij KPN op 1 augustus moest stoppen. Ik neem aan dat dit een vorm van overstapservice is. In ieder geval heeft de nieuwe aanbieder bij mij aangegeven dat zij portering/opzegging zouden regelen en ikzelf absoluut niets moest doen i.v.m mogelijke consequenties voor wat betreft het nummerbehoud. Voor zover ik kan overzien strookt dat ook met het protocol.

Ik begrijp in dit verband even de zinsnede "Contract kpn liep tot 1 september" even niet. Ik had weliswaar al wel betaald tot 1 september, maar bij KPN betaal je vrij ver vooruit. Mijn veronderstelling is dat ik een contract had, dat per maand opzegbaar was mits er een opzegtermijn van een maand in acht genomen werd. Voor zover ik kan overzien is dit precies wat er door de op 16 juni door de nieuwe aanbieder in gang gezette actie is gebeurd. In ieder geval dank voor uw meedenken.

sylvesterb
Berichten: 5056
Lid geworden op: 26 apr 2015 10:52

Re: Onterechte boete voor te vroeg overstappen KPN

Ongelezen bericht door sylvesterb »

Bob Schurkjens schreef:Sylvesterb uw reactie roept veel vragen op. Wat is uw relatie tot kpn en sgc? Hoe komt u aan de bedragen behandelkosten? Dit is echte insiderinformatie die niet openbaar is.


Dit kun je gewoon opvragen bij de SGC. Ik heb geen enkele relatie met KPN of SGC. Tarieven kunnen gewijzigd zijn is al een tijd geleden dan ik heb geïnformeerd.
Bob Schurkjens schreef:Verder kunt u blijven roepen dat topicstarter ongelijk heeft, maar u onderbouwt dat niet in relatie tot de telecomwet. Ben benieuwd wat Alfatrion hier van vindt. In mijn ogen heeft Carstens 100% het gelijk aan zijn/haar kant en zou ik er beslist een geschil van maken bij sgc.
Op welke basis? Wat hij schrijft had hij een jaarcontract tot 1 september bij KPN welke via een afkoopnota in rekening is gebracht. Een contract van 1 jaar is niet onredelijk bezwarend.
Bob Schurkjens schreef: Als ik het goed begrijp heeft ts in juni jl opgezegd bij kpn per 1 aug. via overstapservice of zelf. Contract kpn liep tot 1 september.
TS heeft niet zelf opgezegd, dit geeft hij ook aan. De diensten van KPN zijn per 1 augustus beeindigd.
Bob Schurkjens schreef:Daarna heeft kpn tariefsverhoging per 1 aug. doorgevoerd. Vervolgens wil kpn nog even de maand augustus beuren wat dus niet kan volgens art 7.2 telecomwet. Goede samenvatting?
Indien je wilt opzeggen conform artikel 7.2. moet je je wel beroepen op dit artikel. TS heeft dit niet gedaan en de nieuwe aanbieder ook niet. Het enige wat onduidelijk is had TS een contract tot 1 september, dit is nog onduidelijk.

Indien hij een contract had tot 1 september dan zal TS moeten aantonen bij KPN dat hij per 1 juli heeft opzegt bij KPN en dan is de nota onterecht, had hij een contract tot 1 september dan is de nota gewoon terecht.

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Onterechte boete voor te vroeg overstappen KPN

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Het blijft voor mij een niet helemaal duidelijk verhaal. Ik maak er uit op dat het gaat om een analoge vaste telefoonverbinding die is overgezet naar een andere provider. Anyway ik wens Carstens veel belplezier bij de nieuwe provider.

sylvesterb
Berichten: 5056
Lid geworden op: 26 apr 2015 10:52

Re: Onterechte boete voor te vroeg overstappen KPN

Ongelezen bericht door sylvesterb »

Bob Schurkjens schreef:Het blijft voor mij een niet helemaal duidelijk verhaal. Ik maak er uit op dat het gaat om een analoge vaste telefoonverbinding die is overgezet naar een andere provider. Anyway ik wens Carstens veel belplezier bij de nieuwe provider.
Helemaal mee eens het verhaal is onduidelijk. En als TS het niet duidelijk heeft is de SGC geen goede optie, immers kost een klacht indienen hun€ 50,00 als hij in zijn ongelijk blijkt te staan.

Je kunt beter beginnen bij www.klachtkompas.nl, de afdeling die deze klachten behandeld is dezelfde als die de SGC klachten behandeld. De kans is dus groot als je hier geen gelijk/coulance krijgt dan is de kans dat bij de SGC een schikking gaan treffen klein.

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Onterechte boete voor te vroeg overstappen KPN

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Mee eens.

Carstens
Berichten: 12
Lid geworden op: 10 aug 2017 21:06

Re: Onterechte boete voor te vroeg overstappen KPN

Ongelezen bericht door Carstens »

Dank voor de door u gedane moeite.

Uit het voorgaande is me duidelijk geworden dat de datum waarop de opzegging KPN bereikt heeft bepalend is voor de vraag of de afkoopboete al dan niet terecht was.

De nieuwe aanbieder heeft me laten weten (en op nadrukkelijke navraag bevestigd) dat portering/opzegging in gang is gezet op 16 juni. Dat is de ook datum waarop ik met de nieuwe aanbieder in zee ben gegaan; de datum is bovendien bewust gekozen om er voor te zorgen dat de opzegging ruim voor 1 juli bij KPN kon zijn. Ik heb geen enkele reden om te twijfelen aan de mededelingen van de nieuwe aanbieder, want zoals al vaker aangegeven is daar alles volgens afspraak verlopen.

De ontvangst van de eindafrekening waarop een afkoopboete voorkwam was aanleiding om contact met KPN op te nemen. Daar kreeg ik te horen dat de reden voor de boete was dat niet ikzelf, maar de nieuwe aanbieder namens mij had opgezegd. De datum waarop de opzegging zou zijn ontvangen is door KPN niet als argument genoemd, en dus ook niet betwist. Omdat het niet-zelf opzeggen argument mij onwaarschijnlijk voorkwam heb ik doorgevraagd, maar men persisteerde. Het gevoel dat ik met een kluitje in het riet gestuurd ben was aanleiding om dit topic te starten. Dat gevoel blijkt nu dus te kloppen: het zelf-opzeg argument is in dit geval helemaal niet relevant, en bovendien onzin. De werkelijke achtergrond zal het tijdstip van ontvangst van de opzegging zijn, al dan niet correct in de systemen van KPN verwerkt.

KPN heeft tot nu toe niet aangegeven wat de datum is waarop zij de opzegging heeft ontvangen. Ik meen echter dat het vreemd zou zijn dat wanneer het ene telecombedrijf een bericht stuurt dat bestemd is voor een andere telecombedrijf bij de huidige stand van de techniek een dergelijk bericht meer dan 14 dagen onderweg is. Het gebruik van een niet-relevant en aantoonbaar onjuist "gelegenheidsargument" door KPN geeft mij de indruk dat er werkelijk iets fout zit bij KPN en dat men gezien de toch al verloren klant er geen belang bij meende te hebben om er iets mee te doen. Maar goed, meer dan een indruk is het niet en zolang KPN niet duidelijk maakt wanneer de opzegging haar bereikt heeft zal het onduidelijk blijven. Het zij zo.

Dank ook voor de suggestie om via Klachtenkompas of SGC nog iets te doen. Echter, gezien het geringe bedrag waarvan ik overigens al "afscheid" had genomen is het me mede gezien de energie die je daar dan ook weer in moet steken eigenlijk niet de moeite waard. Daarnaast zit ik niet niet op een "coulance"-fooi van KPN te wachten. Wat ik met dit topic heb willen bereiken is aandacht voor de manier waarop KPN met vertrekkende klanten omgaat. Gezien het aantal views en de reacties is dat uitstekend gelukt. Daarnaast vind ik het plezierig dat als gevolg van die reacties de waarschijnlijk werkelijke reden boven water gekomen is.

Overigens, de telefoon werkt bij de nieuwe aanbieder prima!

alfatrion
Berichten: 22184
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Onterechte boete voor te vroeg overstappen KPN

Ongelezen bericht door alfatrion »

Carstens schreef:In de voorwaarden van KPN staat dat het contract 1 maand van tevoren moet worden opgezegd.
Dat is niet nodig, als een telecombedrijf een nadeel in uw nadeel doorvoert. Immers, dit moet men 4 weken / 1 maand van te voren aankondigen. Zolang de ontbinding, maar voor 1 augustus is aangemeld bij KPN met als doel om met die datum de overeenkomst te beëindigen.
Carstens schreef:(...) waarbij KPN nog even een afkoopsom wil vangen voor de resterende contracttermijn tot 1 september.
Met het oog op de Wet Van Dam, hoe komt men er bij een contracttermijn? Gelet op wat hierboven staat, bent u die kosten uiteraard niet verschuldigd. Als u wel betaald, doet u dat dan 'onder protest'.
Carstens schreef:Nummerovername = einde contract, omdat men immers de diensten niet meer kan leveren.
Ik zou het toch altijd expliciet duidelijk maken.
Carstens schreef:De periode van 6 weken is bewust gekozen om het allemaal niet te krap te nemen.
Houdt er wel rekening mee dat er vertraging zal optreden, als je gebruik maakt van een opzegservice. En dat het moment in principe waarop KPN het bericht heeft ontvangen telt. Dat is alleen anders, indien daar afspraken over zijn gemaakt. Uit de brief van KPN blijkt dat ze de opzegging uiterlijk op de 31e hebben ontvangen.
Carstens schreef:Als dit de invulling van "klantenservice" is denk ik dat dit bedrijf het in de nabije toekomst nog moeilijker gaat krijgen.
Ze zijn gewoon niet tevreden totdat u niet tevreden bent.
Bob Schurkjens schreef:http://maxius.nl/telecommunicatiewet/artikel7.2

Carstens heeft opgezegd per datum tariefsverhoging. Feitelijk komt de overeenkomst daarmee te vervallen. Artikel 7.2 telecomwet geeft aan dat dit kosteloos is. Ik lees nergens in artikel 7.2 dat consument een reden voor de opzegging moet geven. Het is daarnaast juist kpn die contractbreuk pleegt want zij verhogen de tarieven.
Er worden hier nog al wat aannames gemaakt. De wet schrijft inderdaad helemaal niet voor dat je met opgave van reden moet opzeggen. Per die en die datum opzeggen betekend dat je wilt dat je op die datum geen klant meer bent. En een opzegtermijn is de termijn waarvoor deze mededeling bij KPN binnen moet zijn. Gelet op de prijsverhoging, is dat hier niet aan de orde. Hoewel sommige mensen erg stellig over overtuigd lijken, lees ik nergens dat TS overeenkomst van bepaalde duur heeft. In tegendeel, TS geeft aan het abonnement al tien jaar te hebben en nooit zelf verlengd te hebben.

Ik denk dat TS een goede kans om een eventuele procedure te winnen. Ik zou aanraden om bedragen voor augustus en september te storneren, zodat het KPN is iets in beweging zal moeten komen.
Dirkie schreef:Zelf opzeggen betekent automatisch verlies van je bestaande telefoonnummer
Nummerbehoud is wettelijk geregeld. De klant kan hier zelfstandig aanspraak op maken.
http://wetten.overheid.nl/BWBR0033164/2013-04-01
sylvesterb schreef:Wettelijk gezien staat KPN gewoon in haar recht.
Ik zie geen wettelijke onderbouwing van je standpunten.
sylvesterb schreef:NOOIT STORNEREN! Dat is het domste advies ooit.
Het geeft je anders mooi wel een gunstige bewijslast verdeling. Daarom raad ik dit TS aan om wel te doen.

Gesloten