| LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Overstappen op 4G een wassen neus?
-
jacobvriend
Overstappen op 4G een wassen neus?
Hallo,
Omdat ik na lang zoeken op internet geen goed antwoord kan vinden wil ik graag deze discussie met jullie openen.
Momenteel zit ik bij Vodafone en heb ik een smartphone met een 3G verbinding.
3G zou een snelheid moeten kunnen halen van 14.4MBps geloof ik. In de praktijk is dit hooguit 4.5MBps (als je mazzel hebt.)
Dit erkennen de mobile aanbieders zelf ook. Het is dus een soort ADSL. Hoe verder je er vanaf zit en hoe drukker het is hoe trager je internet op je mobiel is.
Begrijpelijk.
Echter mag ik binnenkort mijn abonnement verlengen en ben ik aan het kijken naar 4G en de bijbehorende toestellen. 4G zou 25MBps moeten gaan halen. LEUK!! Snel internet maar...
- Kosten van deze abonnementen lopen al gauw richting de 70/80 euro per maand in combinatie met een nieuw geschikt toestel en heel veel data.
- Het data gebruik is niet meer dan wat ik nu gebruik (heb nu een databundel van 1GB en das al heel erg ruim.) (wifi blijft sneller en is tegenwoordig overal.) Daarnaast is wat er wordt aangeboden voor 4G vanaf 2.5GB bij kpn op dit moment.
- Ik moet wel een nieuw toestel aanschaffen maar dan......
Er wordt nergens gegarandeerd dat 4G ook daadwerkelijk sneller gaat zijn dan 3G. Het zal misschien sneller zijn maar wie gaat garanderen dat de 25MBps ook daadwerkelijk kan worden gehaald?
Of blijkt dit zo meteen in de praktijk max 8MBps gaat worden? Want dan is het verschil nauwelijks merkbaar en betalen we met z'n allen de hoofdprijs.
graag jullie mening!
Omdat ik na lang zoeken op internet geen goed antwoord kan vinden wil ik graag deze discussie met jullie openen.
Momenteel zit ik bij Vodafone en heb ik een smartphone met een 3G verbinding.
3G zou een snelheid moeten kunnen halen van 14.4MBps geloof ik. In de praktijk is dit hooguit 4.5MBps (als je mazzel hebt.)
Dit erkennen de mobile aanbieders zelf ook. Het is dus een soort ADSL. Hoe verder je er vanaf zit en hoe drukker het is hoe trager je internet op je mobiel is.
Begrijpelijk.
Echter mag ik binnenkort mijn abonnement verlengen en ben ik aan het kijken naar 4G en de bijbehorende toestellen. 4G zou 25MBps moeten gaan halen. LEUK!! Snel internet maar...
- Kosten van deze abonnementen lopen al gauw richting de 70/80 euro per maand in combinatie met een nieuw geschikt toestel en heel veel data.
- Het data gebruik is niet meer dan wat ik nu gebruik (heb nu een databundel van 1GB en das al heel erg ruim.) (wifi blijft sneller en is tegenwoordig overal.) Daarnaast is wat er wordt aangeboden voor 4G vanaf 2.5GB bij kpn op dit moment.
- Ik moet wel een nieuw toestel aanschaffen maar dan......
Er wordt nergens gegarandeerd dat 4G ook daadwerkelijk sneller gaat zijn dan 3G. Het zal misschien sneller zijn maar wie gaat garanderen dat de 25MBps ook daadwerkelijk kan worden gehaald?
Of blijkt dit zo meteen in de praktijk max 8MBps gaat worden? Want dan is het verschil nauwelijks merkbaar en betalen we met z'n allen de hoofdprijs.
graag jullie mening!
Re: Overstappen op 4G een wassen neus?
Mijn mening is dat ook geen glazen bol heb en ook ik dus niet in de toekomst kan kijken. Maar als ik er vanuit ga, dat (telecom) aanbieders ons tot nu toe van alles beloofd hebben en dat niet altijd waar konden maken en als ik er vanuit ga, dat ze niet van vandaag op morgen hun leven compleet gaan verbeteren denk ik, dat je waarschijnlijk meer gaat betalen voor hetzelfde.jacobvriend schreef:Er wordt nergens gegarandeerd dat 4G ook daadwerkelijk sneller gaat zijn dan 3G. Het zal misschien sneller zijn maar wie gaat garanderen dat de 25MBps ook daadwerkelijk kan worden gehaald?
graag jullie mening!
En dat abonnementen met snel internet pas vanaf 2,5 GB aangeboden worden lijkt me duidelijk. Als je hetzelfde als nu met je mobiel blijft doen, betekent het slechts dat je mail er geen 5 seconden maar 3 overdoet. En hetzelfde geldt voor Facebook, WhatsApp enz enz. Pas als je streaming video gaat bekijken (YouTube via 4G o.i.d.) heeft snel internet zin, maar dan verbruik je ook meer data.
Dit geschreven hebbende is de conclusie in dit geval, dat je helemaal geen snel mobiel internet nodig hebt, want je blijft hetzelfde doen met je nieuwe mobiel
Ik raad iedereen aan nog even te wachten met het kopen van een 4g abonnement en toestel. Allereerst zijn er nog niet veel toestellen. Ten tweede zijn de toestellen die wel geschikt zijn voor 4g, niet geschikt voor een andere versie van 4g die in het buitenland veel gebruikt zal gaan worden en in de toekomst ook in nederland. Deze versie is nog sneller. Ten derde betaal je je nu nog blauw voor een abbo dat pas hooguit over 1 jaar echt nuttig gebruikt kan gaan worden. Ten vierde zullen veel providers nog even de kinderziektes uit het systeem moeten halen voordat het allemaal goed werkt, ben je een jaar verder.
Nog even niet doen dus...
Nog even niet doen dus...
4G zie ik toch meer als vervanging van je internetverbinding thuis en niet zo zeer als iets wat noodzakelijk is voor je telefoon. Het idee is meer dat je straks met een 4G verbinding voldoende snelheid hebt voor thuis internet en ook meteen voor je mobiele apparaten. Voor een telefoon is het misschien nuttig als je veel videos streamt. Vroeg instappen zal inderdaad relatief duur zijn, maar dat is natuurlijk met alles zo
in de telegraaf van 4-02 over de KPN staat dat 4G binnen anderhalf jaar in het hele land beschikbaar moet zijnJefdus schreef:4G zie ik toch meer als vervanging van je internetverbinding thuis en niet zo zeer als iets wat noodzakelijk is voor je telefoon. Het idee is meer dat je straks met een 4G verbinding voldoende snelheid hebt voor thuis internet en ook meteen voor je mobiele apparaten. Voor een telefoon is het misschien nuttig als je veel videos streamt. Vroeg instappen zal inderdaad relatief duur zijn, maar dat is natuurlijk met alles zo
ik zou zo zeggen doe het rustig aan als u er zo nodig aan wilt beginnen
een video kunt u altijd via het vaste internet binnenhalen
dat is ook een stuk voordeliger
hokusspokus schreef:Dit is een grapjas hoor die ruud-a alias joseph kluns.ruud_a schreef:in de telegraaf van 4-02 over de KPN staat dat 4G binnen anderhalf jaar in het hele land beschikbaar moet zijnJefdus schreef:4G zie ik toch meer als vervanging van je internetverbinding thuis en niet zo zeer als iets wat noodzakelijk is voor je telefoon. Het idee is meer dat je straks met een 4G verbinding voldoende snelheid hebt voor thuis internet en ook meteen voor je mobiele apparaten. Voor een telefoon is het misschien nuttig als je veel videos streamt. Vroeg instappen zal inderdaad relatief duur zijn, maar dat is natuurlijk met alles zo
ik zou zo zeggen doe het rustig aan als u er zo nodig aan wilt beginnen
een video kunt u altijd via het vaste internet binnenhalen
dat is ook een stuk voordeliger
eindelijk iemand die van me houdt
-
jacobvriend
Ja hoor ik was dus niet de enige die kritisch was. Nu.nl bedankt.
http://www.nu.nl/internet/3269218/revie ... -waar.html
Het bevestigt alleen maar wat ik al wist. Gewoon nog even wachten. Het is eigenlijk nog te vroeg. Zie het als een technologie die in beta test fase zit. Helaas is die beta wel een duur grapje voor de testers.jacobvriend schreef:Ja hoor ik was dus niet de enige die kritisch was. Nu.nl bedankt.