LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] T-Mobile Flex voorwaarden-wijziging

Heb je goede of slechte ervaringen met jouw telefoon of jouw telefoonaanbieder? Geef hier jouw mening.

Wat moet ik doen met mijn (nieuwe) T-Mobile Flex simonly abonnement

Peiling eindigde op 28 jan 2009 19:44

Teruggaan naar de oude vorm (als T-Mobile dit kan)?
2
100%
Huidige situatie accepteren en evt naar hogere vorm gaan (Flex 25 of 30 ofzo)?
0
Geen stemmen
Heel boos worden, een andere aanbieder zoeken en z.s.m. overstappen omdat voorwaardenwijziging verzwegen is door T-Mobile?
0
Geen stemmen
Iets anders..... (svp vermelden in forum)
0
Geen stemmen

Totaal aantal stemmen: 2

Flip1978

T-Mobile Flex voorwaarden-wijziging

Ongelezen bericht door Flip1978 »

Vooraf ter verduidelijking:T-Mobile heeft een belangrijke voorwaarde horend bij T-Mobile Flex en Flex simonly gewijzigd. Voortaan bel/sms je niet automatisch met de voordeligere tarieven van een hogere bundel als je door je bundel heen bent. Je maandkosten kunnen in dat geval FLINK hoger uitvallen als voorafgaand aan deze wijziging.

---------------------------

Zo'n anderhalve maand geleden liep de contractsperiode van mijn T-Mobile Flex 20 sim-only abonnement. Inmiddels bel ik een jaar of 3 of 4 tevreden via T-Mobile. Bij ervaringen met KPN (iets minder) en Vodafone (ronduit slecht) daarvoor, had ik tot op heden nooit een reden om voor iets anders te kiezen als T-Mobile. Op mijn facturen stond al een tijdje de aantekening dat het een Flex 20 simonly '06 abonnement betrof, waardoor ik wel in de gaten had dat ze weer een nieuwe versie hadden. Rond de tijd dat ik mijn contract kon vernieuwen, ben ik gaan kijken wat ik zou willen en het viel me op dat de nieuwe Flex 20 simonly goedkoper was dan wat ik had.

Via een telefoontje was verlenging naar de nieuwe vorm snel geregeld. Niets zou anders zijn als daarvoor, behalve lagere kosten, maar de eerste factuur bleek erg verhelderend. Ineens kwam ik belkosten tegen buiten mijn bundel. Normaal kwam ik met 20 euro + 9,50 voor Pocket Internet Totaal op 29,50. Soms ook wel iets hoger doordat ik buiten de normale bundel te kwam (dan sprong het abonnement naar Flex 25 of zelfs 30). Nu had ik ineens een rekening van ruim 80 euro. Eerlijk meld ik even dat ik wegens omstandigheden in deze periode wat meer dan normaal belde en smste, maar nu schrok ik behoorlijk van de kosten.

Direct gebeld met T-Mobile en gevraagd naar de reden en mijn vermoeden uitgesproken of dit iets te maken had met kosten buiten de belbundel. En alsof het doodnormaal was, vertelde het meisje a/d andere kant dat bij Flex het abonnement NOOIT naar een hogere versie springt bij overschrijding van de bundel. Mijn vraag of dit veranderd was, resulteerde in het antwoord dat ze van niets wist. Om even duidelijk te maken dat dit echt zo was. Zowel via deze link http://www.typhone.nl/sim-only/4/t-mobi ... relax/flex
als via een paar pagina's op de T-Mobile site zelf waar heel summier nog de vermoedelijk oude voordelen van FLEX in vermeld staan, blijkt dat ik me echt niet vergis. Ik ben natuurlijk niet mijn contract gaan vernieuwen om ineens meer dan dubbel zoveel te gaan betalen t.o.v. mijn oude abonnementsvorm.

Even letterlijk de tekst uit die link, voor het geval Typhone de tekst zelf aan gaat passen:
Bij de T-Mobile Flex abonnementen geldt hoe meer u belt, hoe goedkoper u uit bent per minuut. Wanneer u over uw beltegoed voor die maand heengaat, ontvangt u van T-Mobile een SMS-notificatie hiervan. Vanaf dat moment belt u automatisch tegen de goedkopere tarieven per minuut/sms van 1 Flex bundel hoger. Deze goedkopere tarieven worden met terugwerkende kracht voor die maand doorberekend.

Ik had toen niet veel tijd om te bellen met de helpdesk van T-Mobile ivm andere verplichtingen en het meisje in kwestie zou noteren dat ik naar de vorige versie terug zou willen (die '06 versie). En ik ben het niet eens met de rekening. Als T-Mobile het niet voor me kan oplossen zijn ze een klant kwijt aan het eind van de contractsperiode. Nu ben ik mijn mogelijkheden a/h bekijken.

Vraagjes:
1) Wat moet ik doen? Adviezen welkom dus...
2) Zijn er meer mensen die hier tegenaan lopen?
3) Wat zijn mijn rechten? T-Mobile heeft me nml niets verteld over veranderde voorwaarden.

Ben HEEEEL benieuwd, omdat ik hierover nog niets ben tegengekomen op het forum.

Intussen heb ik ook via de T-Mobile site de vraag nog eens gesteld en verwezen naar dit forum-bericht.

Vr.gr.

Flip

kiz

Re: T-Mobile Flex voorwaarden-wijziging

Ongelezen bericht door kiz »

Ik denk toch echt dat de dame bij de klantenservice zich heeft vergist. T-mobile heeft zowel op de startpagina als op de tarievenbladen duidelijk staan dat als je buiten je bundel belt, de tarieven voor de eerstvolgende hogere bundel gelden voor die maand. Ik zou nog 'n keer bellen.

Flip1978

Ongelezen bericht door Flip1978 »

Nou, na een lang telefoongesprek met T-Mobile wordt me iets meer duidelijk.

Flex 20 simonly = 20 euro beltegoed, waar je 10 euro voor betaalt. Bellen en sms'en kost je 20 cent per minuut of sms, voor het gemak een 'eenheid' genoemd. Optie = overigens een SMS verdubbelaar. Voor 2,50 p/mnd meer betaal je dan slechts 10ct per sms.

Hoe werkt nu het bellen en sms'en als je bundel op is. Je gaat dus helemaal niet zoals T-Mobile suggereert met al je bel/sms-kosten van die periode naar een hogere bundel (Flex 25 simonly voor 12,50). Nee, alle belminuten en smsjes worden gewoon berekend en via een ingewikkelde omrekenformule kun je dan het totaalbedrag voor die eenheden buiten je bundel gewoon laten delen door het aantal eenheden en kom je op een bepaald bedrag per eenheid uit. Deze is dus niet zoals je verwacht overeenkomend met bijv Flex 25 simonly voor 12,50, maar een stuk hoger.

Eigenlijk snap ik het zelf nu nog niet.... Maar als ik simpel ga rekenen en de totaal iets meer dan 100 sms'jes en iets meer dan 400 belminuten van die maand (ik zei al dat ik een wat drukke bel/sms-maand heb gehad, meestal zit ik binnen mijn bundel), ga vertalen naar een de hoogste bundel "Flex 45 simonly á 22,50, waar totaal 300 eenheden in zitten + dan evt nog de rest buiten de bundel voor ongeveer zelfde prijs er een beetje ruim bij reken, dan vind ik 35 euro aardig realistisch. En dan Pocket Internet Totaal erbij.... +- 45 euro. Nu was de rekening ruim 83 euro, dus sowieso bijna dubbel zo hoog.

Lees nogmaals die tekst van de hogere bundel die van toepassing wordt op de gehele periode.... Ieder weldenkend mens zou het toch zo uitleggen? Of ben ik gek?

Volgens mij zijn er in de (mobiele) telefonie wel meer van die vreemde constructies. Een heel goed onderwerp voor Tros Radar dus. Als je het mij vraagt, bedenken een paar handige Harries een hele leuke gespreks/sms-structuur, die je aan potentiële klanten als heel leuk en prijstechnisch zeer aantrekkelijk kunt uitleggen, om vervolgens via een hele ingewikkelde formule iemand veel meer in rekening te brengen als waar de nieuwe klant op rekent. Het enige wat je dan kunt doen is een veel duurdere bundel nemen ter voorkoming van erbuiten komen en dus een overschot bij gemiddeld gebruik en over een jaar meer inkomsten voor T-Mobile. Hoe dan ook, T-Mobile heeft het zo gemaakt dat er weinig flexibiliteit zit in een abonnement dat ze notabene "Flex" noemen.

Het kan ook anders. Een collega reageerde vrij nuchter met dat hij een simpel abonnement had, daar +- 15 euro per maand voor betaalde en maar raak kon bellen en sms'en. En ik doe notabene meestal zuinig en krijg zomaar ineens een fikse rekening.

Hopelijk krijg ik toch nog wat reacties van mensen die ook zoiets hebben, of wellicht een zelfde soort abonnement hebben en zoiets ook hebben meegemaakt.

En nogmaals Tros Radar Redactie: Mogelijk interessant onderwerp!

Vr.gr.

Gerrit

areyouben

Ongelezen bericht door areyouben »

Tot 2006
Met de Flex abonnementen tot 2006 was het zo, dat je 50% korting kreeg op de eenheden. Was bij het Flex 20 abonnement bijvoorbeeld de minutenprijs 0,20, dan is bij Flex 20 Sim Only (SO) de minutenprijs 0,10.

Bij zowel Flex 20 als Flex 20 SO kreeg je 20 euro tegoed, waar je 20 euro voor betaalde. Bij de Simonly ging het tegoed dan dus minder snel op.

Nadat het tegoed verbruikt is, springt het minutentarief voor de gehele maand met terugwerkende kracht naar het tarief van Flex 25 en respectievelijk Flex 25 SO.

Na 2006
Tegenwoordig krijg je op de SimOnly Flex abonnementen geen korting meer op het minutentarief, maar op het vaste maandbedrag. Een Flex 20 SO is dus exact hetzelfde als een Flex 20, met 50% korting op het vaste maandbedrag.
Zou je binnen je bundel blijven, betaal je dus voor een Flex 20 20 euro, en voor een Flex 20 Sim Only 10 euro.
Bij beiden is het tegoed 20 euro, dus kan je voor 10 euro evenveel bellen als een normaal Flex abonnement van 20 euro.
Tot hier geen verschil in de constructie.

Ga je er echter overheen, dan springt de bundel naar de normale tarifering voor het overschot aan minuten dat verbruikt is.
Stel je hebt 125 minuten gebeld, dan worden 100 minuten uit de bundel betaald (20 cent per minuut, 20 euro bundeltegoed), en 25 minuten worden verrekend à 18 cent p.m. (het Flex 25 tarief).

Door dit addertje worden de kosten voor het wisselend bellen dus aardig hoog.

Gesloten