| LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Telfort
Telfort
Mijn moeder wilde een Telfort abonnement afsluiten.
We hebben dit via internet gedaan.
De volgenda dag alles gefaxt en wachten op antwoord.
Woensdag avond keek ik op de telfortsite bij status en daar staat dat mijn moeder is afgewezen.
Zij doen toetsing bij de EDR group.
Die controleren bij Deurwaarders, Verzekeringen, incassobureau`s en Banken.
Mogen zij dit doen. Is dit tegen de Wet Bescherming Persoonsgegevens.
Wie kan mij helpen??
We hebben dit via internet gedaan.
De volgenda dag alles gefaxt en wachten op antwoord.
Woensdag avond keek ik op de telfortsite bij status en daar staat dat mijn moeder is afgewezen.
Zij doen toetsing bij de EDR group.
Die controleren bij Deurwaarders, Verzekeringen, incassobureau`s en Banken.
Mogen zij dit doen. Is dit tegen de Wet Bescherming Persoonsgegevens.
Wie kan mij helpen??
-
Gast
Re: Telfort
Dit mogen ze doen, ja.
Dit in verband met de vele schulden die mensen tegenwoordig hebben.
Dit in verband met de vele schulden die mensen tegenwoordig hebben.
-
Gast
ja uiterraard mag dat ......
een provider ziet een abo vaak als lening en dan wordt je ook getoetst ! dat is heel normaal dus als je ergens geregistreed staat als wan betaler grote kans dat je dan nergens een abo kunt krijgen dus helaas !!!
een provider ziet een abo vaak als lening en dan wordt je ook getoetst ! dat is heel normaal dus als je ergens geregistreed staat als wan betaler grote kans dat je dan nergens een abo kunt krijgen dus helaas !!!
-
--
Zie OA AV van Telfort, hierin staat:
15.5 Telfort meldt deze Overeenkomst bij de Stichting Bureau Krediet Registratie (BKR) te Tiel. BKR
verwerkt deze gegevens in het centrale kredietinformatiesysteem ten behoeve van het voorkomen
en beperken van krediet- en betaalrisico’s voor kredietgevers en het voorkomen en
beperken van overkreditering van kredietnemers, alsmede ten behoeve van het leveren van
een bijdrage aan het voorkomen van problematische schuldsituaties. Deze gegevens worden
in het kader van de eerder genoemde doelstellingen door BKR ter beschikking gesteld aan de
aangesloten instellingen, hetgeen mogelijk is in feitelijke en statistisch bewerkte vorm.
Naast het aanmelden van de overeenkomst heeft Telfort verder de verplichting op zich genomen
een achterstand in de nakoming van de betalingsverplichtingen uit hoofde van deze
Overeenkomst van meer dan 85 dagen te melden bij BKR. Dit kan gevolgen hebben voor iedere
eventuele volgende financieringsaanvraag en aanvraag voor een nieuw abonnement.
15.5 Telfort meldt deze Overeenkomst bij de Stichting Bureau Krediet Registratie (BKR) te Tiel. BKR
verwerkt deze gegevens in het centrale kredietinformatiesysteem ten behoeve van het voorkomen
en beperken van krediet- en betaalrisico’s voor kredietgevers en het voorkomen en
beperken van overkreditering van kredietnemers, alsmede ten behoeve van het leveren van
een bijdrage aan het voorkomen van problematische schuldsituaties. Deze gegevens worden
in het kader van de eerder genoemde doelstellingen door BKR ter beschikking gesteld aan de
aangesloten instellingen, hetgeen mogelijk is in feitelijke en statistisch bewerkte vorm.
Naast het aanmelden van de overeenkomst heeft Telfort verder de verplichting op zich genomen
een achterstand in de nakoming van de betalingsverplichtingen uit hoofde van deze
Overeenkomst van meer dan 85 dagen te melden bij BKR. Dit kan gevolgen hebben voor iedere
eventuele volgende financieringsaanvraag en aanvraag voor een nieuw abonnement.
-
Gast
Mooi verhaal maar je haalt wel 2 dingen door elkaar. Het BKR is niet EDR groep. Het BKR is een gecertificeerde, door de overheid gecontroleerde organisatie, met een wettelijk vastgelegde taak. Dat is wat jij beschreef. De EDR groep is een private organisatie die diensten aan telecombedrijven levert met betrekking tot het gedrag en de identiteit van klanten, of potentiële klanten. Hiervoor moeten ze dus privé gegevens bijhouden van mensen en deze verstrekken aan iedereen die daar maar voor wil betalen. Het is maar zeer de vraag of deze organisatie voldoet aan de gestelde eisen in de Wet Bescherming Persoonsgegevens. Die zegt nl. dat je niet zomaar persoonsgegevens mag verzamelen, vastleggen, ordenen, bewaren, bijwerken, wijzigen, opvragen, raadplegen, gebruiken, verstrekken door middel van doorzending, verspreiding of enige andere vorm van terbeschikkingstelling, samenbrengen, met elkaar in verband brengen, alsmede het afschermen, uitwissen of vernietigen zonder dat de persoon waar het om gaat daar toestemming voor geeft, of aan een gerechtelijk bevel moet worden voldaan.
Heidy, kijk eens of het wel verstandig is voor je moeder om een abonnement af te sluiten, en als dit vervolgens door een dergelijke actie van EDR wordt geblokkeerd kan je navraag doen bij de Registratiekamer, dat is de instantie die de naleving op de wet persoonsregistratie controleert.
Maar bedenk wel dat ook al zou het niet helemaal volgens de regels zijn wat EDR doet, het misschien toch verstandiger is om geen abonnement te nemen...
Heidy, kijk eens of het wel verstandig is voor je moeder om een abonnement af te sluiten, en als dit vervolgens door een dergelijke actie van EDR wordt geblokkeerd kan je navraag doen bij de Registratiekamer, dat is de instantie die de naleving op de wet persoonsregistratie controleert.
Maar bedenk wel dat ook al zou het niet helemaal volgens de regels zijn wat EDR doet, het misschien toch verstandiger is om geen abonnement te nemen...
-
Gast
Lijkt mij dermate logisch dat Telfort eerst kijkt of haar aankopers wel kunnen betalen en of ze wel altijd betalen voordat ze klant kunnen worden. Telfort wi lnou eenmaal niet met incassobureau's dreigen en daardoor het geld t elaat ontvangen! Want dat kost veel tijd en tijd is geld!
-
Gast
Ja dat ze dat willen is logisch, maar of het wettelijk mag is iets anders. Als verzekeraar zou ik ook wel willen weten wat de genetische afwijkingen zijn van potentiële klanten, of als inbreker zou ik willen weten wat de vakatieplannen zijn van de mensen in mijn wijk. Maar er is nou eenmaal privacy wetgeving in ons land die het manipuleren met deze gegevens verbiedt.
-
Flierp
Volgens mij is Telfort de enige die EDR gebruikt in het acceptatie proces.
Mijn ervaring met EDR is dat ze maar over heel weinig gegevens beschikken gezien ik menige dwazen/zwervers(met als woonadres leger des heils)/fraudeurs/bajes klanten nergens door de goedkeuring krijg en Telfort vind het allemaal best (zelfs 3 abo's is geen probleem).
Best jammer want ik heb het beste met Telfort voor...
Mijn ervaring met EDR is dat ze maar over heel weinig gegevens beschikken gezien ik menige dwazen/zwervers(met als woonadres leger des heils)/fraudeurs/bajes klanten nergens door de goedkeuring krijg en Telfort vind het allemaal best (zelfs 3 abo's is geen probleem).
Best jammer want ik heb het beste met Telfort voor...
-
jeroen1979
In de Wet bescherming persoonsgegevens staat dat je geen persoonsgegevens kunt verzamelen als je daarvoor geen doel hebt. EDR heeft wel een doel, namelijk het tegengaan van overkreditering. Zij hebben hun gegevensverwerking keurig gemeld bij het College Bescherming Persoonsgegevens en deze kun je ook opzoeken.
Wat denk je nou eigenlijk zelf? dat Telfort in zee gaat met een bedrijf dat niet zou mogen toetsen?
Wat denk je nou eigenlijk zelf? dat Telfort in zee gaat met een bedrijf dat niet zou mogen toetsen?
-
jeroen1979
En de registratiekamer is allang vervangen door het College Bescherming Persoonsgegevens en middels de Algemene Voorwaarden geef je zelf toestemming tot een toetsing. Dit gebeurt overigens bij iedere provider.
-
jeroen1979
Overigens heb je wel recht op inzage van gegevens dus als je moeder zou willen weten waarom zij is afgewezen kan zij inzage in haar gegevens vragen bij deze EDR. Zij moet haar verzoek dan wel voorzien van een kopie paspoort of identiteitskaart.
Ik hoop dat je hier wat aan hebt.
Ik hoop dat je hier wat aan hebt.
-
paulisius
Ik ben ook afgewezen en ik ben geen wanbetaler. Het wordt pas mijn eerste abonnement! Hoe kan dit?
-
Gast
Net als vele anderen op dit forum, heeft Telfort goed gehandeld.
Mocht Telfort een afwijzing binnen krijgen, kan Telfort hier ook niets mee doen.
Je moeder kan dan het best contact met EDR opnemen (bereikbaar op het 070-nummer). Echter is dan het probleem dat je de persoonlijke gegevens zoals bankafschrift etc. moet opsturen...!
Succes.
Greets,
D.
Mocht Telfort een afwijzing binnen krijgen, kan Telfort hier ook niets mee doen.
Je moeder kan dan het best contact met EDR opnemen (bereikbaar op het 070-nummer). Echter is dan het probleem dat je de persoonlijke gegevens zoals bankafschrift etc. moet opsturen...!
Succes.
Greets,
D.
Waarschijnlijk staat je moeder te boek als wanbetaler, als ze van mening is dat dit onjuist is kan het zinvol zijn om de gegevens van EDR in te zien, en eventueel te laten corrigeren.
-
jeroen1979
Je hebt 2 opties:
Indien je alleen de reden van afwijzing wilt weten, vraag je inzage in gegevens voorzien van een kopie paspoort
Indien je graag aangepast wilt woren, zullen ze ook gegevens omtrent inkomsten willen zien. Dus een kopie salarisstrook tezamen met een kopie paspoort.
Indien je alleen de reden van afwijzing wilt weten, vraag je inzage in gegevens voorzien van een kopie paspoort
Indien je graag aangepast wilt woren, zullen ze ook gegevens omtrent inkomsten willen zien. Dus een kopie salarisstrook tezamen met een kopie paspoort.
-
paulus III
Ik kreeg van telfort ook bericht dat mijn aanvraag was afgewezen wegens een negatief advies van EDR. Ik heb geen idee wat de reden hiervan is. (ik ben geen wanbetaler en heb geen schulden) Waar ik mij enorm kwaad over maak is dat je bij EDR een heranalyse kunt doen, maar dat je dan wel een inkomensspecificatie mee moet zenden. Dit laatste lijkt mij onnodig en in strijd met de wet op de persoonsregistratie. Zij willen alleen je inkomen weten om dit ook in hun database te zetten. Het lijkt mij dat je inkomen onbelangrijk is. Wat belangrijk is, is dat je je rekeningen altijd netjes betaalt. Geen enkele ander provider heeft mij ooit om een inkomensspecificatie gevraagd. Helaas heeft dit louche buro wel een machtspositie. Ik heb dus gewijgerd om een inkomensspecificatie op te sturen, wat dan wel in zal houden dat ik geen telfort abo (van 2,50) kan afsluiten. Wordt voor mij dus andere provider.
Geachte dame, heer,
Met verbazing heb ik kennis genomen van een brief van GSM-web waarin vermeld staat dat u een negatief advies heeft afgegeven met betrekking tot mijn risico-analyse.
Ik vraag u vriendelijk mij uit te leggen wat de reden is van dit negatieve advies. Tevens vraag ik u om uw besluit te heroverwegen zodat ik toch mijn gewenste abonnement van 2 euro en vijftig cent kan afsluiten.
Ik wil u er op wijzen dat ik sinds ik mobiel bel nog nooit een betalingsachterstand gehad heb. Twee jaar Vodafoon 180 en nu vier maanden Hi 25 op bovenvermeld telefoonnummer.
Om privacy redenen verstrek ik geen inkomensgegevens. Als dit werkelijk nodig is voor uw beoordeling dan verneem ik dat graag.
Geachte dame, heer,
Met verbazing heb ik kennis genomen van een brief van GSM-web waarin vermeld staat dat u een negatief advies heeft afgegeven met betrekking tot mijn risico-analyse.
Ik vraag u vriendelijk mij uit te leggen wat de reden is van dit negatieve advies. Tevens vraag ik u om uw besluit te heroverwegen zodat ik toch mijn gewenste abonnement van 2 euro en vijftig cent kan afsluiten.
Ik wil u er op wijzen dat ik sinds ik mobiel bel nog nooit een betalingsachterstand gehad heb. Twee jaar Vodafoon 180 en nu vier maanden Hi 25 op bovenvermeld telefoonnummer.
Om privacy redenen verstrek ik geen inkomensgegevens. Als dit werkelijk nodig is voor uw beoordeling dan verneem ik dat graag.
-
Kaw
Ook ik probeerde een abbo af te sluiten voor 2,50 en werd geweigerd. Ben al eerder klant geweest bij Telfort en toen geaccepteerd. Altijd mijn rekeningen betaald. Nooit schulden gehad of iets dergelijks.
Ik ben van plan om er werk van te maken. Ik vraag mijn gegevens op en kijk dan wat die gegevens inhouden, want ik heb zo'n vermoeden dat er iets niet klopt bij dat adviesbureau.
Ik heb Telfort er overigens over gemailt. In eerste instantie konden ze mijn persoonsgegevens niet vinden en in tweede instantie werd ik doorverwezen naar gsmweb (de site met de aanbieding), maar dat is onzin. Telfort heeft geen antwoord en kaatst het balletje alle kanten op.
Gr.
Kaw.
Ik ben van plan om er werk van te maken. Ik vraag mijn gegevens op en kijk dan wat die gegevens inhouden, want ik heb zo'n vermoeden dat er iets niet klopt bij dat adviesbureau.
Ik heb Telfort er overigens over gemailt. In eerste instantie konden ze mijn persoonsgegevens niet vinden en in tweede instantie werd ik doorverwezen naar gsmweb (de site met de aanbieding), maar dat is onzin. Telfort heeft geen antwoord en kaatst het balletje alle kanten op.
Gr.
Kaw.
-
jeroen1979
Zoals reeds eerder gezegd, heb je 2 opties:
of alleen vragen wat de reden is: dan hoef je slechts een kopie identiteitsbewijs te sturen. Dit omdat je identiteit dient te worden vastgesteld.
Alleen indien je heranalyse wilt, vraagt EDR extra informatie middels inkomstengegevens.
of alleen vragen wat de reden is: dan hoef je slechts een kopie identiteitsbewijs te sturen. Dit omdat je identiteit dient te worden vastgesteld.
Alleen indien je heranalyse wilt, vraagt EDR extra informatie middels inkomstengegevens.
-
henk10
Het is niet tegen de wet om inkomensgegevens te vragen voor een heranalyse. Je hoeft immers geen heranalyse an te vragen. Je kunt ook slechts de reden vragen.