Ik vraag me af of er juristen onder lezers van dit forum zijn die ons kunnen vertellen of we VERPLICHT kunnen worden om betaalnummers te bellen als we een klacht hebben en het bedrijf alleen maar een 0900 nummer geeft. Ik weiger dit te doen en probeer het met E-mail maar dit is niet altijd mogelijk. Dan stuur ik maar een brief, maar als die te laat aankomt kan het bedrijf mij dan verantwoordelijk stellen omdat ik niet gebeld heb?
Ik wordt gek van al die betaalnummers. Waarom moet ik de telefoonkosten betalen als ik een gegronde klacht heb?
LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] verplicht worden 0900 nummers te bellen
Re: verplicht worden 0900 nummers te bellen
Een gratis (0800) nummer kost het bedrijf geld. Dit is mogelijk gemaakt om zo de klant gratis te laten bellen. De telefoon rekening is dat voor het bedrijf zelf.
Bij 0900 nummers of 0909 nummers is het andersom. De beller cq. klant betaald. Dit kan verschillende redenen hebben.
Om een voorbeeld te noemen:
Het gaat slecht met het bedrijf en ze moeten bezuinigen. Dan stellen ze een 0900 nummer in voor de klantenservice of andere dienst.
Maar wat ook de reden kan zijn is dat het nummer vaak misbruikt wordt. De zogenoemde "pestcalls". Dat kan ook een reden zijn.
Een jurist kan hier weinig aan doen.
Bij 0900 nummers of 0909 nummers is het andersom. De beller cq. klant betaald. Dit kan verschillende redenen hebben.
Om een voorbeeld te noemen:
Het gaat slecht met het bedrijf en ze moeten bezuinigen. Dan stellen ze een 0900 nummer in voor de klantenservice of andere dienst.
Maar wat ook de reden kan zijn is dat het nummer vaak misbruikt wordt. De zogenoemde "pestcalls". Dat kan ook een reden zijn.
Een jurist kan hier weinig aan doen.
Juridisch gezien kan hier volgens mij inderdaad weinig tegen gedaan worden, dat hebben deze grote bedrijven vast wel goed onderzocht.
Er zijn voor zover ik weet inderdaad heel veel pestcalls en dit is inderdaad een dure grap voor een bedrijf. Het betekent een belasting van de medewerkers (en die zitten daar niet als vrijwilliger) en het bedrijf draait voor de kosten op. Vooral als er dan veel mobiel gebeld wordt, kan dit erg oplopen voor zo'n bedrijf. Een 'kleine'drempel voorkomt dit soort zaken en daarmee hopelijk ook de onnodige wachtrijen door wissewasjesbellers. Helaas hebben veel bedrijven met een 0900 alsnog een wachtrij, waardoor je je inderdaad wel enigszins genaaid kunt voelen...
Er zijn voor zover ik weet inderdaad heel veel pestcalls en dit is inderdaad een dure grap voor een bedrijf. Het betekent een belasting van de medewerkers (en die zitten daar niet als vrijwilliger) en het bedrijf draait voor de kosten op. Vooral als er dan veel mobiel gebeld wordt, kan dit erg oplopen voor zo'n bedrijf. Een 'kleine'drempel voorkomt dit soort zaken en daarmee hopelijk ook de onnodige wachtrijen door wissewasjesbellers. Helaas hebben veel bedrijven met een 0900 alsnog een wachtrij, waardoor je je inderdaad wel enigszins genaaid kunt voelen...
Hoi,
En hoe zit dat dan als je de politie wil bellen bij niet zo'n grote spoed, als je bent geblokkeerd voor 0900-nummers.
En hoe zit dat dan als je de politie wil bellen bij niet zo'n grote spoed, als je bent geblokkeerd voor 0900-nummers.
De politie heeft er zelf voor gekozen om een 0900 nummer in dienst te laten treden. Hier profiteerd de politie van,omdat het geld kost. Je kan het zien als een commerciele dienst van de politie. Net zoals een dienst van bv. ringtones of voicemails. (raar maar waar)
Daar in tegen is het natuurlijk wel dat 112 ten alle tijden te bereiken is.. zelfs zonder SIM kaart erin!
Daar in tegen is het natuurlijk wel dat 112 ten alle tijden te bereiken is.. zelfs zonder SIM kaart erin!
Het politie 0900 nummer is tegen lokaal telefoontarief. Niet ingesteld uit commercieel oogpunt, maar uit service oogpunt. Iedereen kent toch het nummer 090-8844???
Kende je het nummer van het lokale politiebureau? ik niet.
Over het algemeen zijn 0900 nummer goedkoop, i.t.t. 0909 en 0906 nummers. 0900 nummers zijn dan ook informatienummers. Het is mogelijk je telefoon alleen te blokkeren voor 0909 en 0906 nummers.
Overigens getuigd het van slechte dienstverlening als een bedrijf alleen op een 0900 nummer bereikbaar is. Als valt er natuurlijk een grens te trekken; 10 cent per minuut vind ik een acceptabel tarief. Maar dat is natuurlijk persoonlijk.
Kende je het nummer van het lokale politiebureau? ik niet.
Over het algemeen zijn 0900 nummer goedkoop, i.t.t. 0909 en 0906 nummers. 0900 nummers zijn dan ook informatienummers. Het is mogelijk je telefoon alleen te blokkeren voor 0909 en 0906 nummers.
Overigens getuigd het van slechte dienstverlening als een bedrijf alleen op een 0900 nummer bereikbaar is. Als valt er natuurlijk een grens te trekken; 10 cent per minuut vind ik een acceptabel tarief. Maar dat is natuurlijk persoonlijk.