De back-light van mijn iPhone is kapot gegaan binnen 5 maanden naar aanschaf. Na een hoop gedoe en drie keer verkeerd doorgestuurd te zijn ben ik terecht gekomen bij het KPN Business Center in Arnhem. Daar is geconstateerd dat de telefoon inderdaad kapot was en er nog sprake was van garantie. Ik kreeg toen een "nieuwe" iPhone, althans dat werd mij verteld. Het doosje kon ik niet meekrijgen, enkel het losse toestel en een sticker met de productcode e.d.
Thuis bleek deze iPhone ook niet te werken. De klantenservice van KPN vond het erg vreemd dat ik het doosje er niet bij kreeg en bekende zelf te twijfelen of dit toestel dan wel nieuw is. Uiteindelijk overeengekomen om de dag erna terug te gaan naar het Business Center in Arnhem.
's Ochtends contact gelegd om na te vragen of er nog wel een toestel op voorraad was om te voorkomen dat ik voor niets op en neer moest. Tijdens dat telefoongesprek werd mij verteld dat het GEEN nieuw toestel was, maar een vervangend toestel. De herkomst van dit toestel kon niet worden gegeven maar het ging om een tweedehands. Er was geen voorraad meer in Arnhem waardoor het voor mij weinig zin had om op en neer te gaan. Wel werd aangegeven dat er eerst naar dit toestel gekeken zou worden om te kijken of het probleem op te lossen is zonder het toestel opnieuw te hoeven vervangen.
Naar mijn idee klopt dit niet. Mijn toestel toonde gebreken binnen 5 maanden na aankoop. Voor zover ik weet heb ik dan recht op reparatie of vervanging van dit toestel. Er is door KPN gekozen voor vervanging, maar achteraf blijkt dit een tweedehands toestel te zijn. Wordt een tweedehands toestel wettelijk geaccepteerd als "vervanging"?
Als ik een wasmachine koop en deze zou binnen 5 maanden kapot gaan, dan krijg ik toch ook geen tweedehands wasmachine als vervanging?
Hoe sta ik in mijn recht?
| LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Vervangend toestel tweedehands?!
Re: Vervangend toestel tweedehands?!
Je hebt recht op vervanging of reparatie.
Vaak krijg je een herstelde telefoon in de vorm van een ruiling. Dan kun je direct verder bellen.
Wil je reparatie duurt het meerdere weken dat je zonder telefoon zit.
Overigens lever je ook geen nieuwe telefoon in, dus is het niet zo onredelijk dat je ook geen nieuwe telefoon terugkrijgt.
Vaak krijg je een herstelde telefoon in de vorm van een ruiling. Dan kun je direct verder bellen.
Wil je reparatie duurt het meerdere weken dat je zonder telefoon zit.
Overigens lever je ook geen nieuwe telefoon in, dus is het niet zo onredelijk dat je ook geen nieuwe telefoon terugkrijgt.
De consumentenbond zegd; "Als het product binnen zes maanden na de aanschaf kapot gaat of een gebrek vertoont, dan neemt de wet aan dat het product bij de aankoop al niet in orde was."
Lijkt me dus dat het in dit geval niet uitmaakt dat ik een gebruikte telefoon inlever. Er wordt uitgegaan dat het toestel bij aankoop, dus in nieuwstaat, al niet in orde was.
Lijkt me dus dat het in dit geval niet uitmaakt dat ik een gebruikte telefoon inlever. Er wordt uitgegaan dat het toestel bij aankoop, dus in nieuwstaat, al niet in orde was.
Nee, je hebt geen herstelde telefoon gekocht, dus beantwoord een herstelde telefoon nu ook niet aan de overeenkomst.
Als dit een zakelijk toestel is, gelden er volgens mij iets andere regels en bepalingen mbt rechten bij garantie?dude99 schreef:De back-light van mijn iPhone is kapot gegaan binnen 5 maanden naar aanschaf. Na een hoop gedoe en drie keer verkeerd doorgestuurd te zijn ben ik terecht gekomen bij het KPN Business Center in Arnhem. Daar is geconstateerd dat de telefoon inderdaad kapot was en er nog sprake was van garantie. Ik kreeg toen een "nieuwe" iPhone, althans dat werd mij verteld. Het doosje kon ik niet meekrijgen, enkel het losse toestel en een sticker met de productcode e.d.
Thuis bleek deze iPhone ook niet te werken. De klantenservice van KPN vond het erg vreemd dat ik het doosje er niet bij kreeg en bekende zelf te twijfelen of dit toestel dan wel nieuw is. Uiteindelijk overeengekomen om de dag erna terug te gaan naar het Business Center in Arnhem.
's Ochtends contact gelegd om na te vragen of er nog wel een toestel op voorraad was om te voorkomen dat ik voor niets op en neer moest. Tijdens dat telefoongesprek werd mij verteld dat het GEEN nieuw toestel was, maar een vervangend toestel. De herkomst van dit toestel kon niet worden gegeven maar het ging om een tweedehands. Er was geen voorraad meer in Arnhem waardoor het voor mij weinig zin had om op en neer te gaan. Wel werd aangegeven dat er eerst naar dit toestel gekeken zou worden om te kijken of het probleem op te lossen is zonder het toestel opnieuw te hoeven vervangen.
Naar mijn idee klopt dit niet. Mijn toestel toonde gebreken binnen 5 maanden na aankoop. Voor zover ik weet heb ik dan recht op reparatie of vervanging van dit toestel. Er is door KPN gekozen voor vervanging, maar achteraf blijkt dit een tweedehands toestel te zijn. Wordt een tweedehands toestel wettelijk geaccepteerd als "vervanging"?
Als ik een wasmachine koop en deze zou binnen 5 maanden kapot gaan, dan krijg ik toch ook geen tweedehands wasmachine als vervanging?
Hoe sta ik in mijn recht?
Als je het zo goed weet, waarom stel je dan hier de vraag ?dude99 schreef:De consumentenbond zegd; "Als het product binnen zes maanden na de aanschaf kapot gaat of een gebrek vertoont, dan neemt de wet aan dat het product bij de aankoop al niet in orde was."