LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Vodafone telefonische verlenging 2 jaar ipv 1 jaar

Heb je goede of slechte ervaringen met jouw telefoon of jouw telefoonaanbieder? Geef hier jouw mening.
zilverlokje

Vodafone telefonische verlenging 2 jaar ipv 1 jaar

Ongelezen bericht door zilverlokje »

Vorig jaar ben ik telefonisch benaderd door Vodafone om een gsm abonnement te verlengen. Omdat ik dit hiervoor ook al eens heb gedaan, nu ook akkoord gegaan. Duidelijk en meermaals aangegeven dat ik maar een verlenging van 1 jaar wil. Omdat ik dit jaar nog geen belletje had gehad ben ik eens gaan uitzoeken wanneer ik nu precies mocht verlengen. Blijkt mijn abonnement met 2 jaar te zijn verlengd, tegen mijn wens in! Ik heb al contact gehad met de twitter dienst van Vodafone, en alles wat zij zeggen: het is inderdaad met 2 jaar verlengd. Dit mogen ze zo toch niet doen? Er moeten toch nog opnamen zijn van dat telefoongesprek? Ze laten namelijk niets tekenen, sturen geen bevestiging, niets. Ik wil liever niet de advocaat erop zetten, maar weet niet welke andere opties ik nu nog heb...

Har06

Re: Vodafone telefonische verlenging 2 jaar ipv 1 jaar

Ongelezen bericht door Har06 »

zilverlokje schreef:Vorig jaar ben ik telefonisch benaderd door Vodafone om een gsm abonnement te verlengen. Omdat ik dit hiervoor ook al eens heb gedaan, nu ook akkoord gegaan. Duidelijk en meermaals aangegeven dat ik maar een verlenging van 1 jaar wil. Omdat ik dit jaar nog geen belletje had gehad ben ik eens gaan uitzoeken wanneer ik nu precies mocht verlengen. Blijkt mijn abonnement met 2 jaar te zijn verlengd, tegen mijn wens in! Ik heb al contact gehad met de twitter dienst van Vodafone, en alles wat zij zeggen: het is inderdaad met 2 jaar verlengd. Dit mogen ze zo toch niet doen? Er moeten toch nog opnamen zijn van dat telefoongesprek? Ze laten namelijk niets tekenen, sturen geen bevestiging, niets. Ik wil liever niet de advocaat erop zetten, maar weet niet welke andere opties ik nu nog heb...
Vorig jaar?, dat is bijna een jaar geleden, voor nog 1 jaar een advocaat a E250 p/u inzetten ?.
Bandjes van 1 jaar geleden zullen wel niet meer beschikbaar zijn.
Contacten via een twitterdienst ? ik zou gratis 1200 bellen en daar mijn licht opsteken, ben je ontevreden over Vodafone?, hoewel je op een phone zit te wachten ivm weer een verlenging. :lol:

alfatrion

Ongelezen bericht door alfatrion »

Je kunt per brief laten weten dat er overeengekomen is om het abonnement met een jaar te verlengen. En het telefoongesprek kun je met een beroep op de wet bescherming persoonsgegevens opvragen. Je kunt gelijk laten weten dat een eventuele machtiging daarmee ingetrokken is. Vervolgens moeten zij dan naar de rechter en zullen zij moeten bewijzen dat overeengekomen is om het abonnement met twee jaar te verlengen.

Har06

alfatrion schreef:Je kunt per brief laten weten dat er overeengekomen is om het abonnement met een jaar te verlengen. En het telefoongesprek kun je met een beroep op de wet bescherming persoonsgegevens opvragen. Je kunt gelijk laten weten dat een eventuele machtiging daarmee ingetrokken is. Vervolgens moeten zij dan naar de rechter en zullen zij moeten bewijzen dat overeengekomen is om het abonnement met twee jaar te verlengen.
De providers een beetje kennende weet Ts of had kunnen weten wanneer het contract afloopt.
Via My Vodafone kun je inzage krijgen in het soort contract en de beeindigingsdatum.
Bovenstaande zelf meegemaakt en ik dien netjes de abo tijd, geen zin hebbende advocaten en rechters voor een jaartje abonnement, er wordt erg makkelijk gesproken over het inschakelen van een rechter cq advocaat, de baten gaan voor de kost uit:)

alfatrion

Har06 schreef:De providers een beetje kennende weet Ts of had kunnen weten wanneer het contract afloopt.
Dat is niet relevant voor een inhoudelijke behandeling van de zaak. TS heeft aangeboden om het abonnement met één jaar te verlengen. Dan is het van tweeën een: ofwel de provider heeft dit aanbod aanvaard ofwel de provider heeft dit aanbod afgewezen. De provider kan niet eenzijdig een overeenkom opdringen.
Har06 schreef:Bovenstaande zelf meegemaakt en ik dien netjes de abo tijd, geen zin hebbende advocaten en rechters voor een jaartje abonnement, er wordt erg makkelijk gesproken over het inschakelen van een rechter cq advocaat, de baten gaan voor de kost uit:)
Als er een geschil bestaat dan zal of ingeschikt moeten worden of zal een van de partijen naar de rechter moeten. Een dure advocaat is hier niet nodig. Het gaat immers om een eenvoudige kantonzaak. Als TS niet betaald zal de provider hetzij moeten schikken of hetzij naar de rechter moeten. Ik kan dat niet anders maken dan het is. Betalen omdat een commercieel bedrijf vind dat jij dat verschuldigd bent, terwijl jij weet dat dit niet zo is vind ik ook wat.

Har06

alfatrion schreef:
Har06 schreef:De providers een beetje kennende weet Ts of had kunnen weten wanneer het contract afloopt.
Dat is niet relevant voor een inhoudelijke behandeling van de zaak. TS heeft aangeboden om het abonnement met één jaar te verlengen. Dan is het van tweeën een: ofwel de provider heeft dit aanbod aanvaard ofwel de provider heeft dit aanbod afgewezen. De provider kan niet eenzijdig een overeenkom opdringen.
Har06 schreef:Bovenstaande zelf meegemaakt en ik dien netjes de abo tijd, geen zin hebbende advocaten en rechters voor een jaartje abonnement, er wordt erg makkelijk gesproken over het inschakelen van een rechter cq advocaat, de baten gaan voor de kost uit:)
Als er een geschil bestaat dan zal of ingeschikt moeten worden of zal een van de partijen naar de rechter moeten. Een dure advocaat is hier niet nodig. Het gaat immers om een eenvoudige kantonzaak. Als TS niet betaald zal de provider hetzij moeten schikken of hetzij naar de rechter moeten. Ik kan dat niet anders maken dan het is. Betalen omdat een commercieel bedrijf vind dat jij dat verschuldigd bent, terwijl jij weet dat dit niet zo is vind ik ook wat.

Ts kom er ineens na een jaar achter dat Ts een 2 jarig contract heeft, vlg mij werkt dat zoniet met providers, je krijgt altijd per mail/sms etc een bericht over het afgesloten contract.
Ts zegt niet dat ze ontevreden is en zegt niet welk soort abo afgesloten is.
Twittercontacten heeft Ts opgeslagen?
Bij niet betalen wordt het signaal afgeknepen en een incasso op gang gebracht, uiteindelijk zal Ts de klos zijn

alfatrion

Har06 schreef:Ts kom er ineens na een jaar achter dat Ts een 2 jarig contract heeft, vlg mij werkt dat zoniet met providers, je krijgt altijd per mail/sms etc een bericht over het afgesloten contract.
De verplichtingen die partijen hebben vloeien voort uit de overeenkomst die gesloten is. Een overeenkomst komt tot stand door de aanvaarding van het aanbod.

Als ik met jou afspreek een bepaalde dienst te leveren voor vijftig euro, dan heb jij de verplichting om mij de vijftig euro te betalen en ik om jou de dienst te leveren. Deze verplichtingen veranderen niet op het moment dat ik je een mailtje stuur waarin staat dat je mij honderd euro verschuldigd bent.

De provider stelt met TS een overeenkomst te hebben gesloten tot de tweejarige verlening van het abonnement. TS betwist dit stellig en geeft aan tijdens het gesprek als voorwaarde te hebben aangegeven één jaar te verlengen. De provider zal m.i. het telefoongesprek nodig hebben om haar stelling te kunnen bewijzen.

berndv

Ongelezen bericht door berndv »

Inderdaad, Vodafone zal moeten aantonen dat dit een overeenkomst is voor 2 jaar. Dit kan doordat ze aantonen dat ze dit schriftelijk hebben bevestigd, wat vrij lastig is. Of het aanleveren van een bandopname van het telefoongesprek, als dit opgenomen is.

@ts,

Was dit een verlenging met een telefoon of een sim only? In geval van een toestel, zitten daar vaak wel de overeenkomsten bij op papier, in geval van een sim only wordt de bewijslast voor Vodafone wel heel lastig.

rozemarijntje

Ongelezen bericht door rozemarijntje »

misschien ?rare vraag ,

maar je krijgt toch een bevesting van je verlening ?dus vorig jaar heb je die gekregen en daar heb je dan niet op gezien dat het verlengt was met 2 jr?daar kom je nu mee??

zou toch nog eens de bevestigings brief erbij pakken....en je misschien even achter je oor krabben?

Har06

rozemarijntje schreef:misschien ?rare vraag ,

maar je krijgt toch een bevesting van je verlening ?dus vorig jaar heb je die gekregen en daar heb je dan niet op gezien dat het verlengt was met 2 jr?daar kom je nu mee??

zou toch nog eens de bevestigings brief erbij pakken....en je misschien even achter je oor krabben?

welk oor het l of r of beiden ? lol :)

rozemarijntje

Ongelezen bericht door rozemarijntje »

bij deze zou ik het allebei doen :lol: :lol:

acmkool

Ongelezen bericht door acmkool »

Beste,

Ik heb hetzelfde probleem, ik heb vorig jaar oktober mijn abonnement telefonisch verlengd met een 1-jarig contract, nadat ik met een supermooi aanbod benadert werd door een medewerker van Vodafone. Ook ik heb hier nooit een schriftelijke bevestiging van gekregen. Suf van mijn kant, maar ik dacht dat het gesprek sowieso opgenomen wordt en daardoor rechtsgeldig is.

Nu blijkt dat mijn contract ook met twee jaar in plaats van een jaar verlengd is. Ik weet zeer zeker dat ik tijdens het telefonisch afsluiten van het contract meerdere malen heb gevraagd om te bevestigen dat het om een 1-jarig contract gaat. Dit vanwege plannen om in 2013 naar het buitenland te verhuizen.

Ik heb contact opgenomen met de Vodafone klantenservice en inmiddels zijn we een week verder, zonder uitsluitsel. Vodafone zegt dat ik moet bewijzen dat het daadwerkelijk om een 1-jarig contract gaat, maar dit kan ik dus niet. Hun bewijs dat ik een 2-jarig contract heb afgesloten is volgens mij ook erg mager, hun argument is namelijk dat ik mijn telefoon (een iphone) toendertijd met geen mogelijkheid gratis bij een 1-jarig zou kunnen hebben gekregen. Zij hebben nog geen contract of bevestiging of opname kunnen overleggen waarin uberhaupt een contractduur staat. (Dit heb ik ook bij de levering van mijn telefoon niet gekregen, de contractsduur werd nergens vermeld)

Op welke manier kan ik nu mijn gelijk halen? Ik baal er enorm van en de service van Vodafone is beneden alle peil. Kan iemand mij adviseren?

Bob Schurkjens

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Vodafone zegt dat ik moet bewijzen dat het daadwerkelijk om een 1-jarig contract gaat, maar dit kan ik dus niet.
Dat is een hele valse en achterbakse manier van zaken doen van Vodafone. Van verkoopgesprekken worden voicelogs gemaakt als bewijs. Vraag dit voicelog op (geluidsbestandje). Krijg je deze niet inclusief de toezegging dat het contract voor 1 jaar geldt, span dan een geschil aan tegen Vodafone bij de http://www.sgc.nl

Als Vodafone geen opname kan leveren van het verkoopgesprek, dan hebben ze helemaal geen bewijs dat er een overeenkomst tot stand is gekomen. De vermeende overeenkomst is dan nietig (ongeldig). Je hoeft dan ook geen geschil aan te spannen.

Har06

heeft ts al eens op My Vodafone gekeken, daar staat de status van de eind datum contract? :)

acmkool

Beste Har06,

Ja, ik heb op My Vodafone gekeken (ik log hier geregeld in) en hier stond lange tijd einddatum contract '13 november' (zonder jaartal dus). Sinds enkele weken staat er 13 november 2013 ipv 2012, wat het dus volgens mij zou moeten zijn.

Beste Bob Schurkjens,

Bedankt voor je tips. Ik heb Vodafone nogmaals gevraagd om een kopie van de opnames.
Zij gaan nu in ieder geval op zoek naar een kopie van iets wat ik ondertekend zou hebben, maar dat betwijfel ik ten zeerste.

Zou de situatie veranderen als ik telefonisch het contract voor 1 jaar zou hebben afgesloten, maar wel voor ontvangst van de telefoon heb getekend? (hier heb ik dus geen kopie van gekregen)
situatie 1 zou dan zijn dat op dat document (waar ik dus geen kopie van heb gekregen) wel een contractduur staan..
scenario 2 zou zijn dat ook hier geen contractduur op staat.

Geldt het schriftelijke contract dan als 'betrouwbaarder' dan de voicelog? Want als bij de telefonische overeenkomst was vermeld dat het een 2 jarig contract ging, was ik nooit akkoord gegaan.

Ik hoop dat je nog even zou kunnen reageren! Alvast hartelijk dank!

Bob Schurkjens

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

De bewijslast voor de overeenkomst van 2 jaar ligt voor de volle 100% bij Vodafone. Als je de telefoon al in ontvangst hebt genomen en daarvoor hebt getekend, dan heeft Vodafone bewijs dat je de telefoon hebt ontvangen. Meer ook niet. Als er geen voicelog is, heeft Vodafone niet eens bewijs dat men jou de telefoon heeft geleverd inzake een nieuwe overeenkomst. Een schriftelijk bewijs kan Vodafone niet overleggen omdat je nergens voor getekend hebt en de overeenkomst mondeling tot stand is gekomen.

Het is zelfs wettelijk zo geregeld dat goederen die ongevraagd worden opgestuurd, niet betaald en niet teruggestuurd hoeven te worden: http://www.consuwijzer.nl/thema/ongevraagde-toezending

Vodafone heeft hier een probleem. Vodafone probeert jou nu eigenaar te maken van hun probleem. Als Vodafone weigert de overeenkomst schriftelijk te bevestigen voor 1 jaar ipv 2 jaar, zou ik de overeenkomst per direct ontbinden.

Uit de Consuwijzer voorbeeldbrief http://www.consuwijzer.nl/voorbeeldbrie ... ereenkomst :
Aangezien er geen sprake is van een door mij verrichte toestemming - ook geen mondelinge toestemming - welke nodig is om een overeenkomst tot stand te doen komen, beschouw ik het [de] door u toestuurde [contract/rekening of product] als ongevraagd.

Zolang u niet slaagt een bewijs van mijn toestemming te verschaffen, zal ik mij niet gebonden achten aan het contract en niet verplicht zijn u iets te betalen.
Per e-mail versturen of per aangetekende brief. Nooit per gewone brief i.v.m. bewijslast.

Har06

Ts nog een vraagje:
1.Ben jij ontevreden en waarom over Vodafone?.
2.Is het toestel via het contract verkregen en wil je een ander toestel.
alvast bedankt voor het antwoord.

ps: bij mij staat op MY Vodafone ook het jaartal vermeld :wink: , moet ook wel als einde van de contractduur wordt aangeven.

alfatrion

Bob Schurkjens schreef:Het is zelfs wettelijk zo geregeld dat goederen die ongevraagd worden opgestuurd, niet betaald en niet teruggestuurd hoeven te worden: http://www.consuwijzer.nl/thema/ongevraagde-toezending
Het zit net even anders. ConsuWijzer geeft aan: "Soms stuurt een bedrijf u ongevraagd een product, waarvoor u moet betalen." Hiermee doelen ze op een situatie waarbij de ontvanger de keuze krijgt tussen het betalen van de nota of het terug sturen van het product. De ontvanger mag het product ook houden als hij andere reden kan opmaken dat hem het product is opgestuurd om hem tot een koop te bewegen. Maar goederen die je per abuis ongevraagd worden opgestuurd moet je gewoon teruggeven.
Bob Schurkjens schreef:Per e-mail versturen of per aangetekende brief. Nooit per gewone brief i.v.m. bewijslast.
Ik zie geen enkele aanleiding om de brief aangetekend te versturen. De bewijslast, dat er wel een overeenkomst tot stand is gekomen, ligt bij de verkoper. Bovendien kun je een gerechtelijke procedure altijd nog betwisten dat er een overeenkomst tot stand gekomen zou zijn, ook als je niet een dergelijke brief hebt verstuurd.

http://www.consuwijzer.nl/telecom-post/ ... -versturen

Har06

Beste juristen, vang elkaar niet de vliegen af of tracht voorstaande niet te doen.
Ts heeft een contract afgesloten ergens in 2011 en komt er na 1 jaar achter dat het contract 2 jarig is ipv 1 jarig,voorstaande heb ikzelf met Vodafone ook aan de hand gehad.
Uiteindelijk heeft Vodafone het toen lopende contract ontbonden op voorwaarde van een nieuw 2 jarig contract met gratis toestel, het oude toestel werd geretourneerd.
Vodafone sluit in het algemeen geen 2 jarig contract af.
Ben benieuwd naar reactie van Ts op eerder gestelde vragen.
Het probleem voor Ts kan zijn dat Vodafone een algemene blokkade insteld van haar gsm nummer bij niet voldoen aan betalingen over het 2 * jaar . :idea: :wink:

acmkool

Om eerlijk te zijn wil ik mijn abonnement bij Vodafone zo snel mogelijk opzeggen,
omdat ik totaal niet van dit soort rare praktijken gediend ben.
Wel wil ik nog proberen een schadevergoeding te krijgen als blijkt dat ik inderdaad opgelicht ben door Vodafone (al is het maar een vergoeding van de tijd en telefoonkosten die ik er in heb gestoken).
In eerste instantie wil ik gewoon weg bij deze telefoonmaatschappij.

Mijn volgende stap is dat ik inderdaad een aangetekende brief ga sturen,
waarin ik verzoek het bestand van de voicelog van het gesprek naar mij op te sturen
of te mailen. Dus niet de uitgetypte tekst, maar echt het gesprek zelf.

Is het nog raadzaam om in dezelfde brief aan te geven dat ik mijn contract wil beeindigen omdat ik van mening ben dat de overeenkomst niet klopt?
Of loop ik dan het risico dat ik de resterende contractduur (12 maanden x mijn abonnementskosten) moet betalen?

Ik baal er van dat een of andere telefonisch medewerker een fout heeft gemaakt, die voor mij (administratieve en financiele) gevolgen heeft. En dan heb ik het nog niet eens over de m'n bloeddruk :wink:

Gesloten