AMSTERDAM – Na KPN heeft ook Vodafone de verlengtermijn voor mobiele abonnementen verkort. Bij de laatstgenoemde provider kunnen klanten nu vier maanden voor het aflopen van hun abonnement het contract verlengen. Voorheen was deze termijn zes maanden.
De wijziging volgt nadat in juli 2009 de opzegtermijn wettelijk werd verkort tot maximaal een maand.
Normaal gesproken zijn de verleng- en opzegtermijnen aan elkaar gekoppeld. De verlengtermijn bleef bij veel providers echter onaangetast. Ongeveer twee weken geleden kondigde KPN daarom aan de termijn om te mogen verlengen aan te passen van vier naar twee maanden. Vodafone volgt nu dus.
Uitzonderingen
De wijzigingen bij KPN gaan in vanaf 1 november. Bij Vodafone geldt de wijzing per direct. Er zijn echter uitzonderingen gemaakt voor abonnementen met een maandelijks tarief van boven de vijftig euro. Ook zakelijke gebruikers van Vodafone kunnen nog steeds zes maanden voor het einde van hun abonnement verlengen.
KPN past de verandering wel toe op alle abonnementen, maar geeft gebruikers de mogelijkheid bezwaar aan te tekenen tegen de aanpassing waardoor klanten onder de maatregel uit kunnen komen.
Mijn vraag:
Ik ben abonnee bij Vodafone. Dit lijkt me een aanpassing van de voorwaarden.
Moet Vodafone dit schriftelijk aan haar klanten kenbaar maken?
En is dit een reden om het contract te laten ontbinden?
Alvast bedankt.
| LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Vodafone verkort verlengtermijn
-
stofzuigertje
Re: Vodafone verkort verlengtermijn
Ik zou dan jaarlijks tussen KPN en Vodafone overstappen voor de welkomst aanbieding en nooit meer verlengen!
Dus ze veroorzaken juist extra administratie kosten en die korting wil ik ook wel!
Dus nooit meer verlengen maar telkens opzeggen en heen en weer lopen met gratis nummer behoud.
Dus ze veroorzaken juist extra administratie kosten en die korting wil ik ook wel!
Dus nooit meer verlengen maar telkens opzeggen en heen en weer lopen met gratis nummer behoud.
-
stofzuigertje
Er is nu een regeling dat je na de eerste 1 of 2 jaren contract op maandelijks overgaat zonder opzegtermijn dus volgens zelfde voorwaarden.
Dus na eerste contract maandelijks verder zonder deze voorwaarden is mogelijk.
Dus na eerste contract maandelijks verder zonder deze voorwaarden is mogelijk.
-
Ik zeg T-Mobile op
De maandelijkse opzegtermijn na verlopen van de eerste contracttermijn, is gebaseerd op een wettelijke regeling. Daar mogen de providers niet van af wijken.
Wat ze wel proberen te doen, is je vóór verstrijken van de termijn weer met een lokkertje "verlenging" aanbieden (tegen iets andere voorwaarden), waardoor je weer minimaal 1 jaar aan ze vast zit. Je mist dan ook je gratis nieuwe mobiel.
Beste oplossing is gewoon elk jaar een nieuw contract voor 1 jaar sluiten, en dan meteen opzeggen (zodat je het niet vergeet), en vlak voor de afloop van je contract op zoek gaan naar de dan beste en goedkoopste provider. Je kunt bij afsluiten van een nieuw contract je nummer meenemen (porteren), en het enige ongemak is dat je soms een paar dagen even geen telefoon hebt omdat het omschakelen van je nummer meer tijd kost dan gezegd. PAS WEL OP VOOR PROVIDERS MET HET ZGN NUL-CONTRACT (waarbij je de eerste uren/dagen geen belminuten hebt, zie andere post's hier).
Wat ze wel proberen te doen, is je vóór verstrijken van de termijn weer met een lokkertje "verlenging" aanbieden (tegen iets andere voorwaarden), waardoor je weer minimaal 1 jaar aan ze vast zit. Je mist dan ook je gratis nieuwe mobiel.
Beste oplossing is gewoon elk jaar een nieuw contract voor 1 jaar sluiten, en dan meteen opzeggen (zodat je het niet vergeet), en vlak voor de afloop van je contract op zoek gaan naar de dan beste en goedkoopste provider. Je kunt bij afsluiten van een nieuw contract je nummer meenemen (porteren), en het enige ongemak is dat je soms een paar dagen even geen telefoon hebt omdat het omschakelen van je nummer meer tijd kost dan gezegd. PAS WEL OP VOOR PROVIDERS MET HET ZGN NUL-CONTRACT (waarbij je de eerste uren/dagen geen belminuten hebt, zie andere post's hier).
Mijn "probleem" is eigenlijk als volgt;
ik heb bij Vodafone in augustus 2009 een 2jarig contract afgesloten inclusief een "gratis" toestel.
Op dit moment , dik 1 jaar verder, ben ik redelijk uitgekeken op het toestel en zou, volgens de oude voorwaarden van Vodafone, in februari al een verlenging mogen aanvragen. Bij de verlenging kun je ook kiezen voor een nieuw toestel (dat is uiteindelijk mijn doel
)
Onder de nieuwe voorwaarden is de velengingstermijn verkort naar 4 maanden.
Dus kan ik pas verlenging (en een nieuw toestel) aanvragen in april.
Hier ben ik het niet mee eens. Dit stond ook niet in de voorwaarden toen ik het contract aanging. Normaal bij wijzigingen in de voorwaarden is er een mogelijkheid het contract te ontbinden. Of de gewijzigde voorwaarden gelden alleen voor nieuwe contracten.
Ik sluit in de toekomst natuurlijk geen 2 jarig contract meer af
Al doende leert men.
groetjes Wendy
ik heb bij Vodafone in augustus 2009 een 2jarig contract afgesloten inclusief een "gratis" toestel.
Op dit moment , dik 1 jaar verder, ben ik redelijk uitgekeken op het toestel en zou, volgens de oude voorwaarden van Vodafone, in februari al een verlenging mogen aanvragen. Bij de verlenging kun je ook kiezen voor een nieuw toestel (dat is uiteindelijk mijn doel
Onder de nieuwe voorwaarden is de velengingstermijn verkort naar 4 maanden.
Dus kan ik pas verlenging (en een nieuw toestel) aanvragen in april.
Hier ben ik het niet mee eens. Dit stond ook niet in de voorwaarden toen ik het contract aanging. Normaal bij wijzigingen in de voorwaarden is er een mogelijkheid het contract te ontbinden. Of de gewijzigde voorwaarden gelden alleen voor nieuwe contracten.
Ik sluit in de toekomst natuurlijk geen 2 jarig contract meer af
groetjes Wendy
Staat nergens hoor. Tot een jaar geleden hanteerde Vodafone 3 maanden, en toen naar 6 maanden,dat men nu terug gaat naar 4 maanden is een eigen keus van Vodafone. Staat nergens in de AV..
Voor de meeste mensen is het waarschijnlijk dus nog altijd beter als toen ze het abonnement afsloten...mich24 schreef:Staat nergens hoor. Tot een jaar geleden hanteerde Vodafone 3 maanden, en toen naar 6 maanden,dat men nu terug gaat naar 4 maanden is een eigen keus van Vodafone. Staat nergens in de AV..
Snap de ophef ook niet zo, altijd dat gezeur.