LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Zonder mijn toestemming mobiel internet via de satelliet
-
Zonder mijn toestemming mobiel internet via de satelliet
2 weken geleden ging ik met de boot naar Newcastle. Mijn telefoon heb ik nauwelijks gebruikt onderweg. Ook niet uitgezet omdat ik niet
buiten Europa zou komen. Helaas blijkt dat als je naar Newcastle vaart je onderweg overgaat op internet via de satelliet. Heb daar een melding
van gekregen maar als je niet op je telefoon kijkt, zoals ik, dan weet je dat niet.
Toen ik de volgende morgen om 6 uur op mijn telefoon keek zag ik een bericht van Simyo waarin werd vermeld dat het internet gebruik was
geblokkeerd omdat ik meer dan 60 euro had verbruikt buiten de bundel. Uiteraard was ik met de blokkade wel blij maar vind het bijzonder dat ik zonder
toestemming overga op de satelliet. Er schijnen nachts updates oid te zijn geweest waardoor er internet verbruik is geweest.
Is het niet logischer om een bericht te sturen waarin toestemming wordt gevraagd om het internet via de satelliet te laten verlopen? Dan kan ik op dat moment beslissen of ik het wil.
Ik heb wel de helft van de kosten terug gekregen van Simyo uit coulance. Heel vriendelijk maar had liever geen kosten gemaakt.
buiten Europa zou komen. Helaas blijkt dat als je naar Newcastle vaart je onderweg overgaat op internet via de satelliet. Heb daar een melding
van gekregen maar als je niet op je telefoon kijkt, zoals ik, dan weet je dat niet.
Toen ik de volgende morgen om 6 uur op mijn telefoon keek zag ik een bericht van Simyo waarin werd vermeld dat het internet gebruik was
geblokkeerd omdat ik meer dan 60 euro had verbruikt buiten de bundel. Uiteraard was ik met de blokkade wel blij maar vind het bijzonder dat ik zonder
toestemming overga op de satelliet. Er schijnen nachts updates oid te zijn geweest waardoor er internet verbruik is geweest.
Is het niet logischer om een bericht te sturen waarin toestemming wordt gevraagd om het internet via de satelliet te laten verlopen? Dan kan ik op dat moment beslissen of ik het wil.
Ik heb wel de helft van de kosten terug gekregen van Simyo uit coulance. Heel vriendelijk maar had liever geen kosten gemaakt.
Re: Zonder mijn toestemming mobiel internet via de satelliet
Had je roaming aanstaan op je toestel? Zo ja, dan geef je daar eigenlijk gewoon toestemming voor. Je krijgt daar inderdaad ook een bericht van op je telefoon. Als je dit soort zaken niet wil, zet dan roaming uit wanneer je op bijv. een boot stapt voor een overtocht en weer aan als je weer in het (EU) land van bestemming bent. Tevens kun je vaak op je toestel aangeven dat updates alleen over Wifi binnen mogen komen, dat kan in zo'n geval een 2de lijn van bescherming zijn.
Dat is dan heel aardig van Simyo.
-
U leest het SMS-je niet met betrekking tot de kosten.
U heeft de papieren niet gelezen die u bij het ann boord gaan kreeg
U heeft het bordje bij de klantenservice niet gezien
U gelooft gewoon dat het allemaal gratis is.
Leer een ding: geloven doet u in de kerk.
Voor de rest is het een kwestie van voorbereiding en uw papieren en SMS-jes lezen
U heeft de papieren niet gelezen die u bij het ann boord gaan kreeg
U heeft het bordje bij de klantenservice niet gezien
U gelooft gewoon dat het allemaal gratis is.
Leer een ding: geloven doet u in de kerk.
Voor de rest is het een kwestie van voorbereiding en uw papieren en SMS-jes lezen
-
En nog aanvullend: midden op de Noordzee ben je technisch gezien niet in Europa. Het zal je ongetwijfeld ook opgevallen zijn dat zodra de territoriale wateren verlaten zijn de tax-free shops open gaan. Dat lijkt me toch een duidelijk signaal dat het geen gewone situatie is.
Als je je telefoon zo instelt dat deze buiten Nederland automatisch met andere netwerken verbinding maakt, dan geef je daarmee in feite toestemming om gebruik te maken van andere netwerken. En dus ook van de satellietverbinding op het schip.Ellenhuijberts schreef:Uiteraard was ik met de blokkade wel blij maar vind het bijzonder dat ik zonder
toestemming overga op de satelliet.
Tja, dan heb je dus én roaming aan staan, én je hebt aan staan dat telefoonupdates via het mobiele netwerk mogen worden binnengehaald. In mijn telefoon heb ik aangevinkt dat updates alleen via wifi gaan. Je bent zelf verantwoordelijk voor hoe je je telefoon hebt ingesteld en je hebt je provider zelf alle toestemming gegeven die het nodig heeft.
Hoeveel doet TS hierin nu echt bewust zelf? Ik vraag me af wat fabrieksinstellingen telefoon zijn, en hoe het abonnement default staat.JohnTheBassist schreef:Tja, dan heb je dus én roaming aan staan, én je hebt aan staan dat telefoonupdates via het mobiele netwerk mogen worden binnengehaald. In mijn telefoon heb ik aangevinkt dat updates alleen via wifi gaan. Je bent zelf verantwoordelijk voor hoe je je telefoon hebt ingesteld en je hebt je provider zelf alle toestemming gegeven die het nodig heeft.
Tsja dit is een combinatie van slecht geinformeerd zijn en slecht geinformeerd worden. Netjes van Simyo om de helft te vergoeden, ik zou daar erg blij mee zijn. Mogelijk wil de rederij nog wat doen.
-
De rederij is geen partij in deze. Die hebben slechts een stukje van het schip verhuurd aan de provider voor het plaatsen van antennes e.d.olaf79 schreef:Tsja dit is een combinatie van slecht geinformeerd zijn en slecht geinformeerd worden. Netjes van Simyo om de helft te vergoeden, ik zou daar erg blij mee zijn. Mogelijk wil de rederij nog wat doen.
Ah, je wil de telefoonfabrikant aansprakelijk stellen? Veel succes daarmee. Alfatrion reageert niet veel meer, maar zijn geest waart hier duidelijk nog wel rond.16again schreef:Hoeveel doet TS hierin nu echt bewust zelf? Ik vraag me af wat fabrieksinstellingen telefoon zijn, en hoe het abonnement default staat.JohnTheBassist schreef:Tja, dan heb je dus én roaming aan staan, én je hebt aan staan dat telefoonupdates via het mobiele netwerk mogen worden binnengehaald. In mijn telefoon heb ik aangevinkt dat updates alleen via wifi gaan. Je bent zelf verantwoordelijk voor hoe je je telefoon hebt ingesteld en je hebt je provider zelf alle toestemming gegeven die het nodig heeft.
Ik zeg nergens dat de leverancier van het mobieltje aansprakelijk is. Alleen dat niet iedereen zich evengoed bewust is van dergelijke settings.
Teken aan de wand overigens dat provider de helft vergoed. Omdat de andere helft een beperkt bedrag is (30 euro) , zou ik het als dure les zien.
In eerdere gevallen was er sprake van rekeningen van 1000+ euro, en trok telecom aanbieder veelal niet aan langste eind.
Teken aan de wand overigens dat provider de helft vergoed. Omdat de andere helft een beperkt bedrag is (30 euro) , zou ik het als dure les zien.
In eerdere gevallen was er sprake van rekeningen van 1000+ euro, en trok telecom aanbieder veelal niet aan langste eind.
Daar snap ik dus weer niets van.Ik heb wel de helft van de kosten terug gekregen van Simyo uit coulance.
Waarom zou Simyo dit uit coulance doen? Op de Noordzee is het niemandsland dus de kosten voor het verbruik zijn geheel voor TS.
Zo'n klantvriendelijke provider maak je zelden mee
Vervelend, maar dit is toch eigen verantwoordelijkheid. Gelukkig is Simyo zo vriendelijk geweest om de helft van de kosten op zich te nemen. Dit is een voorbeeld waar het woord coulance op zijn plaats is.
Overigens zijn er nog veel mensen die niet weten dat 'gratis' bellen/internet in Europa niet geldt voor de luchtvaart en scheepvaart (veerboot en cruiseschip) die gebruik maken van een eigen satellietnetwerk. Gelukkig geldt er met roaming buiten Europa wel een datalimiet van 60,50 euro per dag.
Overigens zijn er nog veel mensen die niet weten dat 'gratis' bellen/internet in Europa niet geldt voor de luchtvaart en scheepvaart (veerboot en cruiseschip) die gebruik maken van een eigen satellietnetwerk. Gelukkig geldt er met roaming buiten Europa wel een datalimiet van 60,50 euro per dag.
Je niet roaming altijd expliciet aanzetten, waarbij je ook nog eens een standaard mededeling krijgt dat roaming extra kosten kan hebben.Hoeveel doet TS hierin nu echt bewust zelf? Ik vraag me af wat fabrieksinstellingen telefoon zijn, en hoe het abonnement default staat.