Telkens weer ontving ik eerst een e-mail van BEN waarin ze mijn bestelling bevestigden, een minuut later gevolgd door een e-mail met een afwijzing:
Vanaf 1 mei 2017 zijn providers verplicht om een inkomenstoets te doen als iemand een abonnement afsluit waar een toestel bij zit met een waarde van meer dan € 250,-. Een dergelijke aankoop valt dan onder de Wet op het Financieel Toezicht. Bij Sim Only-abonnementen is dit echter niet zo:BEN schreef:Helaas kan ik jouw aanvraag voor een abonnement niet accepteren.
Hoe werkt mijn aanvraagprocedure?
Als onderdeel van de aanvraagprocedure voer ik conform de algemene voorwaarden, een kredietwaardigheidsonderzoek uit bij Stichting Preventel, Experian en Focum. Indien je een mobiele telefoon bij mij hebt besteld inclusief een toestelkrediet van meer dan € 250,- dan heb ik conform wettelijke verplichting ook je kredietwaardigheid getoetst door middel van een inkomen- en lastentoets en een toets bij het BKR. Voor dit kredietwaardigheidsonderzoek maak ik gebruik van de persoongegevens die je hebt ingevuld bij je bestelling. Het resultaat daarvan wordt door mij meegewogen in de acceptatie van je aanvraag. Helaas kan ik op basis van het onderzoek jouw aanvraag voor een abonnement niet accepteren.
Voor de goede orde: ik ben inderdaad BKR-geregistreerd, maar kan prima een Sim Only-abonnement van € 8,50 per maand betalen. Ik ben namelijk bezig met het afbetalen van enkele schulden en sta derhalve nog bij BKR geregistreerd. Dit gaat om enkele honderden euro's. Het is voor mij veel goedkoper om een abonnement af te sluiten à € 8,50 per maand dan telkens voor € 10,- per keer mijn beltegoed op te moeten waarderen.Als er geen toestel bij het abonnement zit, gelden de regels niet. Voor prepaid en sim only abonnementen gaat het dus niet op, aangezien er geen telefoon op afbetaling aan verbonden is. Je betaalt in dit geval maandelijks voor een dienst (het abonnement) en dat is niet hetzelfde als een lening. BRON
Mijn vragen:
[1] Mag een provider überhaupt een BKR-toets doen bij de aanschaf van een abonnement dat niet onder de Wet op het Financieel Toezicht valt? Gezien de snelheid waarmee de e-mails na elkaar binnen kwamen is het voor mij volstrekt helder dat de website van BEN automatisch een BKR-toets uitvoert bij iedere nieuwe bestelling. Ik vraag me af of dit wettelijk is toegestaan.
[2] Zo ja: mag de provider mij op basis van die verkregen informatie een Sim Only-abonnement weigeren, als dat abonnement niet onder de Wet op het Financieel Toezicht valt?