KPN app onduidelijk over beëindiging abonnement, machteloos

Heb je goede of slechte ervaringen met jouw telefoon of jouw telefoonaanbieder? Geef hier jouw mening.
Consumenneke
Berichten: 1654
Lid geworden op: 22 aug 2023 17:50

Re: KPN app onduidelijk over beëindiging abonnement, machteloos

Bericht door Consumenneke »

Speedy123 schreef:
15 aug 2025 22:40
TS was niet bekend met de gangbare praktijk dat een abonnement stilzwijgend maandelijks verlengt wordt als er niet opgezegd wordt. In de KPN app werd ze door de einddatum van het contract op het verkeerde been gezet. Ze dacht dat ze wel opgezegd zou hebben want er stond een einddatum van het contract.
Er zit wel meer verwarring in deze case. Voor zover ik kan zien is een mobile hotspot een simpele toevoeging aan een bestaande mobiel abonnement. Als daar een apart abonnement voor is afgesloten, zal dat voor een overeengekomen termijn zijn. Een maandelijks abonnement is iets wat maandelijks afgerekend wordt, voor de duur die overeengekomen is. Niet iets dat automatisch afloopt na een maand.

Dat staat duidelijk op de site en is wellicht ook overgebracht bij het aangaan van de overeeenkomst.
Wat is de opzegtermijn?
De opzegtermijn is 1 maand nadat je abonnement is afgelopen. Dit geldt voor alle abonnementen. In de MijnKPN app vind je de begin- en de einddatum van je contract. Als je niks aanpast, dan wordt je abonnement automatisch verlengd.

Heb je een extra dienst zoals KPN Veilig of een zenderpakket? Dan kan je deze elke maand aan- of uitzetten in MijnKPN.
Als ik het goed lees, was Renatemm in de veronderstelling dat ze een overeenkomst voor één maand was aangegaan (of dat opzeggen na een maand was afgesproken) en heeft ze dus nooit apart en aanwijsbaar opgezegd. Als die veronderstelling ergens bewijsbaar op gebaseerd is, heeft ze misschien een beetje hoop dat ze haar €78 terug ziet, niet toevallig twee maanden tarief.

witte angora
Berichten: 30226
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: KPN app onduidelijk over beëindiging abonnement, machteloos

Bericht door witte angora »

Eigenlijk krijg ik nu een beetje hetzelfde gevoel als jaren geleden die 'gratis' munten, hoefde je enkel verzendkosten te betalen. Wat in de reclame niet gecommuniceerd werd, was dat je meteen aan een abonnement vast zat. Daar kwamen veel mensen pas achter toen munt nummer 2 in de bus lag, met de bijbehorende nota.

Hoe is dat indertijd afgelopen? Want je hoort dit soort reclameuitingen niet meer. En kan TS wat met de uitkomst van deze kwestie, als het inderdaad vergelijkbaar is?

Speedy123
Berichten: 3269
Lid geworden op: 21 dec 2014 03:07

Re: KPN app onduidelijk over beëindiging abonnement, machteloos

Bericht door Speedy123 »

Consumenneke schreef:
15 aug 2025 22:55
Er zit wel meer verwarring in deze case. Voor zover ik kan zien is een mobile hotspot een simpele toevoeging aan een bestaande mobiel abonnement. Als daar een apart abonnement voor is afgesloten, zal dat voor een overeengekomen termijn zijn. Een maandelijks abonnement is iets wat maandelijks afgerekend wordt, voor de duur die overeengekomen is. Niet iets dat automatisch afloopt na een maand.
TS zegt:
Op 30 mei heb ik een maandelijks abonnement afgesloten bij KPN voor €39, wat ik nodig had voor een mobiele hotspot voor 1 maand aangezien ik geen internet thuis had. Ik was (enkele dagen later) in de veronderstelling dat dit voor een maand was, en heb toen de app geopend, waarin stond 'Einddatum contract 2-7-2025', zie printscreen.
Consumenneke schreef:
15 aug 2025 22:55
Als ik het goed lees, was Renatemm in de veronderstelling dat ze een overeenkomst voor één maand was aangegaan (of dat opzeggen na een maand was afgesproken) en heeft ze dus nooit apart en aanwijsbaar opgezegd. Als die veronderstelling ergens bewijsbaar op gebaseerd is, heeft ze misschien een beetje hoop dat ze haar €78 terug ziet, niet toevallig twee maanden tarief.
Die stelling is nergens op gebaseerd anders dan de einddatum contract in de KPN app. Ze heeft de stilzwijgende verlenging compleet over het hoofd gezien en dus niet op de eerste dag het abonnement meteen weer opgezegd. Pas op 8 augustus j.l. heeft ze opgezegd.

NeoDutchio
Berichten: 13263
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: KPN app onduidelijk over beëindiging abonnement, machteloos

Bericht door NeoDutchio »

witte angora schreef:
15 aug 2025 23:00
Eigenlijk krijg ik nu een beetje hetzelfde gevoel als jaren geleden die 'gratis' munten, hoefde je enkel verzendkosten te betalen. Wat in de reclame niet gecommuniceerd werd, was dat je meteen aan een abonnement vast zat. Daar kwamen veel mensen pas achter toen munt nummer 2 in de bus lag, met de bijbehorende nota.

Hoe is dat indertijd afgelopen? Want je hoort dit soort reclameuitingen niet meer. En kan TS wat met de uitkomst van deze kwestie, als het inderdaad vergelijkbaar is?
Dat was niet alleen jaren geleden zo, dat gebeurd nog steeds. Onlangs nog met herdenkingsmunten. Het enige verschil met tegenwoordig is is dat je nieuwe zendingen kan herroepen en het abonnement op elk moment op te zeggen is.
Vergelijkbaar is het niet. TS wist dat er een maandelijkse overeenkomst was en wist dat deze tijdig opgezegd moest worden. KPN zet in de app de einddatum neer van de overeenkomst en verlengt deze stilzwijgend tot wederopzegging. Denken dat er opgezegd is is niet hetzelfde dat er opgezegd is. En de einddatum van een tijdelijk contract is niet hetzelfde als dan stopt het contract.

witte angora
Berichten: 30226
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: KPN app onduidelijk over beëindiging abonnement, machteloos

Bericht door witte angora »

NeoDutchio schreef:
15 aug 2025 23:49
TS wist dat er een maandelijkse overeenkomst was en wist dat deze tijdig opgezegd moest worden.
Toch was dat voor TS niet duidelijk omdat er een einddatum werd genoemd. Einddatum is einddatum. Een einddatum die eigenlijk geen einddatum is omdat er stilzwijgend wordt verlengd zou bij mij ook verwarring wekken.

Stilzwijgend verlengen is wat anders dan stiekem verlengen. Dat laatste is het gevoel dat ik nu een beetje krijg in het verhaal van TS, net als bij die munten.

Speedy123
Berichten: 3269
Lid geworden op: 21 dec 2014 03:07

Re: KPN app onduidelijk over beëindiging abonnement, machteloos

Bericht door Speedy123 »

witte angora schreef:
16 aug 2025 06:02
NeoDutchio schreef:
15 aug 2025 23:49
TS wist dat er een maandelijkse overeenkomst was en wist dat deze tijdig opgezegd moest worden.
Toch was dat voor TS niet duidelijk omdat er een einddatum werd genoemd. Einddatum is einddatum. Een einddatum die eigenlijk geen einddatum is omdat er stilzwijgend wordt verlengd zou bij mij ook verwarring wekken.

Stilzwijgend verlengen is wat anders dan stiekem verlengen. Dat laatste is het gevoel dat ik nu een beetje krijg in het verhaal van TS, net als bij die munten.
Meent u dat nou? Ik denk juist dat het precies andersom is, als er niet stilzwijgend met een maand verlengt zou worden, dan zou het hier klachten regelen op Trosradar. Zou zelfs het aantal dropshipper klachten dik overtreffen.

Mijn KPN abonnement is afgesloten voor twee jaar. Ergens komende september is de einddatum. Stelt u zich eens voor, ineens merk ik in september dat mijn telefoon het niet meer doet. Neem contact op via Internet met de KPN helpdesk. Een allervriendelijkste medewerker gaat even kijken en roept als snel: 'Aha ik zie het al. Uw contract is verlopen en daarmee is de dienstverlening beëindigd en uw nummer komen te vervallen.' Wat zegt u? Mijn nummer vervallen, maar ik heb het al langer dan tien jaar? 'Sorry meneer, u moet toch echt zelf heel goed opletten, er staat in de KPN app toch echt heel duidelijk een einddatum van uw contract. Dan moet u tijdig verlengen of overstappen naar een ander voordat de einddatum bereikt wordt. We kunnen nu niets meer voor u doen'.

Ik zou woedend zijn, de gangbare praktijk is toch echt dat na einddatum het contract overgaat op een maandelijks opzegbaar contract, niet dat abrupt de dienstverlening gestaakt wordt en mijn nummer komt te vervallen.

En het geldt echt voor alles, voor uw televisie abonnement, Internet, Gas/Licht. Niemand wil daadwerkelijk afgesloten worden op de einddatum van het contract en ineens zonder telefoon, televisie, Internet of stroom komen te zitten. We rekenen er juist op dat alles gewoon doorloopt totdat je het zelf opzegt.

16again
Berichten: 17016
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: KPN app onduidelijk over beëindiging abonnement, machteloos

Bericht door 16again »

Zonder opzegging , zoals bij TS , loopt bestaand contract gewoon door als maandelijks opzegbaar. Maar m.i. is er dan geen sprake van een nieuw contract. (check de factuur)
De benaming "einde contract" is gewoon misleiding, gevolgen daarvan behoren voor KPN te blijven.
Hoe moeilijk is het om iets als "einde vaste contractperiode" in de app te tonen? Want die vlag dekt wel de lading.

Speedy123
Berichten: 3269
Lid geworden op: 21 dec 2014 03:07

Re: KPN app onduidelijk over beëindiging abonnement, machteloos

Bericht door Speedy123 »

16again schreef:
16 aug 2025 09:13
Zonder opzegging , zoals bij TS , loopt bestaand contract gewoon door als maandelijks opzegbaar. Maar m.i. is er dan geen sprake van een nieuw contract. (check de factuur)
De benaming "einde contract" is gewoon misleiding, gevolgen daarvan behoren voor KPN te blijven.
Hoe moeilijk is het om iets als "einde vaste contractperiode" in de app te tonen? Want die vlag dekt wel de lading.
Dit geeft mij erg het gevoel wat Consumenneke altijd zo mooi de lilliletterputters noemt. Zoeken naar iets ergens om daar dan ineens een groot ding van te maken. Terwijl er zoveel bronnen zijn die iedereen toch echt heel helder voorlichten hoe een telefooncontract werkt. De klant is er ook akkoord mee gegaan is in de voorwaarden.

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... ngd-worden
Een abonnement voor internet, telefoon of televisie sluit u meestal af voor 1 of 2 jaar. Zegt u dit abonnement niet op na afloop van deze periode? Dan wordt uw abonnement door de aanbieder automatisch (stilzwijgend) omgezet naar een contract van onbepaalde tijd. U kunt dan altijd uw abonnement opzeggen met een opzegtermijn van 1 maand.
https://rechtswinkelrotterdam.nl/nieuws ... erlenging/
Abonnement met einddatum

Als u een abonnement heeft afgesloten met een einddatum, kunt u in principe het abonnement niet eerder opzeggen dan de afgesproken einddatum. U zult uw contract en de algemene voorwaarden van de provider moeten bekijken voor de mogelijkheden om eerder op te zeggen.

Als de einddatum is verstreken en u het abonnement niet heeft opgezegd, wordt het abonnement vaak automatisch verlengd. Vanaf het moment dat het abonnement automatisch verlengd is, geldt er een opzegtermijn van maximaal één maand.
https://www.kpn.com/algemene-voorwaarde ... abonnement
3 Hoe lang loopt uw overeenkomst?

De overeenkomst voor een abonnement heeft een
minimum­ duur van een jaar, tenzij we iets anders met u
afspreken. Als de minimumduur is afgelopen, wordt de
overeenkomst automatisch omgezet in een overeenkomst
voor onbepaalde tijd.

NeoDutchio
Berichten: 13263
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: KPN app onduidelijk over beëindiging abonnement, machteloos

Bericht door NeoDutchio »

Speedy123 schreef:
16 aug 2025 10:03
Dit geeft mij erg het gevoel wat Consumenneke altijd zo mooi de lilliletterputters noemt. Zoeken naar iets ergens om daar dan ineens een groot ding van te maken. Terwijl er zoveel bronnen zijn die iedereen toch echt heel helder voorlichten hoe een telefooncontract werkt. De klant is er ook akkoord mee gegaan is in de voorwaarden.
Het is een manier om iets te zoeken waardoor je je eigen fout op het bordje van een ander kan verbloemen. In plaats van te accepteren dat je zelf vergeten bent de overeenkomst op te zeggen gaat er gezocht worden naar een punt om die eigen fout voor rekening van de ander te laten komen. Helaas gebeurd dat veel en veel meer. Eigen verantwoording kent men steeds minder.

Moneyman
Berichten: 32105
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: KPN app onduidelijk over beëindiging abonnement, machteloos

Bericht door Moneyman »

16again schreef:
16 aug 2025 09:13
Zonder opzegging , zoals bij TS , loopt bestaand contract gewoon door als maandelijks opzegbaar. Maar m.i. is er dan geen sprake van een nieuw contract. (check de factuur)
De benaming "einde contract" is gewoon misleiding, gevolgen daarvan behoren voor KPN te blijven.
Hoe moeilijk is het om iets als "einde vaste contractperiode" in de app te tonen? Want die vlag dekt wel de lading.
Eens, er is geen sprake van een nieuw contract, maar van een (automatisch) verlengd contract.

Dat de melding in de app duidelijker kan ben ik met je eens, jouw aanduiding zou veel logischer zijn. Toch denk ik niet dat TS deze zaak wint als die voor de rechter komt, omdat het de gebruikelijke gang van zaken is, die bij consumenten bekend wordt verondersteld. Bovendien heeft het ongetwijfeld luid en duidelijk in de toegezonden emails en het contract gestaan. TS reageert niet op mijn vragen daarover, dus ongetwijfeld stond het er duidelijk maar heeft ze het gewoon niet gelezen. Dat is evident haar eigen verantwoordelijkheid.

Ik denk niet dat de rechter het redelijk en billijk zal achten dat die enkele onduidelijke melding in de app tot afwijzing van de vordering van KPN zal leiden.

Wat ik zou doen, is gewoon betalen en daarna naar de geschillencommissie stappen.

16again
Berichten: 17016
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: KPN app onduidelijk over beëindiging abonnement, machteloos

Bericht door 16again »

Speedy123 schreef:
16 aug 2025 10:03
16again schreef:
16 aug 2025 09:13
Zonder opzegging , zoals bij TS , loopt bestaand contract gewoon door als maandelijks opzegbaar. Maar m.i. is er dan geen sprake van een nieuw contract. (check de factuur)
De benaming "einde contract" is gewoon misleiding, gevolgen daarvan behoren voor KPN te blijven.
Hoe moeilijk is het om iets als "einde vaste contractperiode" in de app te tonen? Want die vlag dekt wel de lading.
Dit geeft mij erg het gevoel wat Consumenneke altijd zo mooi de lilliletterputters noemt. Zoeken naar iets ergens om daar dan ineens een groot ding van te maken. Terwijl er zoveel bronnen zijn die iedereen toch echt heel helder voorlichten hoe een telefooncontract werkt. De klant is er ook akkoord mee gegaan is in de voorwaarden.

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... ngd-worden
Natuurlijk staat dit in de voorwaarden wel hoe het zit. En is automatische verlenging, zoals in je link, toegestaan.
Maar dat geeft KPN natuurlijk geen vrijbrief om via een ander medium (de app) info te verstrekken die misleidend is op te vatten.

Moneyman
Berichten: 32105
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: KPN app onduidelijk over beëindiging abonnement, machteloos

Bericht door Moneyman »

16again schreef:
16 aug 2025 13:59
Maar dat geeft KPN natuurlijk geen vrijbrief om via een ander medium (de app) info te verstrekken die misleidend is op te vatten.
Het is natuurlijk niet zo dat iemand alleen maar die ene tekst in de app te zien krijgt. Het gaat om iemand die al een contract heeft afgesloten, daarbij alle relevante informatie heeft ontvangen en pas achteraf, bij gebruik van de app, die onduidelijke tekst ziet. Er is dus in ieder geval geen sprake van een onder misleiding gesloten overeenkomst, en ik vind de bewuste tekst op zichzelf -met het oog op wat ik hiervoor schreef- evenmin misleidend. Hooguit onduidelijk.

Consumenneke
Berichten: 1654
Lid geworden op: 22 aug 2023 17:50

Re: KPN app onduidelijk over beëindiging abonnement, machteloos

Bericht door Consumenneke »

Speedy123 schreef:
15 aug 2025 23:05
TS zegt....
We zien waarschijnlijk hetzelfde, namelijk dat de vraagsteller een eigen opvatting heeft over het begrip maandabonnement. Eigenlijk snap ik de aanvangssituatie sowieso niet, want wie een hotspot wil kan dat in elke abonnement voor mobiele telefonie bij KPN aanmaken. Dus dat is al een warrig verhaal.

Daarna ontstaat een hele discussie over het begrip einde contract. Daar kun je taalkundig van alles bij bedenken, maar zowel KPN als de wetgever maken het overvloedig duidelijk dat dat de datum is waarop een langdurige overeenkomst verandert in contract dat maandelijks opzegbaar is. Dat geldt voor consumenten en kleinzakelijke verbruikers ook nog eens.

De hele quasi-juridische discussie is tenslotte volgens mij tijdverspilling, want we praten over twee keer €39-. Een beetje bekeuring is al hoger. Maar ik vind het wel interessant of vraagsteller kan motiveren waarom en hoe KPN haar op het verkeerde been heeft gezet.
Laatst gewijzigd door Consumenneke op 16 aug 2025 15:33, 1 keer totaal gewijzigd.

Moneyman
Berichten: 32105
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: KPN app onduidelijk over beëindiging abonnement, machteloos

Bericht door Moneyman »

Consumenneke schreef:
16 aug 2025 15:15
Speedy123 schreef:
15 aug 2025 23:05
TS zegt....
We zien waarschijnlijk hetzelfde, namelijk dat de vraagsteller een eigen opvatting heeft over het begrip maandabonnement. Eigenlijk snap ik de aanvangssituatie sowieso niet, want wie een hotspot wil kan dat in elke abonnement voor mobiele telefonie bij KPN aanmaken. Dus dat is al een warrig verhaal.
Die warrigheid zit niet bij TS, maar bij jou. TS schrijft expliciet dat ze een abonnement bij KPN heeft afgesloten omdat ze een hotspot van KPN wilde hebben. Dat kan alleen maar betekenen dat ze dus geen al lopend abonnement bij KPN had.

Laten we er dus niet wederom allerlei niet ter zake doende discussies bij verzinnen.

Consumenneke
Berichten: 1654
Lid geworden op: 22 aug 2023 17:50

Re: KPN app onduidelijk over beëindiging abonnement, machteloos

Bericht door Consumenneke »

Moneyman schreef:
16 aug 2025 15:20
Laten we er dus niet wederom allerlei niet ter zake doende discussies bij verzinnen.
Fijn dat u er een we-zaak van maakt. Ik doe mee.

Een maand-abonnement zou een maandelijks opzegbaar abonnement kunnen zijn.

Afbeelding
Bij KPN is het altijd mogelijk om maandelijks opzegbaar internet af te sluiten. Dit kun je eenvoudig aangeven in het bestelproces door ‘maandelijks opzegbaar’ te selecteren, in plaats van de standaard looptijd van 12 maanden.
Moet je niet de opzegbaar vergeten. 8)

Speedy123
Berichten: 3269
Lid geworden op: 21 dec 2014 03:07

Re: KPN app onduidelijk over beëindiging abonnement, machteloos

Bericht door Speedy123 »

Consumenneke schreef:
16 aug 2025 15:15
Maar ik vind het wel interessant of vraagsteller kan motiveren waarom en hoe KPN haar/hem op het verkeerde been heeft gezet.
TS zegt daarover:
Ik denk dat ik het abonnement al heb opgezegd en check de KPN app om het zeker te weten, en zie 'einddatum contract 2-7-2025'. Ik denk: 'fijn, ik heb het contract al opgezegd dus hoef niks meer te doen'
Op 3 juni gaat het contract in. Enkele dagen later denkt ze het contract alweer opgezegd te hebben. Ze lijkt in de app en ziet de einddatum van haar contract op 2 juli staan. Daaruit concludeerd ze dat ze niet vergeetachtig is geweest, ze heeft echt al opgezegd.

Consumenneke
Berichten: 1654
Lid geworden op: 22 aug 2023 17:50

Re: KPN app onduidelijk over beëindiging abonnement, machteloos

Bericht door Consumenneke »

Speedy123 schreef:
16 aug 2025 15:37
Op 3 juni gaat het contract in. Enkele dagen later denkt ze het contract alweer opgezegd te hebben. Ze lijkt in de app en ziet de einddatum van haar contract op 2 juli staan. Daaruit concludeerd ze dat ze niet vergeetachtig is geweest, ze heeft echt al opgezegd.
Wat alleen nog ontbreekd is de intentie van KPN om haar te misleiden. Het kan natuurlijk ook onachtzaamheid zijn waardoor er onduidelijkheid ontstaad.

Je ziet in de reacties hier al de tweedeling tussen consumenten die zulke overeenkomsten regelmatig aanpassen en de mensen die dat niet doen. :wink:

Moneyman
Berichten: 32105
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: KPN app onduidelijk over beëindiging abonnement, machteloos

Bericht door Moneyman »

Consumenneke schreef:
16 aug 2025 15:27
Een maand-abonnement zou een maandelijks opzegbaar abonnement kunnen zijn.
Bij KPN is het altijd mogelijk om maandelijks opzegbaar internet af te sluiten. Dit kun je eenvoudig aangeven in het bestelproces door ‘maandelijks opzegbaar’ te selecteren, in plaats van de standaard looptijd van 12 maanden.
Moet je niet de opzegbaar vergeten. 8)
Dat is toch al lang duidelijk dat ze dat abonnement heeft genomen? Anders had ze er niet een maand, maar een jaar aan vast gezeten…

Arizonakid
Berichten: 1471
Lid geworden op: 20 dec 2018 19:11

Re: KPN app onduidelijk over beëindiging abonnement, machteloos

Bericht door Arizonakid »

Zie het als leergeld. Maak je verder niet druk, want dit ga je nooit winnen, simpel omdat KPN gelijk heeft in deze.

16again
Berichten: 17016
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: KPN app onduidelijk over beëindiging abonnement, machteloos

Bericht door 16again »

Moneyman schreef:
16 aug 2025 15:12
Het is natuurlijk niet zo dat iemand alleen maar die ene tekst in de app te zien krijgt. Het gaat om iemand die al een contract heeft afgesloten, daarbij alle relevante informatie heeft ontvangen en pas achteraf, bij gebruik van de app, die onduidelijke tekst ziet. Er is dus in ieder geval geen sprake van een onder misleiding gesloten overeenkomst, en ik vind de bewuste tekst op zichzelf -met het oog op wat ik hiervoor schreef- evenmin misleidend. Hooguit onduidelijk.
Telt misleiding bij het opzegmoment dan niet net zo zwaar als bij het sluiten van de overeenkomst?

Gesloten