Lebara weigert opzegging ivm prijsverhoging dataplafond
-
Re: Lebara weigert opzegging ivm prijsverhoging dataplafond
Klopt, of het eerst wel of niet werd gebruikt is niet relevant. Lebara geeft zelf ook in de sms aan: niet meer gebruiken of contract kosteloos opzeggen. Die voorwaarde dat je dataplafond al voor 1 juli aan moest hebben staan, hebben ze pas later toegevoegd. Waarschijnlijk omdat er veel opzeggingen kwamen.
Consumenneke
vindt dit leuk
-
"Helaas bleek het opzeggen alleen mogelijk voor mensen die vóór ontvangst van die email het plafond al aan hadden staan." Dit hebben ze blijkbaar pas later toegevoegd. Eerst stond dat daar niet.
Consumenneke
vindt dit leuk
-
https://www.lebara.nl/nl/tarieven.html
Hier staat het tarief van dataplafond.
In het contract staat in artikel 12. De tarieven vindt u op de website.
Dataplafond staat tussen de tarieven zoals hierboven vermeld en maakt dus onderdeel uit van het contract, zelfs als je er geen gebruik van maakt. Bellen naar Nigeria tarief staat er ook. Ga je bellen naar Nigeria mag je dat tarief betalen...
In de algemene voorwaarden, artikel 1.1 staat:
1. Lebara kan de Algemene en Aanvullende Voorwaarden en de tarieven eenzijdig
wijzigen. Voor de klant negatieve wijzigingen zullen tenminste 4 weken vooraf
bekend worden gemaakt. Als de klant een wettelijk recht heeft om de overeenkomst
te beëindigen als gevolg van zo’n voorgenomen wijziging, mag de klant de
overeenkomst zonder kosten beëindigen voordat deze wijziging ingaat.
Consumenneke
vindt dit leuk
Lebara is kennelijk van mening dat klanten die het data plafond niet aan hadden staan, geen recht hebben om hun overeenkomst te ontbinden.
Of dat een correct standpunt is of niet, is aan de rechter om te bepalen indien u besluit de zaak voor te laten komen.
Of dat een correct standpunt is of niet, is aan de rechter om te bepalen indien u besluit de zaak voor te laten komen.
-
Inderdaad de geschillencommissie. Die doet een bindende uitspraak. Mocht deze negatief uitvallen voor Lebara, dan kan iedereen deze uitspraak gebruiken om het contract te beëindigen. Vraag is of Lebara deze gok wil nemen.
Consumenneke
vindt dit leuk
-
Ondertussen gaan wij gewoon door met het topic zelf...
Als zij met kleine lettertjes goochelen, kunnen wij dat ook!
Als je kan aantonen dat ze die voorwaarde hebben toegevoegd nadat jij je had aangemeld en opgezegd, is duidelijk dat ze tijdens het spel de spelregels veranderen. Dat gebeurt zo vaak dat ik tegenwoordig altijd screenshots maak voordat ik een bestelling plaats of een abonnement aanpas.mgielissen schreef: ↑31 jul 2025 16:27Die voorwaarde dat je dataplafond al voor 1 juli aan moest hebben staan, hebben ze pas later toegevoegd. Waarschijnlijk omdat er veel opzeggingen kwamen.
Als zij met kleine lettertjes goochelen, kunnen wij dat ook!
Ik denk dat dat een correct standpunt is. Het betreft immers een losse, extra dienst, die zo te zien geen onderdeel uitmaakt van de basisovereenkomst.
-
Dat is een onjuiste redenering. Ik kan bij Ziggo ook zoveel losse diensten aanschaffen. Daar heb ik evenmin iets aan zonder mijn abonnement, maar toch maken ze geen deel uit van mijn basisovereenkomst.
Aanname en doelredenering.
-
mgielissen schreef: ↑31 jul 2025 14:56Is op 1 juli geactiveerd, Lebara gaf in de mail aan dat ik niet in aanmerking kom omdat dataplafond niet eerder aanstond.
Elke aanpassing in een contract moet tijdig aangegeven worden, minimaal 1 maand voor het in gaan. Lebara heeft voor 1 juli een mail verstuurd met de aankondiging. U besluit daarna nog even de dienst af te nemen. U wist, of kon van te voren weten, dat de dienst duurder ging worden. Een creatieve gedachte, maar de kans dat u gelijk krijgt van de geschillencommissie of een rechter acht ik zeer klein.mgielissen schreef: ↑31 jul 2025 16:30"Helaas bleek het opzeggen alleen mogelijk voor mensen die vóór ontvangst van die email het plafond al aan hadden staan." Dit hebben ze blijkbaar pas later toegevoegd. Eerst stond dat daar niet.
-
Dar zou een doelredenering zijn. De ACM laat geen twijfel bestaan.NeoDutchio schreef: ↑31 jul 2025 18:42Elke aanpassing in een contract moet tijdig aangegeven worden, minimaal 1 maand voor het in gaan. Lebara heeft voor 1 juli een mail verstuurd met de aankondiging. U besluit daarna nog even de dienst af te nemen. U wist, of kon van te voren weten, dat de dienst duurder ging worden. Een creatieve gedachte, maar de kans dat u gelijk krijgt van de geschillencommissie of een rechter acht ik zeer klein.
Maakt het dan iets uit of de klant wel of geen gebruik maakt van dat plafond?Wijzigt de aanbieder de voorwaarden? Dan moet hij u:
U heeft een maand de tijd om op te zeggen, nadat de aanbieder u heeft geïnformeerd.
- een maand van te voren informeren
persoonlijk informeren, bijvoorbeeld met een brief, e-mail of sms
laten weten dat u kosteloos uw abonnement kunt opzeggen
vertellen hoe u kunt opzeggen
Ja.Consumenneke schreef: ↑31 jul 2025 19:58Dar zou een doelredenering zijn. De ACM laat geen twijfel bestaan.NeoDutchio schreef: ↑31 jul 2025 18:42Elke aanpassing in een contract moet tijdig aangegeven worden, minimaal 1 maand voor het in gaan. Lebara heeft voor 1 juli een mail verstuurd met de aankondiging. U besluit daarna nog even de dienst af te nemen. U wist, of kon van te voren weten, dat de dienst duurder ging worden. Een creatieve gedachte, maar de kans dat u gelijk krijgt van de geschillencommissie of een rechter acht ik zeer klein.
Maakt het dan iets uit of de klant wel of geen gebruik maakt van dat plafond?Wijzigt de aanbieder de voorwaarden? Dan moet hij u:
U heeft een maand de tijd om op te zeggen, nadat de aanbieder u heeft geïnformeerd.
Want als de klant pas die dataplafond-overeenkomst afsluit nadat hij wist dat het tarief ging stijgen, kan je je niet met goed fatsoen op de oude prijs beroepen.
Jouw ACM-verhaal geldt alleen voor lopende contracten. Deze beschermer is pas achteraf, na het communiceren van het nieuwe tarief, afgesloten.
In de Algemene Voorwaarden wordt nergens expliciet vermeld dat het dataplafond actief moet zijn om bij een prijsverhoging kosteloos te kunnen opzeggen. Sterker nog, het woord dataplafond komt in de voorwaarden helemaal niet voor.Moneyman schreef: ↑31 jul 2025 20:08Ja.Consumenneke schreef: ↑31 jul 2025 19:58Dar zou een doelredenering zijn. De ACM laat geen twijfel bestaan.NeoDutchio schreef: ↑31 jul 2025 18:42Elke aanpassing in een contract moet tijdig aangegeven worden, minimaal 1 maand voor het in gaan. Lebara heeft voor 1 juli een mail verstuurd met de aankondiging. U besluit daarna nog even de dienst af te nemen. U wist, of kon van te voren weten, dat de dienst duurder ging worden. Een creatieve gedachte, maar de kans dat u gelijk krijgt van de geschillencommissie of een rechter acht ik zeer klein.
Want als de klant pas die dataplafond-overeenkomst afsluit nadat hij wist dat het tarief ging stijgen, kan je je niet met goed fatsoen op de oude prijs beroepen.
Jouw ACM-verhaal geldt alleen voor lopende contracten. Deze beschermer is pas achteraf, na het communiceren van het nieuwe tarief, afgesloten.
Het dataplafond hoort bij het abonnement als een instelbare betaalde functie, niet als een losstaand onderdeel. Verhoging van de prijs gedurende de contractperiode zorgt dus voor een potentieel nadeel en is een geldige reden voor opzegging. Het dataplafond kan immers ook later in de contractperiode worden aangezet en is dan ineens 1 euro per maand duurder dan overeengekomen tijdens de contractafsluiting.
Dataplafond is niet los aan te schaffen:
https://www.lebara.nl/nl/tarieven.html
Grappig dat tarief op website nog steeds 0.50 p/m vermeld, zonder vermelding van op handen zijnde prijsverhogingBovenstaande extra opties zijn alleen af te sluiten in combinatie met een Sim Only bundel.
Dat lijkt mij niet verdedigbaar. De mogelijkheid voor alle klanten om een dataplafond in te stellen ad € 0,50 veranderd. Zij kunnen voor alleen een dataplafond niet naar andere provider. Als het wel verdedigbaar is dat alleen klanten met een dataplafond kunnen opzeggen, dan is het verdedigbaar dat zij alleen hun dataplafond kunnen opzeggen. Immers, het is een losse dienst. Als klanten die op dit moment een dataplafond hebben ook hun mobiele abonnement kunnen opzeggen, dan klopt er iets niet.
-
Nou, dat is pas een voorbeeld van een doelredenering.
TS heeft geen nieuw contract afgesloten.
Hij heeft binnen een bestaand contract gebruik gemaakt van een aangeboden voorziening.
De aanbieder heeft het aanbod aangepast en moet derhalve de mogelijkheid tot opzeggen geven.
TS maakt daar gebruik van.
Zelfs als hij geen gebruik had gemaakt van het plafond was het gewoon mogelijk geweest om op te zeggen.
Voelt vreemd aan, maar recht is niet gebaseerd op voorbijgaande emoties.
De mail hier over had ik al half juni binnen
Niet voor mijzelf maar voor mijn kleindochter trouwens
Niet voor mijzelf maar voor mijn kleindochter trouwens
Consumenneke
vindt dit leuk
Ik denk dat hier een spraakverwarring is. Ik legde de term "de overeenkomst" van Speedy uit als "de overeenkomst voor het dataplafond", terwijl jij het nu uitlegt als "de telecomovereenkomst".alfatrion schreef: ↑31 jul 2025 23:40Dat lijkt mij niet verdedigbaar. De mogelijkheid voor alle klanten om een dataplafond in te stellen ad € 0,50 veranderd. Zij kunnen voor alleen een dataplafond niet naar andere provider. Als het wel verdedigbaar is dat alleen klanten met een dataplafond kunnen opzeggen, dan is het verdedigbaar dat zij alleen hun dataplafond kunnen opzeggen. Immers, het is een losse dienst. Als klanten die op dit moment een dataplafond hebben ook hun mobiele abonnement kunnen opzeggen, dan klopt er iets niet.
Het dataplafond is een los aan te schaffen dienst, die ook los opgezegd kan worden.
wikop
vindt dit leuk