LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Onterechte BKR registratie

Heb je goede of slechte ervaringen met jouw telefoon of jouw telefoonaanbieder? Geef hier jouw mening.
fleurvandalen

Onterechte BKR registratie

Ongelezen bericht door fleurvandalen »

Hieronder leest u mijn brief die ik per 19-05-2017 heb verstuurd via de post onder vermelding van klacht. Vandaag 30-05-2017 contact gehad met de klantenservice. De brief bleek niet te zijn ontvangen door belsimpel.

30-04-2017 heb ik via belsimpel bij provider Ben een abonnement genomen van een iPhone 6S. Dit abonnement heb ik op de 30e afgesloten i.v.m. de BKR registratie per 01-05-2017. Ik wil namelijk niet dat deze registratie gevolgen heeft voor de maximale leencapaciteit voor het eventueel kopen van een woning.
Via de site van belsimpel heb ik daarom een abonnement afgesloten van 32 euro per maand. Mijn vorige abonnement bij Ben met iPhone 5 was 22,50 euro per maand. Het prijsverschil tussen beide telefoons vond ik hoog dus wilde ik in eerste instantie wachten tot de prijzen eventueel gingen zakken. Mijn abonnement was namelijk ook 30-04-2017 verlopen en ik wilde sim-only verder. Toen ik mij ben gaan verdiepen in de BKR registratie heb ik toch de keuze gemaakt om een abonnement af te sluiten. Dezelfde dag 30-04-2017 telefonisch contact gehad met belsimpel om er zeker van te zijn niet BKR geregistreerd te worden. De mevrouw aan de telefoon vertelde mij dat dit niet het geval zal zijn en zij mijn aanmelding door zal sturen zodat mijn abonnement voor de klok 00:00 uur slaat is verwerkt. De volgende dag zal mijn telefoon klaar liggen bij de Diezerstraat 12 Belsimpel winkel te Zwolle. Dit was echter niet het geval. Hier ben ik per mail op de hoogte van gesteld. 02-04-2017 heb ik de Iphone 6S kunnen ophalen in Zwolle. Voordat ik de telefoon in ontvangst en het contract tekende heb ik voor een tweede keer gevraagd of ik niet BKR ben geregistreerd. De meneer aan de balie keek in de computer en ik werd verzekerd dat ik niet BKR werd geregistreerd. Ik tekende het contract en heb de mobiel in ontvangst genomen. De volgende dag een Otterbox case van 30 euro en gehard glas screenprotector van 20 euro aangeschaft. Ik ben namelijk zuinig op een telefoon i.v.m. de twee jaar dat ik aan het abonnement vast zit. Inmiddels heb ik alle gegevens overgezet en de krasvrije IPhone 5 waar ik de vorige twee jaar ook zo zuinig op ben geweest via marktplaats verkocht.

12-04-2017 log ik in op mijn Ben om te kijken of alles goed is gegaan. Gelijk merk ik op dat ik 500 MB heb i.p.v. de 1000 MB die ik bij mijn nieuwe abonnement heb afgesloten. Daarnaast zie ik bij het kopje huidig abonnement een ander abonnement welke ik heb afgesloten. Ik heb momenteel een sim-only abonnement van 16 euro per maand. Dezelfde dag contact opgenomen met Ben. Zij gaven aan dat mijn abonnement van de iPhone 6S 01-06-2017 ingaat. Op de vraag of ik BKR geregistreerd ben gaven zij: ja en verwezen mij door naar belsimpel. Meerdere malen contact opgenomen met belsimpel waarin ik mijn verhaal moest uitleggen aan verschillende medewerkers. Hierin wordt aangegeven dat ik of mijn abonnement moet annuleren of een eenmalige bijbetaling kan doen van 298 euro. Met beide opties ben ik het niet eens. Ik ben een zorgvuldig persoon en heb daarom ook in alle zorgvuldigheid door twee maal een bevestiging te vragen niet BKR geregistreerd te zijn het abonnement afgesloten. Het feit is dat Belsimpel mij onjuiste informatie heeft verstrekt bij het tekenen van een abonnement. Ik ervaar hier nadelige gevolgen van omdat ik inmiddels 50 euro heb uitgegeven aan bescherming voor de iPhone 6S. Daarnaast heb ik mijn iPhone 5 verkocht waardoor ik het abonnement niet kan annuleren omdat ik in het bezit wil blijven van een telefoon. De opties annuleren of bijbetalen ga ik niet mee akkoord. Als consument moet ik erop kunnen vertrouwen dat de juiste informatie wordt verstrekt bij het afsluiten van een abonnement. Daarnaast is het afsluiten van het abonnement intern fout gegaan. Door de opties annuleren of bijbetalen legt belsimpel het probleem bij mij neer. Ik verwacht een acceptabele oplossing waarin ik in het bezit blijf van een telefoon en mijn BKR registratie wordt ingetrokken.

Momenteel kom ik niet verder met de klantenservice van belsimpel. Ik weet als consument niet meer wat ik hiertegen kan doen. Ik hoop op eventuele tips. Alvast bedankt.

Met vriendelijke groet,

Fleur van Dalen

Nijogeth

Re: Onterechte BKR registratie

Ongelezen bericht door Nijogeth »

U krijgt ook geen BKR-registratie voor het abonnement, voor zover ik weet, dus dit klopt. U krijgt een BKR-registratie voor de telefoon. Per 1-1 is dit voor elk telefoonmaatschappij die telefoons bij abonnementen aanbiedt verplicht, zodra de telefoon meer dan €250 waard is. Per 1-5 is hier de enige wijziging aan dat er een inkomenstoets gedaan moet worden om te zien of men de telefoon ook echt kan afbetalen.

Misschien is men er van uitgegaan dat u met de bkr-registratie bedoelde of u een inkomenstoets moest doen, omdat u blijkbaar expliciet 1-5 bleef noemen.

Hawk-Eye

Ongelezen bericht door Hawk-Eye »

bkr word niet ingetrokken, je hebt een lening afgesloten via hen...

annuleren kan dus nog? zou ik dat maar doen en zelf een nieuwe telefoon kopen met een sim only abbo, pak goedkoper ook in de meeste gevallen...

hänschen klein

Ongelezen bericht door hänschen klein »

Mijn tip:
Uiteindelijk heeft u hier toch geen last van zolang u geen huis gaat kopen en dit is momenteel klaarblijkelijk dus ook niet aan de orde. Het leeft namelijk een stuk gemakkelijker om niet op alle slakken zout te willen leggen. Weet u al hoeveel het aan leningscapaciteit helemaal uitmaakt?

fleurvandalen

Ongelezen bericht door fleurvandalen »

Ik heb een contract van twee jaar. Een woning staat in de planning binnen deze twee jaar. 30-4 werd mij bevestigd dat ik niet bkr geregistreerd word. Dit is wel gebeurd. Anders had ik dit abonnement namelijk niet genomen. Het feit is meneer klein dat je als consument ervan uit moet kunnen gaan dat je de juiste informatie krijgt bij het afsluiten van een abonnement.

hänschen klein

Ongelezen bericht door hänschen klein »

Dan kunt u een klachtprocedure opstarten omdat/wanneer u die toezegging schriftelijk kunt aantonen. Voor een lening van enkele tonnen maakt het geminderde bedrag echter ook maar ca. € 1.000,- uit ... so what?

Met uw opmerking dat men ervan moet kunnen uitgaan dat informatie moet kloppen ben ik het helemaal eens en is dit dan 'dwaling', iets milder dan 'bedrog'. Nòg heeft u geen schade geleden. Heeft u rechthulp nodig kan ik u aanbevelen uw case per email aan Consuwijzer.nl te melden en de aansluitende telefonische aanwijzingen van de jurist te volgen. Het advies is voor consumenten kostenloos. Consuwijzer is een semi-Overheidsorgaan en staat in contact met ACM (Autoriteit Consumenten Markt).

Suc6 ermee en misschien post u binnenkort uw ervaringen nog?

stofzuigertje

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Voor een goedkopere word je nog steeds niet geregistreerd....

En een verkoper krijgt een cursus of info brief die ze mag door vertellen, verder weten die het ook vaak niet.

Voor je oude contant geld ontvangen en nieuwe op afbetaling.... eventueel had je bij je bank een lening kunnen nemen en daarmee het toestel kopen...
Of betaal die gewoon gelijk volledig omdat zoals je schreef, deze bij jou langer dan 2 jaren mee gaan.....

Losse telefoon + Sim Only lijkt me handiger en dat wil de regering ook.

BartRR

Ongelezen bericht door BartRR »

Zolang het niet op papier staat en er geen opname van het gesprek is, geef ik je weinig kans. Dit soort dingen kan je beter per mail of social media vragen, zodat je bewijs hebt, al zullen ze nooit de bkr registratie mogen verwijderen. Het enige is of afbetalen of accepteren. Voor een hypotheek zal het weinig uitmaken. Verder is het maximale hypotheek afsluiten nooit verstandig....

atlas1302

Ongelezen bericht door atlas1302 »

Een BKR reistratie als de waarde van een phone die meer als de waarde van 250 euro geleend is, gewoon op de zwarte markt blijven kopen of op markplaats om maar iets te noemen. De reguliere winkels zullen op deze manier ook wel verdwijnen maar dat valt toch al niet op tussen verdwijnende winkeltjes die de middenstand treffen. Webshops nemen het over en straks is een gezellig winkelstraatje een verzamelplaats van allerlei snuistereien.

Herkent u de de binnenweg nog in Rotterdam, dat was vroeger de Kalverstraat voor de middenstand. En nu... triest om aan te zien misschien gezellig voor sommigen. Een T-mobile of noem het maar op, die kom je daar niet tegen, noem het maar een uitstervend ambacht zoals de timmerman van vroeger.

Julie4444

Ongelezen bericht door Julie4444 »

atlas1302 schreef:Een BKR reistratie als de waarde van een phone die meer als de waarde van 250 euro geleend is, gewoon op de zwarte markt blijven kopen of op markplaats om maar iets te noemen. De reguliere winkels zullen op deze manier ook wel verdwijnen maar dat valt toch al niet op tussen verdwijnende winkeltjes die de middenstand treffen. Webshops nemen het over en straks is een gezellig winkelstraatje een verzamelplaats van allerlei snuistereien.
Wat is dit nou weer voor onzin? Je kan ook gewoon legaal een telefoon kopen zonder geld te lenen....

atlas1302

Ongelezen bericht door atlas1302 »

Waarom moet je nou een BKR reistratie krijgen voor 251 euro geleend geld, wereldbedrag zeg...maar er zijn er maar genoeg die dat net even niet hebben en toch zo`n dingetje willen hebben. laten we het nog maar niet eens hebben over duurdere dingen een tv of een wasmachine van 500 of zo.

Die BKR is een blokkade voor simpele leningen en een catastrofe voor een hypotheek of crediet., u heeft toevallig en gelukkig de nodige contantjes, ik niet. Banken willen niet meer lenen, risico gevoelig.

Sparen is ook al geen optie bij een bank want je krijgt te maken met negatieve rente. Dan maar weer in de oude sok we gaan gewoon terug in de tijd en hopen dat niemand die sok vindt. En op de markt is uw gulden een daalder waard, en markten hebben een sluitende boekhouding dus de belasting is ook weer blij :?

kweenie

Ongelezen bericht door kweenie »

Als je die 251 te futiel vindt voor een registratie, dan zou het helemaal simpel moeten zijn​ om dat geld gewoon te sparen in plaats van te lenen. Als je niet de mogelijkheid hebt om iedere maand wat geld opzij te zetten, dan zul je ook niet de mogelijkheid hebben om een eventuele lening af te lossen. En dan kan het van kwaad tot erger gaan. Daarom vind ik het prima dat ze die grens niet al te hoog leggen.

Nijogeth

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Overigens is het ook niet zo dat een nieuwe telefoon per se 251 euro moet kosten. Je hebt ze al voor onder de 100 euro en dan krijg je geen BKR-registratie.

16again

Ongelezen bericht door 16again »

Zolang je geen achterstand hebt met betalen, dan lijkt het me dat deze BKR registratie weinig invloed gaat hebben op je leencapaciteit.

Julie4444

Ongelezen bericht door Julie4444 »

atlas1302 schreef:Waarom moet je nou een BKR reistratie krijgen voor 251 euro geleend geld, wereldbedrag zeg...maar er zijn er maar genoeg die dat net even niet hebben en toch zo`n dingetje willen hebben. laten we het nog maar niet eens hebben over duurdere dingen een tv of een wasmachine van 500 of zo.
Dat is dan toch hun eigen keuze? Verstandige mensen hebben een buffer voor dat soort zaken.
atlas1302 schreef:Die BKR is een blokkade voor simpele leningen en een catastrofe voor een hypotheek of crediet., u heeft toevallig en gelukkig de nodige contantjes, ik niet. Banken willen niet meer lenen, risico gevoelig.
Dat is jouw eigen keuze. Als jij je financiën op dezelfde manier zou regelen als ik hadden we allebei een buffer.
atlas1302 schreef:Sparen is ook al geen optie bij een bank want je krijgt te maken met negatieve rente. Dan maar weer in de oude sok we gaan gewoon terug in de tijd en hopen dat niemand die sok vindt. En op de markt is uw gulden een daalder waard, en markten hebben een sluitende boekhouding dus de belasting is ook weer blij :?
Natuurlijk is sparen een optie. Er is op dit moment helemaal geen negatieve rente voor consumenten, en vemogensrendementheffing komt pas boven een fatsoenlijke buffer in het vizier.
kweenie schreef:Als je die 251 te futiel vindt voor een registratie, dan zou het helemaal simpel moeten zijn​ om dat geld gewoon te sparen in plaats van te lenen. Als je niet de mogelijkheid hebt om iedere maand wat geld opzij te zetten, dan zul je ook niet de mogelijkheid hebben om een eventuele lening af te lossen. En dan kan het van kwaad tot erger gaan. Daarom vind ik het prima dat ze die grens niet al te hoog leggen.
Helemaal mee eens.

Moneyman

Ongelezen bericht door Moneyman »

Feit blijft dat de topictitel de lading niet dekt: de bkr-registratie is gewoon terecht.

Gesloten