LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Opzeggen tegen belachelijke regels

Heb je goede of slechte ervaringen met jouw telefoon of jouw telefoonaanbieder? Geef hier jouw mening.
royvanderlee
Berichten: 2
Lid geworden op: 08 feb 2010 20:17

Opzeggen tegen belachelijke regels

Ongelezen bericht door royvanderlee »

Hallo,

Vandaag wilde ik mijn KPN mobiel abonnement opzeggen. Op de KPN site staat dat je een boete moet betalen als je je abonnement opzegt vóór de afloopdatum van je contract. Heel redelijk lijkt mij.

Mijn abonnement loopt op 1 mei 2010 af en ik betaal zeg maar € 32 per maand.
Januari heb ik al betaald.

Gebeld met KPN en wat zeggen ze nu:

1e optie is: afkopen:
Ik kan het abonnement afkopen. Dat kost mij dan 3 x € 32,00 (feb, mrt en april) + € 25,00 boete. In totaal dus € 121,00 en dan stopt het direct.

2e optie is: abonnement uitzetten.
Ik kan dan tot 1 mei bellen en dat kost mij 3 x € 32,00 = € 96,00

Wel een rare afkoopregeling hebben ze bij KPN. Die kun je dus nooit toepassen, want dat is altijd duurder en je bent meteen je aansluiting kwijt.

Je moet wel gestudeerd hebben om zoiets te kunnen bedenken.

witte angora
Berichten: 31991
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Opzeggen tegen belachelijke regels

Ongelezen bericht door witte angora »

Je moet wel gestudeerd hebben om zoiets te kunnen bedenken
Ik ben daarom altijd maar blij dat ik nooit gestudeerd heb, ik heb mijn gezonde verstand nog. :wink:

Yme
Berichten: 304
Lid geworden op: 19 jan 2007 21:21

Re: Opzeggen tegen belachelijke regels

Ongelezen bericht door Yme »

royvanderlee schreef: 2e optie is: abonnement uitzetten
Ik neem aan dat je bedoelt het abonnement uitzitten? M.a.w. dus gewoon laten doorlopen tot einde contractsdatum en dat het dan pas stopt.

Ik vind het niet raar dat ze voor het afkopen van een contract een bedrag van €25,- extra rekenen. Providers hebben liever niet dat je een abonnement afkoopt (zo lopen ze bijvoorbeeld eventuele extra gebruikskosten mis). Door een extra bedrag te hiervoor in rekening te brengen maken ze het afkopen dus minder aantrekkelijk en zullen klanten minder snel geneigd zijn om voor deze optie te kiezen. Dat scheelt ze ook weer extra werk. Voor de klanten die, om wat voor reden dan ook, z.s.m. van hun abonnement af willen zal die extra €25,- niet uitmaken.

Of snap ik dit alleen maar omdat ik gestudeerd heb? :P

witte angora
Berichten: 31991
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Opzeggen tegen belachelijke regels

Ongelezen bericht door witte angora »

Of snap ik dit alleen maar omdat ik gestudeerd heb?
Volgens mij snap jij het juist niet - doordat je gestudeerd hebt.

Als Roy opzegt zoals KPN het wil (volgens het verhaal van Roy) loopt KPN helemaal geen opbrengsten mis. Integendeel. Roy moet evengoed de volle mep aan maandelijkse kosten betalen, zonder dat hij er nog voor belt, en daarbovenop komen dan die 25 euro.

Als er alleen een opzegboete van 25 euro was gegeven, zonder verdere kosten, dan was het logisch, dan is de boete een compensatie voor gemiste winst. Maar door te eisen dat Roy alle abonnementskosten tot het eind van de rit evengoed betaald, maakt KPN alleen maar meer winst, en eist nog 25 euro extra ook.

Maar goed, je zei het zelf al, je hebt gestudeerd... :mrgreen:
Laatst gewijzigd door witte angora op 08 feb 2010 21:58, 1 keer totaal gewijzigd.

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Opzeggen tegen belachelijke regels

Ongelezen bericht door berndv »

het heet ook niet voor niets "afkopen", anders zou het gewoon je abonnement afbetalen zijn

Yme
Berichten: 304
Lid geworden op: 19 jan 2007 21:21

Re: Opzeggen tegen belachelijke regels

Ongelezen bericht door Yme »

witte angora schreef: Als er alleen een opzegboete van 25 euro was gegeven, zonder verdere kosten, dan was het logisch, dan is de boete een compensatie voor gemiste winst. Maar door te eisen dat Roy alle abonnementskosten tot het eind van de rit evengoed betaald, maakt KPN alleen maar meer winst, en eist nog 25 euro extra ook.
Alleen een boete van €25,- betalen is juist niet logisch. Dan loopt KPN 3 x € 32,00 (- €25,-) mis. KPN heeft op deze maandelijkse inkomsten gerekend aangezien Rob een contract heeft getekend voor een bepaalde termijn. KPN rekent dus op minimaal de abonnementskosten tot 1 mei. KPN hoopt natuurlijk op extra gebruikskosten en die hoop wordt dus de grond ingeboord als de klant kiest voor afkopen. Daarnaast moeten er ook nog extra administratieve handelingen (pfff...moeilijk...;)) verricht worden dus hebben ze een extra boetebedrag van €25,- verzonnen die bovenop de resterende abonnementskosten komt.
witte angora schreef:Maar goed, je zei het zelf al, je hebt gestudeerd... :mrgreen:
:lol:

alfatrion
Berichten: 22043
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Opzeggen tegen belachelijke regels

Ongelezen bericht door alfatrion »

Je hebt niet aangegeven wanneer je de overeenkomst had afgesloten. Als je abonnement niet stilzwijgend is verlengt dan is zit er niets anders op dan betalen. De boete mag in dit geval niet in rekening worden gebracht.

Nebilem
Berichten: 60
Lid geworden op: 05 okt 2009 10:56

Re: Opzeggen tegen belachelijke regels

Ongelezen bericht door Nebilem »

Er ontstaat dus contractbreuk door u en is het heel normaal dat je de rest van de maanden en een boete moet betalen. Heel redelijk wat KPN doet. Bij Tmobile kan je niet eens je contract afkopen.

jadegraag
Berichten: 10
Lid geworden op: 25 jan 2010 20:55

Re: Opzeggen tegen belachelijke regels

Ongelezen bericht door jadegraag »

Mij lijkt het ook niet meer dan logisch.
De 3x 32 euro is gewoon uw abonnementskosten. De 25 euro is een boete, maar u kan het ook zien als administratieve kosten. Wanneer het abonnement stilzwijgend verlengd is, heeft u een opzegtermijn van 1 maand.

Groeten,

Jacco

Die niet verder gestudeerd heeft.

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Opzeggen tegen belachelijke regels

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Opzegboetes moeten wel redelijk zijn. Dit is niet redelijk maar diefstal. Misschien kan de Gooi- en Eemlander iets voor je betekenen. En anders de SGC

http://www.gooieneemlander.nl/nieuws/om ... n-de-gekke

www.sgc.nl

alfatrion
Berichten: 22043
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Opzeggen tegen belachelijke regels

Ongelezen bericht door alfatrion »

Bob het gedrag van KPN in dat artikel is van de zotte. Afgezien dat meneer helemaal geen nieuwe overeenkomst had afgesloten, kan het niet zo zijn dat je naast een boete ook nog alle resterende maanden moet betalen. Je pleegt pas contract breuk op het moment dat je niet meer betaald.

jadegraag
Berichten: 10
Lid geworden op: 25 jan 2010 20:55

Re: Opzeggen tegen belachelijke regels

Ongelezen bericht door jadegraag »

alfatrion schreef:Bob het gedrag van KPN in dat artikel is van de zotte. Afgezien dat meneer helemaal geen nieuwe overeenkomst had afgesloten, kan het niet zo zijn dat je naast een boete ook nog alle resterende maanden moet betalen. Je pleegt pas contract breuk op het moment dat je niet meer betaald.
Ik snap niet helemaal wat je bedoeld. Waarom is het van de zotte. 25 euro is toch niet veel geld. die overige maanden zijn gewoon de maanden die normaal gesproken gewoon uitgezeten moeten worden. Dat rekenen ze dan in 1x af met de klant, wat in mijn ogen heel logisch is omdat x voor 24 maanden een contract aan gaat.

alfatrion
Berichten: 22043
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Opzeggen tegen belachelijke regels

Ongelezen bericht door alfatrion »

Beide partijen kunnen uit de overeenkomst rechten en plichten ontlenen. De plicht van de klant is om een bepaald bedrag te betalen per maand. Aanbieder heeft er dan recht om dat geld te ontvangen, maar niet meer dan dat.

De aanbieder heeft in ruil voor deze tegenprestatie een verplichting om een bepaalde dienst te leveren, en voor de klant is dat een recht. De klant geeft nu aan dat hij van zijn recht geen gebruik wenst te maken, en daar reageert de aanbieder dan op door een boete in rekening te brengen.

Het is vreemd dat een klant meer zou moeten betalen als hij geen gebruik wenst te maken van zijn recht, dan als hij daar wel gebruik van wenst te maken. Het gaat er in dit geval dus niet om of het om één cent gaat, vijfentwintig euro, of een half miljard. Het abonnementsgeld voor drie maanden plus een boete is in dit geval meer dan het abonnementsgeld voor alle maanden abonnementsgeld alleen.

Het verhaal van Bob over KPN is nog veel erger. Daar werd een boete geeist van ruim drie-honderd euro en daarnaast ging men door met innen.

Gesloten