LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] pinpas laten kopieeren door telefoonaanbieder?

Heb je goede of slechte ervaringen met jouw telefoon of jouw telefoonaanbieder? Geef hier jouw mening.
Kika29

Re: pinpas laten kopieeren door telefoonaanbieder?

Ongelezen bericht door Kika29 »

Debitel maakt wel degelijk een kopie bankpas.Een kopie legitimatie-bewijs alleen is niet voldoende. Een kopie van de bankpas en het legitimatiebewijs wordt gemaakt om te kunnen controleren of de houder van het legitimatie-bewijs(de aanvrager) ook daadwerkelijk de houder van de bankpas is. De telecom is zeer fraudegevoelig waardoor er een behoorlijke controle uitgevoerd wordt op geldigheid legitimatie-bewijzen,bankpassen en woonadressen etcetra. Op het moment dat ik een abonnement heb verkocht en ik geen kopiien gemaakt heb dan houdt ik mij niet aan de geldende regels. Deze kopieen zijn niet alleen ter controle gemaakt maar ook om de gegevens terug te kunnen vinden als er later mogelijke fraude in het spel is.

De kopieen gaan achter slot en grendel in een archief waar niemand ooit aan kan komen.
Laatst gewijzigd door Kika29 op 23 okt 2006 20:24, 1 keer totaal gewijzigd.

??

Ongelezen bericht door ?? »

Trouwens, nog één opmerking: waarom moeilijk doen over een kopie bankpas als je een kopie paspoort / rijbewijs / ID-kaart wel toestaat? Dat tweede is véél riskanter dan het eerste...

regina100

Ongelezen bericht door regina100 »

debitel en Vodafone willen wel degelijk een bankpas zien en/of (bij voorkeur EN) een bankafschrift.
Nou beste ?? ik zal vodafoon en debitel hier doorgeven dat een anonieme schrijver zegt dat ze liegen als ze zeggen geen bankpas te willen zien :roll:

misschien nemen ze dat wel serieus :lol:

Maar ik neem gewoon aan dat ze de waarheid vertellen als ze zeggen en dat ze gewoon tevreden zijn met een afschrift

En met een foto van mijn bankpas (dus gewoon eentje met een fototoestel door de man meegebracht in mijn geval) is het goed denkbaar om een pas te kopieren. En als de man dan ook nog een handpinautomaat bij zich heeft, is de pincode ook niet echt moeilijk om mee te krijgen.
En dan kun je dus iemands rekening plunderen. Dat lukt met een paspoort echt niet.

En beste ?? ik heb het niet nodig om op oneerlijke wijze en op een creatieve manier een abonnement af te sluiten. Ik doe dat soort dingen altijd gewoon zonder problemen en op een normale en eerlijke manier. Vandaar dat dus deze pinpas foto bij mij ook opviel als vreemd

Kika29

Nou beste ?? ik zal vodafoon en debitel hier doorgeven dat een anonieme schrijver zegt dat ze liegen als ze zeggen geen bankpas te willen zien
Uhhhh I am a little confused nu.Ik MOET in mijn winkel bij het aangaan van contracten een kopie bankpas OF bankafschrift maken en een kopie legitimatie....Als dat bij bovenstaande bedrijven niet van toepassing is dan uhhh weet ik niet waar ik dan wel werk......

Ik geef trouwens liever mijn bankpas af dan mijn bankafschrift.Een ander hoeft mijn inkomsten niet te zien.Ik vind het zelf ook prettiger om een bankpas te kopieren dan een bankafschrift.Vroeg was het wel een bankafschrift en ik kan het daar nu nog mee doen.Maar een bankpas is al meer dan voldoende en een stuk discreter. Bij uitzondering kan een kopie bankpas niet afdoende zijn en wil men er een bankafschift bij hebben.

Bij een contractsverlenging is een kopie bankpas niet nodig omdat de automatische incasso gewoon doorloopt.Echter bij uitzonderingen wordt daar wel om gevraagd....

Een kopie legitimatie is altijd nodig.Ik snap eerlijk gezegd het probleem van die kopieen niet. Je gaat een contract aan met een provider ik neem aan dat deze discreet met de gegevens omgaan.

Ik ga in ieder geval niet de zaterdagmiddag de straat op om alle kopieen bankpassen te gaan flyeren en uit te delen op straat :-s Bij mij verdwijnt het netjes in het archief om als er ooit wat is ik altijd een back-up van het contract met de benodigde papieren heb.

Met een kopie bankpas kan je overigens helemaal niks er zit geen magneetstripje aan en de pincode vraag ik er niet bij.En al zou ik de pincode kunnen zien een stuk papier past nog steeds niet bij de pinautomaat door de gleuf.Bij een bank binnen wordt een kopie pas niet geaccepteerd en moet je tegenwoordig je pasje ook door de gluef halen.En heb je je pasje niet bij je dan vraagt de medewerker van de bank naar je legitimatie.Ik snap dus nog steeds het risico niet.Dat mensen bezwaren hebben tegen een kopie creditcard kan ik me beter indenken.Daar kan inderdaad mee gefraudeerd worden maar met een kopietje van een bankpas??

regina100

Nu staat de koerier aan de deur met een nogal groot pakketje, zonder enige label van orange, in een auto niet van orange met een kopie van een papiertje met een orange label erop. Niets wijst erop dat hij ook inderdaad van orange komt dus.
Hij vraagt mijn paspoort zoals afgesproken. Maar inplaats van het paspoort wil hij mijn pinpas fotograveren.
Dit heb ik geweigerd, omdat ik dat nogal vreemd vind. Een identiteitsbewijs fotograveren OK. een recent afschrift van de bank fotograveren ook OK, maar mijn pinpas?????
Eerst nog even waar het nu eigenlijk over ging. Een man dus die aan de deur met een koffertje met daarin fototoestel en pinautomaat en nog wat ander gereedschap, een pakketje afleveren wil. Verder is er nergens aan het pakketje of de man of de auto te zien dat het inderdaad van orange, de provider waar het over ging, komt.
Ook kan de man zich niet als zodanig legitimeren.
Kortom, erg betrouwbaar komt het totale plaatje niet over. De man gaf notabene toe dat hij, als hij een beetje handig zou zijn , met de foto en de pincode die hij makkelijk kon achterhalen met zijn handpinautomaatje, mijn pas zou kunnen vervalsen en proberen te pinnen hiermee.
Hij zei ook dat hij zoiets niet zou doen. Maar ja, Ik ken die man niet en hij is dus degene die zich niet kan legitimeren, niet ik !

Verder wilde de man dus alleen een kopie van de pas en een kopie van het afschrift weigerde hij.
Hij ging zelfs zo ver dat hij kwaad aanstapte als de pas niet gefotograveerd mag worden en het afschrift wel.

Daarna heb ik dus zowel bij orange als bij andere providers telefonisch geinformeerd hoe de procedures zijn.
De debitel winkel in mijn woonplaats neemt dus gewoon genoegen met een kopie afschrift van de bankrekening. Ook de vodafoon winkel gaf dit antwoord. Ook het centrale nummer van Vodafoon gaf als antwoord dat een afschrift kopieeren voldoende is en een pinpas welliswaar mag, maar de klant zelf mag beslissen of de pinpas of het afschrift gekopieerd wordt.

Hoe winkels in andere plaatsen die doen kan ik niet beoordelen, maar ik leidt hier wel uit af, dat een kopie pinpas dus niet verplicht is en ook een kopie bankafschrift voldoende is.Dus het is een soort voorgeschreven wet landelijk om een pinpas te kopieeren is niet waar.
De instructies van plaatselijk personeel hangen natuurlijk af van de leiding in de betreffende winkel.

En ik blijf bij de mening dat mijn inkomen misschien niet aan iedereen bekend hoeft te worden gemaakt, maar met die gegevens kun je nog niet aan een pinautomaat een rekening leeg proberen te halen.

Verder wordt er door banken gewaarschuwd om nooit je pinpas af te geven en dus ook niet te laten fotograveren.
Ook de bank waar ik bij zit, heb ik gebeld met de vraag of het fotograveren van een pinpas als gebruikelijk legetimeren moet worden gezien. Mijn bank vond het heel verstandig om de pas niet af te geven om fraude te voorkomen.Verder vond ook mijn bank dat het geen gebruikelijke manier was om extra te legitimeren. Meestal dus een kopie afschrift.

En als ik mijn eigen gezond verstand nog even de voordelen van een afschrift tegenover een pinpas als extra legitimatie op een rijtje laat zetten, kom ik tot de volgende conclusie:
-Op een afschrift staat naam en adres, dit is dus te vergelijken met het adres op het paspoort of legitimatiekaart.
- op een afschrift is te zien of er ook geld staat op de rekening staat waaruit het abonnement betaald gaat worden en of dit regelmatig wordt aangevuld en geen "dode"rekening waar geen bedragen op en af gaan.
- pinpas geeft alleen naam en rekeningnummer, dus niet te controleren waar iemand woont en of er ook daadwerkelijk iets op de rekening staat en binnenkomt
-beide hebben wel het rekeningnummer erop staan

En zeg nou zelf, een abonnement valt of staat met het feit of er ook iets af te schrijven valt op de aangegeven rekening. En deurwaarders moeten toch weten waar ze moeten zijn, waarmee een adres ook redelijk belangrijk is om dit dubbel te controleren.

En als ik keurig mijn pas laat fotograveren en daarna de pas als vermist opgeef om een andere te krijgen, klopt het pasnummer zelfs ook niet meer

Dus warom er geweigerd wordt om genoegen te nemen met een kopie afschrift, is mij een raadsel.

Kika29

Tja waarom ze dat weigeren weet ik niet.En als jou het een naar gevoel geeft vooral niet doen.Ik snap alleen nu de hele ophef niet. Jij voelde je er niet goed bij. Je hebt geweigerd klaar.Dat die meneer vreemd overkomt aan de deur wil niet zeggen dat een bankpas kopieren overal niet eugd.

Wat ik eerder al zei een kopie bankpas OF bankafschrift moet er overlegd worden bij ons.Mijn ervaring is dat 9 van de 10 mensen liever hun bankpas laten zien. En nogmaals ik ga echt niet flyeren met kopie bankpasjes.Daar wordt discreet mee omgegaan.

regina100

Dat jij de keuze geeft vind ik prima.
Maar er was een ander forumlid, die zich ?? noemt. Deze persoon beweerde dus dat een bankpas het enige zaligmakende is en verder niks. En dat afschriften niet geschikt waren vanwege fraude .

Ook orange beweerde dat alleen een kopie bankpas mogelijk was en wel doormiddel van fotograveren met een fototoestel niet door mijzelf kopieren.
Vandaar dat ik dus ook ben gaan rondvragen hoe het ergens anders gedaan wordt en wat de bank hiervan vindt

Wat ?? beweert en wat orange beweert is dus niet hetzelfde als wat jij nu zegt. Jij geeft aan dat er een keuze is voor de klant.

Orange heeft trouwens wel een klant van 7 jaar met dit gebeuren verloren. Want aangezien ze eerst mij hebben opgebeld met het aanbod dat ik 30 goedkoper kan bellen per minuut en 30 cent goedkoper kan smsen als ik overga op die sim-only met vast bedrag per maand, ga ik nu als mijn prepaid beltegoed op is, op zoek naar een andere provider die gewoon en afschrift accepteerd. Want elke minuut 30 cent te veel betalen lijkt mij ook niet leuk.

??

Ongelezen bericht door ?? »

Ik zie net dat Regina klaarblijkelijk wat moeite heeft met (begrijpend) lezen.

Ik vermoed echter dat regina de zoveelste troll is die we hier de laatste tijd op het forum hebben gezien. De feiten die ze noemt kloppen voor een fors deel voor geen centimeter en ik zie alleen maar flame-baits op reacties van van anderen verschijnen.

Kortom: please, do not feed the trolls. Let them starve to death.

regina100

Okee ik zal je niet voederen :lol:

RobbieP

Ongelezen bericht door RobbieP »

wat is nu eigenlijk helemaal het probleem van een kopie van een bankpas?????????????? denkt u nou soms echt dat het mogelijk is om met een kopietje uit de kopieermachine een bankrekening te plunderen???
Orange heeft trouwens wel een klant van 7 jaar met dit gebeuren verloren.
zolang u de enige bent die hierom weggaat is er nog niks aan de hand

regina100

Eerst nog even waar het nu eigenlijk over ging. Een man dus die aan de deur met een koffertje met daarin fototoestel en pinautomaat en nog wat ander gereedschap, een pakketje afleveren wil. Verder is er nergens aan het pakketje of de man of de auto te zien dat het inderdaad van orange, de provider waar het over ging, komt.
Ook kan de man zich niet als zodanig legitimeren.
Kortom, erg betrouwbaar komt het totale plaatje niet over. De man gaf notabene toe dat hij, als hij een beetje handig zou zijn , met de foto en de pincode die hij makkelijk kon achterhalen met zijn handpinautomaatje, mijn pas zou kunnen vervalsen en proberen te pinnen hiermee.
Hij zei ook dat hij zoiets niet zou doen. Maar ja, Ik ken die man niet en hij is dus degene die zich niet kan legitimeren, niet ik !
nog even een quote voor degenen die te vluchtig gelezen hebben. Het gaat dus niet om een kopietje uit de kopieer machine.

Ik zou het niet weten of ik de enige ben die als klant weggaat, en eigenlijk vind ik dat ook niet interessant.
Maar het lijkt me erg klant onvriendelijk van welk bedrijfdan ook om klanten weg te jagen door hardnekkig vast te klampen aan iets wat totaal overbodig is en heel makkelijk anders kan worden opgelost.

De hele poespas is begonnen met een telefoontje van orange omdat ik zo'n trouwe klant was al jaren. Dus een aanbieding om mij geld te besparen en als klant te behouden.
Verder heb ik buiten de 7 jaar prepaid ook nog 6 jaar een abonnement bij dezelfde firma

Mij maakt het niet uit hoor om ergens anders mijn telefoonabonnement en andere abonnementen te nemen. Misschien nog wel goedkoper ook.

Het stukje op dit forum heb ik alleen geschreven omdat ik het voorval nogal opzienbarend vond en de verontwaardiging naar dat bedrijf dat voortdurend enquetes in mijn mailbox gooit om aan de wensen van klanten te kunnen voldoen en de tevredenheid te testen van hun klanten, die verontwaardiging blijft.

plop1234

Ongelezen bericht door plop1234 »

In vodafone winkels worden bankpassen niet gekopieerd (legitimatie wel). Wel wordt er gevraagd 1 cent te pinnen.

mafi-jos-o

Ongelezen bericht door mafi-jos-o »

Tja, ik vind het wel raar dat ze je bankpas willen kopieeren maar goed,
elke organisatie die je tegenwoordig aan de lijn hebt heeft meestal wel je bankrek. nr. in hun systeen staan, de vraag is hoe gaan ze er mee om? Sommige beter als anderen. Daarom maakt het niet bepaald uit of je je bankpas laat kopieeren, ik zou alleen gaan klagen als ze met m'n creditcard hetzelfde wilden doen...

opperbom

Ongelezen bericht door opperbom »

Gisteren heeft mijn vriendin een Orange-abonnement afgesloten bij Belcompany. Ook daar werd een kopie van haar voor-en achterkant van haar bankpas en rijbewijs gemaakt. Een kopie van haar bankafschrift (voor het adres dat er op staat) , was niet nodig zei men. Wel moest er ook hier 1 cent gepind worden , om aan te tonen dat de bankpas echt van haar was.

Ook bij T-Mobile ( afgesloten via gsmtrack , enkele maanden geleden) diende ik kopie van voor-en achterkant van mijn bankpas door te faxen , samen met kopie legitimatiebewijs en hier wel een kopie bankafschrift (in mijn geval een print van telebankieren). Omdat dit een webshopbestelling was , hoefde (lees: kon) ik natuurlijk geen cent pinnen , dus vandaar waarschijnlijk wel een kopie bankafschrift.

Overigens heb ik er geen moeite mee een kopie/foto bankpas af te staan voor deze doeleinden (sluit meerdere abonnementen per jaar af , en nog nooit problemen mee gehad) , maar heb ook begrip voor mensen die dat wel hebben. Wilde gewoon even mijn ervaringen delen.

Marchel.

Gesloten