LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] pinpas laten kopieeren door telefoonaanbieder?

Heb je goede of slechte ervaringen met jouw telefoon of jouw telefoonaanbieder? Geef hier jouw mening.
regina100

pinpas laten kopieeren door telefoonaanbieder?

Ongelezen bericht door regina100 »

Vandaag zou ik een nieuwe kaart voor mijn mobiele telefoon krijgen van orange. dit omdat ik van 6 jaar prepaid naar sim-only zou overgaan.
De afspraak was telefonisch gemaakt, waarbij orange mij heeft benaderd met een aanbieding.
Afgesproken was dat de simkaart werd bezorgd en dat ik een kpoie van mijn paspoort moest laten maken d..m.v. een foto en 1 eurocent moest pinnen bij de koerier.

Nu staat de koerier aan de deur met een nogal groot pakketje, zonder enige label van orange, in een auto niet van orange met een kpopie van een papiertje met een orange laber erop. Niets wijst erop dat hij ook inderdaad van orange komt dus.
Hij vraagt mijn paspoort zoals afgesproken. Maar inplaats van het paspoort wil hij mijn pinpas fotograveren.
Dit heb ik geweigerd, omdat ik dat nogal vreemd vind. Een identiteitsbewijs fotograveren OK. een recent afschrift van de bank fotograveren ook OK, maar mijn pinpas?????

De koerier was boos en ging weer weg.
Orange dus telefonisch gevraagd om uitleg. Nu vond orange dat het geheel normaal is om pinpassen te kopieeren bij iedereen :?
Zelfs al hebben ze al jaren mijn bankrekeingnummer en schrijven telefonische opwaardering gewoon daarvan af.

De bank echter vind het verstandig om dat zeker niet te laten doen. En volkomen onnodig.
Ik heb dus nu mijn sim-only niet gehad

Zijn er meer mensen die hun pinpas zouden moeten laten kopieeren om een simkaart te krijgen bij een mobiele telefoon aanbieder?
En wat vind het forum van deze methode?

??

Re: pinpas laten kopieeren door telefoonaanbieder?

Ongelezen bericht door ?? »

Deze methode is doodnormaal. Als je in de winkel een abonnement afsluit maken ze ook een kopie van ID + bankpas én moet je 1 cent pinnen. Als je via internet een abo afsluit moet je normaliter zelf de bewuste kopieën maken en opsturen (inclusief kopie bankafschrift). Ze kunnen hiermee nogmaals controleren of de overlegde documenten wel echt zijn.

Overigens: met een fotokopie / foto van je ID-bewijs kunnen kwaadwillenden veel meer dan met een fotokopie / foto van je bankpas.

regina100

intussen heb ik meerdere providers nagevraagd over het kopieren van een pinpas. Vodafoon vraagt gewoon een recent bankafschrift te kopieren, Debitel doet hetzelfde. En een pinpas voegt ook volgens hen geen enkele waarde aan de identificatie toe.

Kika29

Ongelezen bericht door Kika29 »

Bank of giropas kopieren is een normale handeling.Dit gebeurd bij mij in de winkel ook.Ik moet het legitimatiebewijs plus bank of giropas kopieren.Niks vreemd aan dus.

??

Vodafone en debitel maken wel degelijk kopieën van bankpassen in hun eigen (fysieke) winkels.

regina100

uhhh hier dus niet hoor. Het mag wel als je dat zelf wilt (maar waarom zou je) , maar een kopie van een recent afschrift is ruim voldoende.
De winkels doen het zo, en het hoofdkantoor gaf hetzelfde antwoord
Verder heb ik vaker op internet iets gekocht en ook nog nooit een kopie van een pinpas hoeven te laten zien of opsturen.
Online machtigen om iets van je rekening te halen kan gewoon zonder al die poespas ook.
Teven heb ik bij orange mobiel opwaarderen aangevraagd en gekregen enige jaren geleden. En ook daarbij geen kopie van een pinpas nodig.
En dan praten we over meermaals 50 euro per maand kunnen opwaarderen (naar keuze uiteraard, kan ook minder)

Het enige waar ik ooit een kopie paspoort voor heb hoeven opsturen of laten zien was bij online een spaarrekening openen bij een bank waar mijn lopende rekening niet was

Maar leg mij eens uit dan beste ?? wat de toegevoegde waarde is van een kopie van een pinpas. Wat staat daar meer aan noodzakelijke informatie op dan op een afschrift en paspoort of legetimatiebewijs?

??

De toegevoegde waarde is vrij simpel: het is een middel om fraude tegen te gaan. Een bankafschrift alleen is niet voldoende verificatie, aangezien bankafschriften regelmatig gestolen worden (ze worden uit brievenbussen gehengeld). Een aanvraag voor een mobiel abonnement is overigens op geen enkele manier te vergelijken met een simpele online aankoop.

Een kopie bankpas is standaard voor iedere aanvraag van een abonnement qua mobiele telefonie. Oftewel: als je geen kopie van je bankpas wilt laten maken, kun je geen abonnement afsluiten, Daar kun je stampij over maken, maar er is geen enkele provider die zijn regels zal veranderen.

a.reijnen

Ongelezen bericht door a.reijnen »

als iedereen het zou weigeren,je bankpas te laten kopieren dan veranderen de providers zeker, mijn bankpas krijgt niemand in de handen. alleen ikzelf antoinette

regina100

Beste ?? ik vertelde dus net dat dat niet geldt voor vodafoon of debitel en misschien voor vele andere providers ook niet.
En een legetimatie met foto zal toch zeker meer kunnen verifieren wie je bent, dan een banakpas, want die worden namelijk ook heel erg vaak gestolen. Ik denk stukken vaker dan afschriften, want die draagt niemand iedere dag met zich mee in een handtas of jaszak.

- Dus dat het een standaard voorwaarde is, blijkt niet zo te zijn bij andere providers.
- Dat het extra identificatie is, is twijfelachtig. Bij elk ander bedrijf wordt een bankpas juist niet als identificatie aangenomen, omdat daarop geen foto staat en dus controle of het echt van de persoon is onmogelijk.
-het argument diefstalgevoeligheid en dus fraude is een groter risico bij een bankpas dan bij een afschrift
- verder wordt de simkaart aan de deur afgeleverd en dat geeft nog eens een extra identificatie. Een wildvreemde zal niet de deur openmaken. Of ze moeten eerst inbreken om de koerier te ontvangen misschien? nadat ze een weekje ervoor de afschriften uit de bus hebben gehengeld dan.
- de bank zegt nog nooit van deze methode van identificatie gehoord te hebben en er zeker niet aan mee te werken. En banken geven nog veel meer financiele verplichtingen in een soort abonnementvorm uit. Denk aan leningen of hypotheken van 30 jaar. Dus die weten echt wel hoe je iemand zichzelf kunt laten legitimeren zonder al te veel risico.
-nog even afgezien van het feit dat dezelfde provider al jaren een machtiging heeft om van mijn rekening af te schrijven vanwege de opwaardering. Dus alles is al bekend.

Verder vrag ik me af waarom je onder de naam ?? schrijft.
Ik krijg de indruk dat je voor zo'n provider werkt, omdat er eigenlijk geen enkele blijk van inleving in de klant in jou stukjes zit, maar wel inleving in de mobiele telefoon provider

a.reijnen

ik reageer gewoon onder mijn naam, mag dat niet???? ik hou niet van reageren onder een alias. aantoinette

a.reijnen

ik reageer gewoon onder mijn naam, mag dat niet???? ik hou niet van reageren onder een alias. antoinette

a.reijnen

ik reageer gewoon onder mijn naam, mag dat niet???? ik hou niet van reageren onder een alias.en wat jij denkt, laat me koud. denk zoveel je wilt,het is niet zo wat je denkt. antoinette

pvd

Ongelezen bericht door pvd »

Regina100 bedoeld jou niet hoor Antoinette, maar "??".

Terug naar de Topic. Vorig jaar toen ik mijn t-mobile abbo afsloot moest ik een kopie van mijn rijbewijs en een kopie van een recent bankafschrift insturen.

Ik kan mij echter voorstellen dat de mensen die een contract in de winkel hebben geen recent bankafschrift bij zich hebben en dat de telecomaanbieders dan als alternatief ook een kopie van je bankpas accepteren. Bovendien zijn er ook mensen die geen afschriften meer krijgen, omdat ze internetbankieren. Indien dit de reden is vind ik dit alleen maar klantvriendelijk, maar als ze zowel een kopie van een bankafschrift als van de pinpas willen snap ik de toegevoegde waarde ook niet helemaal.

??

Beste Regina,

debitel en Vodafone willen wel degelijk een bankpas zien en/of (bij voorkeur EN) een bankafschrift. Ik ken ook geen enkele online shop die geen bankpas wil zien en er een kopie van wil maken. Daarnaast gebruiken banken een bankpas wel degelijk zeer regelmatig als extra ID, in combinatie met een legitimatiebewijs (paspoort, ID-kaart, rijbewijs).

Op de rest van je betoog wil ik niet eens meer ingaan. Met alle respect, maar het is veel te naïef. Van je vijf aangehaalde 'argumenten' is er geen één sluitend en/of inhoudelijk correct. Wat trouwens een goed teken is, want dat wil zeggen dat je qua minder eerlijke methoden om aan een abo te komen niet zo creatief bent ;).

SJZ

Ongelezen bericht door SJZ »

maar als ze zowel een kopie van een bankafschrift als van de pinpas willen snap ik de toegevoegde waarde ook niet helemaal.
Heel misschien staat er geen bankrekeningnummer in dat paspoort?

Kika29

Debitel maakt wel degelijk een kopie bankpas.Een kopie legitimatie-bewijs alleen is niet voldoende. Een kopie van de bankpas en het legitimatiebewijs wordt gemaakt om te kunnen controleren of de houder van het legitimatie-bewijs(de aanvrager) ook daadwerkelijk de houder van de bankpas is. De telecom is zeer fraudegevoelig waardoor er een behoorlijke controle uitgevoerd wordt op geldigheid legitimatie-bewijzen,bankpassen en woonadressen etcetra. Op het moment dat ik een abonnement heb verkocht en ik geen kopiien gemaakt heb dan houdt ik mij niet aan de geldende regels. Deze kopieen zijn niet alleen ter controle gemaakt maar ook om de gegevens terug te kunnen vinden als er later mogelijke fraude in het spel is.

De kopieen gaan achter slot en grendel in een archief waar niemand ooit aan kan komen.
Laatst gewijzigd door Kika29 op 23 okt 2006 20:24, 1 keer totaal gewijzigd.

??

Trouwens, nog één opmerking: waarom moeilijk doen over een kopie bankpas als je een kopie paspoort / rijbewijs / ID-kaart wel toestaat? Dat tweede is véél riskanter dan het eerste...

regina100

debitel en Vodafone willen wel degelijk een bankpas zien en/of (bij voorkeur EN) een bankafschrift.
Nou beste ?? ik zal vodafoon en debitel hier doorgeven dat een anonieme schrijver zegt dat ze liegen als ze zeggen geen bankpas te willen zien :roll:

misschien nemen ze dat wel serieus :lol:

Maar ik neem gewoon aan dat ze de waarheid vertellen als ze zeggen en dat ze gewoon tevreden zijn met een afschrift

En met een foto van mijn bankpas (dus gewoon eentje met een fototoestel door de man meegebracht in mijn geval) is het goed denkbaar om een pas te kopieren. En als de man dan ook nog een handpinautomaat bij zich heeft, is de pincode ook niet echt moeilijk om mee te krijgen.
En dan kun je dus iemands rekening plunderen. Dat lukt met een paspoort echt niet.

En beste ?? ik heb het niet nodig om op oneerlijke wijze en op een creatieve manier een abonnement af te sluiten. Ik doe dat soort dingen altijd gewoon zonder problemen en op een normale en eerlijke manier. Vandaar dat dus deze pinpas foto bij mij ook opviel als vreemd

Kika29

Nou beste ?? ik zal vodafoon en debitel hier doorgeven dat een anonieme schrijver zegt dat ze liegen als ze zeggen geen bankpas te willen zien
Uhhhh I am a little confused nu.Ik MOET in mijn winkel bij het aangaan van contracten een kopie bankpas OF bankafschrift maken en een kopie legitimatie....Als dat bij bovenstaande bedrijven niet van toepassing is dan uhhh weet ik niet waar ik dan wel werk......

Ik geef trouwens liever mijn bankpas af dan mijn bankafschrift.Een ander hoeft mijn inkomsten niet te zien.Ik vind het zelf ook prettiger om een bankpas te kopieren dan een bankafschrift.Vroeg was het wel een bankafschrift en ik kan het daar nu nog mee doen.Maar een bankpas is al meer dan voldoende en een stuk discreter. Bij uitzondering kan een kopie bankpas niet afdoende zijn en wil men er een bankafschift bij hebben.

Bij een contractsverlenging is een kopie bankpas niet nodig omdat de automatische incasso gewoon doorloopt.Echter bij uitzonderingen wordt daar wel om gevraagd....

Een kopie legitimatie is altijd nodig.Ik snap eerlijk gezegd het probleem van die kopieen niet. Je gaat een contract aan met een provider ik neem aan dat deze discreet met de gegevens omgaan.

Ik ga in ieder geval niet de zaterdagmiddag de straat op om alle kopieen bankpassen te gaan flyeren en uit te delen op straat :-s Bij mij verdwijnt het netjes in het archief om als er ooit wat is ik altijd een back-up van het contract met de benodigde papieren heb.

Met een kopie bankpas kan je overigens helemaal niks er zit geen magneetstripje aan en de pincode vraag ik er niet bij.En al zou ik de pincode kunnen zien een stuk papier past nog steeds niet bij de pinautomaat door de gleuf.Bij een bank binnen wordt een kopie pas niet geaccepteerd en moet je tegenwoordig je pasje ook door de gluef halen.En heb je je pasje niet bij je dan vraagt de medewerker van de bank naar je legitimatie.Ik snap dus nog steeds het risico niet.Dat mensen bezwaren hebben tegen een kopie creditcard kan ik me beter indenken.Daar kan inderdaad mee gefraudeerd worden maar met een kopietje van een bankpas??

regina100

Nu staat de koerier aan de deur met een nogal groot pakketje, zonder enige label van orange, in een auto niet van orange met een kopie van een papiertje met een orange label erop. Niets wijst erop dat hij ook inderdaad van orange komt dus.
Hij vraagt mijn paspoort zoals afgesproken. Maar inplaats van het paspoort wil hij mijn pinpas fotograveren.
Dit heb ik geweigerd, omdat ik dat nogal vreemd vind. Een identiteitsbewijs fotograveren OK. een recent afschrift van de bank fotograveren ook OK, maar mijn pinpas?????
Eerst nog even waar het nu eigenlijk over ging. Een man dus die aan de deur met een koffertje met daarin fototoestel en pinautomaat en nog wat ander gereedschap, een pakketje afleveren wil. Verder is er nergens aan het pakketje of de man of de auto te zien dat het inderdaad van orange, de provider waar het over ging, komt.
Ook kan de man zich niet als zodanig legitimeren.
Kortom, erg betrouwbaar komt het totale plaatje niet over. De man gaf notabene toe dat hij, als hij een beetje handig zou zijn , met de foto en de pincode die hij makkelijk kon achterhalen met zijn handpinautomaatje, mijn pas zou kunnen vervalsen en proberen te pinnen hiermee.
Hij zei ook dat hij zoiets niet zou doen. Maar ja, Ik ken die man niet en hij is dus degene die zich niet kan legitimeren, niet ik !

Verder wilde de man dus alleen een kopie van de pas en een kopie van het afschrift weigerde hij.
Hij ging zelfs zo ver dat hij kwaad aanstapte als de pas niet gefotograveerd mag worden en het afschrift wel.

Daarna heb ik dus zowel bij orange als bij andere providers telefonisch geinformeerd hoe de procedures zijn.
De debitel winkel in mijn woonplaats neemt dus gewoon genoegen met een kopie afschrift van de bankrekening. Ook de vodafoon winkel gaf dit antwoord. Ook het centrale nummer van Vodafoon gaf als antwoord dat een afschrift kopieeren voldoende is en een pinpas welliswaar mag, maar de klant zelf mag beslissen of de pinpas of het afschrift gekopieerd wordt.

Hoe winkels in andere plaatsen die doen kan ik niet beoordelen, maar ik leidt hier wel uit af, dat een kopie pinpas dus niet verplicht is en ook een kopie bankafschrift voldoende is.Dus het is een soort voorgeschreven wet landelijk om een pinpas te kopieeren is niet waar.
De instructies van plaatselijk personeel hangen natuurlijk af van de leiding in de betreffende winkel.

En ik blijf bij de mening dat mijn inkomen misschien niet aan iedereen bekend hoeft te worden gemaakt, maar met die gegevens kun je nog niet aan een pinautomaat een rekening leeg proberen te halen.

Verder wordt er door banken gewaarschuwd om nooit je pinpas af te geven en dus ook niet te laten fotograveren.
Ook de bank waar ik bij zit, heb ik gebeld met de vraag of het fotograveren van een pinpas als gebruikelijk legetimeren moet worden gezien. Mijn bank vond het heel verstandig om de pas niet af te geven om fraude te voorkomen.Verder vond ook mijn bank dat het geen gebruikelijke manier was om extra te legitimeren. Meestal dus een kopie afschrift.

En als ik mijn eigen gezond verstand nog even de voordelen van een afschrift tegenover een pinpas als extra legitimatie op een rijtje laat zetten, kom ik tot de volgende conclusie:
-Op een afschrift staat naam en adres, dit is dus te vergelijken met het adres op het paspoort of legitimatiekaart.
- op een afschrift is te zien of er ook geld staat op de rekening staat waaruit het abonnement betaald gaat worden en of dit regelmatig wordt aangevuld en geen "dode"rekening waar geen bedragen op en af gaan.
- pinpas geeft alleen naam en rekeningnummer, dus niet te controleren waar iemand woont en of er ook daadwerkelijk iets op de rekening staat en binnenkomt
-beide hebben wel het rekeningnummer erop staan

En zeg nou zelf, een abonnement valt of staat met het feit of er ook iets af te schrijven valt op de aangegeven rekening. En deurwaarders moeten toch weten waar ze moeten zijn, waarmee een adres ook redelijk belangrijk is om dit dubbel te controleren.

En als ik keurig mijn pas laat fotograveren en daarna de pas als vermist opgeef om een andere te krijgen, klopt het pasnummer zelfs ook niet meer

Dus warom er geweigerd wordt om genoegen te nemen met een kopie afschrift, is mij een raadsel.

Gesloten