Nu staat de koerier aan de deur met een nogal groot pakketje, zonder enige label van orange, in een auto niet van orange met een kopie van een papiertje met een orange label erop. Niets wijst erop dat hij ook inderdaad van orange komt dus.
Hij vraagt mijn paspoort zoals afgesproken. Maar inplaats van het paspoort wil hij mijn pinpas fotograveren.
Dit heb ik geweigerd, omdat ik dat nogal vreemd vind. Een identiteitsbewijs fotograveren OK. een recent afschrift van de bank fotograveren ook OK, maar mijn pinpas?????
Eerst nog even waar het nu eigenlijk over ging. Een man dus die
aan de deur met een koffertje met daarin
fototoestel en
pinautomaat en nog wat ander
gereedschap, een pakketje afleveren wil. Verder
is er nergens aan het pakketje of de man of de auto te zien dat het inderdaad van orange, de provider waar het over ging, komt.
Ook kan de man zich niet als zodanig legitimeren.
Kortom, erg betrouwbaar komt het totale plaatje niet over. De man gaf notabene toe dat hij, als hij een beetje handig zou zijn , met de foto en de pincode die hij makkelijk kon achterhalen met zijn handpinautomaatje, mijn pas zou kunnen vervalsen en proberen te pinnen hiermee.
Hij zei ook dat hij zoiets niet zou doen. Maar ja, Ik ken die man niet en hij is dus degene die zich niet kan legitimeren, niet ik !
Verder wilde de man dus alleen een kopie van de pas en een kopie van het
afschrift weigerde hij.
Hij ging zelfs zo ver dat hij kwaad aanstapte als de pas niet gefotograveerd mag worden en het afschrift wel.
Daarna heb ik dus zowel bij orange als bij andere providers telefonisch geinformeerd hoe de procedures zijn.
De debitel winkel in mijn woonplaats neemt dus gewoon genoegen met een kopie afschrift van de bankrekening. Ook de vodafoon winkel gaf dit antwoord. Ook het centrale nummer van Vodafoon gaf als antwoord dat een afschrift kopieeren voldoende is en een pinpas welliswaar mag, maar de klant zelf mag beslissen of de pinpas of het afschrift gekopieerd wordt.
Hoe winkels in andere plaatsen die doen kan ik niet beoordelen, maar ik leidt hier wel uit af, dat een kopie pinpas dus niet
verplicht is en ook een kopie bankafschrift voldoende is.Dus het is een soort voorgeschreven wet landelijk om een pinpas te kopieeren is niet waar.
De instructies van plaatselijk personeel hangen natuurlijk af van de leiding in de betreffende winkel.
En ik blijf bij de mening dat mijn inkomen misschien niet aan iedereen bekend hoeft te worden gemaakt, maar met die gegevens kun je nog niet aan een pinautomaat een rekening leeg proberen te halen.
Verder wordt er door banken gewaarschuwd om nooit je pinpas af te geven en dus ook niet te laten fotograveren.
Ook de bank waar ik bij zit, heb ik gebeld met de vraag of het fotograveren van een pinpas als gebruikelijk legetimeren moet worden gezien. Mijn bank vond het heel verstandig om de pas niet af te geven om fraude te voorkomen.Verder vond ook mijn bank dat het geen gebruikelijke manier was om extra te legitimeren. Meestal dus een kopie afschrift.
En als ik mijn eigen gezond verstand nog even de voordelen van een afschrift tegenover een pinpas als extra legitimatie op een rijtje laat zetten, kom ik tot de volgende conclusie:
-Op een afschrift staat naam
en adres, dit is dus te vergelijken met het adres op het paspoort of legitimatiekaart.
- op een afschrift is te zien of er ook geld staat op de rekening staat waaruit het abonnement betaald gaat worden en of dit regelmatig wordt aangevuld en geen "dode"rekening waar geen bedragen op en af gaan.
- pinpas geeft alleen naam en rekeningnummer, dus niet te controleren waar iemand woont en of er ook daadwerkelijk iets op de rekening staat en binnenkomt
-beide hebben wel het rekeningnummer erop staan
En zeg nou zelf, een abonnement valt of staat met het feit of er ook iets af te schrijven valt op de aangegeven rekening. En deurwaarders moeten toch weten waar ze moeten zijn, waarmee een adres ook redelijk belangrijk is om dit dubbel te controleren.
En als ik keurig mijn pas laat fotograveren en daarna de pas als vermist opgeef om een andere te krijgen, klopt het pasnummer zelfs ook niet meer
Dus warom er geweigerd wordt om genoegen te nemen met een kopie afschrift, is mij een raadsel.