LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Telfort verhaalt schade door fraude onterecht op klant
-
- Berichten: 37
- Lid geworden op: 13 okt 2016 19:41
Telfort verhaalt schade door fraude onterecht op klant
Mijn Klacht:
2 jaar geleden als nieuwe klant van Telfort veel problemen gehad met de kwaliteit van de dienstverlening (Internet en bellen). Telfort kreeg niet alle problemen opgelost en gaf aan dat deze deels ook veroorzaakt worden door ( en inherent zijn aan) het standaard meegeleverde modem. De Experiabox V8. Dus verder weinig aan te doen aangezien Telfort geen alternatief modem levert. Als oplossing adviseert Telfort om een eigen modem (voor eigen kosten) aan te schaffen. Na aanschaf zou ik dan moeten terugbellen, want gegevens om de telefonie juist in te stellen (o.a. SIP account gegevens) zijn niet beschikbaar voor klanten. Telfort biedt aan om deze gegevens te delen zodat ook het alternatieve modem (Advies Telfort: Fritzbox series) goed werkt. Uiteindelijk met hulp van Telfort 1,5 jaar probleemloos gebruik kunnen maken van haar internet en beldiensten.
Dan wordt onlangs ons modem gehacked en misbruikt door derden (veel en dure telefoongesprekken, aanzienlijke schade). Telfort geeft aan dat ik aansprakelijk ben voor deze schade. Reden: ik gebruik een Fritzbox. Het is toch absurd dat Telfort haar standaard hardware niet fatsoenlijk aan de praat krijgt, vervolgens een alternatief modem adviseert welke de klant zelf moet betalen en vervolgens schade door misbruik verhaalt, omdat er een alternatief modem gebruikt wordt. Notabene door Telfort zelf geadviseerd!
Andere frustratie en in gebreke blijven van Telfort: Telfort doet onderzoek naar het misbruik. Uitkomst: het gaat met zekerheid om telefoon/voip fraude. De nummers die gebeld zijn, zijn bij Telfort bekend als frauduleus. Er schuilen malafide blijven achter (aldus Telfort). Hoe kan het zijn dat het misbruik dan toch 3 dagen en meer als 600 gesprekken duurt alvorens er actie wordt ondernomen. Volgens de Telfort voorwaarden wordt een klant ook bij bovenmatig gebruik geïnformeerd en de dienstverlening gestopt. Uiteraard is dit niet gebeurd.
Gewenste Oplossing:
Telfort neem je verantwoordelijkheid voor wat je mij als klant hebt geadviseerd en erken tevens nalatig te hebben gehandeld, omdat bij jullie bekende fraude(nummers) ongestoord verder gebruikt/misbruikt kunnen worden.
2 jaar geleden als nieuwe klant van Telfort veel problemen gehad met de kwaliteit van de dienstverlening (Internet en bellen). Telfort kreeg niet alle problemen opgelost en gaf aan dat deze deels ook veroorzaakt worden door ( en inherent zijn aan) het standaard meegeleverde modem. De Experiabox V8. Dus verder weinig aan te doen aangezien Telfort geen alternatief modem levert. Als oplossing adviseert Telfort om een eigen modem (voor eigen kosten) aan te schaffen. Na aanschaf zou ik dan moeten terugbellen, want gegevens om de telefonie juist in te stellen (o.a. SIP account gegevens) zijn niet beschikbaar voor klanten. Telfort biedt aan om deze gegevens te delen zodat ook het alternatieve modem (Advies Telfort: Fritzbox series) goed werkt. Uiteindelijk met hulp van Telfort 1,5 jaar probleemloos gebruik kunnen maken van haar internet en beldiensten.
Dan wordt onlangs ons modem gehacked en misbruikt door derden (veel en dure telefoongesprekken, aanzienlijke schade). Telfort geeft aan dat ik aansprakelijk ben voor deze schade. Reden: ik gebruik een Fritzbox. Het is toch absurd dat Telfort haar standaard hardware niet fatsoenlijk aan de praat krijgt, vervolgens een alternatief modem adviseert welke de klant zelf moet betalen en vervolgens schade door misbruik verhaalt, omdat er een alternatief modem gebruikt wordt. Notabene door Telfort zelf geadviseerd!
Andere frustratie en in gebreke blijven van Telfort: Telfort doet onderzoek naar het misbruik. Uitkomst: het gaat met zekerheid om telefoon/voip fraude. De nummers die gebeld zijn, zijn bij Telfort bekend als frauduleus. Er schuilen malafide blijven achter (aldus Telfort). Hoe kan het zijn dat het misbruik dan toch 3 dagen en meer als 600 gesprekken duurt alvorens er actie wordt ondernomen. Volgens de Telfort voorwaarden wordt een klant ook bij bovenmatig gebruik geïnformeerd en de dienstverlening gestopt. Uiteraard is dit niet gebeurd.
Gewenste Oplossing:
Telfort neem je verantwoordelijkheid voor wat je mij als klant hebt geadviseerd en erken tevens nalatig te hebben gehandeld, omdat bij jullie bekende fraude(nummers) ongestoord verder gebruikt/misbruikt kunnen worden.
Re: Telfort verhaalt schade door fraude onterecht op klant
dus op uw eigen aangeschafte apparatuur is ingebroken, hierdoor zijn er kosten gemaakt, en nu wilt u deze kosten verhalen op telfort? Ik zou zeggen geschillencommissie.
Re: Telfort verhaalt schade door fraude onterecht op klant
Inderdaad is het je eigen schuld, Telfort heeft je geholpen met de gegevens maar de beveiliging zal je toch echt zelf moeten doen dat is bij elke provider hetzelfde.
Elke modem word geleverd met een standaard wachtwoord welke je ook in de handleiding van de Fritzbox had kunnen zien dat je die niet aanpast valt Telfort niet te verwijten.
Elke modem word geleverd met een standaard wachtwoord welke je ook in de handleiding van de Fritzbox had kunnen zien dat je die niet aanpast valt Telfort niet te verwijten.
Re: Telfort verhaalt schade door fraude onterecht op klant
[Tekst verwijderd door de Moderator]
Laatst gewijzigd door Radar op 20 okt 2016 09:37, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Geruzie / op de man spelen.
Reden: Geruzie / op de man spelen.
Re: Telfort verhaalt schade door fraude onterecht op klant
Nee een ict'er die het niet weet ik stel ze dagelijks in ook op Fritzboxen je kan enkel op de ander zijn kosten bellen als je alle gegevens weet en dan zullen ze echt in de modem moeten zijn zeker bij een Fritzbox.
Dat TS zelf zijn beveiliging op het standaard ww laat staan kan je niet Telfort verwijten.
Maar bij de gemiddelde consument kan je zo inloggen in hun modem.
Dat TS zelf zijn beveiliging op het standaard ww laat staan kan je niet Telfort verwijten.
Maar bij de gemiddelde consument kan je zo inloggen in hun modem.
Re: Telfort verhaalt schade door fraude onterecht op klant
ja...maar:joris21 schreef:bij de gemiddelde consument kan je zo inloggen in hun modem.
Die inlogpagina is niet via het internet benaderbaar. Wel via LAN en draadloos.
Re: Telfort verhaalt schade door fraude onterecht op klant
Als je het signaal kan oppikken kan je in een fritzbox ook inloggen met Wifi.
Je wilt niet weten hoeveel mensen er bv bij kpn of bij ziggo of xs4all noem maar op er een wachtwoord op hun wifi zetten van straat en huisnummer.
En het modem ww ook ongewijzigd laten je zet de deur wagenwijd open.
Je wilt niet weten hoeveel mensen er bv bij kpn of bij ziggo of xs4all noem maar op er een wachtwoord op hun wifi zetten van straat en huisnummer.
En het modem ww ook ongewijzigd laten je zet de deur wagenwijd open.
-
- Berichten: 37
- Lid geworden op: 13 okt 2016 19:41
Re: Telfort verhaalt schade door fraude onterecht op klant
Lijkt wel of ik hier de dame van de Telfort klantenservice hoor praten. Waaruit maak je op dat ik al die tijd het modem heb gebruikt zonder het standaard wachtwoord aan te passen? Lijkt me een voorbarige conclusie, zacht uitgedrukt.Elke modem word geleverd met een standaard wachtwoord welke je ook in de handleiding van de Fritzbox had kunnen zien dat je die niet aanpast valt Telfort niet te verwijten.
En nog eens goed lezen; Telfort stelt mij aansprakelijk wegens het gebruiken van een alternatief modem. Het alternatief modem gebruik ik enkel en alleen op advies van Telfort.
Om een analogie te trekken:
De motor van mijn nieuwe auto hakkelt en stottert. Ik beklaag me bij de dealer. Dealer zegt: bekend probleem. Het is alleen op te lossen door computer van het motormanagement te resetten. Dealer geeft me de codes en instructies hoe ik dit zelf kan doen. De motor loopt vervolgens in de soep. Ik reclameer. Dealer zegt: eigen schuld, je had ook nooit de computer van het motormanagement moeten resetten. Catch my drift...?
Re: Telfort verhaalt schade door fraude onterecht op klant
Ik lees goed Telfort stelt je niet aansprakelijk door een ander modem te gebruiken je bent gehacked en dat ligt dus gewoonweg aan je eigen beveiliging niet aan Telfort.Fam. Molsberg schreef:Lijkt wel of ik hier de dame van de Telfort klantenservice hoor praten. Waaruit maak je op dat ik al die tijd het modem heb gebruikt zonder het standaard wachtwoord aan te passen? Lijkt me een voorbarige conclusie, zacht uitgedrukt.Elke modem word geleverd met een standaard wachtwoord welke je ook in de handleiding van de Fritzbox had kunnen zien dat je die niet aanpast valt Telfort niet te verwijten.
En nog eens goed lezen; Telfort stelt mij aansprakelijk wegens het gebruiken van een alternatief modem. Het alternatief modem gebruik ik enkel en alleen op advies van Telfort.
Om een analogie te trekken:
De motor van mijn nieuwe auto hakkelt en stottert. Ik beklaag me bij de dealer. Dealer zegt: bekend probleem. Het is alleen op te lossen door computer van het motormanagement te resetten. Dealer geeft me de codes en instructies hoe ik dit zelf kan doen. De motor loopt vervolgens in de soep. Ik reclameer. Dealer zegt: eigen schuld, je had ook nooit de computer van het motormanagement moeten resetten. Catch my drift...?
Duizenden anderen gebruiken een ander modem als wat ze van hun provider hebben gekregen en dat kan ook gewoon maar beveiliging etc blijft wel verantwoording van de klant zelf.
Ook de V8 van Telfort word de eerste keer gevraagd je ww te wijzigen dat je een te makkelijk ww gebruikt is niet de schuld van welke provider dan ook
-
- Berichten: 37
- Lid geworden op: 13 okt 2016 19:41
Re: Telfort verhaalt schade door fraude onterecht op klant
Lezen is inderdaad een kunst voor sommigen.joris21 schreef: Ik lees goed Telfort stelt je niet aansprakelijk door een ander modem te gebruiken je bent gehacked en dat ligt dus gewoonweg aan je eigen beveiliging niet aan Telfort.
Duizenden anderen gebruiken een ander modem als wat ze van hun provider hebben gekregen en dat kan ook gewoon maar beveiliging etc blijft wel verantwoording van de klant zelf.
Ook de V8 van Telfort word de eerste keer gevraagd je ww te wijzigen dat je een te makkelijk ww gebruikt is niet de schuld van welke provider dan ook
En om je uit de droom te helpen: standaard wachtwoord was vanaf dag 1 al aangepast. Maar hier beroept Telfort zich ook niet op. Alleen Joris21.Telfort geeft aan dat ik aansprakelijk ben voor deze schade. Reden: ik gebruik een Fritzbox.
Re: Telfort verhaalt schade door fraude onterecht op klant
Ja blijf eigenwijs welke modem je gebruikt maakt niks uit al had je een Draytek of Zyxel gebruikt dan nog mag en kan dat.
Dat maakt Telfort of welke provider ook niet uit.
Gehacked worden kan alleen als het ww te simpel is geweest of standaard anders komt er niemand in.
Dat kan je ontkennen maar zo is de praktijk toch wel
Dat maakt Telfort of welke provider ook niet uit.
Gehacked worden kan alleen als het ww te simpel is geweest of standaard anders komt er niemand in.
Dat kan je ontkennen maar zo is de praktijk toch wel
-
- Berichten: 37
- Lid geworden op: 13 okt 2016 19:41
Re: Telfort verhaalt schade door fraude onterecht op klant
Gehacked worden kan alleen als het ww te simpel is geweest of standaard anders komt er niemand in.
Dat kan je ontkennen maar zo is de praktijk toch wel
Je waant jezelf veilig, want je bent een echte beveiligingsexpert. Maar om zo'n uitspraak kan ik alleen maar glimlachen, en met mij het hele hackersgilde.
Daar heb je helemaal gelijk. ' 1234' als wachtwoord is vragen om problemen, ongeacht of je een Fritzbox, Zyxel of Experiabox gebruikt.Ja blijf eigenwijs welke modem je gebruikt maakt niks uit al had je een Draytek of Zyxel gebruikt dan nog mag en kan dat.
Dat maakt Telfort of welke provider ook niet uit.
Maar nogmaals, dat is niet Telfort's argument om schade op mij te verhalen. En dus ook helemaal niet het punt van mijn betoog.
Re: Telfort verhaalt schade door fraude onterecht op klant
Dat ze dat als reden geven gaat gewoon geen stand houden geen enkele provider kan je verplichten om op hun modem te blijven.
Maar dat jij gehacked bent wel want dit is je eigen pakkie aan.
Beveiligingsexpert mag ik me terdege wel noemen, ik weet hoe particulieren maar ook bedrijven omgaan met hun gegevens.
Een goede modem of router beveilig je als zodanig dat je er niet zo inkomt, en een particulier hacken ze niet zo snel enkel alleen als het simpel gaat.
Ook had jij in de fritzbox kunnen zien waar de gesprekken heen zijn gegaan dat is ook jou verantwoordelijkheid.
[Offtopic bijdrage door Moderator verwijderd]
Maar dat jij gehacked bent wel want dit is je eigen pakkie aan.
Beveiligingsexpert mag ik me terdege wel noemen, ik weet hoe particulieren maar ook bedrijven omgaan met hun gegevens.
Een goede modem of router beveilig je als zodanig dat je er niet zo inkomt, en een particulier hacken ze niet zo snel enkel alleen als het simpel gaat.
Ook had jij in de fritzbox kunnen zien waar de gesprekken heen zijn gegaan dat is ook jou verantwoordelijkheid.
[Offtopic bijdrage door Moderator verwijderd]
Re: Telfort verhaalt schade door fraude onterecht op klant
Wat is onlangs? Vanaf 1 juli heeft Telfort het telefonieplatform veranderd waardoor je als klant niet meer met een Fritzbox modem kunt telefoneren. Bovendien verstrekken ze het wachtwoord niet meer wat nodig is om de telefonie te kunnen configureren. Daarover heb je in mei een email gehad.Fam. Molsberg schreef:Dan wordt onlangs ons modem gehacked en misbruikt door derden (veel en dure telefoongesprekken, aanzienlijke schade).
Wat nog wel kan, is een alternatieve voip provider in de Fritzbox configureren, maar dat gaat volledig buiten Telfort om.
-
- Berichten: 37
- Lid geworden op: 13 okt 2016 19:41
Re: Telfort verhaalt schade door fraude onterecht op klant
Misbruik vond plaats halverwege juni.
Ook al zouden de door Telfort beschikbaar gestelde sip gegevens nog steeds werken, ik durf geen tel.abbo meer te nemen met ongelimiteerd belkrediet. Dit werd versterkt doordat Telfort in latere gesprekken aangaf dat ook Experiaboxen gehacked zijn en kunnen worden. Het risico, ook bij het gebruik van een Experiabox, ligt in beginsel bij de klant. En van de gratie van Telfort wil ik geen tweede keer afhankelijk worden. Dit geldt natuurlijk ook voor amdere providers met vergelijkbare voorwaarden en beleid bij fraude.
Daarom dus nu via apparte voip provider bellen geregeld. Goedkoper, je beheert zelf je max belkrediet, en het bellen werkt ook nog eens feilloos.
Ook al zouden de door Telfort beschikbaar gestelde sip gegevens nog steeds werken, ik durf geen tel.abbo meer te nemen met ongelimiteerd belkrediet. Dit werd versterkt doordat Telfort in latere gesprekken aangaf dat ook Experiaboxen gehacked zijn en kunnen worden. Het risico, ook bij het gebruik van een Experiabox, ligt in beginsel bij de klant. En van de gratie van Telfort wil ik geen tweede keer afhankelijk worden. Dit geldt natuurlijk ook voor amdere providers met vergelijkbare voorwaarden en beleid bij fraude.
Daarom dus nu via apparte voip provider bellen geregeld. Goedkoper, je beheert zelf je max belkrediet, en het bellen werkt ook nog eens feilloos.
Re: Telfort verhaalt schade door fraude onterecht op klant
Tsja, en jij beschuldigt anderen van kletsen. Nou je kletst zelf. Een modem bevat firmware en als daarin een bug zit kan de beveiliging danig in het gedrang komen zelfs als de gebruiker alles goed heeft ingesteld.joris21 schreef:Ja blijf eigenwijs welke modem je gebruikt maakt niks uit al had je een Draytek of Zyxel gebruikt dan nog mag en kan dat.
Dat maakt Telfort of welke provider ook niet uit.
Gehacked worden kan alleen als het ww te simpel is geweest of standaard anders komt er niemand in.
Dat kan je ontkennen maar zo is de praktijk toch wel
Lees onderstaand artikel maar eens. Gaat over dezelfde AVM Fritz modems als TS. Deze zijn gehackt door een bug in de firmware.
https://www.security.nl/posting/378746/ ... n+gedacht'
Re: Telfort verhaalt schade door fraude onterecht op klant
Das bijna 3 jaar geleden.
Dat neemt niet weg dat er nog steeds modems uit die tijd zijn die niet geüpdatet zijn, vanmiddag toevallig ook nog 1 moeten updaten met firmware uit 2014.
Dat is iets wat je toch met een zelf gekochte modem als eerste moet controleren dat niet doen is dus uiteindelijk toch eigen schuld.
Die Hack van destijds werd ook voornamelijk bij bedrijven uitgevoerd.
Firmware moet je altijd updaten en bij een nieuwe Fritz staat het ook duidelijk in de handleiding check meteen voor nieuwe firmware dat niet doen ja helaas dan vraag je er gewoon om
Dat neemt niet weg dat er nog steeds modems uit die tijd zijn die niet geüpdatet zijn, vanmiddag toevallig ook nog 1 moeten updaten met firmware uit 2014.
Dat is iets wat je toch met een zelf gekochte modem als eerste moet controleren dat niet doen is dus uiteindelijk toch eigen schuld.
Die Hack van destijds werd ook voornamelijk bij bedrijven uitgevoerd.
Firmware moet je altijd updaten en bij een nieuwe Fritz staat het ook duidelijk in de handleiding check meteen voor nieuwe firmware dat niet doen ja helaas dan vraag je er gewoon om
Re: Telfort verhaalt schade door fraude onterecht op klant
Maar volgens jouw is het onmogelijk. Absoluut uitgesloten...kan alleen met een kort of simpel wachtwoord.joris21 schreef:Das bijna 3 jaar geleden.
En daarom waren vooral particulieren in Duitsland en NL de dupe. En die bedrijven zijn professionle instellingen die kennelijk hun zaakjes niet op orde hebben...waarom zou de particulier dat wel moeten dan...Dat neemt niet weg dat er nog steeds modems uit die tijd zijn die niet geüpdatet zijn, vanmiddag toevallig ook nog 1 moeten updaten met firmware uit 2014.
Dat is iets wat je toch met een zelf gekochte modem als eerste moet controleren dat niet doen is dus uiteindelijk toch eigen schuld.
Die Hack van destijds werd ook voornamelijk bij bedrijven uitgevoerd.
Tsja het wordt eens tijd dat fouten niet steeds in de schoenen van de consument worden geschoven. AVM moet gewoon software ontwikkelen die veilig is...Firmware moet je altijd updaten en bij een nieuwe Fritz staat het ook duidelijk in de handleiding check meteen voor nieuwe firmware dat niet doen ja helaas dan vraag je er gewoon om
Re: Telfort verhaalt schade door fraude onterecht op klant
Het was niet alleen AVM, ook al is je firmware 1000% veilig zullen er nog hackers zijn die een lek proberen te vinden kijk als vb naar de Iphone hoeveel lekken daar zijn gevonden.
Ook bedrijven moeten het op orde hebben alleen dat is schrikbarend hoeveel dat er niet hebben.
Ze moeten iemand inhuren die er wel verstand van heeft maar bij sommige bedrijven worden er ingehuurd die laat ik nog niet aan mijn prive spul zitten.
Ik werd laatst door een bedrijf ingehuurd die hadden wel een it 'er kostte 200.000 per jaar aan service en onderhoud maar het Bitlocker virus konden ze wel verwijderen, en zetten de bestanden die dus gelocked waren terug op de hoofdserver want die konden ze niet herstellen met alle gevolgen van dien.
Dus kortom klant is niet geholpen ja het virus is weg maar de bestanden ook.
Gelukkig hebben wij het wel gefikst maar zo zie je dat het overal fout kan gaan.
Proactief updaten en goede beveiliging had dit voorkomen.
Bij AVM was de dag erop al een update klaar maar dan moet je hem wel installeren, en dat is het probleem met zowel consumenten en bedrijven men doet pas iets als het al te laat is
Ook bedrijven moeten het op orde hebben alleen dat is schrikbarend hoeveel dat er niet hebben.
Ze moeten iemand inhuren die er wel verstand van heeft maar bij sommige bedrijven worden er ingehuurd die laat ik nog niet aan mijn prive spul zitten.
Ik werd laatst door een bedrijf ingehuurd die hadden wel een it 'er kostte 200.000 per jaar aan service en onderhoud maar het Bitlocker virus konden ze wel verwijderen, en zetten de bestanden die dus gelocked waren terug op de hoofdserver want die konden ze niet herstellen met alle gevolgen van dien.
Dus kortom klant is niet geholpen ja het virus is weg maar de bestanden ook.
Gelukkig hebben wij het wel gefikst maar zo zie je dat het overal fout kan gaan.
Proactief updaten en goede beveiliging had dit voorkomen.
Bij AVM was de dag erop al een update klaar maar dan moet je hem wel installeren, en dat is het probleem met zowel consumenten en bedrijven men doet pas iets als het al te laat is
Re: Telfort verhaalt schade door fraude onterecht op klant
Ja en bij foutloze firmware kunnen ze zoeken zo lang ze willen, maar zullen ze niet kunnen hacken...joris21 schreef:Het was niet alleen AVM, ook al is je firmware 1000% veilig zullen er nog hackers zijn die een lek proberen te vinden kijk als vb naar de Iphone hoeveel lekken daar zijn gevonden.
Moet de particulier ook iemand inhuren. Of mag hij ervan uit gaan dat de spullen die hij koopt gewoon veilig gebruikt kunnen worden?Ook bedrijven moeten het op orde hebben alleen dat is schrikbarend hoeveel dat er niet hebben.
Ze moeten iemand inhuren die er wel verstand van heeft maar bij sommige bedrijven worden er ingehuurd die laat ik nog niet aan mijn prive spul zitten.
Nou heel benieuwd wat je gefikst hebt. De bestanden gered? Ben je zeker een paar weken bezig geweest.Gelukkig hebben wij het wel gefikst maar zo zie je dat het overal fout kan gaan.
Goede firmware had dit moeten voorkomen. Je bericht is grotendeels off topic...je zelf op de borst slaan met wij fiksen het. Wat heb je gefikst man?Proactief updaten en goede beveiliging had dit voorkomen.
Bij AVM was de dag erop al een update klaar maar dan moet je hem wel installeren, en dat is het probleem met zowel consumenten en bedrijven men doet pas iets als het al te laat is
Het hacken van het modem is volgens jou alleen mogelijk als het een zwak ww betreft. Dat is dus bij deze naar het land der fabelen verwezen. Je fout toegeven zou mooi zijn...ben je waarschijnlijk te trots voor...