| LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Youfone - Geldklopperij en kom er niet van af
Youfone - Geldklopperij en kom er niet van af
Toen ik de reclame van Youfone zag dacht ik voor een leuk bedrag (€10 per maand) een sim-only abonnement af te sluiten die maandelijks opzegbaar is. Nadat ik iemand van Youfone aan de telefoon had gehad die al mijn vragen heeft beantwoord heb ik via het internet mijn sim-only aangevraagd. Wat ze niet hebben gemeld (ook na duidelijk erna gevraagd te hebben) is dat je handmatig via een account op de website een data en bel limiet moet instellen. Doe je dat niet worden er erg hoge tarieven gerekend wanneer je buiten je bundel komt. (Aan de telefoon werd mij verteld dat je data en minuten automatisch werden geblokkeerd zodra je buiten je bundel zou komen)
Daar ben ik dus later achter gekomen want in mijn tweede maand dat ik gebruik kon maken van mijn sim-only kreeg ik een factuur van €132 terwijl ik een factuur van €10 verwachtte. Ik schrok me kapot. Ik kreeg de factuur via een online incassobureau met de melding het bedrag binnen 10 dagen over te maken of een verhoging te krijgen van rond de €30. Na te bellen met Youfone konden ze mij vertellen dat ik buiten de bundel van mijn internet was gegaan en dat ik specificatie online kon vinden. Na die bestudeerd te hebben kan ik niet geloven dat die gelijk stond aan mijn verbruik. (1200mb eroverheen) Ik ben die maand namelijk erg weinig buiten de deur geweest en thuis maak ik gebruik van WIFI. Als ik vervolgens verheldering vroeg over de specificatie van het data verbruik was het niet mogelijk om die te geven. Het was volgens hun wettelijk beschermd (privé) en ik kon dus niet opvragen waar ik de data dus aan had verbruikt. Bijvoorbeeld welke app's of websites ik zou hebben gebruikt waardoor de data op was gegaan. Omdat ik verder geen moeite hier in wilde steken besloot ik de factuur te betalen en mijn abonnement direct op te zeggen.
Nu ben ik inmiddels drie maanden verder en ik krijg nog steeds facturen binnen van Youfone. Dat terwijl mijn sim-only meer dan een maand geleden is beëindigd. De laatste factuur die ik net heb binnen gekregen gaat over deblokkeerkosten en het gaat over een bedrag van €24,99. Ik heb geen idee hoe ze hier nou weer bij komen en ik vraag me dan ook af of dit allemaal wel wettelijk legaal is? En of ik hier iets tegen kan doen. Ik wil eigenlijk helemaal niets meer met dit bedrijf te maken hebben want in mijn ogen zijn het gewoon ordinaire dieven. Als iemand tips of suggesties voor mij heeft zijn die natuurlijk welkom. Ik wilde dit verhaal met jullie delen en je dan ook waarschuwen niet in zee te gaan met Youfone. Uiteindelijk gaat het je alleen maar problemen opleveren en een hoop geld kosten!
Bedankt en vriendelijke groet,
Vincent
Daar ben ik dus later achter gekomen want in mijn tweede maand dat ik gebruik kon maken van mijn sim-only kreeg ik een factuur van €132 terwijl ik een factuur van €10 verwachtte. Ik schrok me kapot. Ik kreeg de factuur via een online incassobureau met de melding het bedrag binnen 10 dagen over te maken of een verhoging te krijgen van rond de €30. Na te bellen met Youfone konden ze mij vertellen dat ik buiten de bundel van mijn internet was gegaan en dat ik specificatie online kon vinden. Na die bestudeerd te hebben kan ik niet geloven dat die gelijk stond aan mijn verbruik. (1200mb eroverheen) Ik ben die maand namelijk erg weinig buiten de deur geweest en thuis maak ik gebruik van WIFI. Als ik vervolgens verheldering vroeg over de specificatie van het data verbruik was het niet mogelijk om die te geven. Het was volgens hun wettelijk beschermd (privé) en ik kon dus niet opvragen waar ik de data dus aan had verbruikt. Bijvoorbeeld welke app's of websites ik zou hebben gebruikt waardoor de data op was gegaan. Omdat ik verder geen moeite hier in wilde steken besloot ik de factuur te betalen en mijn abonnement direct op te zeggen.
Nu ben ik inmiddels drie maanden verder en ik krijg nog steeds facturen binnen van Youfone. Dat terwijl mijn sim-only meer dan een maand geleden is beëindigd. De laatste factuur die ik net heb binnen gekregen gaat over deblokkeerkosten en het gaat over een bedrag van €24,99. Ik heb geen idee hoe ze hier nou weer bij komen en ik vraag me dan ook af of dit allemaal wel wettelijk legaal is? En of ik hier iets tegen kan doen. Ik wil eigenlijk helemaal niets meer met dit bedrijf te maken hebben want in mijn ogen zijn het gewoon ordinaire dieven. Als iemand tips of suggesties voor mij heeft zijn die natuurlijk welkom. Ik wilde dit verhaal met jullie delen en je dan ook waarschuwen niet in zee te gaan met Youfone. Uiteindelijk gaat het je alleen maar problemen opleveren en een hoop geld kosten!
Vincent
Re: Youfone - Geldklopperij en kom er niet van af
Heb je bevestiging van de opzegging?
Het klopt dat een provider hier geen inzicht in mag hebben. Je wilt immers niet dat de provider kan zien hoe vaak je naar een bepaalde site gaat en welke apps je gebruikt. Maar dat is ook niet nodig, want je telefoon houdt dat allemaal netjes voor je bij, dus daar kan je precies zien waar de data voor gebruikt is. Dat is betrouwbaarder dan een systeem elders op de wereld.Vince9876 schreef:Als ik vervolgens verheldering vroeg over de specificatie van het data verbruik was het niet mogelijk om die te geven. Het was volgens hun wettelijk beschermd (privé) en ik kon dus niet opvragen waar ik de data dus aan had verbruikt. Bijvoorbeeld welke app's of websites ik zou hebben gebruikt waardoor de data op was gegaan.
Op hun startpagina, dus waar je bestelproces begint, staat duidelijk, dus dikgedrukt, bij youphone heb je controle over je maandbedrag, zelf je bel- & dataplafond instellen. >> meer info. Een als je op die laatste tekst klikt, kom je op een pagina met meer uitleg. Het is dus niet zo dat ze bewust informatie voor je achterhouden om je een maand later een dikke rekening in je maag te kunnen splitsen. Ook is het antwoord van een callcenter medewerker aan een telefoon, maar zo goed als de vraag die gesteld wordt.Vince9876 schreef:Toen ik de reclame van Youfone zag dacht ik voor een leuk bedrag (€10 per maand) een sim-only abonnement af te sluiten die maandelijks opzegbaar is. Nadat ik iemand van Youfone aan de telefoon had gehad die al mijn vragen heeft beantwoord heb ik via het internet mijn sim-only aangevraagd. Wat ze niet hebben gemeld (ook na duidelijk erna gevraagd te hebben) is dat je handmatig via een account op de website een data en bel limiet moet instellen. Doe je dat niet worden er erg hoge tarieven gerekend wanneer je buiten je bundel komt. (Aan de telefoon werd mij verteld dat je data en minuten automatisch werden geblokkeerd zodra je buiten je bundel zou komen)
Vincent
Hun uitleg over het feit dat ze niet mogen zeggen waar die data voor gebruikt is, is ook gewoon juist. Sterker nog, toen een jaartje geleden KPN hardop sprak over deep packet inspection, de techniek die mogelijk maakt wat jij van ze vraagt, vielen alle consumentenclubs en het CBP over ze heen.
Wat betreft je WiFi, als je router even ongesteld is, kan het prima zo zijn dat je telefoon er verbinding mee maakt, maar dat er geen data binnenkomt. Dan kunnen smartphones uit zichzelf bedenken om de 3G/4G aan te zetten om toch aan een internetverbinding te komen. Veel moderne smartphones hebben dat, van Samsung en Huawei weet ik het zeker, dat heet dan iets van WiFi+ ofzo, en staat default aangevinkt de eerste keer als je het toestel aanzet.
-
sylvesterb
Inmiddels al weer 3,5 jaar geledensjohie schreef:Hun uitleg over het feit dat ze niet mogen zeggen waar die data voor gebruikt is, is ook gewoon juist. Sterker nog, toen een jaartje geleden KPN hardop sprak over deep packet inspection, de techniek die mogelijk maakt wat jij van ze vraagt, vielen alle consumentenclubs en het CBP over ze heen.
Je zegt opgezegd te hebben en als je laatste factuur de deblokkeer kosten zijn dan zal dit wel kloppen. Na je opzegging ben je gedeblokkeerd en hier zitten kosten aan verbonden. Je kunt in bezwaar gaan als je nooit toestemming hebt gegeven voor het deblokkeren, of dit zinvol is is lastig te zeggen.
Zelf een situatie gehad bij een kennis met Ziggo, deze hadden de overeenkomst beëindigd (geheel terecht) wegens niet betalen. Hierna het bedrag geheel betaald (was nog niet bij incasso bureau). Hierna brachten ze her-aansluitkosten in rekening, hier mailtje over gestuurd dat we niet wenste en daarna nooit meer iets gehoord.