LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Abonnementskosten gedeeltelijk terug na opzeggen?

Hier kan je jouw mening kwijt over (digitale) televisie.
polleke33

Abonnementskosten gedeeltelijk terug na opzeggen?

Ongelezen bericht door polleke33 »

Ongeveer 2 jaar geleden hebben wij een tweedehands caravan gekocht via een kennis. Deze caravan had/ heeft een tv met een abonnement van Canal Digitaal. Na contact te hebben gehad met Canal Digitaal werd er aangegeven dat er een formulier moest worden ingevuld en dat wij daarmee het abonnement konden overnemen. Dit hebben wij gedaan en daarmee gingen wij er vanuit dat alles was geregeld. Helaas bleek niets minder waar. Er zou ten tijde van het overzetten een factuur open hebben gestaan, waardoor dit niet is gelukt. Gevolg: een incasso procedure die net voor onze vakantie (3 weken geleden) aan het licht kwam.

Wij hebben direct contact gezocht met Lindorff, het incassobureau van Canal Digitaal, en uiteindelijk afgesproken dat wij de factuur zouden betalen op voorwaarde dat alles dan afgerond was en er niet opnieuw een factuur voor het volgende jaar (2015/2016) zou volgen. Volgens Lindorff diende er dan voor 5 augustus opgezegd te worden waarna wij een bezwaar zouden indienen om de incassokosten terug te vorderen van Canal Digitaal. Dit laatste aangezien wij ook van mening zijn dat Canal Digitaal bij het overzetten van het abonnement niet volledig is geweest in de informatie verstrekking en deze procedure helemaal niet nodig zou zijn geweest.

De oude eigenaar van de caravan en heeft gebeld met Lindorff en Canal Digitaal om zijn abonnement op te zeggen én een aangetekende brief gestuurd. Helaas is het verhaal daarmee niet afgelopen, want er ligt alsnog een factuur voor 2015/2016 op de mat! Lindorff natuurlijk gebeld, aangezien de genoemde datum niet blijkt te kloppen. Zij kunnen niets meer betekenen, want er is natuurlijk betaald en geven geen gespreksnotities waarin de uiterlijke datum van 5 augustus is genoemd. Wél willen zij, indien nodig, opdrachtgever Canal Digitaal hierover informeren. Ook in dit bedrijf ben ik mijn vertrouwen kwijt, ik ga er vanuit dat zij helemaal niks zullen doen.

Zojuist direct Canal Digitaal tot tweemaal toe weer gebeld, want zij zullen de opzegging natuurlijk niet in behandeling nemen zolang er een factuur open staat. Mijn enige vraag aan hen uiteindelijk was een bevestiging van de mededeling dat na betaling én verwerking van de opzegging het resterende abonnementsjaar gecrediteerd wordt. En dat kunnen ze niet, want ze mogen mij niet mailen. Gevraagd of ik dit dan ergens kan lezen, maar dat kunnen ze ook niet zeggen. Dan moet ik zelf de algemene voorwaarden maar even lezen...

Wij hebben de oude eigenaar van de caravan gevraagd om maandag a.s. opnieuw te bellen, aangezien ze 5 werkdagen mogen gebruiken om de opzegging te verwerken, en dan opnieuw een bevestiging per mail te vragen aangaande de crediteringswijze na betaling van de factuur. Alleen met deze bevestiging in handen willen wij de factuur betalen.

Concreet mijn vraag: heeft iemand ervaring met bovenstaande?

Mijn frustratie: ik ben in potentie een nieuwe klant voor Canal Digitaal, maar blijkbaar zijn procedures belangrijker dan nieuwe klanten. Lindorff praat niet met Canal Digitaal en Canal Digitaal kan geen informatie opvragen bij het bedrijf die zij opdracht geven? En dat moet ik geloven? Er geen "hoofd van de klantenservice" die deze discussie netjes zou kunnen afhandelen én wel schriftelijk capabel genoeg is om een klant een mail te sturen met een bevestiging van het gevoerde gesprek? Eerder betalen wij natuurlijk geen factuur, wordt het abonnement niet opgezegd en gaan we weer zo door.... Misschien dat het telefoontje van de oude eigenaar van de caravan nog wel een bevestiging gaat opleveren, maar op de een of andere manier heb ik hier geen vertrouwen in én ben ik eigenlijk ook van mening dat wij überhaupt niets meer hoeven te betalen gezien de correspondentie van Lindorff.

alfatrion

Re: Abonnementskosten gedeeltelijk terug na opzeggen?

Ongelezen bericht door alfatrion »

Je geeft aan dat je twee jaar terug een abonnement van Canal Digitaal wilde overnemen, maar dat dit niet geluk is omdat er een factuur open zou staan. Was deze factuur van de vorige abonnement houder?

Ook geef je aan dat er nu weer een factuur ligt voor 2015/2016. Heb je in de afgelopen jaren wel televisie gehad in de caravan?
polleke33 schreef:Zojuist direct Canal Digitaal tot tweemaal toe weer gebeld, want zij zullen de opzegging natuurlijk niet in behandeling nemen zolang er een factuur open staat.
Dat is onrechtmatig. Als jij opzegt dan mogen ze daarna niet meer incasseren. Ik zou er alleen wel voor zorgen dat je bewijs heb van de opzeggen. Dus hetzij telefoongesprek opnemen, hetzij aangetekende brief sturen. Ik doe dit soort zaken zelf schriftelijk.

Maar de feiten zijn mij nog niet geheel duidelijk....

polleke33

Dat klopt, in 2013 is de factuur opnieuw aan de oude eigenaar gestuurd. Waarschijnlijk heeft dit het overnameformulier gekruist. Daarover hebben wij destijds weer contact gehad met Canal Digitaal en deze factuur betaald. Daarmee er ook vanuit gegaan dat alles nu geregeld was.

In 2014 is er echter opnieuw een factuur aan de oude eigenaar gestuurd en dit is niet opgemerkt door de oude eigenaar door privé omstandigheden en wij hebben dit ook niet in de gaten gehad. Deze factuur kwam begin juli dus aan het licht en daarmee ook het feit dat het abonnement nog steeds niet is overgenomen en waarschijnlijk dus al die tijd ook nooit heeft gewerkt. Om alles af te ronden zijn wij akkoord gegaan met de betaling van deze factuur en hebben wij de oude eigenaar verzocht om het abonnement op te zeggen. Maar nu blijkt dat de genoemde opzegdatum, door het incassobureau, niet juist is en is de volgende factuur alweer verstuurd. Eigenlijk gezegd vind ik het van de zotte, maar om er maar vanaf te zijn willen wij deze factuur dan ook nog wel betalen met de garantie dat de opzegging dan correct verwerkt wordt en wij het deel van het abonnementsjaar dat niet gebruikt wordt ook daadwerkelijk gecrediteerd wordt. Dit melden ze telefonisch, maar hiervan kunnen/ willen ze geen bevestiging sturen. Opzeggen kan telefonisch, maar de oude eigenaar heeft de opzegging afgelopen zaterdag schriftelijk en aangetekend verstuurd. Deze zullen ze echter niet in behandeling nemen zolang de factuur voor 2015/2016 niet is betaald. Het abonnement is maandelijks opzegbaar. Wellicht is het dan ook wettelijk geregeld dat ze verplicht zijn om na opzegging een gedeelte te crediteren?

alfatrion

Ongelezen bericht door alfatrion »

Dus samenvattend:
- je hebt geen overeenkomst met Canal Digital;
- je wordt niet zelf lastig gevallen door een incassobureau;
- en wilt voor de oude eigenaar weten hoe dit zit.

Als je een overeenkomst voor onbepaalde termijn hebt, die op ieder moment kan worden opgezegd met een opzegtermijn van maximaal een maand en vooruitbetaling is afgedwongen, dan moet er naar ratio gecrediteerd worden.

Ik zou deze rekening zelf niet betalen, omdat je dan over je laat lopen. Dit is het probleem van de oude eigenaar en hij heeft dat de eerste keer niet goed opgepakt.
Artikel 4.4. Algemene Voorwaarden Veronica Uitgeverij schreef:4.4 Veronica Uitgeverij behoudt zich het recht voor om bij restitutie van abonnementsgelden een bescheiden bedrag aan administratiekosten door te berekenen.
http://blog.veronicauitgeverij.nl/?page_id=94
Dit beding is niet rechtsgeldig, omdat het op de grijze lijst voor komt (art. 6:237 aanhef en onder i BW).

Deze voorwaarden zijn in zijn geheel niet rechtsgeldig, omdat er geen redelijke mogelijkheid wordt geboden om hier kennis van te namen, maar dat is een een andere discussie.

polleke33

Dat klopt helemaal. Je blijft dan wel afhankelijk van het betalingsgedrag van Canal Digitaal met een risico op een discussie mbt eventuele artikelen zoals jij hebt gevonden van Veronica Magazine. Ik zal de algemene voorwaarden sowieso eens doornemen.

Het is lastig dat de oude eigenaar een kennis is en wij het ook gewoon netjes willen afhandelen, maar ik ben ook wel van mening dat hij alles netjes heeft gedaan wat aangegeven was qua procedure door Canal Digitaal. Het blijft alleen iedere keer fout gaan. Achteraf gezien had hij gewoon moeten opzeggen en hadden wij een nieuw abonnement moeten nemen en de aansluitkosten voor lief moeten nemen. Ik zou deze procedure niemand adviseren in ieder geval.

Bedankt voor je advies!!

Gesloten