LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Garantie TV

Hier kan je jouw mening kwijt over (digitale) televisie.
ahamay

Garantie TV

Ongelezen bericht door ahamay »

Hallo allemaal,

Ik bezit een Samsung TV met een vervelend euvel;

Het scherm is reeds 2 x op garantie gewisseld ivm bleeding (zijkant) en heldere vlekken in het
beeld. Nu begint scherm 3 ook hetzelfde euvel te vertonen.

Na contact met Samsung, zal er weer een monteur langskomen en wordt waarschijnlijk scherm 4 ingebouwd. Verder kan Samsung niets doen.

De service is op zich goed, maar over 3 maanden is de garantie verlopen en dan...
Ik heb namelijk weinig vertrouwen dat het euvel wegblijft.
Het betreft een UE40ES6100.

Heb ik als consument nog een andere optie ? Wat als ie over 4 maanden weer defecten vertoond?

Alvast bedankt voor jullie antwoorden,

Maurice

tenormin

Re: Garantie TV

Ongelezen bericht door tenormin »

Ligt eraan of u hem online of stenen winkel gekocht hebt en, belangrijker: hoe oud de TV is.

berndv

Ongelezen bericht door berndv »

Opties, die zijn er weinig maar toch ook veel. Echter zult u daar werk van moeten maken. Wat zou in uw ogen een correcte oplossing zijn? Een complete omruiling zou binnen de mogelijkheden vallen. Maar ook dan zult u een tv treffen met eenzelfde scherm. Om nu na 20 maanden een nieuwere te eisen als in nieuw model, zal lastig worden. Ook na de 24 maanden heeft u nog wel rechten, maar om uw recht te krijgen zal het niet makkelijk worden. Hierin zal samsung ook geen rol spelen, tenzij u de tv rechtstreeks bij samsung Nederland gekocht heeft zult u bij de verkoper moeten zijn hiervoor. Ook na 25 maanden zijn er opties. Maar zal kosteloos herstel niet tot in de eeuwigheid mogelijk blijven.

Mogelijk kunt u een deal sluiten voor korting op een nieuwer model met een ander type scherm.

hawkwind

Ongelezen bericht door hawkwind »

tenormin schreef: hoe oud de TV is.
Goed lezen aub , 1 jaar en 9 maanden

tenormin

Ongelezen bericht door tenormin »

hawkwind schreef:
tenormin schreef: hoe oud de TV is.
Goed lezen aub , 1 jaar en 9 maanden
Heb "nog 3 maanden" over het hoofd gezien. http://zakelijk.infonu.nl/juridisch/515 ... antie.html

ahamay

Ongelezen bericht door ahamay »

Hallo allemaal,

Bedankt voor de antwoorden:

Als men het paneel wisselt, dan is dat praktisch de hele TV.
Men schroeft de speakers om, 2 printjes met aansluitingen en dan is hij
weer als nieuw.

Ik ga eens proberen of ik een andere TV kan kopen met inruil van deze.
Of wellicht heeft men nog een ander idee.

Wel koop ik niet meer een "goedkope" Samsung. En wellicht ook een ander
merk in de toekomst.

Gr,

Maurice

Bob Schurkjens

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

prem

Ongelezen bericht door prem »

ahamay schreef:Hallo allemaal,

Ik bezit een Samsung TV met een vervelend euvel;

Het scherm is reeds 2 x op garantie gewisseld ivm bleeding (zijkant) en heldere vlekken in het
beeld. Nu begint scherm 3 ook hetzelfde euvel te vertonen.

Na contact met Samsung, zal er weer een monteur langskomen en wordt waarschijnlijk scherm 4 ingebouwd. Verder kan Samsung niets doen.

De service is op zich goed, maar over 3 maanden is de garantie verlopen en dan...
Ik heb namelijk weinig vertrouwen dat het euvel wegblijft.
Het betreft een UE40ES6100.

Heb ik als consument nog een andere optie ? Wat als ie over 4 maanden weer defecten vertoond?

Alvast bedankt voor jullie antwoorden,

Maurice
Persoonlijk zou ik de verkoop ontbinden, m.i. hebt u het volste recht.

alfatrion

Ongelezen bericht door alfatrion »

De wettelijke garantie gaat opnieuw lopen vanaf het moment van vervanging. De verkoper krijgt opnieuw te maken met de omgekeerde bewijslast in de eerste zes maanden. Maar hier zou ik persoonlijk ontbinding wensen. Drie keer in twee jaar is niet normaal. U mag beter verwachten.

eleven

Ongelezen bericht door eleven »

alfatrion schreef:De wettelijke garantie gaat opnieuw lopen vanaf het moment van vervanging. De verkoper krijgt opnieuw te maken met de omgekeerde bewijslast in de eerste zes maanden. Maar hier zou ik persoonlijk ontbinding wensen. Drie keer in twee jaar is niet normaal. U mag beter verwachten.
Dus als na 1jaar de TV vervangen wordt, krijg je opnieuw 2 jaar garantie?
Als deze na 1 jaar weer vervangen wordt, begint de garantie weer opnieuw?

Leo The Emperor

Ongelezen bericht door Leo The Emperor »

ahamay schreef:Ik ga eens proberen of ik een andere TV kan kopen met inruil van deze.
Je gesprekspartner is in ieder geval de winkel of de webshop en niet Samsung.

Ik zou ook geen vertrouwen meer in deze televisie hebben en naar de detaillist teruggaan en aangegeven dat je de koop ongedaan wil maken, vanwge een non-conformiteit bij een consumentenkoop. ( De onderstreepte begrippen kun je even googlen als je hierover meer wilt weten). Je hebt dus gewoon recht om je aankoopbedrag terug te krijgen.

Als je een klein gedeelte zou moeten bijbetalen lijkt me dit wel redelijk omdat je 2 jaar TV hebt kunnen kijken.
Als de detaillist niet wil meewerken zul je moeten afwegen of je voor dit bedrag juridische stappen wilt ondernemen of niet.

olaf79

Ongelezen bericht door olaf79 »

ahamay schreef:Hallo allemaal,

Bedankt voor de antwoorden:

Als men het paneel wisselt, dan is dat praktisch de hele TV.
Men schroeft de speakers om, 2 printjes met aansluitingen en dan is hij
weer als nieuw.

Ik ga eens proberen of ik een andere TV kan kopen met inruil van deze.

Wel koop ik niet meer een "goedkope" Samsung. En wellicht ook een ander
merk in de toekomst.

Gr,

Maurice
NIET DOEN. Inruilen is te belachelijk voor woorden. U heeft recht op een gratis nieuwe tv aangezien de huidige blijvend niet gerepareerd kan worden.
Dus laat u niet met een korting, tegoedbon of andere onzin afschepen. Een tv hoort veel langer mee te gaan dan 1,5 jaar. Na 3x repararen is het toch echt wel einde oefening, je hebt al meer getolereerd dan zou moeten.
Overigens, ga naar de winkel waar je het ding hebt gekocht, en laat samsung er verder buiten.

olaf79

eleven schreef:
alfatrion schreef:De wettelijke garantie gaat opnieuw lopen vanaf het moment van vervanging. De verkoper krijgt opnieuw te maken met de omgekeerde bewijslast in de eerste zes maanden. Maar hier zou ik persoonlijk ontbinding wensen. Drie keer in twee jaar is niet normaal. U mag beter verwachten.
Dus als na 1jaar de TV vervangen wordt, krijg je opnieuw 2 jaar garantie?
Uiteraard, aangezien het een verlate levering betreft van hetgeen je eigenlijk had moeten krijgen.

Het lijkt me trouwens dat als een tv telkens na 1 jaar kapot gaat wegens een technisch mankement er iets goed mis is met het ontwerp en de constructie van die tv. Gemiddelde tv gaat toch wel jaar of 7-10 mee.

EdvanWit

Ongelezen bericht door EdvanWit »

Arnoud Engelfriet heeft twee weken geleden een vonnis besproken over een Samsung televisie die niet voldeed.
Arnoud Engelfriet schreef:De kantonrechter is er snel klaar mee: televisie terug en geld terug. Wel krijgt de consument nog €326 aan buitengerechtelijke kosten en wettelijke rente als het geld niet snel genoeg is terugbetaald.
Met een kopie van dit vonnis eens met de winkelier gaan praten?

alfatrion

Ongelezen bericht door alfatrion »

eleven schreef:Dus als na 1jaar de TV vervangen wordt, krijg je opnieuw 2 jaar garantie?
Artikel 7:9 lid 2 BW schreef:Onder aflevering wordt verstaan het stellen van de zaak in het bezit van de koper.
Tja, vervanging leid onmiskenbaar tot een aflevering. Het vervangende product moet immers in het bezit van de koper worden gesteld.
Artikel 7:17 lid 1 BW schreef:De afgeleverde zaak moet aan de overeenkomst beantwoorden.
Ook het vervangende product moet aan de overeenkomst beantwoorden.
Artikel 7:18 lid 2 BW schreef:Bij een consumentenkoop wordt vermoed dat de zaak bij aflevering niet aan de overeenkomst heeft beantwoord, indien de afwijking van het overeengekomene zich binnen een termijn van zes maanden na aflevering openbaart, tenzij de aard van de zaak of de aard van de afwijking zich daartegen verzet.
Dus geldt de bewijsvermoeden binnen de eerste zes maanden na de vervanging.

eleven

alfatrion schreef:
eleven schreef:Dus als na 1jaar de TV vervangen wordt, krijg je opnieuw 2 jaar garantie?
Artikel 7:9 lid 2 BW schreef:Onder aflevering wordt verstaan het stellen van de zaak in het bezit van de koper.
Tja, vervanging leid onmiskenbaar tot een aflevering. Het vervangende product moet immers in het bezit van de koper worden gesteld.
Artikel 7:17 lid 1 BW schreef:De afgeleverde zaak moet aan de overeenkomst beantwoorden.
Ook het vervangende product moet aan de overeenkomst beantwoorden.
Artikel 7:18 lid 2 BW schreef:Bij een consumentenkoop wordt vermoed dat de zaak bij aflevering niet aan de overeenkomst heeft beantwoord, indien de afwijking van het overeengekomene zich binnen een termijn van zes maanden na aflevering openbaart, tenzij de aard van de zaak of de aard van de afwijking zich daartegen verzet.
Dus geldt de bewijsvermoeden binnen de eerste zes maanden na de vervanging.
Deze quotes van internet zeggen mij niets.
Geef gewoon in Nederlands antwoord op mijn twee vragen.

olaf79

eleven schreef:Deze quotes van internet zeggen mij niets.
Om het simpel te stellen (maar dan is het dus ook echt versimpeld): Indien een product niet conform is, en wordt vervangen door een nieuw product, dan kun je dit vergelijken met een vertraagde levering. Immers had het conforme product direct geleverd moeten worden. De eigenlijke (complete) levering van het product vind dus pas plaats op het moment van de vervanging onder garantie. Daardoor is de datum van verlate levering de datum waarop de wettelijke garantie gaat lopen.

eleven

olaf79 schreef:
Om het simpel te stellen (maar dan is het dus ook echt versimpeld): Indien een product niet conform is, en wordt vervangen door een nieuw product, dan kun je dit vergelijken met een vertraagde levering. Immers had het conforme product direct geleverd moeten worden. De eigenlijke (complete) levering van het product vind dus pas plaats op het moment van de vervanging onder garantie. Daardoor is de datum van verlate levering de datum waarop de wettelijke garantie gaat lopen.
Simpel in het Nederlands zou zijn, mijn vragen met ja of neen te beantwoorden.

olaf79

eleven schreef:
olaf79 schreef:
Ok dan nog simpeler voor jou
ja
ja

verder nog vragen?

eleven

olaf79 schreef:
eleven schreef:[quote="olaf79"
Ok dan nog simpeler voor jou
ja
ja

verder nog vragen?[/quote]

Ja, dus als ook deze tweede keer het mis gaat, dan krijg je wederom voor het deerde artikel te volledig garantie?

En zo ga je door, dan heb je altijd garantie op een hetzelfde artikel. :shock:

Gesloten